Hier zou ik iets duidelijkheid wensen. De term "Hoge geestelijkheid" is mij onbekend. Als dat moet betekenen dat het "grote christenen" zijn kan ik zeggen dat ik dat niet bedoel. Ik lees ook: God zal de hogen vernederen, maar de nederigen geeft Hij genade.Zonderling schreef:Memento, aan jou om aan te geven waarin ze de toets van de Bijbel niet kunnen doorstaan.memento schreef:Zonderling, bevindingen moeten aan de Bijbel getoetst worden, zeker als ze als "voorbeeld" van hoge geestelijkheid geschilderd worden. Als ze die toets niet kunnen doorstaan, moeten we m.i. niet slapjes zeggen "daar blijven we maar van af", maar moeten we zeggen "Gods Woord leert ons anders". Sola Scriptura houdt ook in om dwalende bevindingen resoluut af te wijzen. Tenzij we (en ik vrees dat dit veel gebeurt in de praktijk) de bevinding bóven de Schrift stellen...Zonderling schreef:Een vraag die hier ook speelt, is of zij die in de hemel zijn, weet hebben van ons (als individuele personen) die op de aarde zijn. Alleen dan zou een gemeenschap tussen personen wederkerig kunnen zijn. De Schrift zegt echter: 'Abraham weet van ons niet en Israël kent ons niet' (Jes. 63:16). Ik denk dan ook niet dat zij die in de hemel zijn, het vergund is om voortdurend kennis te hebben van degenen die op de aarde zijn (gebaseerd op dit Schriftwoord!). Dat neemt niet weg dat we niet kunnen uitsluiten dat God Zijn kinderen in de hemel door een bijzonder voorrecht daar iets van openbaart.
Naar mijn overtuiging gaat het te ver om hier te komen met een beslist nee of een beslist ja. Dit zijn zulke verborgen zaken die niemand met zijn verstand of 'uit de boeken' kan oplossen. (Dia, ik zou er maar niet aan beginnen.) En van de bevinding van anderen blijf ik liever af.
Overigens werd deze bevinding door de personen die aangeven ze beleefd te hebben niet genoemd als voorbeeld van hoge geestelijkheid. Dat gebeurt door DIA inderdaad wel, naar het lijkt. En dat betreur ik ook. Als je mij goed hebt gelezen, sluit ik niet eens uit dat jij gelijk hebt. Echter: ik geef er geen oordeel over zolang ik het vóór of tégen niet uit de Schrift bewezen zie. En een definitief bewijs uit de Schrift vóór of tégen lijkt mij eerlijk gezegd niet mogelijk.
Zie 1 Petrus 5: De ouderlingen, die onder u zijn, vermaan ik, die een medeouderling, en getuige des lijdens van Christus ben, en deelachtig der heerlijkheid, die geopenbaard zal worden: Weidt de kudde Gods, die onder u is, hebbende opzicht daarover, niet uit bedwang, maar gewilliglijk; noch om vuil gewin, maar met een volvaardig gemoed; Noch als heerschappij voerende over het erfdeel des Heeren, maar als voorbeelden der kudde geworden zijnde. En als de overste Herder verschenen zal zijn, zo zult gij de onverwelkelijke kroon der heerlijkheid behalen. Desgelijks gij jongen, zijt den ouden onderdanig; en zijt allen elkander onderdanig; zijt met de ootmoedigheid bekleed; want God wederstaat de hovaardigen, maar den nederigen geeft Hij genade. Vernedert u dan onder de krachtige hand Gods, opdat Hij u verhoge te Zijner tijd.
Als rijkbegenadigde christenen 'iets' worden is het een slecht teken.