toch wel. Lees de kantt. bij Joh. 7:37 maar.Afgewezen schreef:Ander, zou je mijn post nog eens goed willen doorlezen, want ik heb niet de indruk dat jouw reactie uit een zorgvuldige lezing en overweging voortkomt. Het Schriftbewijs ligt namelijk voor het oprapen.Ander schreef:ik denk van niet. Ik hou het bij de verklaringen van de kantt. Die verwijzen bij Jes. 44 ook naar Matt. 5:6.Afgewezen schreef:In Jes. 44:3 gaat het over de uitstorting van de Heilige Geest:Ander schreef:het zijn allen dezelfde dorstigen.
Want Ik zal water gieten op de dorstigen, en stromen op het droge; Ik zal Mijn Geest op uw zaad gieten, en Mijn zegen op uw nakomelingen.
In Matth. 5 gaat het over wat er zal gebeuren met Jezus’ discipelen ná de uitstorting van de Heilige Geest.
Ik denk dat je bij de dorstigen van Jes. 44 en die van Jes. 55 meer moet denken aan een tekst als Joh. 7: 37:
En op den laatsten dag, zijnde de grote dag van het feest, stond Jezus en riep, zeggende: Zo iemand dorst, die kome tot Mij en drinke.
38 Die in Mij gelooft, gelijkerwijs de Schrift zegt, stromen des levenden waters zullen uit zijn buik vloeien.
39 (En dit zeide Hij van den Geest, Denwelken ontvangen zouden, die in Hem geloven; want de Heilige Geest was nog niet, overmits Jezus nog niet verheerlijkt was.)
Hier wordt niet niet gezegd dat degene die dorst, zalig is, maar wordt hij genodigd om te komen en te drinken!
Wie zijn de dorstigen ?
Re: Wie zijn de dorstigen ?
Ja, die zeggen dus wat ik ook al zei. En gelukkig dat hier niet verwezen wordt naar de zaligsprekingen, want die hebben hier ook niets mee van doen.Ander schreef:toch wel. Lees de kantt. bij Joh. 7:37 maar.
o, hier zijn de kantt. wel goed? Jes. 55 verwijst naar Matth. 5 én Joh. 7. Vandaar mijn opmerking. Dus dezelfde dorstigen.Afgewezen schreef:Ja, die zeggen dus wat ik ook al zei. En gelukkig dat hier niet verwezen wordt naar de zaligsprekingen, want die hebben hier ook niets mee van doen.Ander schreef:toch wel. Lees de kantt. bij Joh. 7:37 maar.
De waardering van de exegese van Jesaja 55: 1 en 2 hangt ook samen met de verbondsvisie die gehanteerd wordt.Ander schreef:Het is prima om hier een topic voor te openen. Het is overigens context en geen kontekst.
Ik weet dat er verschillend gedacht wordt over wie er met de dorstigen in Jes. 55:1 worden bedoeld. De kantt. zijn daarin helder. Ik hou me aan die lijn.
Ik weet ook dat de Erskines en andere er anders over denken. Op zich vind ik het prima dat er anders over gedacht wordt. Je komt dan in de aanbodsdiscussie terecht die hier al vele malen gevoerd is. Bekend is dat ik wat bedenkingen heb over het functioneren van een algemeen, onvoorwaardelijk aanbod van genade binnen bepaalde kringen.
Gezien de inhoud van vers 2 houd ik het erop dat met de dorstigen uit vers 1 allen worden bedoeld tot wie het woord komt. (Een preek van ds. G.J. Baan hierover heeft me hiervan overtuigd.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Lieve ander, ik lees de kantt. niet vanuit een goed/foutschema, maar kijk of ik er wat van kan leren. Ik ben blij dat ze bij Joh. 7 in elk geval níét naar Matth. 5 verwijzen, want - nog maar een keer - dat gaat over andere dorstigen.Ander schreef:o, hier zijn de kantt. wel goed? Jes. 55 verwijst naar Matth. 5 én Joh. 7. Vandaar mijn opmerking. Dus dezelfde dorstigen.Afgewezen schreef:Ja, die zeggen dus wat ik ook al zei. En gelukkig dat hier niet verwezen wordt naar de zaligsprekingen, want die hebben hier ook niets mee van doen.Ander schreef:toch wel. Lees de kantt. bij Joh. 7:37 maar.
Bewijs? Kanttekening? Nee, helaas niet. Ander bewijs: Matth. 5 gaat over wat de discipelen van Christus wedervaren zal in deze wereld, dus ná de uitstorting van de Heilige Geest (Die dan al is uitgestort op de dorstigen). Hieruit blijkt dat het over een heel andere categorie mensen gaat dan uit Jes. 44, Jes. 55 en Joh. 7.
Ander schreef
Wij zoeken zo vaak God te begrijpen ,maken van Zijn liefde een begrijpelijke menslijke liefde voor ontdekte bekommerde zondaren , voor dorstige zondaren naar gerechtigheid. Maar Gods liefde is veel groter dan onze gedachten . Daar gaat Jes 55 ook mee verder
Vertel jij mij dan maar waar de knip zit tussen vs 2 en 7 (Zit er niet, het blijft dezelfde nodiging tot het heil)Nee
Wij zoeken zo vaak God te begrijpen ,maken van Zijn liefde een begrijpelijke menslijke liefde voor ontdekte bekommerde zondaren , voor dorstige zondaren naar gerechtigheid. Maar Gods liefde is veel groter dan onze gedachten . Daar gaat Jes 55 ook mee verder
8 Want Mijn gedachten zijn niet ulieder gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen , spreekt de HEERE.
9 Want gelijk de hemelen hoger zijn dan de aarde, alzo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen, en Mijn gedachten dan ulieder gedachten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Er ontstaat hier weer een levendige discussie; dat was ook wel te verwachten.
Van beide "stromingen" die in dit topic vertegenwoordigd zijn, zullen de uitersten wellicht verkeerd uitkomen. Maar dan heb ik het over uitersten. Als we dat even weglaten, hébben we dan wel een probleem?
Ik citeer Boston: "Hoewel zondaren niet tot Christus zullen komen, als zij hun behoefte aan Hem niet zien, zal ik toch altijd blijven preken dat allen vanwege de last van de verdoemenis verplicht zijn om tot Hem te komen en zij bij Hem welkom zullen zijn, wat hun geval ook zijn moge."
Is daarin niet voldoende evenwicht om beide opvattingen te kunnen plaatsen?
Van beide "stromingen" die in dit topic vertegenwoordigd zijn, zullen de uitersten wellicht verkeerd uitkomen. Maar dan heb ik het over uitersten. Als we dat even weglaten, hébben we dan wel een probleem?
Ik citeer Boston: "Hoewel zondaren niet tot Christus zullen komen, als zij hun behoefte aan Hem niet zien, zal ik toch altijd blijven preken dat allen vanwege de last van de verdoemenis verplicht zijn om tot Hem te komen en zij bij Hem welkom zullen zijn, wat hun geval ook zijn moge."
Nee, want daar gaat het hier niet over.eilander schreef:Er ontstaat hier weer een levendige discussie; dat was ook wel te verwachten.
Kun je dit nog toelichten? Ik had het idee dat Boston dacht dat het wél hierover ging...Afgewezen schreef:Nee, want daar gaat het hier niet over.eilander schreef:Er ontstaat hier weer een levendige discussie; dat was ook wel te verwachten.
- Katharina van Bora
Van harte eens met Boston!eilander schreef:Er ontstaat hier weer een levendige discussie; dat was ook wel te verwachten.
Een vriend is iemand die alles van je weet en toch van je houdt.
iemand die nog goddeloos is, dorst natuurlijk niet naar het Woord.Die is het "dwaasheid"huisman schreef:Afgewezen schreef:Troost, bemoediging.MarthaMartha schreef:ik vraag me steeds meer af welk voordeel mensen hebben bij de prediking en verdediging van leven zonder Christuskennis...
Maar ze gaan veel verder , als je nu de dorstigen uit Jes 55 1 en 2 al zalig spreekt laat je Gods Woord toch echt zeggen wat je goeddunkt lezen ze dan niet verderDie dorstigen heeben nog geen levende ziel , ze zijn nog goddeloos en ongerechtvaardigd , ze moeten zich bekeren enz.3 Neigt uw oor, en komt tot Mij, hoort en uw ziel zal leven; want Ik zal met u een eeuwig verbond maken, en u geven de gewisse weldadigheden van David .
4 Ziet, Ik heb hem tot een getuige der volken gegeven, een vorst en gebieder der volken.
5 Ziet, gij zult een volk roepen, dat gij niet kendet, en het volk, dat u niet kende, zal tot u lopen, om des HEEREN uws Gods wil, en om des Heiligen Israels wil, want Hij heeft u verheerlijkt.
6 ¶ Zoekt den HEERE, terwijl Hij te vinden is; roept Hem aan, terwijl Hij nabij is.
7 De goddeloze verlate zijn weg, en de ongerechtige man zijn gedachten; en hij bekere zich tot den HEERE, zo zal Hij Zich Zijner ontfermen, en tot onzen God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk.
En Ander zet ze er al binnen , dat is pas lichte godsdienst.
@ Ander dit kun je toch niet volhouden dat Jes 55 gaat over zondaren die al levendgemaakt zijn.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Dit is idd hoe Boston spreekt. Hij zegt dat alleen dorstigen naar de zaligheid zullen komen maar dat alle zondaren genodigd worden. En dan haalt hij net als "Het merg van het Evangelie" Jes 55 aan. Wat doen wij tegenwoordig, de nodiging proberen aan te passen aan degene die uiteindelijk zullen komen. En dat is echt niet naar de Schrift.eilander schreef:Kun je dit nog toelichten? Ik had het idee dat Boston dacht dat het wél hierover ging...Afgewezen schreef:Nee, want daar gaat het hier niet over.eilander schreef:Er ontstaat hier weer een levendige discussie; dat was ook wel te verwachten.
( Zie mijn onderschrift)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dit is idd hoe Boston spreekt. Hij zegt dat alleen dorstigen naar de zaligheid zullen komen maar dat alle zondaren genodigd worden. En dan haalt hij net als "Het merg van het Evangelie" Jes 55 aan. Wat doen wij tegenwoordig, de nodiging proberen aan te passen aan degene die uiteindelijk zullen komen. En dat is echt niet naar de Schrift.eilander schreef:Kun je dit nog toelichten? Ik had het idee dat Boston dacht dat het wél hierover ging...Afgewezen schreef:Nee, want daar gaat het hier niet over.eilander schreef:Er ontstaat hier weer een levendige discussie; dat was ook wel te verwachten.
( Zie mijn onderschrift)
Ds Sonnevelt zei eens: wat een wonder dat Jezus dorst naar zondaren die alleen maar dorsten naar de zonde
(laatste oudjaarspreek die hij hield in Veenendaal )
dat vond ik een uitspraak om nooit te vergeten.
(laatste oudjaarspreek die hij hield in Veenendaal )
dat vond ik een uitspraak om nooit te vergeten.
Inderdaad biedt deze uitspraak wat evenwicht. Duidt het me niet euvel dat ik altijd even moet wennen aan deze manier van spreken maar het is voluit Schriftuurlijk. Om maar bij Jes. 55 te blijven, daar worden dorstigen, goddelozen en ongerechtigen geroepen en zijn ze bij hem welkom. Boston zegt het dan zo: wat hun geval ook zijn moge. Alleen de dorstigen zien 'hun behoefte aan Hem', de anderen niet, dat is het verschil, een verschil van leven op dood.Katharina van Bora schreef:Van harte eens met Boston!eilander schreef:Er ontstaat hier weer een levendige discussie; dat was ook wel te verwachten.