Refomeisje
Re: Refomeisje
Ik denk dat zulke reacties als die van ds Roos en meer nog sommige reacties hierboven vooral komen van mensen die zelf veel twijfelen en die twijfel willen overschreeuwen door liefdeloze of althans harde opmerkingen.
Ik vond het stuk van ds. Van Olst veel beter, al schreef ds. Roos ook dingen om over na te denken.
Ik vond het stuk van ds. Van Olst veel beter, al schreef ds. Roos ook dingen om over na te denken.
Re: Refomeisje
Ik ben het wel met je eens Herman, maar dan voor ieder die de Heere buiten zijn leven houdt en zijnhart gesloten voor het evangelie,in of buiten de kerk, je kunt wel braaf in de kerk zitten maar verder en verder bij hem vandaan gaan, daarom mag je geen verwijten maken, maar deze mensen met liefde omringen zodat zij in jou de liefde van Christus zien en evenzo in Hem gaan geloven.Herman schreef:Ik deel je opmerkingen niet. Alleen al de kop 'maak kerkverlater geen verwijten' is slecht gekozen. Je hebt als kerkverlater Gods woord tegen. Je hebt als kerkverlater God zelf tegen je (psalm 32: 10 en de berijming ervan). Hoe fijngevoelig je als ouders of omstander ook bent. Er ligt een vreselijke scheiding en die scheiding maakt het echte begrip voor elkaar onmogelijk. Het kruis in je leven oprichten, zal voor de kerkverlater immer een aanstoot zijn, omdat het kruis ergernis opwerkt. Er is dus principieel en ten diepste geen gelijkwaardigheid. Hooguit een vernisje van fatsoen. Deze antithese miste ik in het stuk. ds. P. Roos geeft zich daar wel rekenschap van.Jongere schreef:Qua inhoud, insteek én invoelendheid voel ik me veel beter thuis bij het andere artikel, van ds. van Olst. Heel goed dat dat geschreven is. Eigenlijk jammer dat het een reactie moest zijn op het stuk van Treur zelf. We zouden het moeten inlijsten als gezindte en in ieder geval de inhoud ervan (maar met name ook de geest) ons eigen moeten maken. In tegenstelling tot ds. Roos denk ik dat het RD er heel goed aan heeft gedaan deze reacties te plaatsen.helma schreef:Nog een artikel:
https://www.rd.nl/opinie/zijn-zij-die-b ... -1.1455551
Matth.5: 16 Laat uw licht alzo schijnen voor de mensen, dat zij uw goede werken mogen zien, en uw Vader, Die in de hemelen is, verheerlijken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
- Dodo
- Berichten: 5825
- Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
- Locatie: dodo.refoforum@gmail.com
Re: Refomeisje
Ik denk dat deze mensen niet uit eigen ervaring weten hoe het is als je broer of zus, of je kind gebroken heeft met het geloof. Zoals met meer dingen, wordt je vaak een stuk nederiger en invoelender als je er van dichtbij mee te maken krijgt.DDD schreef:Ik denk dat zulke reacties als die van ds Roos en meer nog sommige reacties hierboven vooral komen van mensen die zelf veel twijfelen en die twijfel willen overschreeuwen door liefdeloze of althans harde opmerkingen.
Ik vond het stuk van ds. Van Olst veel beter, al schreef ds. Roos ook dingen om over na te denken.
Re: Refomeisje
Het Woord heeft zeer scherpe kanten. Keihard. Namelijk dat er geen heil bij God is voor goddelozen. Die scherpe kantjes mogen we ondanks alle pastorale invoelingsvermogen, niet wegslijpen. Doen we dat wel, dan bieden we troost en acceptatie die niet langs het kruis van Christus lopen. Dan is liefde een fijn gevoel van verbondenheid, maar dan is liefde voor hen die buiten zijn geen zaligende liefde.DDD schreef:Ik denk dat zulke reacties (...) vooral komen van mensen die zelf veel twijfelen en die twijfel willen overschreeuwen door liefdeloze of althans harde opmerkingen.
Re: Refomeisje
Dat geld niet alleen voor kerkverlaters zoals ik al schreef hierboven.Herman schreef:Het Woord heeft zeer scherpe kanten. Keihard. Namelijk dat er geen heil bij God is voor goddelozen. Die scherpe kantjes mogen we ondanks alle pastorale invoelingsvermogen, niet wegslijpen. Doen we dat wel, dan bieden we troost en acceptatie die niet langs het kruis van Christus lopen. Dan is liefde een fijn gevoel van verbondenheid, maar dan is liefde voor hen die buiten zijn geen zaligende liefde.DDD schreef:Ik denk dat zulke reacties (...) vooral komen van mensen die zelf veel twijfelen en die twijfel willen overschreeuwen door liefdeloze of althans harde opmerkingen.
Ik vind het evenzo keihard.Matth. 5 : 16 Laat uw licht alzo schijnen voor de mensen, dat zij uw goede werken mogen zien, en uw Vader, Die in de hemelen is, verheerlijken.
dat zijn geen keiharde veroordelingen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Refomeisje
Inhoudelijk zou ik graag een Bijbelse onderbouwing zien. Zie mijn post over Hebr 6.DDD schreef:Ik denk dat zulke reacties als die van ds Roos en meer nog sommige reacties hierboven vooral komen van mensen die zelf veel twijfelen en die twijfel willen overschreeuwen door liefdeloze of althans harde opmerkingen.
Ik vond het stuk van ds. Van Olst veel beter, al schreef ds. Roos ook dingen om over na te denken.
Wij moeten oppasen als de godsdienst barmhartiger wil zijn dan Gods Woord. Dan wordt God verlaten met de mantel der liefde bedekt.
Mensen liefhebben kan ook door ze ernstig te waarschuwen voor het komende oordeel voor een ieder die God verlaat en Christus bloed onrein acht. Dat doet de Schrift terwijl hier de liefde lijkt te gaan over het aanvaarden van de keus van de ander.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Refomeisje
Ja dat klopt, ik kan heel direct reageren naar mijn kinderen die de kerk vaarwel gezegd hebben, maar toch proeven zij daar liefde uit.huisman schreef:Inhoudelijk zou ik graag een Bijbelse onderbouwing zien. Zie mijn post over Hebr 6.DDD schreef:Ik denk dat zulke reacties als die van ds Roos en meer nog sommige reacties hierboven vooral komen van mensen die zelf veel twijfelen en die twijfel willen overschreeuwen door liefdeloze of althans harde opmerkingen.
Ik vond het stuk van ds. Van Olst veel beter, al schreef ds. Roos ook dingen om over na te denken.
Wij moeten oppasen als de godsdienst barmhartiger wil zijn dan Gods Woord. Dan wordt God verlaten met de mantel der liefde bedekt.
Mensen liefhebben kan ook door ze ernstig te waarschuwen voor het komende oordeel voor een ieder die God verlaat en Christus bloed onrein acht. Dat doet de Schrift terwijl hier de liefde lijkt te gaan over het aanvaarden van de keus van de ander.
als iemand met een blinddoek op richting ravijn loopt en je laat hem met geweld tackelen en trekt zijn blinddoek af, ben je misschien scherp maar niet liefdeloos, als je zegt moet je kijken die hollen allemaal als een blinde op het ravijn af, dan ben je wel liefdeloos.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Refomeisje
Dat maakt echt geen indruk. Mensen die opgegroeid zijn in de rechts reformatorische kerken, willen juist daarvan af!huisman schreef: Mensen liefhebben kan ook door ze ernstig te waarschuwen voor het komende oordeel voor een ieder die God verlaat en Christus bloed onrein acht. Dat doet de Schrift terwijl hier de liefde lijkt te gaan over het aanvaarden van de keus van de ander.
Het komende oordeel? Ach, ze zien het dan wel.
Genade is geen erfgoed, werd vroeger gezegd.
En je ziet nu dat veel voorheen Godvrezende geslachten afgegleden zijn tot 1 keer per jaar naar de kerk - met kerst - of helemaal niet meer.
Dan moeten ze hun ouders gaan begraven, maar ze hebben geen idee wat moeder's lievelingspsalm en vader's tekst was.
Het is één van de smartelijkste pijnen die oude (groot)ouders te dragen hebben.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Refomeisje
Er is verschil tussen het oordeel dat God aanzegt en menselijke veroordelingen.samanthi schreef:Dat geld niet alleen voor kerkverlaters zoals ik al schreef hierboven.
Ik vind het evenzo keihard.Matth. 5 : 16 Laat uw licht alzo schijnen voor de mensen, dat zij uw goede werken mogen zien, en uw Vader, Die in de hemelen is, verheerlijken.
dat zijn geen keiharde veroordelingen.
Een simpel voorbeeld. Als er een kerkverlater in mijn huis is, en ik zal bidden om Gods hulp om naar alle geboden te leven, dan is dat tegelijkertijd een indirecte waarschuwing aan bedoelde persoon, want hij leeft én niet meer met God én in overspel. Ik miszeg niets. Maar Gods Woord zelf is een appél. Dus dan maar (dat deel van) het gebed achterwege laten uit lievigheid?
Nog weer anders. Als ik als christen barmhartigheid doe, dat veroordeel ik indirect de maatschappij die onbarmhartig én onverschillig is. Want zij laten de naastenliefde na. Gods werk zowel in genade als in straf is altijd tegen hen die God verwerpen.
Re: Refomeisje
Dat is niet helemaal waar, ik zie bij mijn zwager dat naarmate hij ouder wordt, hij de leegheid van het leven ervaard en meer aan God denkt, deze mensen zie je ook bij laagdrempelige diensten terug.Mara schreef:Dat maakt echt geen indruk. Mensen die opgegroeid zijn in de rechts reformatorische kerken, willen juist daarvan af!huisman schreef: Mensen liefhebben kan ook door ze ernstig te waarschuwen voor het komende oordeel voor een ieder die God verlaat en Christus bloed onrein acht. Dat doet de Schrift terwijl hier de liefde lijkt te gaan over het aanvaarden van de keus van de ander.
Het komende oordeel? Ach, ze zien het dan wel.
Genade is geen erfgoed, werd vroeger gezegd.
En je ziet nu dat veel voorheen Godvrezende geslachten afgegleden zijn tot 1 keer per jaar naar de kerk - met kerst - of helemaal niet meer.
Dan moeten ze hun ouders gaan begraven, maar ze hebben geen idee wat moeder's lievelingspsalm en vader's tekst was.
Het is één van de smartelijkste pijnen die oude (groot)ouders te dragen hebben.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Refomeisje
Herman schreef:Er is verschil tussen het oordeel dat God aanzegt en menselijke veroordelingen.samanthi schreef:Dat geld niet alleen voor kerkverlaters zoals ik al schreef hierboven.
Ik vind het evenzo keihard.Matth. 5 : 16 Laat uw licht alzo schijnen voor de mensen, dat zij uw goede werken mogen zien, en uw Vader, Die in de hemelen is, verheerlijken.
dat zijn geen keiharde veroordelingen.
Een simpel voorbeeld. Als er een kerkverlater in mijn huis is, en ik zal bidden om Gods hulp om naar alle geboden te leven, dan is dat tegelijkertijd een indirecte waarschuwing aan bedoelde persoon, want hij leeft én niet meer met God én in overspel. Ik miszeg niets. Maar Gods Woord zelf is een appél. Dus dan maar (dat deel van) het gebed achterwege laten uit lievigheid?
Nog weer anders. Als ik als christen barmhartigheid doe, dat veroordeel ik indirect de maatschappij die onbarmhartig én onverschillig is. Want zij laten de naastenliefde na. Gods werk zowel in genade als in straf is altijd tegen hen die God verwerpen.
Ik had gereageerd later.Samanthi schreef:Ja dat klopt, ik kan heel direct reageren naar mijn kinderen die de kerk vaarwel gezegd hebben, maar toch proeven zij daar liefde uit.
als iemand met een blinddoek op richting ravijn loopt en je laat hem met geweld tackelen en trekt zijn blinddoek af, ben je misschien scherp maar niet liefdeloos, als je zegt moet je kijken die hollen allemaal als een blinde op het ravijn af, dan ben je wel liefdeloos.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Refomeisje
Maar waarom heeft dat aspect dan niet altijd een plaats in je gebed? In elk gebed vraag ik of de Heere ons wil laten leven naar Zijn geboden. Of naar Zijn wil. En of we ook in de kleine dingen gehoorzaam zullen zijn. Dat zijn we van jongsaf gewend dus ze zullen nooit denken dat ik dat als een steek onder water bedoel. Dat is toch voor allemaal belangrijk? Iedereen kan in zijn hart kijken of het zo is. Inclusief ikzelf. Ik begrijp heel goed dat ds van Olst zegt dat je geen dingen die je met open ogen niet durft te zeggen ook niet met gesloten ogen moet zeggen.Herman schreef:
Een simpel voorbeeld. Als er een kerkverlater in mijn huis is, en ik zal bidden om Gods hulp om naar alle geboden te leven, dan is dat tegelijkertijd een indirecte waarschuwing aan bedoelde persoon, want hij leeft én niet meer met God én in overspel. Ik miszeg niets. Maar Gods Woord zelf is een appél. Dus dan maar (dat deel van) het gebed achterwege laten uit lievigheid?
.
Het gebed wordt nogal eens misbruikt om een ander de les te lezen.
Re: Refomeisje
Ja, dat kan en dat is dan heel fijn.samanthi schreef: Dat is niet helemaal waar, ik zie bij mijn zwager dat naarmate hij ouder wordt, hij de leegheid van het leven ervaard en meer aan God denkt, deze mensen zie je ook bij laagdrempelige diensten terug.
Maar je kent het toch wel: hoe ouder hoe kouder?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Refomeisje
Dat is idd het andere aspect, ik zei ook niet helemaal waar.Mara schreef:Ja, dat kan en dat is dan heel fijn.samanthi schreef: Dat is niet helemaal waar, ik zie bij mijn zwager dat naarmate hij ouder wordt, hij de leegheid van het leven ervaard en meer aan God denkt, deze mensen zie je ook bij laagdrempelige diensten terug.
Maar je kent het toch wel: hoe ouder hoe kouder?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?