Zwijnendraf etc

Upquark

Re: Zwijnendraf etc (uit: GoT forum)

Bericht door Upquark »

Alexander CD schreef:[snip]
Maar de bijbel leert ons dat het ten diepste Gods werk is, maar omdat God in het verborgen werkt, ziet de mens alleen wat voor ogen is.
Juist!, en dus: Bekeert u en gelooft het evangelie. Dat is wat de Heere ons opdraagt. Zou Hij het dan ook niet in ons willen werken? Hij is toch een gewillige Zaligmaker?

Dit is denk ik wat Marnix ook bedoelt, en ik zie niet in wat daar voor mens-gerichtheid in zit.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Alexander CD schreef:
Marnix schreef:Het probleem is de focus op de verkiezing voordat er geloof is.... wat leidt tot een verkrampte onbijbels omgaan met geloof. Het ligt al vast, het is geen mensenwerk.... dus gaan we naar de kerk en zitten wachten of we verkoren zijn, want dan gaat God wel onherroepelijk in ons werken.
Marnix, weer is je focus op de mens, het gaat om Gods eer en werk.
God verkiest.
God geeft het geloof ( degenen die wachten kunnen blijven wachten maar zijn geen uitverkorenen)
God maakt ook Zijn kinderen actief.
God werkt ook de goede werken in ons.
God leidt door de Heilige Geest heel het leven van de gelovige en maakt heel het leven Hem welbehagelijk, zondigt Gods kind, dan vergeeft God hem.
Zo is er dan alleen zekerheid in God en Zijn werk.

Wat jij eigenlijk zegt als je focus op de verkiezing ligt mislukt Gods werk, dat zegt ook Kierkegaard.

Maar de bijbel leert ons dat het ten diepste Gods werk is, maar omdat God in het verborgen werkt, ziet de mens alleen wat voor ogen is.
Hoewel het dogmatisch ongeveer wel klopt, kun je niet met deze boodschap de kansel op.
Want in de preek worden de sleutelen van het hemelrijk bediend. En dat is het middel waardoor de Heere wil werken. En dan hoeven wij niet uit te pluizen wat God eerst doet, en wat dan; dan gaat het om wat onze opdracht is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

Luther schreef:
Alexander CD schreef:
Marnix schreef:Het probleem is de focus op de verkiezing voordat er geloof is.... wat leidt tot een verkrampte onbijbels omgaan met geloof. Het ligt al vast, het is geen mensenwerk.... dus gaan we naar de kerk en zitten wachten of we verkoren zijn, want dan gaat God wel onherroepelijk in ons werken.
Marnix, weer is je focus op de mens, het gaat om Gods eer en werk.
God verkiest.
God geeft het geloof ( degenen die wachten kunnen blijven wachten maar zijn geen uitverkorenen)
God maakt ook Zijn kinderen actief.
God werkt ook de goede werken in ons.
God leidt door de Heilige Geest heel het leven van de gelovige en maakt heel het leven Hem welbehagelijk, zondigt Gods kind, dan vergeeft God hem.
Zo is er dan alleen zekerheid in God en Zijn werk.

Wat jij eigenlijk zegt als je focus op de verkiezing ligt mislukt Gods werk, dat zegt ook Kierkegaard.

Hoewel het dogmatisch ongeveer wel klopt, kun je niet met deze boodschap de kansel op.
Want in de preek worden de sleutelen van het hemelrijk bediend. En dat is het middel waardoor de Heere wil werken. En dan hoeven wij niet uit te pluizen wat God eerst doet, en wat dan; dan gaat het om wat onze opdracht is.
Waarom kun je daarmee de kansel niet op?
De sleutelen van het koninkrijk dat is het evangelie en daarin verteld God ons dat Hij verkiest, dat Hij het is die ons het geloof geeft, dat Hij ons leidt etc.
Waar wil je dan de kansel mee op?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Alexander CD schreef:Waarom kun je daarmee de kansel niet op?
De sleutelen van het koninkrijk dat is het evangelie en daarin verteld God ons dat Hij verkiest, dat Hij het is die ons het geloof geeft, dat Hij ons leidt etc.
Dan breng je feitelijk de boodschap: "Dus, gemeente, blijft u rustig met uw armen over elkaar zitten en wacht of dit mogelijkerwijs ook uw deel zal zijn." Die boodschap kom ik gewoon niet tegen in de Bijbel.

Laat ik het anders zeggen: In de GG is een leeruitspraak gedaan, dat het verbond onder beheersing van de uitverkiezing staat. Het wezen van het verbond valt samen met de verkiezing tot zaligheid.
Maar bij jou staat ook de prediking onder beheersing van de uitverkiezing. Jij kan het Evangelie van de gekruisigde Christus pas brengen, als men eerst weet dat men uitverkoren is. Dat is de omgekeerde wereld. Lees de Dordtse Leerregels, daar tref je een veel evenwichtiger spreken aan. Ik citeer:
[quote]3/4-8. Doch zovelen als er door het Evangelie geroepen worden, die worden ernstiglijk geroepen. Want God betoont ernstiglijk en waarachtiglijk in Zijn Woord wat Hem aangenaam is, namelijk dat de geroepenen tot Hem komen. Hij belooft ook met ernst allen, die tot Hem komen, en geloven, de rust der zielen en het eeuwige leven.

3/4-9. Dat er velen, door de bediening des Evangelies geroepen zijnde, niet komen en niet bekeerd worden, daarvan is de schuld niet in het Evangelie, noch in Christus, door het Evangelie aangeboden zijnde, noch in God, Die door het Evangelie roept, en Zelf ook dien Hij roept onderscheiden gaven mededeelt; maar in degenen, die geroepen worden; van dewelken sommigen, zorgeloos zijnde, het woord des levens niet aannemen; anderen nemen het wel aan, maar niet in het binnenste huns harten, en daarom is het, dat zij, na een kortstondige blijdschap van het tijdgeloof, wederom terugwijken; anderen verstikken het zaad des Woords door de doornen der zorgvuldigheden en wellusten der wereld, en brengen geen vruchten voort; hetwelk onze Zaligmaker leert in de gelijkenis van het zaad (Matth. 13).

3/4-10. Maar dat anderen, door de bediening des Evangelies geroepen zijnde, komen en bekeerd worden, dat moet men den mens niet toeschrijven, alsof hij zichzelven door zijn vrijen wil zou onderscheiden van anderen, die met even grote of genoegzame genade tot het geloof en de bekering voorzien zijn (hetwelk de hovaardige ketterij van Pelagius stelt); maar men moet het Gode toeschrijven, Die, gelijk Hij de Zijnen van eeuwigheid uitverkoren heeft in Christus, alzo ook dezelfden in den tijd krachtiglijk roept, met het geloof en de bekering begiftigt, en uit de macht der duisternis verlost zijnde, tot het Rijks Zijns Zoons overbrengt, opdat zij zouden verkondigen de deugden Desgenen, Die hen uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht, en opdat zij niet in zichzelven, maar in den Heere zouden roemen, gelijk de apostolische schriften telkens getuigen. [/quote]
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Alexander CD schreef:Waarom kun je daarmee de kansel niet op?
"Vr.84. Hoe wordt het hemelrijk door de prediking des heiligen Evangelies ontsloten en toegesloten?
Antw. Alzo, als, volgens het bevel van Christus, aan de gelovigen, allen en een iegelijk, verkondigd en openlijk betuigd wordt dat hun, zo dikwijls als zij de beloftenis des Evangelies met een waar geloof aannemen, waarachtelijk al hun zonden van God, om der verdiensten van Christus wil, vergeven zijn; daarentegen allen ongelovigen, en die zich niet van harte bekeren, verkondigd en betuigd wordt dat de toorn Gods en de eeuwige verdoemenis op hen ligt, zolang als zij zich niet bekeren a; naar welk getuigenis des Evangelies God zal oordelen, beide in dit en in het toekomende leven." (Uit Heidelb.Cat.)

Waar lees je hier iets over uitverkiezing? De focus ligt hier echt op het geloof.
En: "vanwaar komt zulk geloof?
Antw. Van den Heiligen Geest a, Die het geloof in onze harten werkt door de verkondiging des heiligen Evangelies, en het sterkt door het gebruik van de Sacramenten".
Marnix

Bericht door Marnix »

Precies. Dat bedoelde ik. Daar wordt opgeroepen tot een actieve houding. Bekering, het met een waar geloof aannemen. Zo werkt de Geest, niet de mens, maar de Geest, in onze harten... door de prediking van het woord. En we mogen dan niet stil blijven zitten onder het motto: Tja maar dat kan ik uit mezelf niet, dat moet God doen... Dat is een hele andere houding dan die van afwachten of het ons ook maar ten deel mag vallen, of wij ook gered mogen worden.... terwijl de boodschap van redding iedere keer weer klinkt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Alexander CD

eilander schreef:"Vr.84. Hoe wordt het hemelrijk door de prediking des heiligen Evangelies ontsloten en toegesloten?
Antw. Alzo, als, volgens het bevel van Christus, aan de gelovigen, allen en een iegelijk, verkondigd en openlijk betuigd wordt dat hun, zo dikwijls als zij de beloftenis des Evangelies met een waar geloof aannemen, waarachtelijk al hun zonden van God, om der verdiensten van Christus wil, vergeven zijn; daarentegen allen ongelovigen, en die zich niet van harte bekeren, verkondigd en betuigd wordt dat de toorn Gods en de eeuwige verdoemenis op hen ligt, zolang als zij zich niet bekeren a; naar welk getuigenis des Evangelies God zal oordelen, beide in dit en in het toekomende leven." (Uit Heidelb.Cat.)

Waar lees je hier iets over uitverkiezing? De focus ligt hier echt op het geloof.
Hiermee bewijs je niks, eilander, want ik ontken het geloof niet, ik zeg niet dat alleen het dogma van de uitverkiezing belangrijk is, nee, maar het hoort er helemaal bij.
Met Paulus zeg ik, we moeten de ganse raad Gods verkondigen.

Ik zeg ook niet dat mensen passief moeten blijven wachten, waarom wordt mij dat telkens voor de voeten gegooid?
Dan kan niet anders zijn dan dat jullie er zelf zo overdenken.
Er moet prediking zijn van geloof en bekering, maar ook de gelovigen moeten gesterkt worden in hun geloof en daar hoort de uitverkiezing bij.
Geloof en bekering is ook geen actie van de mens op zichzelf maar dat staat in nauw verband met Gods eeuwig welbehagen.
Wat brengt jullie in beweging om zo tegen de uitverkiezing te zijn of het zover mogelijk op de achtergrond te houden?
Alexander CD

Luther schreef:Dan breng je feitelijk de boodschap: "Dus, gemeente, blijft u rustig met uw armen over elkaar zitten en wacht of dit mogelijkerwijs ook uw deel zal zijn." Die boodschap kom ik gewoon niet tegen in de Bijbel.
Waar zeg ik dat je met de armen overelkaar moet blijven zitten wachten, zo werkt de leer van de uitverkiezing niet, dat zzeggen ook de Dordse leerregels.

Uit het gevoel en de verzekerdheid van deze verkiezing nemen de kinderen Gods dagelijks meerder oorzaak om zichzelven voor God te verootmoedigen, de diepte van Zijn barmhartigheden te aanbidden, zichzelven te reinigen, en Hem, Die hen eerst zo uitnemend heeft liefgehad, wederom vuriglijk te beminnen. Zo ver is het vandaar, dat zij door deze leer van de verkiezing en door de overdenking daarvan, in het onderhouden van Gods geboden vertragen, of vleselijk zorgeloos zouden worden. Hetwelk door Gods rechtvaardig oordeel dengenen pleegt te gebeuren, die, óf zichzelven van de genade der verkiezing lichtvaardiglijk vermetende, óf ijdellijk en dartellijk daarvan klappende, in de wegen der uitverkorenen niet begeren te wandelen.

Ik zou wat onderstrepen maar het is één en al activiteit juist vanuit de verkiezing
Luther schreef:Maar bij jou staat ook de prediking onder beheersing van de uitverkiezing. Jij kan het Evangelie van de gekruisigde Christus pas brengen, als men eerst weet dat men uitverkoren is. Dat is de omgekeerde wereld. Lees de Dordtse Leerregels, daar tref je een veel evenwichtiger spreken aan. Ik citeer:
Nee, dat heb ik nooit gezegd dat is je eigen interpretatie ( of is dit op de persoon spelen Auto), je legt mij wat in de mond wat ik nooit gezegd heb.
De hele bijbel moet gepredikt worden en daar hoort ook de Goddelijke verkiezing en verwerping bij.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Alexander CD schreef:
Luther schreef:Dan breng je feitelijk de boodschap: "Dus, gemeente, blijft u rustig met uw armen over elkaar zitten en wacht of dit mogelijkerwijs ook uw deel zal zijn." Die boodschap kom ik gewoon niet tegen in de Bijbel.
Waar zeg ik dat je met de armen overelkaar moet blijven zitten wachten, zo werkt de leer van de uitverkiezing niet, dat zzeggen ook de Dordse leerregels.
OK, maar dan is het of het één of het ander.
Of je brengt de boodschap dat God alleen Zijn verkorenen heeft liefgehad en dat het erom gaat om in gebed en Bijbellezen ernstig ermee bezig te zijn: Mag ik ook door genade tot die verkorenen behoren om Jezus' wil.
Of je laat Gods Woord nog verder uitspreken (want wat hierboven staat, is op zichzelf waar) en zegt dan: God had de wereld alzo lief, dat Hij het liefste wat Hij had, Zijn eigen Zoon, niet gespaard heeft, maar Hem gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. En die genadeboodschap, die heilige huwelijksaanzoek komt tot een ieder die onder het Woord opkomt, dus ook degenen die in hun hardigheid gelaten worden.
Je zou dan kunnen vragen: 'Worden zij wel werkelijk geroepen, die uiteindelijk verloren zullen gaan? Of worden alleen de uitverkorenen welmenend geroepen?' Mijn antwoord daarop is: Nee, allen die onder de prediking verkeren worden werkelijk, welmenend en zonder voorwaarden geroepen tot het heil in Christus, ook de verworpenen. Er is een algemene roeping zonder voorwaarden. De vermaning en opdracht tot geloof geldt evenzeer als de plicht tot bekering. Aan iedereen die onder het Woord opkomt, wordt Christus aangeboden. Ieder mag of moet tot Christus komen. Alleen dit recht van toegang is nog niet het geloof zelf.
We dringen door in Gods verborgen raad, als we gaan vragen: Beoogt God de zaligheid van allen die geroepen zijn? Deze vraag kunnen we alleen maar beantwoorden met het Woord. Wij kunnen niet anders dan op het Woord afgaan en mogen ons nooit kwellen met de vraag of we wel welmenend geroepen worden. Er is geen voorwaarde om de toevlucht tot Jezus te nemen. De verkiezing is voor de algemene roeping niet relevant.
Als God de verworpenen niet welmenend roept, zijn zij immers te verontschuldigen. Dan kunnen ze in het oordeel zeggen met eerbied gesproken: "Heere, U hebt ons nooit tot het heil geroepen. Hoe kunt u ons dan kwalijk nemen dat we niet gekomen zijn?"
Joannah

Bericht door Joannah »

Alexander CD schreef:
eilander schreef:"Vr.84. Hoe wordt het hemelrijk door de prediking des heiligen Evangelies ontsloten en toegesloten?

Hiermee bewijs je niks, eilander, want ik ontken het geloof niet, ik zeg niet dat alleen het dogma van de uitverkiezing belangrijk is, nee, maar het hoort er helemaal bij.

Ik zeg ook niet dat mensen passief moeten blijven wachten, waarom wordt mij dat telkens voor de voeten gegooid?
Er moet prediking zijn van geloof en bekering, maar ook de gelovigen moeten gesterkt worden in hun geloof en daar hoort de uitverkiezing bij.
Geloof en bekering is ook geen actie van de mens op zichzelf maar dat staat in nauw verband met Gods eeuwig welbehagen.
Wat brengt jullie in beweging om zo tegen de uitverkiezing te zijn of het zover mogelijk op de achtergrond te houden?
Dit:
Welke wil dat allemensen zalig worden en tot kennis der Waarheid komen
Want er is 1 God, er is ook 1 MiddelaarGods EN der mensen, de Mens Christus Jezus,
die zichzelf gegeven heeft tot een rantsoenvoor allen....
en 1Tim 4:10, die een Behouder is aller mensen, allermeest der gelovigen....
Jezus zei :Uw geloof heeft U behouden, niet IK heb u behouden.
Niemand kwam naar Jezus en vroeg bekeert U mij, Heere, nee, Jezus zei tegen de mensen Bekeert U!
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Alexander CD

Luther schreef:
Alexander CD schreef:
OK, maar dan is het of het één of het ander.
Of je brengt de boodschap dat God alleen Zijn verkorenen heeft liefgehad en dat het erom gaat om in gebed en Bijbellezen ernstig ermee bezig te zijn: Mag ik ook door genade tot die verkorenen behoren om Jezus' wil.
Of je laat Gods Woord nog verder uitspreken (want wat hierboven staat, is op zichzelf waar) en zegt dan: God had de wereld alzo lief, dat Hij het liefste wat Hij had, Zijn eigen Zoon, niet gespaard heeft, maar Hem gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. En die genadeboodschap, die heilige huwelijksaanzoek komt tot een ieder die onder het Woord opkomt, dus ook degenen die in hun hardigheid gelaten worden.
Je zou dan kunnen vragen: 'Worden zij wel werkelijk geroepen, die uiteindelijk verloren zullen gaan? Of worden alleen de uitverkorenen welmenend geroepen?' Mijn antwoord daarop is: Nee, allen die onder de prediking verkeren worden werkelijk, welmenend en zonder voorwaarden geroepen tot het heil in Christus, ook de verworpenen. Er is een algemene roeping zonder voorwaarden. De vermaning en opdracht tot geloof geldt evenzeer als de plicht tot bekering. Aan iedereen die onder het Woord opkomt, wordt Christus aangeboden. Ieder mag of moet tot Christus komen. Alleen dit recht van toegang is nog niet het geloof zelf.
We dringen door in Gods verborgen raad, als we gaan vragen: Beoogt God de zaligheid van allen die geroepen zijn? Deze vraag kunnen we alleen maar beantwoorden met het Woord. Wij kunnen niet anders dan op het Woord afgaan en mogen ons nooit kwellen met de vraag of we wel welmenend geroepen worden. Er is geen voorwaarde om de toevlucht tot Jezus te nemen. De verkiezing is voor de algemene roeping niet relevant.
Als God de verworpenen niet welmenend roept, zijn zij immers te verontschuldigen. Dan kunnen ze in het oordeel zeggen met eerbied gesproken: "Heere, U hebt ons nooit tot het heil geroepen. Hoe kunt u ons dan kwalijk nemen dat we niet gekomen zijn?"
Wat heb je met Gods verborgen raad te doen, ik niks, wel moet ik God alle eer geven.

Wat van een ieder persoonlijk gevraagd wordt is GELOOF en gij zult behouden zijn.
en van een ieder die tot Hem komt zal Hij niemand uitstoten, dus ga tot Hem.

Dit is wat God van ons vraagt meer niet, we hebben niks te maken met wat God met al die anderen wil, of ze wel juist het evangelie gehoord hebben of God ze wel een eerlijke kans geeft mogen we niet curieuslijk onderzoeken en dat is wat het welgemeend aanbod wil.

Jezus zeide tot hem: Indien Ik wil, dat hij blijve, totdat Ik kome, wat gaat het u aan? Volg gij Mij.

Dus voor een ieder geldt, ik moet me bekeren van mijn boze werken en ervoor wachten dat ik de eer daarvoor mezelf niet toeëigene maar die aan de Heere geef, dan komt alles goed.
Alexander CD

Joannah schreef:
Alexander CD schreef:

Dit:
Want er is 1 God, er is ook 1 MiddelaarGods EN der mensen, de Mens Christus Jezus,
Niemand kwam naar Jezus en vroeg bekeert U mij, Heere, nee, Jezus zei tegen de mensen Bekeert U!
Als de dominee bij jou in de kerk zegt, allen mogen bij mij op de verjaardag komen bedoeld hij dan de hele wereld?

waarom zou dus allen niet op alle uitverkorenen slaan?

Jeremia zegt, bekeer mij dan zal ik waarlijk bekeert zijn.
handelingen 13 vs 48
en er geloofden zovelen, als er geordineerd waren tot het eeuwige leven.
het kan dus niet anders dan dat allen op de uitverkorenen slaat anders sprekt de bijbel zichzelf tegen.
refo

Bericht door refo »

Alexander CD schreef:
Joannah schreef:
Alexander CD schreef:

Dit:
Als de dominee bij jou in de kerk zegt, allen mogen bij mij op de verjaardag komen bedoeld hij dan de hele wereld?

handelingen 13 vs 48
het kan dus niet anders dan dat allen op de uitverkorenen slaat anders sprekt de bijbel zichzelf tegen.
Ja, stel je voor dat er niet-verkorenen het eeuwige leven krijgen?
Dat zou vooral voor ons een ramp zijn. Staan we met een theologische mond vol tanden.

Paulus preekte 'al de raad Gods'. Akkoord. Maar of hij de verkiezing aan alles vooraf heeft laten gaan in zijn preek? Ik denk het niet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Joannah

Bericht door Joannah »

Als de Schrift zegt dat Jezus' juk niet zwaar is, waarom gaan we het dan zwaar proberen te maken?
Natuurlijk weet God wie er gered zullen worden en wie niet, maar wat voor nut heeft het om je hoofd te blijven breken over die theorie ...
probeer liever bij die uitverkorenen te horen.
"geen offeranden maar barmhartigheid zoek Ik" ...zegt Jezus.Want ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars tot bekering!!!
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Marnix

Bericht door Marnix »

Alexander CD schreef:
Joannah schreef:
Alexander CD schreef:

Dit:

handelingen 13 vs 48
Tja, maar er staat ook een gelijkenis in de Bijbel waarbij allerlei mensen worden uitgenodigd... maar die vervolgens afzeggen om zinloze redenen... en er vervolgens anderen werden uitgenodigd, bedelaars en zwervers enzo. Maar je kan van die eerste groep mensen moeilijk zeggen dat ze niet waren uitgenodigd omdat ze er uiteindelijk niet bij zijn. En dat is het misverstand... dat we het te statisch bekijken.

Om je eerdere vraag te beantwoorden, de uitverkiezing wordt niet onderschat door ons. Er wordt alleen opgeroepen om er op een evenwichtige manier mee om te gaan. Waar jij zegt dat we maar passief moeten wachten? Op zich zeg je dat niet, maar als ik de Bijbelse oproep tot actie, bekering etc. noem en zeg: Ga niet zitten wachten tot je uitverkoren bent, reageer je wel met opmerkingen als: Mensgericht, dus wij moeten het gewoon zelf doen, kun je niet accepteren dat God God is, je verlaagt Gods werk tot mensenwerk etc.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie