ChristenUnie en sportverdwazing

Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door MarthaMartha »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:
Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:Ik heb hier wel eens aangegeven dat ik de uitslagen van de wedstrijd bekijk. Doel je daar op?
http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php ... le#p127114
Oke. WK heb ik idd wel gevolgd.
Maar dat is geen sport, wil je zeggen?
Waar lees je dat?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Tiberius »

Hieruit:
Erasmiaan schreef:Ik dacht dat jij ook op zondag keek?
Marnix schreef:Ik heb hier wel eens aangegeven dat ik de uitslagen van de wedstrijd bekijk. Doel je daar op?
Marnix schreef:Oke. WK heb ik idd wel gevolgd.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door MarthaMartha »

Tiberius schreef:Hieruit:
Erasmiaan schreef:Ik dacht dat jij ook op zondag keek?
Marnix schreef:Ik heb hier wel eens aangegeven dat ik de uitslagen van de wedstrijd bekijk. Doel je daar op?
Marnix schreef:Oke. WK heb ik idd wel gevolgd.
En die laatste opmerking van Marnix betekent dan -getrouwelijk overgezet zijnde- dat WK geen sport is?

Ik haalde altijd hoge cijfers voor "begrijpend lezen" op de lagere school, oké dat is natuurlijk al lang geleden, maar dit had ik er nu dus inderdaad niet uitgehaald...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2481
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Bonny »

Volgens mij ligt het probleem er meer in dat bepaalde activiteiten excessief veel aandacht krijgen, bepaalde personen een cult(!)status krijgen aangemeten. Deze aandacht leidt af van waar het in het leven eigenlijk om zou moeten gaan - een relatie met God - en daarom is de activiteit niet goed.

Punt van discussie is nu volgens mij: wat is excessief veel aandacht. Voor sommigen is elke aandacht excessief en anderen vinden een middenweg.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Marnix »

MarthaMartha schreef:
Tiberius schreef:Hieruit:
Erasmiaan schreef:Ik dacht dat jij ook op zondag keek?
Marnix schreef:Ik heb hier wel eens aangegeven dat ik de uitslagen van de wedstrijd bekijk. Doel je daar op?
Marnix schreef:Oke. WK heb ik idd wel gevolgd.
En die laatste opmerking van Marnix betekent dan -getrouwelijk overgezet zijnde- dat WK geen sport is?

Ik haalde altijd hoge cijfers voor "begrijpend lezen" op de lagere school, oké dat is natuurlijk al lang geleden, maar dit had ik er nu dus inderdaad niet uitgehaald...
Precies. Ik snap waarom je er hoge cijfers voor haalde.

Tiberius, ik zal je even verder helpen, het is ook een lastig vraagstuk.

- Ik geef aan dat als je niet wil bijdragen aan sport op zondag, je in ieder geval door de week kan kijken en op zondag niet
- Ik geef aan, zoals is bewezen dat ik ooit wel een WK-wedstrijd op zondag heb gekeken.
- De stelling: WK-Voetbal is geen sport komt niet echt logisch over he.

Wat zou dan nog meer mogelijk kunnen zijn?

Bijvoorbeeld: Ik kijk doorgaans niet op zondag, maar voor een WK-wedstrijd op zondagavond heb ik een uitzondering gemaakt.

Dat klinkt al logischer dan "dus WK voetbal is geen sport?"
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marco
Berichten: 3621
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Marco »

fluitje schreef:Ik kan toch wel zeggen dat ik een sportliefhebber ben.

Als ik de tijd en gelegenheid heb sta ik 's zaterdags bij mijn clupje (voordat er een opmerking over komt: nee ik ben niet rood en niet blauw), langs de kant en ik juich als mijn team een doelpunt scoort.
Ik kan genieten van een goed opgezetten of een mooie individuele actie.

Als mijn zoon bij de A1 op het doel staat en hij stopt bijvoorbeeld een goed genomen penalty ben ik trots op hem en juich ik hem toe.

Als mijn dochter bij turnwedstrijden op het erepodium een eremetaal in ontvangst mag nemen ben ik ook trots.

Maar sport heeft zijn grenzen. Het staat bij mij niet op de 1e plaats, verre van dat. Maar sporters hebben toch hun talenten. En daar mag je van genieten, als sporter én als supporter/toeschouwer.
Maar het heeft zijn grens.

Het schiet mij nu te binnen. Toen mijn zoontje nog een D-spelertje was, was ik elftalleider. Nu was het beslist geen topteam maar ik vond het belangrijkste dat de jongens plezier hadden, voor, tijdens en na de wedstrijd.
Ik stond bekend om mijn enthousiasme langs te lijn en probeerde de jongens wel luidkeels te motiveren en door mee te rennen langs de kant. Verdwazing? Voor de een wel, voor de ander motiverend en we hadden een leuk team ook al stonden we stijf onderaan de ranglijst.
Diek?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:
MarthaMartha schreef:
Tiberius schreef:Hieruit:
Erasmiaan schreef:Ik dacht dat jij ook op zondag keek?
Marnix schreef:Ik heb hier wel eens aangegeven dat ik de uitslagen van de wedstrijd bekijk. Doel je daar op?
Marnix schreef:Oke. WK heb ik idd wel gevolgd.
En die laatste opmerking van Marnix betekent dan -getrouwelijk overgezet zijnde- dat WK geen sport is?

Ik haalde altijd hoge cijfers voor "begrijpend lezen" op de lagere school, oké dat is natuurlijk al lang geleden, maar dit had ik er nu dus inderdaad niet uitgehaald...
Precies. Ik snap waarom je er hoge cijfers voor haalde.

Tiberius, ik zal je even verder helpen, het is ook een lastig vraagstuk.

- Ik geef aan dat als je niet wil bijdragen aan sport op zondag, je in ieder geval door de week kan kijken en op zondag niet
- Ik geef aan, zoals is bewezen dat ik ooit wel een WK-wedstrijd op zondag heb gekeken.
- De stelling: WK-Voetbal is geen sport komt niet echt logisch over he.

Wat zou dan nog meer mogelijk kunnen zijn?

Bijvoorbeeld: Ik kijk doorgaans niet op zondag, maar voor een WK-wedstrijd op zondagavond heb ik een uitzondering gemaakt.

Dat klinkt al logischer dan "dus WK voetbal is geen sport?"
:)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Marnix »

;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bernadientje
Berichten: 101
Lid geworden op: 04 mei 2009, 22:54
Locatie: tuin-huis

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Bernadientje »

Ik vraag me af of je aanwezig kunt en wilt zijn op plaatsen waar over het algemeen genomen veel gevloekt en gescholden wordt zoals op voetbalvelden?
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Fjodor »

Bernadientje schreef:Ik vraag me af of je aanwezig kunt en wilt zijn op plaatsen waar over het algemeen genomen veel gevloekt en gescholden wordt zoals op voetbalvelden?
Dan kan je nergens meer aanwezig zijn.. Dan zullen velen ontslag moeten nemen van hun werk. En kan je dan nog op een seculiere middelbare school/hogeschool/universiteit zitten? Nee want daar wordt alles wat christelijk is ook ontkend en bespot.

Ik denk dat dit iets is van het in de wereld staan.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door MarthaMartha »

Fjodor schreef:
Bernadientje schreef:Ik vraag me af of je aanwezig kunt en wilt zijn op plaatsen waar over het algemeen genomen veel gevloekt en gescholden wordt zoals op voetbalvelden?
Dan kan je nergens meer aanwezig zijn.. Dan zullen velen ontslag moeten nemen van hun werk. En kan je dan nog op een seculiere middelbare school/hogeschool/universiteit zitten? Nee want daar wordt alles wat christelijk is ook ontkend en bespot.

Ik denk dat dit iets is van het in de wereld staan.
Waarbij natuurlijk wel de vraag is in hoeverre je het zoeken moet. Ik heb niets tegen sporten en tegen het kijken naar sport. Toch zul je moeten erkennen dat (en misschien wel met name Nederland) vooral voetbalwedstrijden omgeven zijn met veel vloeken en schelden en gewelddadigheden. Ook voor het komend weekend Ajax / Feijenoord knijpen de lokale overheden het nu al.... Dat kom je bij andere sporten minder tegen dan bij voetbal is mijn mening. Kijken naar de olympische spelen schaatsen enzo? Het nieuws volgend over de uitslagen? best leuk.... maar voetbal? ik heb er door alles eromheen best een afkeer van....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door jvdg »

Fjodor schreef:
Bernadientje schreef:Ik vraag me af of je aanwezig kunt en wilt zijn op plaatsen waar over het algemeen genomen veel gevloekt en gescholden wordt zoals op voetbalvelden?
Dan kan je nergens meer aanwezig zijn.. Dan zullen velen ontslag moeten nemen van hun werk. En kan je dan nog op een seculiere middelbare school/hogeschool/universiteit zitten? Nee want daar wordt alles wat christelijk is ook ontkend en bespot.

Ik denk dat dit iets is van het in de wereld staan.
Ik denk dat Bernadientje bedoelt dat je die plaatsen niet behoeft op te zoeken.
In de wereld staan is heel wat anders dan het in de wereld zoeken.

(Overigens heb ik nix tegen een potje voetbal hoor)
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door GJdeBruijn »

Bernadientje schreef:Ik vraag me af of je aanwezig kunt en wilt zijn op plaatsen waar over het algemeen genomen veel gevloekt en gescholden wordt zoals op voetbalvelden?
Als je het weet en er geen noodzaak is om er te zijn, dan zou ik er niet eens willen zijn. Je wilt toch niet daar zijn waar ze je Vader vervloeken en onteren?
Eén uitzondering: Evangelisatiewerkzaamheden voor diegenen die daartoe geroepen zijn.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Fjodor »

jvdg schreef:
Fjodor schreef:
Bernadientje schreef:Ik vraag me af of je aanwezig kunt en wilt zijn op plaatsen waar over het algemeen genomen veel gevloekt en gescholden wordt zoals op voetbalvelden?
Dan kan je nergens meer aanwezig zijn.. Dan zullen velen ontslag moeten nemen van hun werk. En kan je dan nog op een seculiere middelbare school/hogeschool/universiteit zitten? Nee want daar wordt alles wat christelijk is ook ontkend en bespot.

Ik denk dat dit iets is van het in de wereld staan.
Ik denk dat Bernadientje bedoelt dat je die plaatsen niet behoeft op te zoeken.
In de wereld staan is heel wat anders dan het in de wereld zoeken.

(Overigens heb ik nix tegen een potje voetbal hoor)
Nee, je hoeft de plaatsen niet op te zoeken, dat is zo. En je moet je er bewust van zijn dat daar flink gezondigd wordt. En ook dat het een slechte invloed op christenen kan hebben. Maar om dan te zeggen dat je er eigenlijk niet kan willen zijn gaat mij toch te ver. Ik ben jarenlang met niet-christenen omgegaan en omdat mijn geloof niet erg aan de oppervlakte van mijn leven lag merkten ze er weinig van. Maar toch heb je nu wel contacten waarmee de stap tot evangelisatie veel gemakkelijker wordt. Ik zie dat toch niet als verkeerd.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door albion »

Wat ik tegen voetbal heb is die gigantische bedragen en de verkoop van een voetballer.
Misschien begrijp ik het wel helemaal niet, maar volgens mij heeft zo'n top voetballer maar weinig vrijheid.

Bovendien: valt betaald voetbal wel onder : zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen, dus met andere woorden is het echt het werk wat er in de Bijbel bedoeld wordt?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Plaats reactie