De gansche dag in t zwart

Tiberius
Administrator

Re: De gansche dag in t zwart

Bericht door Tiberius »

Orchidee schreef:Zo'n auto van 10 jaar oud met de nodige km, gaat nog ver boven onze begroting :hum
Maar goed, in dat geval kan je op wel meer mensen jaloers zijn dan alleen predikanten.
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
Orchidee schreef:Zo'n auto van 10 jaar oud met de nodige km, gaat nog ver boven onze begroting :hum
Maar goed, in dat geval kan je op wel meer mensen jaloers zijn dan alleen predikanten.
Jepz, maar moeten predikanten hun gemeente niet voorgaan? Dus ook in zaken als matigheid, eenvoud, etc?
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
Marnix schreef:Dat is mooi. Ik vroeg echter vooral naar de motivatie. Dat deze punten voor sommige mensen belangrijk zijn had ik inderdaad al geconstateerd. Mijn vragen zijn: Waarom vindt men dat belangrijk en waar baseren christenen dat op. Ik ben dus vooral benieuwd naar de onderbouwing. Wil je die ook geven? Bedankt alvast!
Geen onderbouwing, zomaar wat gedachten.

Mensen hebben behoefte aan rituelen en herkenbare symbolen. Ambtsdragers, niet alleen kerkelijk, maar ook burgerlijk, hebben daarom speciale kleding (uniform, toga) of attributen (burgemeestersketting), waaraan anderen kunnen zien, dat ze dat specifieke ambt bekleden.
Dat is ook in de Bijbel terug te vinden, denk aan de kledingvoorschriften voor priesters in het Oude Testament.
Voor ambtsdragers in de gereformeerde gezinde, predikanten, ouderlingen en diakenen, is die ambtskleding een zwart pak.
Uiterlijke zaken horen inderdaad typische bij de OT bedeling van de schaduwen. In het NT lees je niets over speciale kleding en fraaie tempelgebouwen als het om de gemeente gaat. Het koninkrijk van God is niet (meer) hier, maar is in de hemel. Dáár is Christus. Daarom moet een predikant geen 'aardse' status krijgen, met bijbehorende kledij.
Als jij een zwart pak een aardse status vindt hebben. Het valt mij wel op dat wij onze voorgangers strengere eisen opleggen als onszelf (Ze mogen niet in een mooie auto rijden enz.) Paulus dankt de gemeenten voor het zorgdragen voor zijn onderhoud dat is ook onze opdracht.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:
Tiberius schreef:
Jepz, maar moeten predikanten hun gemeente niet voorgaan? Dus ook in zaken als matigheid, eenvoud, etc?
Ik vind een VW Sharan of Golf nou niet echt een onmatige auto. Dat zijn in mijn optiek juist eenvoudige auto's.
Zolang predikanten in Volkswagentjes of Opeltjes rijden, denk ik dat er niet veel te klagen valt.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Tiberius schreef:
memento schreef:
Tiberius schreef:
Ik vind een VW Sharan of Golf nou niet echt een onmatige auto. Dat zijn in mijn optiek juist eenvoudige auto's.
Zolang predikanten in Volkswagentjes of Opeltjes rijden, denk ik dat er niet veel te klagen valt.
:oO Eenvoudig :oO
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
memento schreef:
Tiberius schreef:
De Sharan ken ik niet. En bij de Golf is het maar net welke uitvoering je neemt: je hebt ze in de prijsrange van €17.000 tot meer dan €46.000,- (bron vw-site). Dat laatste acht ik toch niet meer sober...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:De Sharan ken ik niet.
Het is de MPV van Volkswagen, nieuw vanaf zo'n €34K.

http://www.volkswagen.nl/home/modellen/ ... nl,00.html
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tweedehands zijn de prijzen veel aantrekkelijker. Ik koop ook geen nieuwe auto, is niet echt nodig.
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:

€34.000 tot €45.000,- Dat is voor veel gemeenteleden meer dan hun netto jaarsalaris. Ik zou dat niet sober meer willen noemen...
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

memento schreef: De Sharan ken ik niet. En bij de Golf is het maar net welke uitvoering je neemt: je hebt ze in de prijsrange van €17.000 tot meer dan €46.000,- (bron vw-site). Dat laatste acht ik toch niet meer sober...
Inderdaad, willen jullie voortaan wat preciezer formuleren: naam predikant / merk auto / type / uitvoering / alle opties graag vermelden / liefst met prijs erbij. Zodat wij op RF een gedegen oordeel kunnen vellen over het al dan niet ruime geweten van de predikant
:bobo
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Mister schreef:Tweedehands zijn de prijzen veel aantrekkelijker. Ik koop ook geen nieuwe auto, is niet echt nodig.
:) :super
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:
Tiberius schreef:

€34.000 tot €45.000,- Dat is voor veel gemeenteleden meer dan hun netto jaarsalaris. Ik zou dat niet sober meer willen noemen...
Soberheid, evenals beauty, is kennelijk in the eye of the beholder. ;)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Het valt mij wel op dat wij onze voorgangers strengere eisen opleggen als onszelf (Ze mogen niet in een mooie auto rijden enz.) Paulus dankt de gemeenten voor het zorgdragen voor zijn onderhoud dat is ook onze opdracht.
Huh, daar heb ik het toch helemaal niet over? Trouwens, ik rij helemaal geen auto. :wiz
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

eilander schreef:
memento schreef: De Sharan ken ik niet. En bij de Golf is het maar net welke uitvoering je neemt: je hebt ze in de prijsrange van €17.000 tot meer dan €46.000,- (bron vw-site). Dat laatste acht ik toch niet meer sober...
Inderdaad, willen jullie voortaan wat preciezer formuleren: naam predikant / merk auto / type / uitvoering / alle opties graag vermelden / liefst met prijs erbij. Zodat wij op RF een gedegen oordeel kunnen vellen over het al dan niet ruime geweten van de predikant
:bobo
:mdr
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
memento schreef:€34.000 tot €45.000,- Dat is voor veel gemeenteleden meer dan hun netto jaarsalaris. Ik zou dat niet sober meer willen noemen...
Sober, evenals beauty, is kennelijk in the eye of the beholder. ;)
Ongetwijfeld. Maar als je van een predikant verwacht dat hij altijd in een zwart pak loopt, omdat hij anders mensen in de gemeente ermee zou kwetsen, is het dan goed om mensen te kwetsen door hen de ogen uit te steken door te rijden in een auto die duurder is dan hun netto jaarsalaris (zelfs de versie zonder veel opties)?

En hoe geloofwaardig kom je over, als je vanaf de kansel waarschuwt tegen materialisme, als je zelf meer uitgeeft aan luxe, dan menig gemeentelid zich kan veroorloven?
Gesloten