Sprokkelhout

Wilhelm

Re: Sprokkelhout

Bericht door Wilhelm »

JolandaOudshoorn schreef:
Wilhelm schreef:
Johann Gottfried Walther schreef: Om in de hel te kunnen komen, moet men Christus verwerpen.

Ds. Joh. van der Poel
met deze spreuk kan ik van harte instemmen!! Want zo liggen de feiten. helaas hoor ik hier op het forum het omgedraaide: je komt in de hel omdat Christus je verworpen heeft.

Eens, en Jolanda ik kan je goed begrijpen. Het gaat om de geopenbaarde wil waar wij mee te rekenen hebben. Bekeert u en leef.
Maar we laten toch wel de dubbele predestinatie staan ? Want dat is de andere kant, ik lees op dit forum veel waarvan ik denk, nog even en men zegt dat er vermogens in de mens liggen. En het is niet te hopen dat we die kant uitgaan. Het is een eenzijdig Gods Werk. Dat maakt het wonder ook uit, want anders zou niemand tot Hem komen. Dat is een beetje het punt in veel discussies op dit forum, er wordt regelmatig vanuit een bepaalde eenzijdigheid gereageerd.
Die dubbele predestinatie laat ik staan waar hij staat, nl bij God. Ik ga daar niet aankomen of dat begrijpen. Dat is iets waar we later achter zullen komen. Het zelfde geldt eigenlijk voor de inwendige en uitwendige roeping. Daar mogen we niet mee beginnen, daar mogen we wel bij eindigen! Zodat we alle lof aan God mogen toedichten: door U, door U alleen, om 't eeuwig welbehagen!

Eens.
Democritus

Bericht door Democritus »

Wilhelm schreef:
Wilhelm schreef:
Eens, en Jolanda ik kan je goed begrijpen. Het gaat om de geopenbaarde wil waar wij mee te rekenen hebben. Bekeert u en leef.
Maar we laten toch wel de dubbele predestinatie staan ? Want dat is de andere kant, ik lees op dit forum veel waarvan ik denk, nog even en men zegt dat er vermogens in de mens liggen. En het is niet te hopen dat we die kant uitgaan. Het is een eenzijdig Gods Werk. Dat maakt het wonder ook uit, want anders zou niemand tot Hem komen. Dat is een beetje het punt in veel discussies op dit forum, er wordt regelmatig vanuit een bepaalde eenzijdigheid gereageerd.
Die dubbele predestinatie laat ik staan waar hij staat, nl bij God. Ik ga daar niet aankomen of dat begrijpen. Dat is iets waar we later achter zullen komen. Het zelfde geldt eigenlijk voor de inwendige en uitwendige roeping. Daar mogen we niet mee beginnen, daar mogen we wel bij eindigen! Zodat we alle lof aan God mogen toedichten: door U, door U alleen, om 't eeuwig welbehagen!

Eens.
Zoals mijn oud-predikant altijd zegt:

Wij moeten door Deur Christus ingaan maar niet de kast van uitverkiezing achter de Deur zetten. Dan slaat de Deur gelijk weer dicht in ons gezicht.
Zet deze pronkkast waarin Gods genadegaven (vergeving van zonden, eeuwig leven) zijn uitgesteld in het verlengde van Deur. Zodat je er na toe kunt lopen en deze gaven bewonderen en de Bedenker er de eer voor geven.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
refo

Bericht door refo »

Democritus schreef:
Wilhelm schreef:
Wilhelm schreef:

Eens.
Zoals mijn oud-predikant altijd zegt:

Wij moeten door Deur Christus ingaan maar niet de kast van uitverkiezing achter de Deur zetten. Dan slaat de Deur gelijk weer dicht in ons gezicht.
Zet deze pronkkast waarin Gods genadegaven (vergeving van zonden, eeuwig leven) zijn uitgesteld in het verlengde van Deur. Zodat je er na toe kunt lopen en deze gaven bewonderen en de Bedenker er de eer voor geven.
Dat noemen sommigen ook 'vermogens in de mens'.
Democritus

Bericht door Democritus »

refo schreef:
So be it
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Joannah

Bericht door Joannah »

Democritus schreef:
refo schreef:
So be it
Je bekeren noemen sommigen zelfs "goede werken" ....
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
albion

Bericht door albion »

Joannah schreef:
Democritus schreef:
refo schreef:
So be it
Klopt. Van de kroeg naar de kerk bijvoorbeeld. Je kunt je 'bekeren' en je leven gaan verbeteren,
betekent nog niet dat je schulden/zonden dan ook al vergeven zijn.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

albion schreef:
Joannah schreef:
Democritus schreef:
refo schreef:
So be it
Klopt. Van de kroeg naar de kerk bijvoorbeeld. Je kunt je 'bekeren' en je leven gaan verbeteren,
betekent nog niet dat je schulden/zonden dan ook al vergeven zijn.
En dus kunnen het ook geen goede werken zijn: want dat zijn alleen die werken, die uit een waar geloof, tot Gods eer en naar Zijn wet gedaan worden.
refo

Bericht door refo »

Het wordt met deze denkmethodes wel steeds ingewikkelder om objectief vast te stellen wanneer je een waar gelovige bent.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zomaar enkele geloofsbevindingen, niet om over te discussieren maar om te overdenken, te bepeinzen...

Iemand die meent zijn best gedaan te hebben, en dan met slaag uitbetaald wordt,
zulk een voelt zichzelf martelaar.

Ik moet weer zakken: van alle kerken die op aarde zijn, is er toch maar één kerk
die bloed gekost heeft.

Een timmerman zonder gereedschap is net zoveel als een predikant zonder de
opening des Woords.

Genade brengt geen hoogmoed mede; het is een listig kwaad van de oude mens
om op genade hoogmoedig te zijn.

Als er geen echte broeders waren in het geloof, zouden de valse broeders niet
openbaar komen.

Om de macht der genade te ontvangen, moet men ook weten wat de macht der
zonde is.

Geboren tot wedergeboorte. Om door wederbarende genade der Goddelijke natuur
deelachtig te worden, moet men eerst een menselijke natuur bezitten.

Eer men door genade aan de kant gezet wordt, moet men zichzelf en God in de
weg staan.

De geleerdheid der wereld is druk met een ruimtevaart; Christus maakt ten goede
voor Zijn kerk een hemelvaart.

Ds. Lamain schrijft, dat Pleun Klein schreef, dat hij meest met een kapot schip aan
de wal lag.

Om door God tot God bekeerd te worden bij aanvang en bij voortgang, is een
weldaad waar de oude mens bij kreunt.

Om het beeld Gods weer deelachtig te worden, moet men veel het beeld der zonde
inleven.

De kerke Gods moet van invloeiing des Geestes leven, en voor doorvloeien
bewaard worden.

Gods volk wordt het meest geplaagd met de zonde tegen het zevende gebod.

Hoewel die bron vuil is, is het een beste bron om van eigengerechtigheid af te
komen, want die is nog vuiler.

Predikanten en Kerkenraden dienen wel te onthouden, dat mensen geen turven
zijn, die men neer kan leggen waar men wil.

Om iemand vol te kunnen bidden, moet hij eerst leeg gebeden worden.

De meeste tijd jaagt het de kerk enige schrik en vreze aan, als de voorbereiding
aangekondigd wordt.

De mens die nergens in te prijzen is, wil toch door God en mensen geprezen zijn;
anders deugen God en de mensen niet.

Zij, die geloof ontvangen hebben, zullen in hun waarneming menigmaal zonder
geloof op aarde staan.

De Wet maakt geen kinderen Gods, maar leert dat de mens een kind des toorns is.

Hoe meer liefde Gods zij bij ons zoekt, hoe meer vijandschap tegen God zich
openbaart.

Hoe meer gehoorzaamheid zij eist, hoe meer geveinsdheid en huichelarij zij in ons
openbaart.

Kwaad wordt altijd met groter kwaad gestraft.

Als men alle hoon en smaad, zelfs de diepste laster dragen kan, wandelt men in de
voetstappen van Christus. Door eer en door oneer.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Willem

Bericht door Willem »

refo schreef:Het wordt met deze denkmethodes wel steeds ingewikkelder om objectief vast te stellen wanneer je een waar gelovige bent.
Dat hoeft ook niet refo, "vaststellen wanneer je eeen waar gelovige bent". Je mag het beperken tot de de vraag "of ik een levend lidmaat ben"
refo

Bericht door refo »

Willem schreef:
refo schreef:Het wordt met deze denkmethodes wel steeds ingewikkelder om objectief vast te stellen wanneer je een waar gelovige bent.
Dat hoeft ook niet refo, "vaststellen wanneer je eeen waar gelovige bent". Je mag het beperken tot de de vraag "of ik een levend lidmaat ben"
Dat maakt het niet minder ingewikkeld. Dat is namelijk een synoniem.
Desiree

Bericht door Desiree »

Nu, hier moet ik nog even voor gaan zitten... Het is een overleden Ds. dus ja, ik kan niet met hem discussieren over zijn spreuken. Ik ben zeker niet benauwd voor een dominee, wel respect voor het werk van God in Hem en als het gaat over zijn roeping. Maar een overleden dominee...
Laatst gewijzigd door Desiree op 01 okt 2010, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

huisman

Bericht door huisman »

DIA schreef
We hoeven niet alles in de Schrift te lezen wat waar is. Dat een opgewonden wekker tikt staat niet in de Schrift, maar het is wel waar.
Onder de algemene genade kunnen we verstaan dat we nog zijn die we zijn. Dat God nog niet gedaan heeft naar dat we waardig zijn.
Bijzondere genade is wat anders. Dat is het werk Gods door de Heilige Geest gewrocht in de harten van de Zijnen.
Als wij het over geestelijke zaken hebben dan moeten wij alle bevindingen in de Schrift kunnen vinden, dit klinkt mij te vrijzinnig. Een beetje van "het staat wel niet in de Schrift maar Gods volk leert het zo" Dat is levensgevaarlijk, Gods Woord is het enige richtsnoer en paslood waar wij ons leven naast mogen leggen niet de ervaringen van Gods volk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
albion

Bericht door albion »

eilander schreef:
En dus kunnen het ook geen goede werken zijn: want dat zijn alleen die werken, die uit een waar geloof, tot Gods eer en naar Zijn wet gedaan worden.
Ook dat klopt, want geen mens kan goed doen, ook niet één.(Ps. 14 (?))
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Joannah

Bericht door Joannah »

albion schreef:
eilander schreef:
Ook dat klopt, want geen mens kan goed doen, ook niet één.(Ps. 14 (?))
Als iemand zich bekeerd heeft en gelooft in de Heere Jezus, is dat geen goed werk waarvoor men zich op de borst kan slaan. Men ziet dan dat het God was, die door zijn Woord en zijn Geest aan ons hart gewerkt heeft, en dat alles pure gena­de is. Maar dat wat wij dan later gaan inzien mag nooit mis­bruikt worden om aan de eis tot bekering zijn kracht te ont­nemen.
hij die zegt dat jezelf bekeren niet kan, WIL dus niet gehoorzaam zijn, of gelooft niet.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Plaats reactie