Pagina 3 van 34
Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [2]
Geplaatst: 08 jun 2010, 11:04
door aritha
helma schreef:dan had Ledeboer het zeker ook mis:
38 Vraag: Wat is dat, God te dienen?
ANTWOORD: Ziel en lichaam Hem over te geven tot Zijn wil, 1 Kor. 6 : 20.
39 Vraag: Hoe kan dat geschieden?
ANTWOORD: Door wedergeboorte, Joh. 3 : 5.
40 Vraag: Wat is dat, wedergeboorte?
ANTWOORD: Een gehele verandering van de mens in al zijn genegenheden. Ef. 4 : 22 –
24.
41 Vraag: Wie kan dat werken?
ANTWOORD: God door Zijn Woord en Geest, Tit. 3 : 5.
42 Vraag: Moeten wij Hem ook om die Geest bidden?
ANTWOORD: Ja, beslist, Matth. 7 : 7.
43 Vraag: Hebben wij grond daartoe?
ANTWOORD: Ja, in onze doop.
Heel mooi Helma. Dat past bij wat een dominee pas zei:
'De Heilige Geest verzekert ons bij de doop, ons toe te eigenen wat wij in Christus hebben. Wat is het goed en nuttig om je doop te leren verstaan!'
...Desgelijks wanneer wij gedoopt worden in de naam van de Heilige Geest, zo verzekert de Heilige Geest door dit heilig sacrament dat Hij in ons wonen en ons tot lidmaten van Christus heiligen wil, ons toeëigende hetgeen wij in Christus hebben, namelijk de afwassing onzer zonde en de dagelijkse vernieuwing van ons leven...
Re: De doop als pleitgrond? (uit:Welk boek ...?)
Geplaatst: 08 jun 2010, 11:08
door refo
Ja. Helaas houden veel mensen tegenwoordig op met lezen bij de zin 'tenzij wij van nieuws geboren worden'.
Re: De doop als pleitgrond? (uit:Welk boek ...?)
Geplaatst: 08 jun 2010, 11:13
door Orchidee
refo schreef:Ja. Helaas houden veel mensen tegenwoordig op met lezen bij de zin 'tenzij wij van nieuws geboren worden'.
Re: De doop als pleitgrond? (uit:Welk boek ...?)
Geplaatst: 08 jun 2010, 11:18
door Tiberius
refo schreef:Ja. Helaas houden veel mensen tegenwoordig op met lezen bij de zin 'tenzij wij van nieuws geboren worden'.
Helaas zijn tegenwoordig veel meer mensen die over die zin heen lezen, al dan niet bewust.
Re: De doop als pleitgrond? (uit:Welk boek ...?)
Geplaatst: 08 jun 2010, 11:23
door Orchidee
Tiberius schreef:refo schreef:Ja. Helaas houden veel mensen tegenwoordig op met lezen bij de zin 'tenzij wij van nieuws geboren worden'.
Helaas zijn tegenwoordig veel meer mensen die over die zin heen lezen, al dan niet bewust.

Re: De doop als pleitgrond? (uit:Welk boek ...?)
Geplaatst: 08 jun 2010, 11:31
door Joannah
Erasmiaan schreef:Tiberius schreef:@Refo: Ik ben het er niet mee eens, dat dat precies hetzelfde is.
De kinderen zijn in het verbond en daarom worden ze gedoopt en daarom hebben ze een pleitgrond.
@Erasmiaan: je gedoopte voorhoofd kan je inderdaad wel als aanleiding gebruiken om Hem om genade te bidden. Dat is wat anders, meer een soort teken voor de gedoopte.
Maar toch maak je natuurlijk een beetje een oneigenlijk onderscheid: de doop is het sacrament van de inlijving in het verbond. Strikt genomen zijn de kinderen vanaf hun geboorte in het verbond (ik zou durven zeggen: van hun ontvangenis) maar door de doop wordt dat betekent en verzegelt. De doop is het teken dat ze in het verbond zijn, dus het is logisch dat een Ledeboer daar naar verwijst, om het kinderen niet nodeloos ingewikkeld te maken.
De bloedlijn bepaalt dus welke kinderen in het Verbond zijn, want geadopteerde kinderen mogen niet gedoopt worden in de GGiN b.v.Die moeten maar wachten tot ze volwassen zijn.
Re: De doop als pleitgrond? (uit:Welk boek ...?)
Geplaatst: 08 jun 2010, 11:32
door refo
Orchidee schreef:Tiberius schreef:refo schreef:Ja. Helaas houden veel mensen tegenwoordig op met lezen bij de zin 'tenzij wij van nieuws geboren worden'.
Helaas zijn tegenwoordig veel meer mensen die over die zin heen lezen, al dan niet bewust.

Ach, blijven hangen op die zin is op zich zo erg niet. Dat doet het formulier tenslotte ook. Die geeft een nauwkeurige beschrijving van wat het inhoudt en wat daarom de te dopen kinderen ten deel is gevallen.
Als 'wedergeboorte' wordt ingevuld als een soort instorten van genade, zoals Rome in haar sacramentsleer zegt, ja, dan zit je vast. Want dan is daarop het wachten, voor verder gelezen kan worden. Dan is er ook voor jongestorven kinderen weinig hoop. Want als je ze onwedergeboren veronderstelt, wat voor troost is er dan nog?
Tegen de remonstranten werd dit laatste nog bestreden. Nu niet eens meer door iedereen.
Re: De doop als pleitgrond? (uit:Welk boek ...?)
Geplaatst: 08 jun 2010, 11:36
door Tiberius
Waarom maak je van de wedergeboorte zo'n steen des aanstoots?
Re: De doop als pleitgrond? (uit:Welk boek ...?)
Geplaatst: 08 jun 2010, 11:36
door refo
Joannah schreef:Erasmiaan schreef:Tiberius schreef:@Refo: Ik ben het er niet mee eens, dat dat precies hetzelfde is.
De kinderen zijn in het verbond en daarom worden ze gedoopt en daarom hebben ze een pleitgrond.
@Erasmiaan: je gedoopte voorhoofd kan je inderdaad wel als aanleiding gebruiken om Hem om genade te bidden. Dat is wat anders, meer een soort teken voor de gedoopte.
Maar toch maak je natuurlijk een beetje een oneigenlijk onderscheid: de doop is het sacrament van de inlijving in het verbond. Strikt genomen zijn de kinderen vanaf hun geboorte in het verbond (ik zou durven zeggen: van hun ontvangenis) maar door de doop wordt dat betekent en verzegelt. De doop is het teken dat ze in het verbond zijn, dus het is logisch dat een Ledeboer daar naar verwijst, om het kinderen niet nodeloos ingewikkeld te maken.
De bloedlijn bepaalt dus welke kinderen in het Verbond zijn, want geadopteerde kinderen mogen niet gedoopt worden in de GGiN b.v.Die moeten maar wachten tot ze volwassen zijn.
Ja, een verkeerd lezen van de Schrift.
Als je belijdt dat de doop in de plaats van de besnijdenis is gekomen, dan zou je in ieder geval je eens moeten verdiepen in de eerste besnijdenis. Daar krijg je toch te zien dat behalve Abraham en Ismael er wel meer jongens besneden werden rondom de tent van de aartsvader.
Re: De doop als pleitgrond? (uit:Welk boek ...?)
Geplaatst: 08 jun 2010, 11:36
door aritha
Tiberius schreef:refo schreef:Ja. Helaas houden veel mensen tegenwoordig op met lezen bij de zin 'tenzij wij van nieuws geboren worden'.
Helaas zijn tegenwoordig veel meer mensen die over die zin heen lezen, al dan niet bewust.
Is dit sacrament niet juist heel waardevol? Tegen de diepe werkelijkheid van het 'tenzij wij van nieuws geboren worden' lichten Gods beloften helder op.
Water reinigt wat eerst vuil was. Zo reinigt het bloed en de Geest van Christus van de schuld en de verdorvenheid . ( zach 13:1) Het water kan openlijk en vrij door iedereen gebruikt worden; zo worden Christus en Zijn weldaden aan allen die het Evangelie horen, vrij aangeboden. ( openb 22:17)
De krachtdadigheid van de doop bestaat daarin, dat ze het recht op de verbondzegeningen verzegelt en bekrachtigt. Dat recht bezit iemand zo zeker uit de belofte, dat hij ontwijfelbaar in het bezit van die zegeningen gesteld zal worden ( Ef 5:25 en 26) Want volgens de leer van onze geloofsbelijdenis wordt de beloofde genade niet alleen aangeboden, maar ook werkelijk door de Heilige Geest geschonken aan hen ( jong en oud), wie de genade naar de raad van Gods eigen wil, op Zijn bestemde tijd toebehoort. Daarom zou ik zeggen: Worstel er mee. Worsel in het gebed als Jacob bij Pniël. 'Ik laat U niet gaan tenzij Gij mij zegent.'
Re: De doop als pleitgrond? (uit:Welk boek ...?)
Geplaatst: 08 jun 2010, 11:37
door Tiberius
aritha schreef:Tiberius schreef:refo schreef:Ja. Helaas houden veel mensen tegenwoordig op met lezen bij de zin 'tenzij wij van nieuws geboren worden'.
Helaas zijn tegenwoordig veel meer mensen die over die zin heen lezen, al dan niet bewust.
Is dit sacrament niet juist heel waardevol? Tegen de diepe werkelijkheid van het 'tenzij wij van nieuws geboren worden' lichten Gods beloften helder op.
Water reinigt wat eerst vuil was. Zo reinigt het bloed en de Geest van Christus van de schuld en de verdorvenheid . ( zach 13:1) Het water kan openlijk en vrij door iedereen gebruikt worden; zo worden Christus en Zijn weldaden aan allen die het Evangelie horen, vrij aangeboden. ( openb 22:17)
De krachtdadigheid van de doop bestaat daarin, dat ze het recht op de verbondzegeningen verzegelt en bekrachtigt. Dat recht bezit iemand zo zeker uit de belofte, dat hij ontwijfelbaar in het bezit van die zegeningen gesteld zal worden ( Ef 5:25 en 26) Want volgens de leer van onze geloofsbelijdenis wordt de beloofde genade niet alleen aangeboden, maar ook werkelijk door de Heilige Geest geschonken aan hen ( jong en oud), wie de genade naar de raad van Gods eigen wil, op Zijn bestemde tijd toebehoort. Daarom zou ik zeggen: Worstel er mee. Worsel in het gebed als Jacob bij Pniël. 'Ik laat U niet gaan tenzij Gij mij zegent.'
Denk je nu echt, dat een ongelovige op die wijze met zijn doop kan worstelen?
Re: De doop als pleitgrond? (uit:Welk boek ...?)
Geplaatst: 08 jun 2010, 11:40
door Orchidee
aritha schreef:
Is dit sacrament niet juist heel waardevol? Tegen de diepe werkelijkheid van het 'tenzij wij van nieuws geboren worden' lichten Gods beloften helder op.
Water reinigt wat eerst vuil was. Zo reinigt het bloed en de Geest van Christus van de schuld en de verdorvenheid . ( zach 13:1) Het water kan openlijk en vrij door iedereen gebruikt worden; zo worden Christus en Zijn weldaden aan allen die het Evangelie horen, vrij aangeboden. ( openb 22:17)
De krachtdadigheid van de doop bestaat daarin, dat ze het recht op de verbondzegeningen verzegelt en bekrachtigt. Dat recht bezit iemand zo zeker uit de belofte, dat hij ontwijfelbaar in het bezit van die zegeningen gesteld zal worden ( Ef 5:25 en 26) Want volgens de leer van onze geloofsbelijdenis wordt de beloofde genade niet alleen aangeboden, maar ook werkelijk door de Heilige Geest geschonken aan hen ( jong en oud), wie de genade naar de raad van Gods eigen wil, op Zijn bestemde tijd toebehoort. Daarom zou ik zeggen: Worstel er mee. Worsel in het gebed als Jacob bij Pniël. 'Ik laat U niet gaan tenzij Gij mij zegent.'
Mooi "verwoord" Aritha...
Re: De doop als pleitgrond? (uit:Welk boek ...?)
Geplaatst: 08 jun 2010, 11:42
door aritha
Tiberius schreef:aritha schreef:Tiberius schreef:refo schreef:Ja. Helaas houden veel mensen tegenwoordig op met lezen bij de zin 'tenzij wij van nieuws geboren worden'.
Helaas zijn tegenwoordig veel meer mensen die over die zin heen lezen, al dan niet bewust.
Is dit sacrament niet juist heel waardevol? Tegen de diepe werkelijkheid van het 'tenzij wij van nieuws geboren worden' lichten Gods beloften helder op.
Water reinigt wat eerst vuil was. Zo reinigt het bloed en de Geest van Christus van de schuld en de verdorvenheid . ( zach 13:1) Het water kan openlijk en vrij door iedereen gebruikt worden; zo worden Christus en Zijn weldaden aan allen die het Evangelie horen, vrij aangeboden. ( openb 22:17)
De krachtdadigheid van de doop bestaat daarin, dat ze het recht op de verbondzegeningen verzegelt en bekrachtigt. Dat recht bezit iemand zo zeker uit de belofte, dat hij ontwijfelbaar in het bezit van die zegeningen gesteld zal worden ( Ef 5:25 en 26) Want volgens de leer van onze geloofsbelijdenis wordt de beloofde genade niet alleen aangeboden, maar ook werkelijk door de Heilige Geest geschonken aan hen ( jong en oud), wie de genade naar de raad van Gods eigen wil, op Zijn bestemde tijd toebehoort. Daarom zou ik zeggen: Worstel er mee. Worsel in het gebed als Jacob bij Pniël. 'Ik laat U niet gaan tenzij Gij mij zegent.'
Denk je nu echt, dat een ongelovige op die wijze met zijn doop kan worstelen?
Voor God zijn er geen hopeloze gevallen. Ik geloof tegen alles in, dat God machtig genoeg is om een ongelovige door Zijn Geest aan te raken en werkzaam te maken met Zijn eigen Woord. Dat geeft mij veel hoop voor hopeloze gevallen.
Re: De doop als pleitgrond? (uit:Welk boek ...?)
Geplaatst: 08 jun 2010, 11:44
door Tiberius
aritha schreef:Tiberius schreef:aritha schreef:Tiberius schreef:Helaas zijn tegenwoordig veel meer mensen die over die zin heen lezen, al dan niet bewust.
Is dit sacrament niet juist heel waardevol? Tegen de diepe werkelijkheid van het 'tenzij wij van nieuws geboren worden' lichten Gods beloften helder op.
Water reinigt wat eerst vuil was. Zo reinigt het bloed en de Geest van Christus van de schuld en de verdorvenheid . ( zach 13:1) Het water kan openlijk en vrij door iedereen gebruikt worden; zo worden Christus en Zijn weldaden aan allen die het Evangelie horen, vrij aangeboden. ( openb 22:17)
De krachtdadigheid van de doop bestaat daarin, dat ze het recht op de verbondzegeningen verzegelt en bekrachtigt. Dat recht bezit iemand zo zeker uit de belofte, dat hij ontwijfelbaar in het bezit van die zegeningen gesteld zal worden ( Ef 5:25 en 26) Want volgens de leer van onze geloofsbelijdenis wordt de beloofde genade niet alleen aangeboden, maar ook werkelijk door de Heilige Geest geschonken aan hen ( jong en oud), wie de genade naar de raad van Gods eigen wil, op Zijn bestemde tijd toebehoort. Daarom zou ik zeggen: Worstel er mee. Worsel in het gebed als Jacob bij Pniël. 'Ik laat U niet gaan tenzij Gij mij zegent.'
Denk je nu echt, dat een ongelovige op die wijze met zijn doop kan worstelen?
Voor God zijn er geen hopeloze gevallen. Ik geloof tegen alles in, dat God machtig genoeg is om een ongelovige door Zijn Geest aan te raken en werkzaam te maken met Zijn eigen Woord. Dat geeft mij veel hoop voor hopeloze gevallen.
Dat vroeg ik niet.
Re: De doop als pleitgrond? (uit:Welk boek ...?)
Geplaatst: 08 jun 2010, 11:45
door refo
Wedergeboorte kan nooit een steen des aanstoots zijn. Het is de definitie die er aan gegeven wordt. En die zo een aanstoot wordt, tegen wil en dank.
Ik ken het onderscheid tussen de enge en de ruime variant, het is prima om dat als lesje te leren. Dat zal allemaal wel bestaan als je de wedergeborene als studieobject neemt.
Maar doordat een soort van in de weg te leggen wordt God precies voorgesteld zoals Hij niet voorgesteld wil worden: de Onbeweeglijke waar het om de verworpenen gaat. Die mogen natuurlijk pleiten volgens sommigen. Anderen zijn konsekwenter en verbieden zelfs dat.
Als je in het OT ziet hoe God zijn verbondsvolk benadert is dat heel anders. Hij wil gediend worden! En niet om wedergeboorte gevraagd worden.