Theologische school GG universitair?

Marco

Re: Theologische school GG universitair? (uit: Ayaan Hirsi Ali)

Bericht door Marco »

Jongere schreef:
Jongere eerder elders op het forum schreef: In het boek dat in 2002 verscheen over de Theologische school (eerder genoemde Ontboezemingen) staat een hoofdstuk over de vakken op de school. Ik zal dat even samenvatten. Het is wel wat off-topic maar tot zover is de discussie nog redelijk interessant.
In het hoofdstuk worden de vakken in groepen verdeeld en binnen die groepen telkens losse vakken genoemd en uitgelegd. Die volgorde zal ik ook maar aanhouden.

Bibliologische groep
- De canoniek: 'inleidingsvragen' over de verschillende bijbelboeken, dus: door wie, wanneer en waar geschreven?
- Bijbelse talen: Hebreeuws en Grieks. Ook de studie van Latijn behoort tot de opleiding.
- Bijbelse oudheidkunde en aardrijkskunde: Aandacht voor cultuur, tijd, wereld en het land waarin de Bijbel is ontstaan.
- Bijbelkunde: Pure feitenkennis. (koningen van Israël en Juda, zendingsreizen, etc.)
- hermeneutiek: theorie van de exegese.
- exegese: praktijk van de Bijbeluitleg.

Ekklesiologische groep
- Kerkgeschiedenis: kerkgeschiedenis van de afgelopen 20 eeuwen. Wordt twaalf keer tentamen in gedaan.
- kerkrecht: verdiepen in kerkrecht en de schriftuurlijke basis daarvan. Denk aan de DKO.

Dogmatologische groep
- dogmatiek: Dogmatiek. Omschrijving ds. Kersten: 'de stelselmatige beschrijving van de inhoud en het onderling verband der in Gods Woord geopenbaarde waarheden (dogmata).'
- symboliek: onderzoek naar de (voornamelijk gereformeerde) belijdenisgeschriften.
- ethiek: hoe te handelen naar Gods Woord in de praktijk.

Diakoniologische groep
- homiletiek: predikkunde. De regels voor een preek (dispositie).
- liturgiek: oorsprong, fundering en vormgeving van de eredienst.
- catechetiek: catechese. Studenten kunnen tijdens de studie praktijkervaring opdoen met catechiseren in een vacante gemeente.
- poimeniek: 'zielszorg' voor gezinnen en gemeente: huisbezoek, pastorale psychologie, psychiatrie.
- zendingswetenschap: Inleiding in de zendingswetenschap.

Zo staat het (ongeveer) in het boek, het kan zijn dat ik het niet altijd goed weergeef. Er zijn ongeveer 25 vakken, verdeeld over 4 jaar.
Om even op een paar dingen in te gaan:
- Het niveau ligt nu hoog. Er ligt wel een andere spits dan op een universiteit. Het belangrijkste verschil is dat er geen vooropleiding vereist is en dat vind ik een goede zaak.
- Samengaan met het HHKseminarie is een leuke gedachte maar ik zou het geen onverdeelde winst vinden. Het grote nadeel van het ondergebracht zijn bij een universiteit is het hoge gehalte aan sociale wetenschappen. Er vindt dan bijna geen vorming plaats richting de èchte godgeleerdheid. Op de TS zijn de groepen klein en kunnen de vakken toegespitst worden op de specifieke situatie in de gemeenten.
- Ik ben voor een zeer gedegen studie en kan in die zin de 'universiteits-eis van Dordt' wel begrijpen. Maar als ik naar de hedendaagse theologie opleidingen in Nederland kijk word ik daar ook niet echt vrolijk van. Kan iemand me dan uitleggen waarom een predikant zo nodig een 'echte wetenschapper' moet zijn? @ Luther - waarom moet zo'n classisexamen dan zo nodig diepgravend wetenschappelijk zijn? Een gemeente heeft veel meer baat bij een predikant met gedegen Bijbelkennis dan bij een predikant die cultuurfilosofie heeft gehad. Ik wil dingen niet tegen elkaar uitspelen en ben zoals gezegd voor een heel gedegen studie. Maar uiteindelijk is een predikant dienaar van het Goddelijke Woord. Niet van de wetenschap.
Hoe doen ze dat in Utrecht, Apeldoorn en Kampen dan?
Erasmiaan

Re: Ayaan Hirsi Ali

Bericht door Erasmiaan »

Auto schreef:
Tiberius schreef:Ik zie het, ja. Je hebt gelijk.
Maar ik denk dat het reëler is om naar een HBO erkenning te streven. Wat ik er nu van zie, is het meer een beroepsopleiding dan een wetenschappelijke opleiding.
Probleem is dan wel de toelating.
Ik denk dat het beter is.

En wat heel goed zou zijn om stage te laten lopen in 2 gemeenten in diverse delen van het land en dat ze begeleid worden op de punten die ze moeten verbeteren.
Dat stage lopen gebeurt nu al, in de vorm van catechisaties overnemen in vacante gemeenten. En, de classis-verslagen overziende, zal er aan het curatorium gevraagd gaan worden op de synode, of jonge predikanten een mentor o.i.d. kunnen krijgen, in de eerste jaren van hun bediening.

@ Luther: ik had dat zeker niet gemist maar ds. Golverdingen had het niet over het niveau. Het ging hem inderdaad erom dat men dan door kan stromen om een doctorstitel te verkrijgen. En dat wilde ds. Kersten ook graag (hij keek bijv. ook erg tegen dr. Steenblok op).
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Joannah schreef:Mijn oma (...) kende dan ook letterlijk de gehele bijbel uit haar hoofd.
Zo, zo, dat is knap. Vooral al die geslachtsregisters uit Kronieken, Ezra en Nehemia.
memento

Bericht door memento »

Een academische vorming heeft zn nadelen, maar ook grote voordelen. Je komt in aanraking met heel veel mensen. Mensen uit de wereld, maar ook mede-christenen. Mede-christenen die soms heel niet zo ver van je af staan, als wel gedacht wordt. Zeker voor wie geschoold is en gewerkt heeft binnen eigen gezindte, kan dit enorm blik-verruimend werken.

En hoe kan je als predikant je jeugd goed begrijpen, die buiten de zuil naar school gaan of daar werken, als je zelf nooit buiten de zuil gekeken hebt? Of hoe kan je hun vragen beantwoorden (denk bv aan de vraag hoe met evolutie-theorie om te gaan, etc), die op academisch niveau gesteld worden, als je zelf geen academische scholing hebt gehad? (Helaas komt het nu voor, dat niet-academisch gevormde predikanten nu antwoorden geven op zulke vragen, die alleen maar bevestigen wat zo'n vragensteller al dacht: Er is geen goed antwoord op mijn vraag, en op de manier waarop de ds het nu verdedigd klinkt het wel erg dommig)
Auto

Bericht door Auto »

Erasmiaan schreef:
Auto schreef:
Maar ik denk dat het reëler is om naar een HBO erkenning te streven. Wat ik er nu van zie, is het meer een beroepsopleiding dan een wetenschappelijke opleiding.

En wat heel goed zou zijn om stage te laten lopen in 2 gemeenten in diverse delen van het land en dat ze begeleid worden op de punten die ze moeten verbeteren.
Dat stage lopen gebeurt nu al, in de vorm van catechisaties overnemen in vacante gemeenten. En, de classis-verslagen overziende, zal er aan het curatorium gevraagd gaan worden op de synode, of jonge predikanten een mentor o.i.d. kunnen krijgen, in de eerste jaren van hun bediening.
In vacante gemeenten catechisaties geven is niet voldoende. Ze moeten pastorale bezoeken doen, catechesaties geven, vergaderingen leiden en dan onder leiding van een dienstdoende predikant. Ze moeten begeleid worden. Te veel vinden er op dat punt ontsporingen plaats en van de verslagen die er uit de gemeenten komen naar de School, kan men aan persoonlijke begeleiding doen. Er moet meer aangedaan worden aan begeleiding, de praktijk heeft dat uitgewerkt. Een mentor alleen is echt niet voldoende ......... die voorbeelden zijn er ook.
BJD

Bericht door BJD »

Tiberius schreef:
Joannah schreef:Mijn oma (...) kende dan ook letterlijk de gehele bijbel uit haar hoofd.
Zo, zo, dat is knap. Vooral al die geslachtsregisters uit Kronieken, Ezra en Nehemia.
En als je die capaciteiten hebt, kan je ook een universitaire studie doen..
BJD

Bericht door BJD »

henry30 schreef: . Daar staan slechts voormalige agrariers, schoolmeesters en middenstanders op de preekstoel. .
Je doet net of dergelijke beroepsgroepen achterlijk zijn.. maar voor een beetje agrarier heb je tegenwoordig ook een hbo opleiding nodig, zowiezo voor schoolmeester..
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Auto schreef:
Erasmiaan schreef:
Auto schreef:

In vacante gemeenten catechisaties geven is niet voldoende. Ze moeten pastorale bezoeken doen, catechesaties geven, vergaderingen leiden en dan onder leiding van een dienstdoende predikant. Ze moeten begeleid worden. Te veel vinden er op dat punt ontsporingen plaats en van de verslagen die er uit de gemeenten komen naar de School, kan men aan persoonlijke begeleiding doen. Er moet meer aangedaan worden aan begeleiding, de praktijk heeft dat uitgewerkt. Een mentor alleen is echt niet voldoende ......... die voorbeelden zijn er ook.
Een vicariaat instellen kost inderdaad in eerste instantie tijd (wat er vaak nauwelijks is) en kan de studieduur verlengen. Zou het zich niet op termijn toch niet terugverdienen?
Auto

Bericht door Auto »

Mister schreef:
Een vicariaat instellen kost inderdaad in eerste instantie tijd (wat er vaak nauwelijks is) en kan de studieduur verlengen. Zou het zich niet op termijn toch niet terugverdienen?
Ik ben er van overtuigt dat het erg belangrijk is en het meelopen met een oudere predikant is denk ik voor een student heel belangrijk en kan hele mooie momenten hebben.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Auto schreef:
Erasmiaan schreef:
Auto schreef:

Ik ken geen problemen in de praktijk maar ik weet wel dat sommige mensen vinden het ontbreken aan praktijkervaring de oorzaak is van problemen ---snoei---. Of dat reëel is vraag ik me af.

Ook zijn predikanten vaak eerst ouderling of diaken geweest en hebben wél pastorale ervaring.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Erasmiaan schreef: Ik ken geen problemen in de praktijk maar ik weet wel dat sommige mensen vinden het ontbreken aan praktijkervaring de oorzaak is van problemen ---snoei---. Of dat reëel is vraag ik me af.
Het inbouwen van een vicariaat zal er niet per definitie voor zorgen dat allerhande problemen niet meer spelen. Toch is het mogelijk dat er zaken voorkomen hadden kunnen worden. Zou dat geen reden kunnen zijn om hier toch eens over verder te denken?
Auto

Bericht door Auto »

Erasmiaan schreef:[
Ik ken geen problemen in de praktijk maar ik weet wel dat sommige mensen vinden het ontbreken aan praktijkervaring de oorzaak is van problemen ---snoei---. Of dat reëel is vraag ik me af.

Ook zijn predikanten vaak eerst ouderling of diaken geweest en hebben wél pastorale ervaring.
Het is niet voor niets dat het Curatorium ook al bezig is om de opleiding verder te 'optimaliseren' en dat er in diverse classissen over gesproken is. En als ze al ambtsdrager zijn geweest is mooi, maar je moet 1 lijn trekken en vanuit de praktijk in andere kerken hoor ik van ambtsdragers hele positieve berichten. En laat ze maar werkzaam zijn in een gemeente elders in het land waar je met hele andere persoonlijkheden te maken hebt.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Mister schreef:
Erasmiaan schreef: Ik ken geen problemen in de praktijk maar ik weet wel dat sommige mensen vinden het ontbreken aan praktijkervaring de oorzaak is van problemen ---snoei---. Of dat reëel is vraag ik me af.
Het inbouwen van een vicariaat zal er niet per definitie voor zorgen dat allerhande problemen niet meer spelen. Toch is het mogelijk dat er zaken voorkomen hadden kunnen worden. Zou dat geen reden kunnen zijn om hier toch eens over verder te denken?
Er wordt nagedacht over een mentorschap en terugkomdagen (dacht ik). Als jij dat onder vicariaat verstaat?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Auto schreef:
Erasmiaan schreef:[

Het is niet voor niets dat het Curatorium ook al bezig is om de opleiding verder te 'optimaliseren' en dat er in diverse classissen over gesproken is. En als ze al ambtsdrager zijn geweest is mooi, maar je moet 1 lijn trekken en vanuit de praktijk in andere kerken hoor ik van ambtsdragers hele positieve berichten. En laat ze maar werkzaam zijn in een gemeente elders in het land waar je met hele andere persoonlijkheden te maken hebt.
Het is beter dat er in zo'n periode iets mis gaat waar een ervaren predikant naast staat. Dergelijke fouten zal een kandidaat in zijn eerste gemeente doorgaans niet meer maken.
Verder is het nuchter beschouwd vooral handig om te doen. Kijk maar eens hoeveel stage een beginnend/studerend docent moet lopen. Die moet ook alle facetten van zijn toekomstig werk onder begeleiding meemaken. Dé periode om iemand te sturen, coachen en corrigeren.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Erasmiaan schreef:
Mister schreef:
Er wordt nagedacht over een mentorschap en terugkomdagen (dacht ik). Als jij dat onder vicariaat verstaat?
Niet echt. Vicariaat betekent dat je een periode (enkele maanden) onder een predikant werkzaam bent. Je hebt wel (bijna) alle taken van een predikant, maar niet de volle verantwoordelijkheid.
Daarnaast is het zeker zinvol dat een startend predikant een mentor heeft waar hij terecht kan voor vragen, problemen, zijn hart kan luchten en wat dies meer zijn. Terugkomdagen zijn eveneens goed om ervaringen te delen met je oud-studiegenoten.
Plaats reactie