Paus treedt terug

Simon0612

Re: Paus treedt terug

Bericht door Simon0612 »

J.C. Philpot schreef: 24 feb 2025, 06:13
Dodo schreef: 20 feb 2025, 12:03 Er is eigenlijk niet eens nieuws. Hij was ziek en knapt weer op.
Paus Franciscus verkeert voor de tweede dag op rij in kritieke toestand, zegt het Vaticaan. Volgens een woordvoerder hebben artsen na bloedonderzoek een beginnend stadium van nierfalen bij de paus geconstateerd.

https://nos.nl/artikel/2557072-vaticaan ... ft-kritiek
Paus Franciscus? Wie is dat? Je bedoelt Jorge Mario Bergoglio? :langue
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Simon0612 schreef: 24 feb 2025, 07:31
Zullen we het dan ook gewoon hebben over Pieter Jansen die dominee is?
Job

Bericht door Job »

Dodo schreef: 20 feb 2025, 12:03 Er is eigenlijk niet eens nieuws. Hij was ziek en knapt weer op.
Paus Franciscus verkeert voor de tweede dag op rij in kritieke toestand, zegt het Vaticaan. Volgens een woordvoerder hebben artsen na bloedonderzoek een beginnend stadium van nierfalen bij de paus geconstateerd.

Ik vind het een apart gesprek hoor. Mogelijk ligt de man voor de poorten van de eeuwigheid.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Ambtenaar schreef: 24 feb 2025, 08:46
Zullen we het dan ook gewoon hebben over Pieter Jansen die dominee is?
Wie is dat? Die ken ik ook al niet…
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Job schreef: 24 feb 2025, 08:50

Ik vind het een apart gesprek hoor. Mogelijk ligt de man voor de poorten van de eeuwigheid.
En is het dan belangrijk hoe men je noemt? Ik vind het ook een zeer rare discussie. Helemaal op een Reformatorisch forum. Onze oudvaders noemden vroeger de paus de anti-christ. Moeten we nu de paus dezelfde waardigheid geven als een reformatorische predikant? Ik denk er het mijne over.
merel

Bericht door merel »

Want, reformatorische predikanten zijn wel heilig?
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Elke waar gelovige is heilig in Christus Jezus.
Maar als je de Reformatorische belijdenis onderschrijft zoals het fundament van dit forum, dan moet je wel problemen hebben met de Paus en de Roomse leer.
Want tegenstrijdige leringen kunnen nooit beide waar zijn.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
ejvl

Bericht door ejvl »

J.C. Philpot schreef: 20 feb 2025, 13:00
Ik pik deze zin even apart. Of ik iemand ds. noem, heeft niet iets te maken met of ik iemands staat overneem. Als iemands daden met zijn belijdenis overeenstemmen, hebben wij het oordeel der liefde toe te passen.
Bedoel je dat als iemands daden met de belijdenis overeenstemmen, de persoon wel of niet "ds" genoemd kan worden of dat dit sowieso moet als iemand officieel "ds" is?

In principe is iedere predikant die officieel bevestigd is door een erkende kerk, een "ds" en zal ik ook zo aanspreken, ook vrouwelijke predikanten alhoewel dat ook "da" kan zijn.
Ik zal waarschijnlijk nooit de paus te spreken krijgen maar die zal ik dan ook bij een titel aanspreken, evenals hier op het forum zou ik het over paus Franciscus hebben maar dat is een persoonlijk iets denk ik.

Ik vind het nogal wat, inderdaad voor de poorten der eeuwigheid, zo'n invloedrijk persoon, ook meenemen in het gebed in elk geval.
(ik zou overigens niks over de staat van deze man durven zeggen, wel dat de officiele rooms-katholieke-leer dwalingen heeft zoals ook in de HC staat maar ik zou niet durven zeggen dat deze man, de paus, wel of niet behouden/verloren zal gaan, dat oordeel past ons niet vind ik).
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

ejvl schreef: 24 feb 2025, 09:57Bedoel je dat als iemands daden met de belijdenis overeenstemmen, de persoon wel of niet "ds" genoemd kan worden of dat dit sowieso moet als iemand officieel "ds" is?
Ik reageerde op de opmerking van DDD, dat ik pas als ik iemand staat over zou nemen iemand ds zou noemen. Dat is niet het geval - ik was erg verbaasd over deze aanname van DDD. Of ik iemand met ds. aanspreek heeft niets te maken met of ik zijn staat overneem.
ejvl schreef: 24 feb 2025, 09:57In principe is iedere predikant die officieel bevestigd is door een erkende kerk, een "ds" en zal ik ook zo aanspreken, ook vrouwelijke predikanten alhoewel dat ook "da" kan zijn.
Daar sta ik anders in. Ik zal een vrouwelijke predikant met mevr. aanspreken, maar niet met ds/da. Bijbels gezien kan een vrouw geen predikant zijn.
ejvl schreef: 24 feb 2025, 09:57Ik vind het nogal wat, inderdaad voor de poorten der eeuwigheid
Daar zouden we ons inderdaad meer van bewust moeten zijn. Allereerst dat wij zelf eens God zullen moeten ontmoeten, en ten tweede ook voor onze medemens.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
merel

Bericht door merel »

Johann Gottfried Walther schreef: 24 feb 2025, 09:40 Elke waar gelovige is heilig in Christus Jezus.
Maar als je de Reformatorische belijdenis onderschrijft zoals het fundament van dit forum, dan moet je wel problemen hebben met de Paus en de Roomse leer.
Want tegenstrijdige leringen kunnen nooit beide waar zijn.
De Rooms Katholieke kerk kent dwalingen, net zoals mijn eigen kerk dat ook kent. Ik zie de Paus als christen. Het ontroert mij dat het Vaticaan wereldwijd oproept tot gebed in deze situatie. Dat geeft mijns inziens duidelijk de ernst van de dood weer.
parsifal

Bericht door parsifal »

Het is inderdaad ernstig met de paus. Maar ik zie echt het punt niet van de man geen "paus Franciscus" noemen. De bijbel noemt keizer Augustus ook niet Octivianus en met de naam Augustus is meer mis dan met Franciscus.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Het wordt een vermoeiend topic. Wat mij betreft is iedereen vrij om hem te benoemen met de naam die in zijn paspoort staat, of de naam die hij heeft aangenomen. Daar hoeft toch geen topic over vol geschreven worden?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
merel

Bericht door merel »

Het topic is niet vermoeiend. Alleen deelt niemand jouw standpunt in deze en wordt jij hierop aangesproken.
Job

Bericht door Job »

Simon0612 schreef: 24 feb 2025, 08:54
Job schreef: 24 feb 2025, 08:50

En is het dan belangrijk hoe men je noemt? Ik vind het ook een zeer rare discussie. Helemaal op een Reformatorisch forum. Onze oudvaders noemden vroeger de paus de anti-christ. Moeten we nu de paus dezelfde waardigheid geven als een reformatorische predikant? Ik denk er het mijne over.
Punt is dat we emmeren over de naam van iemand die aanstonds misschien voor God moet verschijnen. Ik vind het prima om over benamingen te spreken, het is iets waar we allemaal mee te maken hebben of krijgen (vrouwelijke predikanten etc.) maar misschien even niet nu. Even een vergelijking. Ik keek de aandoenlijke preek terug van ds. Tuinier. Ieder weet dat het op de eeuwigheid aangaat met die man, dat wordt in de dienst ook openlijk benoemd. Het zou volstrekt ongepast zijn als we op grond van zijn toestand nu gaan kwebbelen over iets rondom hem. Hoeveel mensen er ook sterven, ik wil niet wennen aan het grote dat ons mensen te wachten staat als we de laatste adem uitblazen. En de paus zal ook als zondaar voor God verschijnen, ontdaan van elke aardse status.
Mistig

Bericht door Mistig »

Job schreef: 24 feb 2025, 11:44 Punt is dat we emmeren over de naam van iemand die aanstonds misschien voor God moet verschijnen. Ik vind het prima om over benamingen te spreken, het is iets waar we allemaal mee te maken hebben of krijgen (vrouwelijke predikanten etc.) maar misschien even niet nu. Even een vergelijking. Ik keek de aandoenlijke preek terug van ds. Tuinier. Ieder weet dat het op de eeuwigheid aangaat met die man, dat wordt in de dienst ook openlijk benoemd. Het zou volstrekt ongepast zijn als we op grond van zijn toestand nu gaan kwebbelen over iets rondom hem. Hoeveel mensen er ook sterven, ik wil niet wennen aan het grote dat ons mensen te wachten staat als we de laatste adem uitblazen. En de paus zal ook als zondaar voor God verschijnen, ontdaan van elke aardse status.
Helemaal met je eens.
Kan ik die preek ergens terugvinden?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Plaats reactie