freek schreef:Luther schreef:refo schreef:Daarom mijn stemadvies: CU.
Huh??? Als je dan geen SGP wilt stemmen, dan toch zeker geen CU.
Meehuilen met de oude economische politiek van de PvdA?
Stem dan gewoon CDA, dan heb je ook pragmatische politiek, maar wel met een solide financieel beleid en kans op een kleinere overheid en grote sanering van de overheidsfinanciën. De CU heeft 3 jaar lang vrijwel altijd de zijde van de PvdA gekozen, waardoor dit kabinet niet aan belangrijke zaken toekwam, die nodig zijn in het kader van onze economie.
En wat samengaan met CU betreft: laten CU en SGP dan gewoon samengaan met het CDA en daarbinnen een smaldeel vormen.
Eigenlijk bepleit ik een andere vorm van democratie. In ieder geval géén waarin 10 partijen allemaal een bepaald deel van de zetels bezetten. Vorm in de TK een links en een rechts blok (a la Amerika) en hanteer hierbij het principe 'winner takes all'. Zij kunnen dan de regering vormen. Misschien is het vervolgens het overwegen waard om in de Eerste Kamer het principe te hanteren dat nu geldt voor de Tweede Kamer. Meerdere partijen die vanuit hun eigen visie het kabinet scherp houden, maar niet de mogelijkheid hebben om het kabinet naar huis te sturen. Ik weet niet of dit laatste handig is, maar een ander systeem dan nu het geval is lijkt me zeer wenselijk.
Interessante gedachte!
Rechts blok: CDA, VVD, PVV, SGP, TON (voorheen ook: LPF, LN, CD, AOV, RPF, GPV)
Links blok: PvdA, GrL, SP, D66, CU, PvdD (voorheen ook: OU55+)
Even wat historie qua zetels voor deze blokken:
1986:
rechts: 86 zetels
links: 64 zetels
1989:
rechts: 83 zetels
links: 67 zetels
1994:
rechts: 81 zetels
links: 69 zetels
1998:
rechts: 75 zetels
links: 75 zetels
2002:
rechts: 97 zetels
links: 53 zetels
2003:
rechts: 82 zetels
links: 68 zetels
2006:
rechts: 74 zetels
links: 76 zetels
Kortom: Links zou dan maar nauwelijks aan de macht komen: Lijkt me inderdaad wel wat!

De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)