Verontrustende berichten

Madel

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Madel »

Beide zijn gevaarlijk en hebben ruimte geschapen voor het baptisme wat in ons land een puur arminiaanse beweging is.
@Huisman,
Kunt u aangeven wat nu exact het gevaar is van:
overschatting van de kinderdoop?
onderschatting van de kinderdoop?

Gaat het hier nu om om verschillende inzichten of heeft het gevaar met de eeuwigheid te maken? anders gezegd, zijn degene die volgens u een overschatting of een onderschatting maken reddeloos verloren? is dat het gevaar?
Zo, niet, dan betreft het toch alleen verschil van inzicht waarbij de uiteindelijke bestemming niet relevant is?
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

-DIA- schreef:
Jeremiah schreef:
-DIA- schreef: Ik bedoelde ook niet zozeer een geharrewar topic. maar meer een berichtentopic, zodat we allen weten wat er speelt wat voor
christenen relevant is. Denk ik aan de opdracht om op de tekenen der tijden te letten. De Heere Jezus bestrafte de Farizeeën dat
zij de tekenen van het weer wel onderscheidden, maar de zaken die ze moesten opmerken merkten ze niet op. Nu heb ik geen
grote kring van mensen om mij heen, maar als je er eens iets over zegt is het meestal meteen zo bagatelliserend: O, maar er is
altijd wel wat geweest, maak je niet druk. Ik merk bij die mensen om me heen dat ze er gewoon liever niet mee geconfronteerd
willen worden.
Dat is
a. verkeerd.
b. dom.
c. naïef

en misschien nog wel meer.
d. onchristelijk
Kunt u dat nader uitleggen? Ik heb altijd begrepen dat we op de tekenen der tijden moeten letten?
Van harte mee eens, als men dus niet geconfronteerd wil worden met de tekenen der tijden vind ik dat onchristelijk.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Jeremiah schreef:
-DIA- schreef:
Jeremiah schreef:
-DIA- schreef: Ik bedoelde ook niet zozeer een geharrewar topic. maar meer een berichtentopic, zodat we allen weten wat er speelt wat voor
christenen relevant is. Denk ik aan de opdracht om op de tekenen der tijden te letten. De Heere Jezus bestrafte de Farizeeën dat
zij de tekenen van het weer wel onderscheidden, maar de zaken die ze moesten opmerken merkten ze niet op. Nu heb ik geen
grote kring van mensen om mij heen, maar als je er eens iets over zegt is het meestal meteen zo bagatelliserend: O, maar er is
altijd wel wat geweest, maak je niet druk. Ik merk bij die mensen om me heen dat ze er gewoon liever niet mee geconfronteerd
willen worden.
Dat is
a. verkeerd.
b. dom.
c. naïef

en misschien nog wel meer.
d. onchristelijk
Kunt u dat nader uitleggen? Ik heb altijd begrepen dat we op de tekenen der tijden moeten letten?
Van harte mee eens, als men dus niet geconfronteerd wil worden met de tekenen der tijden vind ik dat onchristelijk.
Maar is dat volgens de Schrift? Ja, want Jezus had ook met deze mensen van doen, maar keurde dat niet goed.
Daarom een advies zo het mag: Probeer de Bijbelse lijnen aan te houden in het denken over de dingen die we zien
gebeuren, met name bij jongeren is dat wel eens ver te zoeken.
Dan nog iets: Waarom wil men hier niet mee geconfronteerd worden? Wat schuit daar achter? Ergens angst?
Zonder het zelf wellicht te beseffen?
Of... Moeilijk in te schatten. Feit is wel dat je mensen bijna niet meer kunt bereiken met de ernst van de tijd.
Het lijkt me op zich al een teken dat we ter moeten nemen: Gelijk als in de dagen van Noach en Lot.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Madel

Bericht door Madel »

@Dia,
Gelooft u dat de wederkomst elk ogenblik zou kunnen plaatsvinden?
Martijn

Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door Martijn »

huisman schreef:
Martijn schreef:
huisman schreef:
-DIA- schreef:Kan mijn openingstitel + starttopic veranderd worden? Dit topic is wel voor 80 % (ruwe schatting) off-topic.
Verontrustende zaken zien we niet, en zo we ze al zien heeft het onze opmerking blijkbaar niet zo van node.
Misschien willen we er liever niet bij stilstaan? Toch lijkt het me nuttig om te beseffen in welk land en welke
wereld we nu in deze tijden leven. Zie ook hoeveel profetieën uit Daniel, Ezechiël en Openbaring (zie ook de kantt.)
of er naar de vervulling lijken te gaan.
M.i. dekt de topictitel de lading. Het is uiterst verontrustend dat de kinderdoop in onze gezindte zo onder vuur staat.
Er is een grove overschatting van de doop in delen van de CGK/NGK/ GKv/PKN. Maar er is net zo'n grote onderschatting van de doop in delen van de GG/OGG/GGiN .
Beide zijn gevaarlijk en hebben ruimte geschapen voor het baptisme wat in ons land een puur arminiaanse beweging is.
Maak je van de doop niet teveel een breekpunt? Pas hoorde ik een predikant de opmerking maken dat voor hem leidend is de vergeving van zonden door het bloed van Jezus Christus gestort op Golgotha en of we daar door genade iets van kennen. Alle andere zaken zijn ondergeschikt zolang mensen maar tot hun standpunt komen na bestudering van de Bijbel.
Ik denk dat dat een goede houding is.
Dan blijf ik jou dezelfde vraag stellen als ik posthoorn stelde en ook toen niet werd beantwoord. Als de doop zo ondergeschikt en onbelangrijk is waarom heeft de Zoon van God in zijn bijna laatste opdracht aan Zijn discipelen geboden om te dopen in de Namen van de drie-enige God? Heeft de Heere Jezus dan iets ondergeschikst ingesteld.

@posthoorn het baptisme in ons land is arminiaans. Ze gaan uit van een vrije wil om het goede te kiezen .
Ik bedoel er mee te zeggen dat er verschil in visie kan zijn op de doop, kinderdoop of volwassendoop, maar dat je elkaar wel kan vinden in de vergeving van zonden door het bloed van Jezus Christus gestort op Golgotha en of we daar door genade iets van kennen. Ik zeg niet dat er niet gedoopt moet worden. Als je elkaar daarin vindt, moet je elkaar dan niet vrijlaten in de visie op de doop als iemand tot die conclusie komt na bestudering van de bijbel? Hoe beoordeel jij dan Puriteinen die de volwassendoop praktiseerden?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Madel schreef:@Dia,
Ik denk dat we dat allemaal kunnen weten als we een account maken voor dit forum. Dan wordt er dacht wel enige
Bijbelkennis verwacht. Als dat niet zo is moeten moderators me maar rectificeren.
Jezus zegt dat die dag en die ure bij niemand bekend zijn, ook niet bij de Heere Jezus naar Zijn menselijke natuur. Wel zijn
Goddelijke natuur. Maar dit weten we wel: Die dag komt als een dief in de nacht, als niemand er op rekent.

Het kan dus elk ogenblik, maar dan is wel vervuld wat voorzegt is. Ik meen dat niet alles vervuld is, daarom zou je geneigd
zijn te denken dat het nog niet meteen is, hoewel, onze manier van rekenen is soms anders dan die van God.
Wij weten dat dus geen van allen. Toch kunnen we wel iets weten, anders nog moeten we iets weten. De Farizeeën (geleerde
theologen) zagen de tekenen niet, en dat wilden ze ook niet zien getuige het woord van Jezus: Gij geveinsden! Andere dingen
wisten ze wel te onderscheiden maar de tekenen der tijden niet.

Ik geloof voor mezelf dat zij het wel degelijk zegen, maar het niet wilden erkennen. Jezus sprak ook niet voor niets in een
verwijtende zin: Gij geveinsden! Zo komt het bij mij wel over, al heb ik hierover nu geen Bijbelverklaring nageslagen.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 24 jun 2016, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
helma

Bericht door helma »

Ik vind het nog wel anders of mensen opgegroeid zijn als Baptist of dat ze zich laten overdopen. De laatste categorie laten meestal niet alleen de kinderdoop los, maar je ziet na verloop van tijd veel andere dingen ook als dominostenen omvallen. Wat dat betreft deel ik de verontrusting van Huisman. Maar inderdaad, het is niet dé kernvraag van het Evangelie.
Aan de andere kant; als mensen de rijkdom van de kinderdoop (verbondsdoop) niet zien, dan missen ze veel troost vanuit het verbond. (Ze weten niet wat ze dan missen). En ik heb het opgegeven om te discussiëren over dit onderwerp; wat iemand niet ziet dat kan ik ze niet laten zien. En dat vinden ze andersom van mij ook.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Misschien dat iemand het merkt: Er lopen hier twee draden dooreen.
DGG
Verbannen

Bericht door DGG »

Dia, dat komt omdat jij blijft hameren op de onrustige tijden waarin we leven, ook vandaag weer dat heel Europa in verwarring is. Maar dat is niet de overhand, als het goed is, want Gods kinderen, zullen met verlangen moeten kunnen uitzien naar het einde en de wederkomst des Heeren, zoals ik in mijn PB's ook al aangaf, omdat ze dan immers altijd bij Hem zullen zijn. Jij blijft hangen in dat we er aan moeten denken hoe erg het wel niet is, maar dat mag NOOIT de overhand hebben! Het moet uw en mijn verlangen zijn om BEREID te zijn, zoals ik al eerder aangaf in een PB. God zál dwars door alle verwarring en verdeelheid heen Zijn kerk samenbrengen en dat zullen wij nooit kunnen begrijpen, hoe en waartoe Hij het doet, zoals het gaat. Maar God laat het nooit uit de hand lopen, hoe donker het soms wel eens lijkt, en hoeveel verdeeldheid, binnen één kerkverband/gemeente/gezin er soms al kan zijn.

Voor alle duidelijkheid: ik ontken hiermee niet dat we niet waakzaam en verontrust mogen ZIJN, maar het mag NIET en NOOIT de overhand hebben!!! Het moet ons tot verlangen stemmen dat die dag aanstaande is...
(Op)recht(heid) moet zegevieren!

Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
Martijn

Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door Martijn »

DGG schreef:Dia, dat komt omdat jij blijft hameren op de onrustige tijden waarin we leven, ook vandaag weer dat heel Europa in verwarring is. Maar dat is niet de overhand, als het goed is, want Gods kinderen, zullen met verlangen moeten kunnen uitzien naar het einde en de wederkomst des Heeren, zoals ik in mijn PB's ook al aangaf, omdat ze dan immers altijd bij Hem zullen zijn. Jij blijft hangen in dat we er aan moeten denken hoe erg het wel niet is, maar dat mag NOOIT de overhand hebben! Het moet uw en mijn verlangen zijn om BEREID te zijn, zoals ik al eerder aangaf in een PB. God zál dwars door alle verwarring en verdeelheid heen Zijn kerk samenbrengen en dat zullen wij nooit kunnen begrijpen, hoe en waartoe Hij het doet, zoals het gaat. Maar God laat het nooit uit de hand lopen, hoe donker het soms wel eens lijkt, en hoeveel verdeeldheid, binnen één kerkverband/gemeente/gezin er soms al kan zijn.

Voor alle duidelijkheid: ik ontken hiermee niet dat we niet waakzaam en verontrust mogen ZIJN, maar het mag NIET en NOOIT de overhand hebben!!! Het moet ons tot verlangen stemmen dat die dag aanstaande is...
Misschien moeten we ons wat vaker afvragen of we een maranatha christen zijn!
refo

Bericht door refo »

'Het' loopt God niet uit de hand, nee. Dat wil echter niet zeggen dat alles niet uit de hand kan lopen.
70 jaar na WO II kunnen we ons dat niet meer indenken, maar er kan van alles.
Madel

Bericht door Madel »

-DIA- schreef:
Madel schreef:@Dia,
Ik denk dat we dat allemaal kunnen weten als we een account maken voor dit forum. Dan wordt er dacht wel enige
Bijbelkennis verwacht. Als dat niet zo is moeten moderators me maar rectificeren.
Jezus zegt dat die dag en die ure bij niemand bekend zijn, ook niet bij de Heere Jezus naar Zijn menselijke natuur. Wel zijn
Goddelijke natuur. Maar dit weten we wel: Die dag komt als een dief in de nacht, als niemand er op rekent.

Het kan dus elk ogenblik, maar dan is wel vervuld wat voorzegt is. Ik meen dat niet alles vervuld is, daarom zou je geneigd
zijn te denken dat het nog niet meteen is, hoewel, onze manier van rekenen is soms anders dan die van God.
Wij weten dat dus geen van allen. Toch kunnen we wel iets weten, anders nog moeten we iets weten. De Farizeeën (geleerde
theologen) zagen de tekenen niet, en dat wilden ze ook niet zien getuige het woord van Jezus: Gij geveinsden! Andere dingen
wisten ze wel te onderscheiden maar de tekenen der tijden niet.

Ik geloof voor mezelf dat zij het wel degelijk zegen, maar het niet wilden erkennen. Jezus sprak ook niet voor niets in een
verwijtende zin: Gij geveinsden! Zo komt het bij mij wel over, al heb ik hierover nu geen Bijbelverklaring nageslagen.
Een veel aangehaalde tekst is deze: Die dag komt als een dief in de nacht.

1 Maar wat de tijden en de gelegenheden betreft, broeders, is het voor u niet nodig dat men u schrijft.
2 Want u weet zelf heel goed dat de dag van de Heere komt als een dief in de nacht.
3 Want wanneer zij zullen zeggen: Er is vrede en veiligheid, dan zal een onverwacht verderf hun overkomen, zoals de barensweeën een zwangere vrouw, en zij zullen het beslist niet ontvluchten.
4 Maar u, broeders, bent niet in duisternis, zodat die dag u als een dief zou overvallen.
5 U bent allen kinderen van het licht en kinderen van de dag. Wij zijn niet van de nacht en ook niet van de duisternis.
6 Laten wij dan niet, evenals de anderen, slapen, maar laten wij waakzaam en nuchter zijn.
7 Want zij die slapen, slapen 's nachts en zij die dronken zijn, zijn 's nachts dronken.
8 Maar laten wij, die van de dag zijn, nuchter zijn, bekleed met het borstharnas van geloof en liefde, en met de hoop op de zaligheid als helm.
9 Want God heeft ons niet bestemd tot toorn, maar tot het verkrijgen van de zaligheid, door onze Heere Jezus Christus,
10 Die voor ons gestorven is, opdat wij, hetzij wij waken, hetzij wij slapen, samen met Hem zouden leven.
11 Bemoedig elkaar daarom, en bouw de één de ander op, zoals u trouwens al doet.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DGG schreef:Dia, dat komt omdat jij blijft hameren op de onrustige tijden waarin we leven, ook vandaag weer dat heel Europa in verwarring is. Maar dat is niet de overhand, als het goed is, want Gods kinderen, zullen met verlangen moeten kunnen uitzien naar het einde en de wederkomst des Heeren, zoals ik in mijn PB's ook al aangaf, omdat ze dan immers altijd bij Hem zullen zijn. Jij blijft hangen in dat we er aan moeten denken hoe erg het wel niet is, maar dat mag NOOIT de overhand hebben! Het moet uw en mijn verlangen zijn om BEREID te zijn, zoals ik al eerder aangaf in een PB. God zál dwars door alle verwarring en verdeelheid heen Zijn kerk samenbrengen en dat zullen wij nooit kunnen begrijpen, hoe en waartoe Hij het doet, zoals het gaat. Maar God laat het nooit uit de hand lopen, hoe donker het soms wel eens lijkt, en hoeveel verdeeldheid, binnen één kerkverband/gemeente/gezin er soms al kan zijn.

Laat onze ogen open zijn, en de dingen die gaande zijn naar het Woord beoordelen. Dat lijkt mij de weg.
Blijven hangen is moeilijk. De wereld is toenemende vaart aan verandering onderhevig. Des meer een zaak om met de Schrift te zeggen: Waakt!
Blijven staan is (laten we even verder gaan) nog moeilijker. En zo spreekt ook de Schrift. Wie zal staande blijven in de ure der verzoeking die over de gehele wereld komt?
Wel wil dit benadrukken: Bij het waarnemen van deze dingen moeten we eerst naar onszelf kijken: Hoe zal ik die verzoeking staande blijven. Dat kan nooit in eigen kracht. En dan komt het er wel op aan of er leven is, want wat niet leeft zal zeker afvallen.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

helma schreef:Ik vind het nog wel anders of mensen opgegroeid zijn als Baptist of dat ze zich laten overdopen. De laatste categorie laten meestal niet alleen de kinderdoop los, maar je ziet na verloop van tijd veel andere dingen ook als dominostenen omvallen. Wat dat betreft deel ik de verontrusting van Huisman. Maar inderdaad, het is niet dé kernvraag van het Evangelie.
Aan de andere kant; als mensen de rijkdom van de kinderdoop (verbondsdoop) niet zien, dan missen ze veel troost vanuit het verbond. (Ze weten niet wat ze dan missen). En ik heb het opgegeven om te discussiëren over dit onderwerp; wat iemand niet ziet dat kan ik ze niet laten zien. En dat vinden ze andersom van mij ook.
Dat bedoel ik nu: het verbond als 'extra' bij het Evangelie. Dat kan de bedoeling niet zijn.
helma

Bericht door helma »

Tja je bent van de 3 verbondenleer of niet....
Gesloten