Programma PKN-dag
Omdat je kennelijk mijn postings nooit gelezen heb.
Ik heb zo diep mogelijk geprobeert mijn motivaties te geven voor mijn mening. Een mening die stukken genuanceerder ligt dan simpel zwart wit. En jij doet alsof ik dat niet gezegd heb, zoals gewoonlijk negeer je alles, en wals je overal overheen.
Ik vraag me uberhaupt af of je weleens argumenten / meningen van anderen leest. Ik heb niet eens zin om het nog een keertje op een rijtje te zetten voor je. Ga naar 'grondslag van de NHK' en lees alles wat ik heb geschreven nog 's.
En als het je niet intereseert, reageer dan ook niet op zo'n oppervlakkige manier op mij.
Ik heb zo diep mogelijk geprobeert mijn motivaties te geven voor mijn mening. Een mening die stukken genuanceerder ligt dan simpel zwart wit. En jij doet alsof ik dat niet gezegd heb, zoals gewoonlijk negeer je alles, en wals je overal overheen.
Ik vraag me uberhaupt af of je weleens argumenten / meningen van anderen leest. Ik heb niet eens zin om het nog een keertje op een rijtje te zetten voor je. Ga naar 'grondslag van de NHK' en lees alles wat ik heb geschreven nog 's.
En als het je niet intereseert, reageer dan ook niet op zo'n oppervlakkige manier op mij.
Weet je wat, ik plaats het hier nog een keertje voor je.
En als je een vent bent reageer je eens op wat ik zeg.
Ik wordt er moe van Jelle, vreselijk moe.
En als je een vent bent reageer je eens op wat ik zeg.
En nog 's:Geschreven door Robert in reactie Jelle, 6 dagen geleden:
Een kerk gaat niet naar de hel.
Mensen die in de kerk zitten wellicht. Maar dat hangt er vanaf of hun naam in het boek van het leven staat of niet.
Het gaat om je persoonlijk geloof.
Sommige mensen zitten in de rimboe tussen de papoea's, anderen evangeliseren in de bijlmer, andere bouwen een onderkomen op de wallen. En wij van de GB willen ons kamp op blijven staan in de PKN in de hoop dat we daar een licht kunnen schijnen.
De PKN dwaalt, maar gelukkig laat God ook daar Zijn evangelie nog horen. Als er 10 rechtvaardigen in Sodom waren geweest had God de stad niet omgedraaid. Ik weet het zeker, er zijn nog vele duizenden rechtvaardigen in de PKN. Die moeten hun post bewaken.
Het vreselijke punt hier is dat jij maar één ding wilt, en dat is dat iedereen jouw mening aanhangt. Ieder die dat niet doet gaat naar de hel, in deze.
Maar er is geen enkel Bijbels argument voor wat je zegt.
Wie gelooft zal hebben en gedoopt zal zijn zal zalig worden.
Ik ben gedoopt, en ik geloof in Christus. De Heilige Geest werkt in mij, hoe vaak ik ook van Hem afdwaal. Ik snap niet dat je zonder blikken of blozen van mij kan zeggen dat ik naar de hel ga, alleen omdat ik als lid in de boeken van de PKN sta.
Laten wij ons samen bezig houden met onze eigen positie.
Op je eigen post. Laat de NHKIHV (of wat dan ook) zich vooral richten op het onnoemelijke leed dat ze heeft aangericht in gezinnen en gemeenten. Ik hoop dat het zal helen, en ik hoop dat jullie kerkverband vrucht mag dragen. En levende gelovigen mag hebben, die samen God's Naam aan zullen roepen, op zondag met elkaar en door de weeks in de maatschappij.
Ga je daar mee bezig houden, ga vooruit, ipv alleen maar achteruit schoppen. Er is een meningsverschil, blijven roepen dat "wij het allemaal niet begrijpen en wij worden misleid en wij het niet doorhebben" is wel heel erg simplistisch en eenzijdig. En dat ben je, eenzijdig.
Ik ben ook eenzijdig. Er is maar één weg tot behoud, en dat is door Jezus Christus. En een ieder die beweert dat die weg toch niet tot het behoud leidt als je bij de verkeerde kerk zit is een dikke vette ketter.
Dus Jelle, aan jou de vraag: Ga ik naar de hel omdat ik lid ben van de PKN? Als je dat niet bedoelt lijkt het me verstandig dat je inbindt met die grote woorden.
Neem een voorbeeld aan Johannes 3:16, die komt met veel verstandigere posts.
Ik snap absoluut niet dat op OSW iemand die aan de belijdenis geschriften komt een ban boven het hoofd hangt, maar mensen wel ongestraft iedereen de hel mogen aanmeten. Onbegrijpelijk.
Zijn alle NHKIHV-mensen hier het met Jelle eens?
Of vertolkt Jelle een extreme mening binnen een genuanceerde groep?
Of hier:Geplaatst door Robert:
Volgens mij kent de kerkorde van de PKN maar één weg tot het behoud, en dat is door Jezus Christus.
Ik kan je in die keuze alleen maar sterkte en God's zegen wensen. Hij weet alle dingen, en Hij kan alles ten beste keren. De scheuring is niet goed, dat vind iedereen. En de schuldige daaraan is de synode. Maar ik hoop dat de nieuwe kerk die hierdoor is ontstaan, die gebroken is ontstaan, een kerk mag zijn van God! En daar vertrouw ik op.
En ik hoop dat het polariseren snel ophoud. Wij 'blijvers' moeten jullie niet aan blijven vallen. En jullie moeten ons niet meer aan vallen. HEt is duidelijk: elk van ons is in ons volle gemoed verzekerd.
Ik denk God te dienen door in de PKN te blijven, jullie door een nieuwe kerk te starten. Wij hebben beide goede redenen, of tenminste redenen die wij zelf goed vinden. Wie is de scheidsrechter? God!
Er zijn kinderen van God gegaan, en er zijn kinderen van God gebleven. Wie durft te zeggen dat prof de Reuver of ds vd Belt Zijn kinderen niet zijn? Om er zo maar twee te noemen. Er zal kaf zitten tussen het koren. Aan jullie zeide en aan onze zeide.
Maar laten we nu deze discussie achter ons laten, bidden voor de gemeenten die op scheuren staan. En verder gaan. De tijd tikt door. Israel is herenigd, rond 2020 is het evangelie de wereld rond. De grote afval is begonnen. De kennis is vermeerderd, de wereld globaliseerd.
Hoeveel tijd hebben wij nog om elkaar als christenen de mantel uit te vegen?
Refojongere reageert tenminste nog, maar jij komt voorbij, dropt je ongezouten ongenuanceerde mening, en je verdwijnt weer.Robert:
Als onze gemeente niet mee zou zijn gegaan zou ik ook niet mee zijn gegaan.
De eenheid van de gemeente staat bij mij bovenaan.
Mijn persoonlijke visie is dat ik op mijn plaats moet blijven in de NHK die in de PKN is. Maar mijn persoonlijke visie is ondergeschikt aan de gemeenschap.
Johannes 17 vind ik één van de mooiste hoofdstukken uit de Bijbel. En het is iets dat wij nu met voeten treden. Wij ja, want wellicht hadden 'wij' toen 'jullie' besloten om niet mee te gaan, als GB met z'n allen niet mee moeten gaan.
Maar goed, we spreken over zulke grote groepen dat er altijd wel een paar het met welke keuze dan ook oneens zouden zijn.
Als elke keuze verdeeldheid zaait, volg dan de keuze van je hart. (je vernieuwde hart wel teverstaan)
De synode maakt een keuze over de kerk. Ik maak keuzes over mijn eigen leven. Ik moet keuzen maken nav de keuzen die de synode maakt. Mijn persoonlijke keuze zou zo veel mogelijk 'volg de overheden' zijn. Maar dat geld voor jullie denk ik ook. Op een gegeven moment is de grens berijkt. Maar dat is nu nog niet het geval bij mij.
Alle belijdenisgeschriften van de PKN kennen maar één heilsweg en één evangelie. Jezus Christus, de Zoon van God. De Verlosser. Ook de Luthers-evangelischen.
....
Jezus zei dat wie zonder zonde was de eerste steen had moeten werpen. Hij was degene geweest die die steen had mogen werpen. Daar had Hij een principieel recht op, als Hij het had gedaan had ik alleen maar 'amen' kunnen zeggen. Maar Hij wierp die steen niet, niet omdat Hij het daar principieel mee oneens was, maar omdat Hij liever liefde gaf dan principieel strafte.
God zou ons principieel mogen straffen. Wij hebben de dood verdiend, maar ipv dat Hij de andere kant op liep en de mens verliet, kwam Hij naar de mens toe om met de mensen te leven, en voor hen te sterven.
Ik kan niet voor de PKN'ers sterven, maar ik kan Mijn Heere volgen door niet principieel te leven als christen, als erken ik het principe. Maar door bij hen te blijven. Tussen de hoeren en de tollenaars, met dat verschil dat ik zelf een hoer en een tollenaar ben.
Als Hij mij niet verlaat, dan kan ik de PKN niet verlaten. Zolang zij mij toestaan een echte Christen te zijn, en Het evangelie te verkondigen.
Iets in mij zegt dat de GB mee had moeten scheuren. Als 'jullie' niet bij 'ons' blijven moeten 'wij' maar met jullie meegaan.
Het komt er alleen in de praktijk op neer dat we dan 'hen' in de steek laten.
'Wij' moeten kiezen tussen 'jullie' en 'hen'.
Tussen het ene schaap en de 99, met die verstande dat er nu 99 verdwaald zijn en 1 in de stal.
We houden het meeste van jullie, maar zijn met hen het meeste bewogen.
Jullie kennen het volle evangelie, jullie zijn volwassen genoeg om te laten gaan.
Dat is de afweging die 'wij' moeten nemen. Volgen we het gezondere kind of het gehandicapte.
Ik wordt er moe van Jelle, vreselijk moe.
Ik moet zeggen dat ik ook moe word van die hele PKN. Hoe mooi men het ook omschrijft het blijft een stap die nooit genomen had moeten worden.
Door de stap die nu genomen is heeft men veel haat en nijd gezaaid, wat men van te voren heeft kunnen zien aankomen.
Ik ben wel blij dat dit alles niet onder mijn verantwoording gebeurd is. Ik zou niet graag in de schoenen staan van de synodeleden en de exleden die hier voor verantwoordelijk zijn.
Ik heb best wel je schrijven gelezen en merk alleen maar dat je een echte Bonder bent, en die zal nooit opstappen en altijd blijven zeggen we kunnen niet mee en we kunnen niet weg, maar we worden meegenomen.
Kijk en dat standpunt kan ik voor mezelf niet verantwoorden, want we kunnen niet altijd maar mee blijven gaan. maar blijkbaar volgens de Bond en vele anderen wel.
Daarom zal dit gebeuren altijd een groot twistpunt blijven.
Maar deze discussie is zolangzamerhand wel behoorlijk off topic, we hebben het hier over het programma van de PKN-dag.
terug naar de PKN dag zou ik zeggen.
[Aangepast op 25/5/04 door Jelle]
Door de stap die nu genomen is heeft men veel haat en nijd gezaaid, wat men van te voren heeft kunnen zien aankomen.
Ik ben wel blij dat dit alles niet onder mijn verantwoording gebeurd is. Ik zou niet graag in de schoenen staan van de synodeleden en de exleden die hier voor verantwoordelijk zijn.
Ik heb best wel je schrijven gelezen en merk alleen maar dat je een echte Bonder bent, en die zal nooit opstappen en altijd blijven zeggen we kunnen niet mee en we kunnen niet weg, maar we worden meegenomen.
Kijk en dat standpunt kan ik voor mezelf niet verantwoorden, want we kunnen niet altijd maar mee blijven gaan. maar blijkbaar volgens de Bond en vele anderen wel.
Daarom zal dit gebeuren altijd een groot twistpunt blijven.
Maar deze discussie is zolangzamerhand wel behoorlijk off topic, we hebben het hier over het programma van de PKN-dag.
terug naar de PKN dag zou ik zeggen.
[Aangepast op 25/5/04 door Jelle]
Er is een grote groep mensen, die gewoon weinig in de kerk komt. Het geloof zegt hun niks meer. Die mensen zitten samen met de "refo's" in één PKN.
Ik had laatst ook een "laagdrempelige" dienst van PKN meegemaakt. Maar ja, die zou door veel forumleden worden afgekraakt, omdat het niet aan bepaalde principes voldoet.
Maar dat is de opzet van zo'n kerk.
Ik had laatst ook een "laagdrempelige" dienst van PKN meegemaakt. Maar ja, die zou door veel forumleden worden afgekraakt, omdat het niet aan bepaalde principes voldoet.
Maar dat is de opzet van zo'n kerk.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Hier zijn we het denk ik allemaal mee eens. Dan nu de hoogste tijd om die irritante discussies te beeindigen. Het brengt meer verdeeldheid dan eenheid.Oorspronkelijk gepost door JelleIk moet zeggen dat ik ook moe word van die hele PKN. Hoe mooi men het ook omschrijft het blijft een stap die nooit genomen had moeten worden.
Ben ik helemaal met je eens Lecram.
Het is beter om dit hete hangijzer maar te laten rusten en ons te bezinnen op de weg die we gaan naar de eeuwigheid toe.
Ik zelf merk ook dat dit onderwerp hete hoofden en koude harten oplevert, terwijl we juist elkaar in liefde zouden moeten steunen.
Daarom wil ik over deze zaken eigenlijk liever niet meer spreken.
Het is beter om dit hete hangijzer maar te laten rusten en ons te bezinnen op de weg die we gaan naar de eeuwigheid toe.
Ik zelf merk ook dat dit onderwerp hete hoofden en koude harten oplevert, terwijl we juist elkaar in liefde zouden moeten steunen.
Daarom wil ik over deze zaken eigenlijk liever niet meer spreken.
Het is een droevige zaak, maar het is me te simpel om de PKN dan maar als schuldige aan te wijzen.Oorspronkelijk gepost door Jelle
Ik moet zeggen dat ik ook moe word van die hele PKN.
Zelf (GG) kerk ik regelmatig in een HNHK-gemeente. Ik signaleer daar zaken waarin men zich wil onderscheiden van "gewoon hervormd", nu dus PKN, die mijns inziens tot scheefgroei hebben geleid in bepaalde opzichten. Men is overdreven gefocust op bevinding (kennelijk als tegenwicht tegen de "gewone hervormden", waar men blijkbaar te weinig bevinding bespeurde); men zingt er nog langzamer niet-ritmisch dan in de zwaarste GG (kennelijk in reactie op de "gewone hervormden", die nog niet zo lang geleden zijn overgestapt op ritmisch zingen.)
Ik hoor er soms geweldige preken (hoewel het aanbod van predikanten sinds 1 mei wel behoorlijk versmald is...), maar desondanks houd ik er vaak nogal gemengde gevoelens aan over als ik daar ben geweest...
~~Soli Deo Gloria~~
Hendrikus, hele noten zongen wij voor die tijd ook al, en nu ook nog steeds en ik moet zeggen nog redelijk langzaam ook. Ik ben niet anders gewend in mijn leven en ik vind het goed zo.
Bij ritmisch zingen ben ik altijd kwijt of het een hele of halve noot is, dus als alles hele noten zijn dan raak ik daar ikn elk geval niet door in de war.
Bij ritmisch zingen ben ik altijd kwijt of het een hele of halve noot is, dus als alles hele noten zijn dan raak ik daar ikn elk geval niet door in de war.
Onvoorstelbaar, wat zijn die mannen in Genève en omstreken destijds toch dom geweest om die melodieën ritmisch te noteren! Anno 2004 wensen we ons niet meer te verdiepen in de vraag of we het misschien niet verkeerd doen: nee, we hebben het altijd al zo gedaan (en nog redelijk langzaam ook), en dus is elke poging om mensen op dit punt even aan 't denken te zetten vergeefse moeite.Oorspronkelijk gepost door Jelle
Hendrikus, hele noten zongen wij voor die tijd ook al, en nu ook nog steeds en ik moet zeggen nog redelijk langzaam ook. Ik ben niet anders gewend in mijn leven en ik vind het goed zo.
Want we weten al precies hoe het moet...
Jelle, Jelle, word toch eens wakker!
~~Soli Deo Gloria~~
Hendrikus, waarom zou je iets wat goed is gaan veranderen voor iets wat men niet kent en wat men niet goed kan doen.
In Waddinxveen ken ik een wijkgemeente waar men wel ritmisch is gaan zingen. Sinds die tijd is het met het zingen daar een puinhoop geworden. Het gros weet niet of hij nu een hele of een halve noot moet zingen. Dus gaat het ook regelmatig vreselijk ongelijk.
Waaromdan veranderen? het oude was goed en is nog steeds goed.
Trouwens om op het onderwerp terug te komen de PKN dag. Zou men daar wel zingen? en zingt men dan hele of halve noten? of wordt er gewoon zo ie zo al niet gezongen?
In Waddinxveen ken ik een wijkgemeente waar men wel ritmisch is gaan zingen. Sinds die tijd is het met het zingen daar een puinhoop geworden. Het gros weet niet of hij nu een hele of een halve noot moet zingen. Dus gaat het ook regelmatig vreselijk ongelijk.
Waaromdan veranderen? het oude was goed en is nog steeds goed.
Trouwens om op het onderwerp terug te komen de PKN dag. Zou men daar wel zingen? en zingt men dan hele of halve noten? of wordt er gewoon zo ie zo al niet gezongen?
Wij zingen sinds 5 jaar ritmisch. Loopt als een trein.
Zo moeilijk is het toch niet om een stukje melodie aan te leren?
Muziek = ritmisch. Hele noten = rap. (maar dan langzaam)
Als ik in het voetbalstadion ben worden veel ingewikkeldere liederen gezongen dan een psalm op hele noten. En het hele domme voetbal volk zingt dat zonder problemen mee
Dan moeten wij kerkmensen toch ook geen problemen hebben met hele en halve noten.
God heeft de muziek gemaakt. Wat denk je, zullen de engelen het ere zij God op hele noten gezongen hebben?
Zo moeilijk is het toch niet om een stukje melodie aan te leren?
Als ik in het voetbalstadion ben worden veel ingewikkeldere liederen gezongen dan een psalm op hele noten. En het hele domme voetbal volk zingt dat zonder problemen mee

Dan moeten wij kerkmensen toch ook geen problemen hebben met hele en halve noten.
God heeft de muziek gemaakt. Wat denk je, zullen de engelen het ere zij God op hele noten gezongen hebben?
Misschien wel en misschien niet Robert. Ik weet het niet, het staat niet in de Bijbel.
Volgens mij ook niet belangrijk of er met hele noten gezongen werd of niet, net zo min als dat het nu in mijn ogen niet van belang is.
Wil men ritmisch zingen, ik vind het prima en wil men op hele noten zingen, vind ik ook goed. Alleen mijn keuze gaat uit naar hele noten zingen, maar ik maak er geen probleem van. Alleen wat goed gaat of goed is, waarom zouden we het perse moeten veranderen.
Volgens mij ook niet belangrijk of er met hele noten gezongen werd of niet, net zo min als dat het nu in mijn ogen niet van belang is.
Wil men ritmisch zingen, ik vind het prima en wil men op hele noten zingen, vind ik ook goed. Alleen mijn keuze gaat uit naar hele noten zingen, maar ik maak er geen probleem van. Alleen wat goed gaat of goed is, waarom zouden we het perse moeten veranderen.
Dat is nu juist het probleem Robert.Oorspronkelijk gepost door Robert
Als ik in het voetbalstadion ben worden veel ingewikkeldere liederen gezongen dan een psalm op hele noten. En het hele domme voetbal volk zingt dat zonder problemen mee![]()
Mijn vader zei vroegeral: jullie leren emakkelijker een versje van de straat dan een Psalmversje.
We zongen een versje van de straat ook zo mee en we konden het na een of twee keer gehoord te hebben ook helemaal uit ons hoofd.
Behalve dat Psalmversje wat we moesten leren, dat kon mijn moeder er bijna niet instampen.
Het zal wel komen omdat de wereld ons meer aanhangt dan wij wel beseffen, denk ik!