De doop als pleitgrond?

Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [2]

Bericht door aritha »

helma schreef:dan had Ledeboer het zeker ook mis:

38 Vraag: Wat is dat, God te dienen?
ANTWOORD: Ziel en lichaam Hem over te geven tot Zijn wil, 1 Kor. 6 : 20.

39 Vraag: Hoe kan dat geschieden?
ANTWOORD: Door wedergeboorte, Joh. 3 : 5.

40 Vraag: Wat is dat, wedergeboorte?
ANTWOORD: Een gehele verandering van de mens in al zijn genegenheden. Ef. 4 : 22 –
24.
41 Vraag: Wie kan dat werken?
ANTWOORD: God door Zijn Woord en Geest, Tit. 3 : 5.

42 Vraag: Moeten wij Hem ook om die Geest bidden?
ANTWOORD: Ja, beslist, Matth. 7 : 7.

43 Vraag: Hebben wij grond daartoe?
ANTWOORD: Ja, in onze doop.
Heel mooi Helma. Dat past bij wat een dominee pas zei:
'De Heilige Geest verzekert ons bij de doop, ons toe te eigenen wat wij in Christus hebben. Wat is het goed en nuttig om je doop te leren verstaan!'

...Desgelijks wanneer wij gedoopt worden in de naam van de Heilige Geest, zo verzekert de Heilige Geest door dit heilig sacrament dat Hij in ons wonen en ons tot lidmaten van Christus heiligen wil, ons toeëigende hetgeen wij in Christus hebben, namelijk de afwassing onzer zonde en de dagelijkse vernieuwing van ons leven...
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24683
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De doop als pleitgrond? (uit:Welk boek ...?)

Bericht door refo »

Ja. Helaas houden veel mensen tegenwoordig op met lezen bij de zin 'tenzij wij van nieuws geboren worden'.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10661
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: De doop als pleitgrond? (uit:Welk boek ...?)

Bericht door Orchidee »

refo schreef:Ja. Helaas houden veel mensen tegenwoordig op met lezen bij de zin 'tenzij wij van nieuws geboren worden'.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34727
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De doop als pleitgrond? (uit:Welk boek ...?)

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Ja. Helaas houden veel mensen tegenwoordig op met lezen bij de zin 'tenzij wij van nieuws geboren worden'.
Helaas zijn tegenwoordig veel meer mensen die over die zin heen lezen, al dan niet bewust.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10661
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: De doop als pleitgrond? (uit:Welk boek ...?)

Bericht door Orchidee »

Tiberius schreef:
refo schreef:Ja. Helaas houden veel mensen tegenwoordig op met lezen bij de zin 'tenzij wij van nieuws geboren worden'.
Helaas zijn tegenwoordig veel meer mensen die over die zin heen lezen, al dan niet bewust.
:oO
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: De doop als pleitgrond? (uit:Welk boek ...?)

Bericht door Joannah »

Erasmiaan schreef:
Tiberius schreef:@Refo: Ik ben het er niet mee eens, dat dat precies hetzelfde is.
De kinderen zijn in het verbond en daarom worden ze gedoopt en daarom hebben ze een pleitgrond.

@Erasmiaan: je gedoopte voorhoofd kan je inderdaad wel als aanleiding gebruiken om Hem om genade te bidden. Dat is wat anders, meer een soort teken voor de gedoopte.
Maar toch maak je natuurlijk een beetje een oneigenlijk onderscheid: de doop is het sacrament van de inlijving in het verbond. Strikt genomen zijn de kinderen vanaf hun geboorte in het verbond (ik zou durven zeggen: van hun ontvangenis) maar door de doop wordt dat betekent en verzegelt. De doop is het teken dat ze in het verbond zijn, dus het is logisch dat een Ledeboer daar naar verwijst, om het kinderen niet nodeloos ingewikkeld te maken.
De bloedlijn bepaalt dus welke kinderen in het Verbond zijn, want geadopteerde kinderen mogen niet gedoopt worden in de GGiN b.v.Die moeten maar wachten tot ze volwassen zijn.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24683
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De doop als pleitgrond? (uit:Welk boek ...?)

Bericht door refo »

Orchidee schreef:
Tiberius schreef:
refo schreef:Ja. Helaas houden veel mensen tegenwoordig op met lezen bij de zin 'tenzij wij van nieuws geboren worden'.
Helaas zijn tegenwoordig veel meer mensen die over die zin heen lezen, al dan niet bewust.
:oO
Ach, blijven hangen op die zin is op zich zo erg niet. Dat doet het formulier tenslotte ook. Die geeft een nauwkeurige beschrijving van wat het inhoudt en wat daarom de te dopen kinderen ten deel is gevallen.
Als 'wedergeboorte' wordt ingevuld als een soort instorten van genade, zoals Rome in haar sacramentsleer zegt, ja, dan zit je vast. Want dan is daarop het wachten, voor verder gelezen kan worden. Dan is er ook voor jongestorven kinderen weinig hoop. Want als je ze onwedergeboren veronderstelt, wat voor troost is er dan nog?
Tegen de remonstranten werd dit laatste nog bestreden. Nu niet eens meer door iedereen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34727
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De doop als pleitgrond? (uit:Welk boek ...?)

Bericht door Tiberius »

Waarom maak je van de wedergeboorte zo'n steen des aanstoots?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24683
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De doop als pleitgrond? (uit:Welk boek ...?)

Bericht door refo »

Joannah schreef:
Erasmiaan schreef:
Tiberius schreef:@Refo: Ik ben het er niet mee eens, dat dat precies hetzelfde is.
De kinderen zijn in het verbond en daarom worden ze gedoopt en daarom hebben ze een pleitgrond.

@Erasmiaan: je gedoopte voorhoofd kan je inderdaad wel als aanleiding gebruiken om Hem om genade te bidden. Dat is wat anders, meer een soort teken voor de gedoopte.
Maar toch maak je natuurlijk een beetje een oneigenlijk onderscheid: de doop is het sacrament van de inlijving in het verbond. Strikt genomen zijn de kinderen vanaf hun geboorte in het verbond (ik zou durven zeggen: van hun ontvangenis) maar door de doop wordt dat betekent en verzegelt. De doop is het teken dat ze in het verbond zijn, dus het is logisch dat een Ledeboer daar naar verwijst, om het kinderen niet nodeloos ingewikkeld te maken.
De bloedlijn bepaalt dus welke kinderen in het Verbond zijn, want geadopteerde kinderen mogen niet gedoopt worden in de GGiN b.v.Die moeten maar wachten tot ze volwassen zijn.
Ja, een verkeerd lezen van de Schrift.
Als je belijdt dat de doop in de plaats van de besnijdenis is gekomen, dan zou je in ieder geval je eens moeten verdiepen in de eerste besnijdenis. Daar krijg je toch te zien dat behalve Abraham en Ismael er wel meer jongens besneden werden rondom de tent van de aartsvader.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Re: De doop als pleitgrond? (uit:Welk boek ...?)

Bericht door aritha »

Tiberius schreef:
refo schreef:Ja. Helaas houden veel mensen tegenwoordig op met lezen bij de zin 'tenzij wij van nieuws geboren worden'.
Helaas zijn tegenwoordig veel meer mensen die over die zin heen lezen, al dan niet bewust.
Is dit sacrament niet juist heel waardevol? Tegen de diepe werkelijkheid van het 'tenzij wij van nieuws geboren worden' lichten Gods beloften helder op.

Water reinigt wat eerst vuil was. Zo reinigt het bloed en de Geest van Christus van de schuld en de verdorvenheid . ( zach 13:1) Het water kan openlijk en vrij door iedereen gebruikt worden; zo worden Christus en Zijn weldaden aan allen die het Evangelie horen, vrij aangeboden. ( openb 22:17)
De krachtdadigheid van de doop bestaat daarin, dat ze het recht op de verbondzegeningen verzegelt en bekrachtigt. Dat recht bezit iemand zo zeker uit de belofte, dat hij ontwijfelbaar in het bezit van die zegeningen gesteld zal worden ( Ef 5:25 en 26) Want volgens de leer van onze geloofsbelijdenis wordt de beloofde genade niet alleen aangeboden, maar ook werkelijk door de Heilige Geest geschonken aan hen ( jong en oud), wie de genade naar de raad van Gods eigen wil, op Zijn bestemde tijd toebehoort. Daarom zou ik zeggen: Worstel er mee. Worsel in het gebed als Jacob bij Pniël. 'Ik laat U niet gaan tenzij Gij mij zegent.'
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34727
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De doop als pleitgrond? (uit:Welk boek ...?)

Bericht door Tiberius »

aritha schreef:
Tiberius schreef:
refo schreef:Ja. Helaas houden veel mensen tegenwoordig op met lezen bij de zin 'tenzij wij van nieuws geboren worden'.
Helaas zijn tegenwoordig veel meer mensen die over die zin heen lezen, al dan niet bewust.
Is dit sacrament niet juist heel waardevol? Tegen de diepe werkelijkheid van het 'tenzij wij van nieuws geboren worden' lichten Gods beloften helder op.

Water reinigt wat eerst vuil was. Zo reinigt het bloed en de Geest van Christus van de schuld en de verdorvenheid . ( zach 13:1) Het water kan openlijk en vrij door iedereen gebruikt worden; zo worden Christus en Zijn weldaden aan allen die het Evangelie horen, vrij aangeboden. ( openb 22:17)
De krachtdadigheid van de doop bestaat daarin, dat ze het recht op de verbondzegeningen verzegelt en bekrachtigt. Dat recht bezit iemand zo zeker uit de belofte, dat hij ontwijfelbaar in het bezit van die zegeningen gesteld zal worden ( Ef 5:25 en 26) Want volgens de leer van onze geloofsbelijdenis wordt de beloofde genade niet alleen aangeboden, maar ook werkelijk door de Heilige Geest geschonken aan hen ( jong en oud), wie de genade naar de raad van Gods eigen wil, op Zijn bestemde tijd toebehoort. Daarom zou ik zeggen: Worstel er mee. Worsel in het gebed als Jacob bij Pniël. 'Ik laat U niet gaan tenzij Gij mij zegent.'
Denk je nu echt, dat een ongelovige op die wijze met zijn doop kan worstelen?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10661
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: De doop als pleitgrond? (uit:Welk boek ...?)

Bericht door Orchidee »

aritha schreef:
Is dit sacrament niet juist heel waardevol? Tegen de diepe werkelijkheid van het 'tenzij wij van nieuws geboren worden' lichten Gods beloften helder op.

Water reinigt wat eerst vuil was. Zo reinigt het bloed en de Geest van Christus van de schuld en de verdorvenheid . ( zach 13:1) Het water kan openlijk en vrij door iedereen gebruikt worden; zo worden Christus en Zijn weldaden aan allen die het Evangelie horen, vrij aangeboden. ( openb 22:17)
De krachtdadigheid van de doop bestaat daarin, dat ze het recht op de verbondzegeningen verzegelt en bekrachtigt. Dat recht bezit iemand zo zeker uit de belofte, dat hij ontwijfelbaar in het bezit van die zegeningen gesteld zal worden ( Ef 5:25 en 26) Want volgens de leer van onze geloofsbelijdenis wordt de beloofde genade niet alleen aangeboden, maar ook werkelijk door de Heilige Geest geschonken aan hen ( jong en oud), wie de genade naar de raad van Gods eigen wil, op Zijn bestemde tijd toebehoort. Daarom zou ik zeggen: Worstel er mee. Worsel in het gebed als Jacob bij Pniël. 'Ik laat U niet gaan tenzij Gij mij zegent.'
Mooi "verwoord" Aritha...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Re: De doop als pleitgrond? (uit:Welk boek ...?)

Bericht door aritha »

Tiberius schreef:
aritha schreef:
Tiberius schreef:
refo schreef:Ja. Helaas houden veel mensen tegenwoordig op met lezen bij de zin 'tenzij wij van nieuws geboren worden'.
Helaas zijn tegenwoordig veel meer mensen die over die zin heen lezen, al dan niet bewust.
Is dit sacrament niet juist heel waardevol? Tegen de diepe werkelijkheid van het 'tenzij wij van nieuws geboren worden' lichten Gods beloften helder op.

Water reinigt wat eerst vuil was. Zo reinigt het bloed en de Geest van Christus van de schuld en de verdorvenheid . ( zach 13:1) Het water kan openlijk en vrij door iedereen gebruikt worden; zo worden Christus en Zijn weldaden aan allen die het Evangelie horen, vrij aangeboden. ( openb 22:17)
De krachtdadigheid van de doop bestaat daarin, dat ze het recht op de verbondzegeningen verzegelt en bekrachtigt. Dat recht bezit iemand zo zeker uit de belofte, dat hij ontwijfelbaar in het bezit van die zegeningen gesteld zal worden ( Ef 5:25 en 26) Want volgens de leer van onze geloofsbelijdenis wordt de beloofde genade niet alleen aangeboden, maar ook werkelijk door de Heilige Geest geschonken aan hen ( jong en oud), wie de genade naar de raad van Gods eigen wil, op Zijn bestemde tijd toebehoort. Daarom zou ik zeggen: Worstel er mee. Worsel in het gebed als Jacob bij Pniël. 'Ik laat U niet gaan tenzij Gij mij zegent.'
Denk je nu echt, dat een ongelovige op die wijze met zijn doop kan worstelen?
Voor God zijn er geen hopeloze gevallen. Ik geloof tegen alles in, dat God machtig genoeg is om een ongelovige door Zijn Geest aan te raken en werkzaam te maken met Zijn eigen Woord. Dat geeft mij veel hoop voor hopeloze gevallen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34727
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De doop als pleitgrond? (uit:Welk boek ...?)

Bericht door Tiberius »

aritha schreef:
Tiberius schreef:
aritha schreef:
Tiberius schreef:Helaas zijn tegenwoordig veel meer mensen die over die zin heen lezen, al dan niet bewust.
Is dit sacrament niet juist heel waardevol? Tegen de diepe werkelijkheid van het 'tenzij wij van nieuws geboren worden' lichten Gods beloften helder op.

Water reinigt wat eerst vuil was. Zo reinigt het bloed en de Geest van Christus van de schuld en de verdorvenheid . ( zach 13:1) Het water kan openlijk en vrij door iedereen gebruikt worden; zo worden Christus en Zijn weldaden aan allen die het Evangelie horen, vrij aangeboden. ( openb 22:17)
De krachtdadigheid van de doop bestaat daarin, dat ze het recht op de verbondzegeningen verzegelt en bekrachtigt. Dat recht bezit iemand zo zeker uit de belofte, dat hij ontwijfelbaar in het bezit van die zegeningen gesteld zal worden ( Ef 5:25 en 26) Want volgens de leer van onze geloofsbelijdenis wordt de beloofde genade niet alleen aangeboden, maar ook werkelijk door de Heilige Geest geschonken aan hen ( jong en oud), wie de genade naar de raad van Gods eigen wil, op Zijn bestemde tijd toebehoort. Daarom zou ik zeggen: Worstel er mee. Worsel in het gebed als Jacob bij Pniël. 'Ik laat U niet gaan tenzij Gij mij zegent.'
Denk je nu echt, dat een ongelovige op die wijze met zijn doop kan worstelen?
Voor God zijn er geen hopeloze gevallen. Ik geloof tegen alles in, dat God machtig genoeg is om een ongelovige door Zijn Geest aan te raken en werkzaam te maken met Zijn eigen Woord. Dat geeft mij veel hoop voor hopeloze gevallen.
Dat vroeg ik niet.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24683
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De doop als pleitgrond? (uit:Welk boek ...?)

Bericht door refo »

Wedergeboorte kan nooit een steen des aanstoots zijn. Het is de definitie die er aan gegeven wordt. En die zo een aanstoot wordt, tegen wil en dank.
Ik ken het onderscheid tussen de enge en de ruime variant, het is prima om dat als lesje te leren. Dat zal allemaal wel bestaan als je de wedergeborene als studieobject neemt.

Maar doordat een soort van in de weg te leggen wordt God precies voorgesteld zoals Hij niet voorgesteld wil worden: de Onbeweeglijke waar het om de verworpenen gaat. Die mogen natuurlijk pleiten volgens sommigen. Anderen zijn konsekwenter en verbieden zelfs dat.

Als je in het OT ziet hoe God zijn verbondsvolk benadert is dat heel anders. Hij wil gediend worden! En niet om wedergeboorte gevraagd worden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie