Geestelijke herkenning

Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Zeeuw2
Orckie,

Degenen die ondanks alle ellende toch hervormd gebleven zijn in de HNHK hebben juist hiermee duidelijk gepleit voor een exclusieve handhaving van de 3 FvE waarvan ook de HC deel uitmaakt.
Je bedoelt 'hervormd zijn gebleven in de PKN'?!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Orckie

Bericht door Orckie »

Hohoho; 50% is maar een schatting - ik hoop van harte dat ik mis zit.
Veel hervormd-gereformeerde predikanten zijn het eens met wat ds. J. Lohuis eens stelde in een lezing: de ware ellendekennis wordt gevonden waar Christuskennis is. Hij beroept zich ook op Calvijn, die inderdaad gesteld heeft dat de ware boetvaardigheid aan de voet van het kruis geboren wordt. Het is echter de vraag of dit een geheel correcte interpretatie is van Calvijn. Ik wil overigens niets ten nadele van ds. Lohuis zeggen, laat dat duidelijk zijn. Maar je mag in een inhoudelijke discussie toch wel man en paard noemen? Hoe vaak heb jij bijv. ds. Moerkerken cs. niet genoemd? En over ds. Simons lees je zijn uitspraken maar eens na bij K. van der Zwaag (Afwachten of verwachten). Hij vind dat er geen verbrijzeling van het hart nodig is wil men tot Christus gaan, maar vind dat iedereen tot Christus kan gaan.

Orckie,

Degenen die ondanks alle ellende toch hervormd gebleven zijn in de HNHK hebben juist hiermee duidelijk gepleit voor een exclusieve handhaving van de 3 FvE waarvan ook de HC deel uitmaakt.

Je bewering dat 50% van de predikanten de orde van evd niet onderschrijft onderbouw je totaal niet. Dat vind ik niet netjes van je.

Ook de opmerkingen over ds. Simons en de SRA kloppen niet. Ds. Simons ontkent niet dat God gewoonlijk eerst door de wet van zonde overtuigd alvorens het geloof te schenken; hij weert zich alleen zeer sterk tegen het benoemen van deze overtuiging als een halve levendmaking of iets zaligmakends!

Dat is wel iets heel anders vriend. Kijk wel uit dat je geen mensen beschadigt zonder onderbouwing.
jacob

Bericht door jacob »

wat verstaan we precies onder verbrijzelingvan het hart?

oh allen gij dorstigen?

eff voor de duidelijkheid namelijk.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Orckie
Hij vind dat er geen verbrijzeling van het hart nodig is wil men tot Christus gaan, maar vind dat iedereen tot Christus kan gaan.
Orckie, ik vind dat je niet fair discussiert. Eerst gaat het er over dat ds Simons ellendekennis niet nodig acht en nu over verbrijzeling van het hart. Waarom verander je van terminologie?

Wat bedoel je daar dan mee? Misschien is een bijbelse uitleg aan de hand van de Samaritaanse vrouw mogelijk?
Hartelijke groet,

Pim.

Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door jacob

oh allen gij dorstigen?

ja dat je in de weg van ontdekking uit gaat roepen "is er nog een middel? "
zie zondag 2, t/m 5 van de Heidelberger/.
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door jacob

oh allen gij dorstigen?

ja dat je in de weg van ontdekking uit gaat roepen "is er nog een middel? "
zie zondag 2, t/m 5 van de Heidelberger/.
alsie dat onkent vind ik het geen goede zaak.

Je moet wel dorst hebben om te komen. De Farizeen hadden ook geen trek.
Zondaren worden tot God bekeerd, geen rechtvaardigen. Behalve dan als ze zondaar worden.
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Hij vind dat er geen verbrijzeling van het hart nodig is wil men tot Christus gaan, maar vind dat iedereen tot Christus kan gaan.
Orckie, ik vind dat je niet fair discussiert. Eerst gaat het er over dat ds Simons ellendekennis niet nodig acht en nu over verbrijzeling van het hart. Waarom verander je van terminologie?

Wat bedoel je daar dan mee? Misschien is een bijbelse uitleg aan de hand van de Samaritaanse vrouw mogelijk?
Hij vond het wel nodig, maar het hoeft niet perse altijd in dezelfde volgorde te gaan E - V - D.
jacob

Bericht door jacob »

welke ander mogelijkheid zag hij dan precies?
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Ik zie graag geschriften van ds Simons waarin hij schrijft datgene wat Orckie zegt, zolang die er niet zijn hebben we aan deze slagen in de lucht niets.

Laten we maar on-topic gaan. Dit wordt te vaag mensen.

STELLING:

Als we het hebben over GEESTELIJKE HERKENNING moeten we ons richten op datgene wat gemeenschappelijk is, en de eer van God op het oog houden. Ook een les voor ons hier op OSW!
Hartelijke groet,

Pim.

Orckie

Bericht door Orckie »

VdZ geeft veel citaten waaruit blijkt dat ds. Simons van mening is dat we niet ontdekt hoeven te worden door de Wet, want "we zijn al onder de Wet". Wat we moeten doen is Christus aannemen. "Hij is gekomen tot het Zijne. En het Zijne, bent u", p. 101.

Volgens VdZ heeft ds. Simons in een SRA lezing gesteld dat het geestelijk leven er niet mee begint dat we ontdekken tegen een Goed-doend God gezondigd te hebben, maar het begint met Jezus. "Het ware leven begint daar, waar de mens, door het geloof, mag zien op de Borg en Zaligmaker" (p. 374).

Maar het gaat me niet om één specifieke predikant. Dus wellicht kunnen we beter van gedachten wisselen of we het eens zijn met de volgorde die ik noemde - Niek was het er in ieder geval niet mee eens. De rest wel, krijg ik de indruk. Dan kunnen we ons verblijden in veel geestelijke herkenning!
Orckie

Bericht door Orckie »

Wanneer je dan (Orckie) stelt dat 50% van de predikanten van de HNHK niet achter de HC staat lijkt me dat niet helemaal met de werkelijkheid te Groeten
Je moet mijn woorden niet zo verdraaien, Zeeuw, dat is bijzonder onaangenaam. Alle predikanten in de HNHK staan achter de HC, dat moge duidelijk zijn. Het ging mij om die interpretatie van de HC dat de stukken chronologisch doorleefd worden. En daar staan ze niet allen achter. Prof. W. Verboom heeft onlangs nog betoogd dat deze volgorde niet chronologisch bedoeld is, en hij heeft zo zijn navolgers.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

VdZ geeft veel citaten waaruit blijkt dat ds. Simons van mening is dat we niet ontdekt hoeven te worden door de Wet, want "we zijn al onder de Wet". Wat we moeten doen is Christus aannemen. "Hij is gekomen tot het Zijne. En het Zijne, bent u", p. 101.

Volgens VdZ heeft ds. Simons in een SRA lezing gesteld dat het geestelijk leven er niet mee begint dat we ontdekken tegen een Goed-doend God gezondigd te hebben, maar het begint met Jezus. "Het ware leven begint daar, waar de mens, door het geloof, mag zien op de Borg en Zaligmaker" (p. 374).
Dan heeft ds Simons het toch over het punt van de wedergeboorte? Zonder Christus is er toch geen leven? Dan kan het nog 2 kanten op, dat hebben we toch al bediscussierd?
Hartelijke groet,

Pim.

Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Pim

Dan heeft ds Simons het toch over het punt van de wedergeboorte? Zonder Christus is er toch geen leven? Dan kan het nog 2 kanten op, dat hebben we toch al bediscussierd?
Ja maar hij heeft het er dus niet over dat er eerst plaats gemaakt moet worden voor Jezus. En dat, zo heb ik aangegeven, is wat mij betreft zeer belangrijk voor geestelijke herkenning. Kortom, jullie vinden dat onbelangrijk voor geestelijke herkenning?
Plaats reactie