Re: Een oude vogelkooi / Wie eist betaling?
Geplaatst: 29 jul 2010, 11:37
Klopt. Ik lees het beiden. Maar naar aanleiding van de gelijkenis kunnen we niet alleen stellen dat we de grote parel moeten ontvangen.
Ja, dat is de uitleg die meestal gegeven wordt aan deze gelijkenis. Dan is de Parel van grote waarde de Heere Jezus en de koopman is de zondaar. In de gelijkenis staat dan overigens wel: "...en kocht dezelve."albion schreef:Ik heb altijd gehoord dat je de Parel van grote waarde ontvangt.
Ik begrijp hieruit dus dat jij de parel van grote waarde ziet als de verloste zondaar en anderen het zien als de Heere Jezus? Ik heb eens een ds horen zeggen dat al die parels die men bezit (wat een mens al ontvangen heeft aan genadegiften maar nog niet in Christus is), al die gaven als niets moet achten maar dat men de Parel van grote waarde moet zien te verkrijgen.Luther schreef:Ja, dat is de uitleg die meestal gegeven wordt aan deze gelijkenis. Dan is de Parel van grote waarde de Heere Jezus en de koopman is de zondaar. In de gelijkenis staat dan overigens wel: "...en kocht dezelve."albion schreef:Ik heb altijd gehoord dat je de Parel van grote waarde ontvangt.
Toch heb ik al veel langer de vraag of dat wel de juiste uitleg van deze gelijkenis is. Deze gelijkenis behoort namelijk tot de gelijkenissen die beginnen met: "Wederom is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan...."
Het Koninkrijk der hemelen is een aanduiding voor de zaligheid door Christus Jezus. Als we dan deze gelijkenissen nagaan, dan is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan:
- ...een mens die goed zaad zaaide in de akker.
- ...het mosterdzaad.
- ...een zuurdesem.
- ...een net, geworpen in de zee.
- ...een schat in de akker verborgen.
Als we dan de gelijkenis van de parel lezen, dan staat er niet: "Het Koninkrijk der hemelen is gelijk een Parel van grote waarde." Er staat: "Het Koninkrijk der hemelen is gelijk een koopman die schone parelen zoekt."
Christus en Zijn Koninkrijk wordt vergeleken met een zaaiende mens, een mosterdzaad, een visnet, een zuurdesem, een schat en dus ook met een koopman.
Christus is in die uitleg de koopman, die velen parelen bezit: de gemeenschap met Zijn Vader, de hemelse heerlijkheid. Maar in de raad des vredes heeft Hij Zich Borg gesteld voor Zijn Kerk. Hij heeft al die schone parels verkocht, verlaten om een zondaar te redden: de parel van grote waarde. Alles heeft Christus ervoor over gehad om die parel te redden.
De gelijkenis wil dan uitbeelden de grote liefde en bereidwilligheid om zwarte zondaren te zaligen en te kopen met Zijn bloed. Maar ook laat het ons zien enerzijds wat het Hem gekost heeft, en anderzijds hoeveel waarde een verloste zondaar voor Christus heeft.
Dat is een prima keuze. Maar een andere keuze is wel mogelijk, mijns inziens. Ik meen dat ook Calvijn voor de andere optie kiest.albion schreef:Ik hou het maar bij de uitleg die de kanttekeningen geven over het Koninkrijk der hemelen.
Ik heb inderdaad niet willen beweren dat de andere uitleg niet kan, maar de uitleg dat de parel van grote waarde (vanuit Christus bezien) een verloren zondaar is, strookt meer met de formulering van de gelijkenis. Als je heel goed leest, is er echt een verschil tussen de gelijkenis van de parel en de gelijkenis van de schat in de akker. Deze gelijkenissen worden door de kanttekenaren mijns inziens te snel ineen geschoven, terwijl het meer het spiegelbeeld van elkaar is:eilander schreef:Dat is een prima keuze. Maar een andere keuze is wel mogelijk, mijns inziens. Ik meen dat ook Calvijn voor de andere optie kiest.albion schreef:Ik hou het maar bij de uitleg die de kanttekeningen geven over het Koninkrijk der hemelen.
Het mooie aan Matthew Henry is vaak dat hij verschillende mogelijkheden benoemt, en uit beide mogelijkheden lessen trekt. Zonder dat hij direct kiest wat hij nu de beste uitleg vindt.
De argumentatie van Luther, de vergelijking met andere gelijkenissen, is precies die ik ook gehoord heb in twee preken over dit onderwerp.
Luther schreef:Ik heb inderdaad niet willen beweren dat de andere uitleg niet kan, maar de uitleg dat de parel van grote waarde (vanuit Christus bezien) een verloren zondaar is, strookt meer met de formulering van de gelijkenis. Als je heel goed leest, is er echt een verschil tussen de gelijkenis van de parel en de gelijkenis van de schat in de akker. Deze gelijkenissen worden door de kanttekenaren mijns inziens te snel ineen geschoven, terwijl het meer het spiegelbeeld van elkaar is:eilander schreef:Dat is een prima keuze. Maar een andere keuze is wel mogelijk, mijns inziens. Ik meen dat ook Calvijn voor de andere optie kiest.albion schreef:Ik hou het maar bij de uitleg die de kanttekeningen geven over het Koninkrijk der hemelen.
Het mooie aan Matthew Henry is vaak dat hij verschillende mogelijkheden benoemt, en uit beide mogelijkheden lessen trekt. Zonder dat hij direct kiest wat hij nu de beste uitleg vindt.
De argumentatie van Luther, de vergelijking met andere gelijkenissen, is precies die ik ook gehoord heb in twee preken over dit onderwerp.
"Het Koninkrijk der hemelen is gelijk een schat, in de akker verborgen..."
"Het Koninrkijk der hemelen is gelijk een koopman..."
Als in de eerste de schat gelijk staat aan de zaligheid in Christus, dan moet dat in de tweede gelijkenis gelijk staan aan de koopman en niet aan de parel.
Het gevaar van de uitleg van de kanttekenaren is, dat je inderdaad zit met die andere parels die verkocht worden om die ene parel van grote waarde te bezitten. Dan bestaat het gevaar dat alle zaken in de bekering voor kleine parels worden gezien en dat aan het einde van de reis de Parel van grote waarde gekend mag worden. Die uitleg wijs ik af, want ze gaat in tegen andere delen van de Schrift. Er zijn geen kinderen Gods zonder Christuskennis.
Daar vergis je je in; die zijn er wel degelijk.Luther schreef:Het gevaar van de uitleg van de kanttekenaren is, dat je inderdaad zit met die andere parels die verkocht worden om die ene parel van grote waarde te bezitten. Dan bestaat het gevaar dat alle zaken in de bekering voor kleine parels worden gezien en dat aan het einde van de reis de Parel van grote waarde gekend mag worden. Die uitleg wijs ik af, want ze gaat in tegen andere delen van de Schrift. Er zijn geen kinderen Gods zonder Christuskennis.
Ik moest bij de dat verkopen van die parels denken aan wat Paulus zegt in de brief aan Filemon:Luther schreef:Ik heb inderdaad niet willen beweren dat de andere uitleg niet kan, maar de uitleg dat de parel van grote waarde (vanuit Christus bezien) een verloren zondaar is, strookt meer met de formulering van de gelijkenis. Als je heel goed leest, is er echt een verschil tussen de gelijkenis van de parel en de gelijkenis van de schat in de akker. Deze gelijkenissen worden door de kanttekenaren mijns inziens te snel ineen geschoven, terwijl het meer het spiegelbeeld van elkaar is:eilander schreef:Dat is een prima keuze. Maar een andere keuze is wel mogelijk, mijns inziens. Ik meen dat ook Calvijn voor de andere optie kiest.albion schreef:Ik hou het maar bij de uitleg die de kanttekeningen geven over het Koninkrijk der hemelen.
Het mooie aan Matthew Henry is vaak dat hij verschillende mogelijkheden benoemt, en uit beide mogelijkheden lessen trekt. Zonder dat hij direct kiest wat hij nu de beste uitleg vindt.
De argumentatie van Luther, de vergelijking met andere gelijkenissen, is precies die ik ook gehoord heb in twee preken over dit onderwerp.
"Het Koninkrijk der hemelen is gelijk een schat, in de akker verborgen..."
"Het Koninrkijk der hemelen is gelijk een koopman..."
Als in de eerste de schat gelijk staat aan de zaligheid in Christus, dan moet dat in de tweede gelijkenis gelijk staan aan de koopman en niet aan de parel.
Het gevaar van de uitleg van de kanttekenaren is, dat je inderdaad zit met die andere parels die verkocht worden om die ene parel van grote waarde te bezitten. Dan bestaat het gevaar dat alle zaken in de bekering voor kleine parels worden gezien en dat aan het einde van de reis de Parel van grote waarde gekend mag worden. Die uitleg wijs ik af, want ze gaat in tegen andere delen van de Schrift. Er zijn geen kinderen Gods zonder Christuskennis.
Waarom gaat het hier dan direct om geestelijke zegeningen bij de 'kleine parels'? Dat kan toch ook heel goed wijzen op alles waaraan een mens waarde hecht, maar wat geen Christus is?Luther schreef:Het gevaar van de uitleg van de kanttekenaren is, dat je inderdaad zit met die andere parels die verkocht worden om die ene parel van grote waarde te bezitten. Dan bestaat het gevaar dat alle zaken in de bekering voor kleine parels worden gezien en dat aan het einde van de reis de Parel van grote waarde gekend mag worden. Die uitleg wijs ik af, want ze gaat in tegen andere delen van de Schrift. Er zijn geen kinderen Gods zonder Christuskennis.