Leesdiensten
Is een oplossing die wel toegepast wordt, maar is mi niet noodzakelijk. Ook d gebden hoort toch bij het profetisch ambt. En of een ouderling dit doet of een diaken maakt in deze niet uit.Oorspronkelijk gepost door PimSure. Dat wordt dan ook meestal gedaan! De ouderling doet de gebeden en de diaken leest voor.Oorspronkelijk gepost door JongereIk ben niet heel goed op de hoogte, maar volgens mij mogen toch wel alleen de predikanten en ouderlingen het grote gebed doen? Niet iedereen kan dus de hele dienst waarnemen als dat zo is?Oorspronkelijk gepost door Adryan
Het is in veel kerken inderdaad een gegeven dat ouderlingen preken lezen. STerker nog. Bij ons is pas nog uitgesproken dat diakenen geen preek mogen lezen (Vertaald in eigen woorden).
Maar dit is heel ontterecht. Want niet alleen diakenen mogen een preek lezen, maar ook leden (denk aan schoolmeesters). Wel onder verantwoording van de ouderlingen. MAar het predikambt is voorbehouden aan de predikanten. Dat ouderlingen lezen doen ze als hulp-predikant
Dit is dus helemaal niet voorbehouden aan het ouderlingenambt, maar in deze kan iedereen deze hulpdienst waarnemen.(volgens mij is dat ook te vinden in het vraag en antwoordboek (toch van de Gier?))
Welja neem het maar weer voor je vrouw op. Die mag dan voor een uitzondering een keer lezen. Goed? Dan kan jij ook een keer goed luisteren. Overigens begreep ik uit betrouwbare bron dat jij ook erg goed kan voorlezenOorspronkelijk gepost door PimEn onderwijzeressen?? Die kunnen vaak goed voorlezen!Oorspronkelijk gepost door Adryan
(..)
niet alleen diakenen mogen een preek lezen, maar ook leden (denk aan schoolmeesters).
(..)
- ndonselaar
- Contacteer:
Mensen, laten we nou bidden dat het Curatorium dezer dagen een stuk of 30 mannen toe mag laten, dan wordt dat geklaag over preeklezen over een aantal jaren heel wat minder! [/quote]Oorspronkelijk gepost door prinses
... wat ik niet begrijp: de gergem groeien landelijk nog steeds, terwijl er een enorm tekort aan predikanten is en een bijna net zo'n groot aantal gemeenteleden wat het niet naar de zin heeft in hun gemeenten... [/quote]
Waar haal jij die groeicijfers vandaan prinses? Volgens mij nemen de Ger. Gemeenten met gemiddeld 800 leden per jaar af.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebeurt meer, onder andere bij ons, maar lijkt me niet volgens de geest van de DKO en zeker niet volgens Calvijn.Oorspronkelijk gepost door Hendrikus
Niet bij ons: daar zijn kerkenraadsleden wel aftredend, maar ze worden meteen weer herkozen. Vrijwel altijd hebben ze "levenslang". Weinig kans op vernieuwing...
Overigens moet je weten in welk gezelschap je je bevindt als kerkenraadsleden elke keer herkozen worden. De Gier noemt Roomsen, Engelse episcopalen en remonstranten.
Calvijn wilde dit niet om tiranie en hirachie te voorkomen en de invloed van gementen op de regering te vergroten. Verder om verschillende krachten en gaven uit de gemeente tot openbaring te laten komen.
- ndonselaar
- Contacteer:
We zijn ook allang geen 'calvinist' meer. We zijn langzaam maar zeker, op kerkelijk terrein, verschoven naar de Wederdopers.Oorspronkelijk gepost door AdryanGebeurt meer, onder andere bij ons, maar lijkt me niet volgens de geest van de DKO en zeker niet volgens Calvijn.Oorspronkelijk gepost door Hendrikus
Niet bij ons: daar zijn kerkenraadsleden wel aftredend, maar ze worden meteen weer herkozen. Vrijwel altijd hebben ze "levenslang". Weinig kans op vernieuwing...
Overigens moet je weten in welk gezelschap je je bevindt als kerkenraadsleden elke keer herkozen worden. De Gier noemt Roomsen, Engelse episcopalen en remonstranten.
Calvijn wilde dit niet om tiranie en hirachie te voorkomen en de invloed van gementen op de regering te vergroten. Verder om verschillende krachten en gaven uit de gemeente tot openbaring te laten komen.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Om te zeggen dat we geen calvinisten zijn vindt ik wel erg kort door de bocht en vraagt wel enige toelichting. Maar ik ben een beetje bang dat het dan erg off-topic wordt.Oorspronkelijk gepost door ndonselaarWe zijn ook allang geen 'calvinist' meer. We zijn langzaam maar zeker, op kerkelijk terrein, verschoven naar de Wederdopers.Oorspronkelijk gepost door AdryanGebeurt meer, onder andere bij ons, maar lijkt me niet volgens de geest van de DKO en zeker niet volgens Calvijn.Oorspronkelijk gepost door Hendrikus
- ndonselaar
- Contacteer:
- ndonselaar
- Contacteer:
Persoonlijk vind ik de lijn van de DKO niet verkeerd, maar ja dat zullen de meesten [kerkenraden] nog wel beamen, maar ja dan komt de zucht 'geest van de tijd', 'arme tijd' of andere argumenten om vast te houden aan 'levenslang'.
Trouwens ik hoor niemand reageren op mijn prikkelende stelling:
beter een Anna de profetes als ouderling dan de profeet Bileam......
Ik vind dit altijd vreemde tegenstellingen. Zoiets als beter een moordenaar die zich bekeert dan een dief die onbekeert voortleeft. Maar die moordenaar zal maar net een naaste familielid van je vermoordt hebben. Dus ik kan het meestal niet zo vinden in deze tegenstellingen.Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Persoonlijk vind ik de lijn van de DKO niet verkeerd, maar ja dat zullen de meesten [kerkenraden] nog wel beamen, maar ja dan komt de zucht 'geest van de tijd', 'arme tijd' of andere argumenten om vast te houden aan 'levenslang'.
- ndonselaar
- Contacteer:
-
- Contacteer:
... oeps, ik bedoel: ik hoor idd veel geklaag (vaak terecht denk ik) over de soort preken die met leesdiensten gelezen worden in de gergem. Daar tegenover staat dus het grote aantal leden wat ze landelijk (nog) hebben. Laat ik zeggen: best veel onvrede onder het gergem-volk maar men verlaat het kerkgenootschap over 't algemeen niet...Oorspronkelijk gepost door HendrikusIk heb je stelling gelezen en herlezen, maar het wil me nog niet duidelijk worden: zeg je nu dat het aantal gemeenteleden dat het niet naar hun zin heeft bijna even groot is als het aantal predikanten dat de GG nog nodig heeft?Oorspronkelijk gepost door prinses
... wat ik niet begrijp: de gergem groeien landelijk nog steeds, terwijl er een enorm tekort aan predikanten is en een bijna net zo'n groot aantal gemeenteleden wat het niet naar de zin heeft in hun gemeenten...
Of lees ik nu helemaal verkeerd?
En, los daarvan: wat is het verband?