We kunnen hierover veel hypotheses maken, maar dat lijkt mij van minder belang.honingbij schreef:En waar zijn die oudere bron(nen) van Markus dan? Q? Logia? Wat anders? En heeft Markus die overgeschreven, of heeft hij de informatie daaruit geredigeerd?
We nemen de Bijbel zoals deze ons is overgeleverd.
En dat Markus en andere boeken zeer oud zijn, weten we ook hieruit dat er snippers van Markus en andere Bijbelboeken in Qumran gevonden zijn, zodat we weten dat deze teksten reeds van vóór het jaar 70 zijn en dus werkelijk teruggaan op de eerste eeuw. Ik weet wel dat de meeste geleerden dat ontkennen omdat op deze snippers zo weinig tekst staat (en omdat het niet in hun straatje past), maar feit is dat de Griekse letters die erop staan wel exact passen op sommige NT passages en verder nergens op passen, op geen enkele passage uit de Septuaginta of wat ook. Maar dat terzijde en ik ga daar nu ook niet over discussiëren.
Wij houden ons eenvoudig aan de canonieke boeken.Het Thomas evangelie staat niet zo los van de synoptische evangelien, wellicht zelfs het Johannes evangelie, als je beweert ("niets van doen").