-DIA- schreef:Madel schreef:@Dia,
Gelooft u dat de wederkomst elk ogenblik zou kunnen plaatsvinden?
Ik denk dat we dat allemaal kunnen weten als we een account maken voor dit forum. Dan wordt er dacht wel enige
Bijbelkennis verwacht. Als dat niet zo is moeten moderators me maar rectificeren.
Jezus zegt dat die dag en die ure bij niemand bekend zijn, ook niet bij de Heere Jezus naar Zijn menselijke natuur. Wel zijn
Goddelijke natuur. Maar dit weten we wel: Die dag komt als een dief in de nacht, als niemand er op rekent.
Het kan dus elk ogenblik, maar dan is wel vervuld wat voorzegt is. Ik meen dat niet alles vervuld is, daarom zou je geneigd
zijn te denken dat het nog niet meteen is, hoewel, onze manier van rekenen is soms anders dan die van God.
Wij weten dat dus geen van allen. Toch kunnen we wel iets weten, anders nog moeten we iets weten. De Farizeeën (geleerde
theologen) zagen de tekenen niet, en dat wilden ze ook niet zien getuige het woord van Jezus: Gij geveinsden! Andere dingen
wisten ze wel te onderscheiden maar de tekenen der tijden niet.
Ik geloof voor mezelf dat zij het wel degelijk zegen, maar het niet wilden erkennen. Jezus sprak ook niet voor niets in een
verwijtende zin: Gij geveinsden! Zo komt het bij mij wel over, al heb ik hierover nu geen Bijbelverklaring nageslagen.
Een veel aangehaalde tekst is deze: Die dag komt als een dief in de nacht.
1 Maar wat de tijden en de gelegenheden betreft, broeders, is het voor u niet nodig dat men u schrijft.
2 Want u weet zelf heel goed dat de dag van de Heere komt als een dief in de nacht.
3 Want wanneer zij zullen zeggen: Er is vrede en veiligheid, dan zal een onverwacht verderf hun overkomen, zoals de barensweeën een zwangere vrouw, en zij zullen het beslist niet ontvluchten.
4 Maar u, broeders, bent niet in duisternis, zodat die dag u als een dief zou overvallen.
5 U bent allen kinderen van het licht en kinderen van de dag. Wij zijn niet van de nacht en ook niet van de duisternis.
6 Laten wij dan niet, evenals de anderen, slapen, maar laten wij waakzaam en nuchter zijn.
7 Want zij die slapen, slapen 's nachts en zij die dronken zijn, zijn 's nachts dronken.
8 Maar laten wij, die van de dag zijn, nuchter zijn, bekleed met het borstharnas van geloof en liefde, en met de hoop op de zaligheid als helm.
9 Want God heeft ons niet bestemd tot toorn, maar tot het verkrijgen van de zaligheid, door onze Heere Jezus Christus,
10 Die voor ons gestorven is, opdat wij, hetzij wij waken, hetzij wij slapen, samen met Hem zouden leven.
11 Bemoedig elkaar daarom, en bouw de één de ander op, zoals u trouwens al doet.