Dat vroeg een gemeentelid bij ons zich eigenlijk ook af tijdens de laatste ledenvergadering. Ik vind wel dat een kerkenraad zich wel open en eerlijk in dat soort zaken moet opstellen, want anders krijg je een vorm van eigenwillige godsdienst'.helma schreef:of wordt er maar een beperkt aantal mensen op de kandidatenlijst gezet?
ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat in sommige gemeentes maar een enkeling geschikt geacht wordt.
zo van "wij waren allemaal nog net geschikt, maar nu zijn de geschikte mensen eigenlijk wel op"
het eerste deel wordt niet uitgesproken, maar het tweede heb ik weleens gehoord...
(niet in de gemeente waar ik lid was trouwens, voordat iemand gaat gissen)
Lege plekken in kerkenraadsbank
Re: Lege plekken in kerkenraadsbank
Is de juiste lezing van die zin dus: (1) als je voelt in je hart dat je wettig door de gemeente geroepen bent, dan ben je door God geroepen. Of (weer anders): (2)als je in je hart gevoelt dat je door God en door de gemeente geroepen bent, dan ben je wettig geroepen. Ik dacht namelijk altijd: (3) je voelt in je hart dat je door God geroepen bent. Die roeping van God is tot uitdrukking gekomen in het roepen door de gemeente. Roepen van de gemeente = roepen door God. Maar dat idee van mij kwam vooral voort uit het woord 'mitsdien'.Tiberius schreef:Het is precies zoals Refo lagerop al zegt: het komt er aan of de betrokkene in zijn hart voelt, dat God en de gemeente hem geroepen hebben. Voelt hij dat niet, dan wordt hij alleen uitwendig door de gemeente geroepen en zal hij niet de vrijmoedigheid hebben om het ambt aan te nemen.Bert Mulder schreef:Dan moet je nodig! bij de synode een gravamen aandienen, dat je het niet met deze woorden eens ben, daar je meent dat ze niet op de Schrift gebaseerd zijn:refo schreef:De roeping van de gemeente is niet van God Zelf. Dat is een misverstand.Bert Mulder schreef:
Dat is een zware zaak...
Temeer dat men, als men gekozen is, en het zonder goede (dus Bijbelse) reden afwijst, men een roeping van de gemeente, en dus van God zelf, afwijst...
Gezien dat Christus niet van het kruis gebleven is, maar Zijn werk volbrachte, en onze zonden aan het kruis nagelde... Gezien dus, wat hij voor ons deed, is kerkenraad werk (hetwelk zeer zwaar zijn kan) een kleine last vergeleken met de kruisdood....
En eerstelijk vraag ik u, ouderlingen en diakenen, of gij niet gevoelt in uw harten dat gij wettiglijk van Gods gemeente, en mitsdien van God Zelven, tot dezen heiligen dienst (of: tot deze heilige diensten, elk in het zijne) beroepen zijt?
Ten tweede, of gij de Schriften des Ouden en Nieuwen Testaments houdt voor het enige Woord Gods en de volkomen leer der zaligheid, en alle leringen verwerpt die daartegen strijden?
Ten derde, of gij belooft uw ambt, gelijk dit hiervoor beschreven is, volgens deze leer getrouwelijk naar uw vermogen te bedienen; gij ouderlingen N. N., in de Kerkregering nevens de dienaars des Woords, en gij diakenen N. N., in de bediening der armen; en ook gezamenlijk belooft u in alle godzaligheid te gedragen; mede u onderwerpende aan de kerkelijke vermaningen, indien gij u kwaamt te ontgaan?
In mijn (3) interpretatie van deze zinsnede mag je alleen bedanken voor een verkiezing/benoeming als ambtsdrager als God je ook ergens anders roept, bijvoorbeeld in ander kerkenwerk, gezin of maatschappij. Net zoals een predikant bij een beroep aan twee kanten geroepen wordt.
Inderdaad! En laten we dat altijd vast blijven houden. Bovendien: Zonder dat, redt je het ook niet. Soms vraag ik me weleens af, waar die mensen, die zo graag zelf in de kerkenraad zouden willen zitten, dan eigenlijk op ziten te wachten. Er komen namelijk nogal wat vervelende zaken langs en ook pastorale kwesties die loodzwaar zijn. Als je dan niets hebt om op terug te vallen, dan is dat niet te doen.Tiberius schreef: Het mag nooit buiten het hart om gaan; het blijft altijd een kwestie van geloof en niet alleen van rekenen: ik ben door de gemeente dus door God geroepen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
- Bert Mulder
- Contacteer:
Natuurlijk. Iemand zonder geloof is NOOIT wettig geroepen, en hoort in wezen niet in de gemeente thuis...Tiberius schreef: Het mag nooit buiten het hart om gaan; et blijft altijd een kwestie van geloof en niet alleen van rekenen: ik ben door de gemeente dus door God geroepen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Maar iemand die de Heere kent met een waar geloof, is niet per definitie ook iemand die in zijn hart ook duidelijk gevoelt dat de Heere tot hem spreekt m.b.t. het ambt. Ook hij kan niet automatisch, via een rekensom een beslissing nemen.Bert Mulder schreef:Natuurlijk. Iemand zonder geloof is NOOIT wettig geroepen, en hoort in wezen niet in de gemeente thuis...Tiberius schreef: Het mag nooit buiten het hart om gaan; et blijft altijd een kwestie van geloof en niet alleen van rekenen: ik ben door de gemeente dus door God geroepen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
- Bert Mulder
- Contacteer:
God spreekt in het roeping tot het ambt via de kerk, zoals ook in het formulier verwoordt is. Het is geen soort mystisch geestelijk navelstaren of men wel of niet geroepen is van God.Luther schreef:Maar iemand die de Heere kent met een waar geloof, is niet per definitie ook iemand die in zijn hart ook duidelijk gevoelt dat de Heere tot hem spreekt m.b.t. het ambt. Ook hij kan niet automatisch, via een rekensom een beslissing nemen.Bert Mulder schreef:Natuurlijk. Iemand zonder geloof is NOOIT wettig geroepen, en hoort in wezen niet in de gemeente thuis...Tiberius schreef: Het mag nooit buiten het hart om gaan; et blijft altijd een kwestie van geloof en niet alleen van rekenen: ik ben door de gemeente dus door God geroepen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Als je je een kind van God mag weten en je wordt op een bepaald moment gekozen tot een ambt, maar hoe je daar ook in het gebed mee bezig bent, er komt geen bevestiging van de Heere dat Hij met je meegaat de ambtelijke weg op, dan zou ik het ambt niet durven te aanvaarden.Bert Mulder schreef:God spreekt in het roeping tot het ambt via de kerk, zoals ook in het formulier verwoordt is. Het is geen soort mystisch geestelijk navelstaren of men wel of niet geroepen is van God.
Dat zei Mozes in eerste instantie ook.....Luther schreef:Als je je een kind van God mag weten en je wordt op een bepaald moment gekozen tot een ambt, maar hoe je daar ook in het gebed mee bezig bent, er komt geen bevestiging van de Heere dat Hij met je meegaat de ambtelijke weg op, dan zou ik het ambt niet durven te aanvaarden.Bert Mulder schreef:God spreekt in het roeping tot het ambt via de kerk, zoals ook in het formulier verwoordt is. Het is geen soort mystisch geestelijk navelstaren of men wel of niet geroepen is van God.
Maar wat bij de mens onmogelijk is, kan door God mogelijk gemaakt worden.
Het gebed van een mens kan toch geen graadmeter zijn?
Nee, zo bedoel ik het ook niet. Het gaat mij erom, dat de Heere daarover wel onderwijs moet geven door Zijn Woord. Bij Mozes gebeurt dat ook: Mozes weet heel duidelijk dat hij geroepen is door God Zelf. Daar kan hij ook op terugvallen in de moeilijke momenten.jvdg schreef:Dat zei Mozes in eerste instantie ook.....Luther schreef:Als je je een kind van God mag weten en je wordt op een bepaald moment gekozen tot een ambt, maar hoe je daar ook in het gebed mee bezig bent, er komt geen bevestiging van de Heere dat Hij met je meegaat de ambtelijke weg op, dan zou ik het ambt niet durven te aanvaarden.Bert Mulder schreef:God spreekt in het roeping tot het ambt via de kerk, zoals ook in het formulier verwoordt is. Het is geen soort mystisch geestelijk navelstaren of men wel of niet geroepen is van God.
Ik schreef daarom ook: In eerste instantie.....Luther schreef:Nee, zo bedoel ik het ook niet. Het gaat mij erom, dat de Heere daarover wel onderwijs moet geven door Zijn Woord. Bij Mozes gebeurt dat ook: Mozes weet heel duidelijk dat hij geroepen is door God Zelf. Daar kan hij ook op terugvallen in de moeilijke momenten.jvdg schreef:Dat zei Mozes in eerste instantie ook.....Luther schreef:Als je je een kind van God mag weten en je wordt op een bepaald moment gekozen tot een ambt, maar hoe je daar ook in het gebed mee bezig bent, er komt geen bevestiging van de Heere dat Hij met je meegaat de ambtelijke weg op, dan zou ik het ambt niet durven te aanvaarden.Bert Mulder schreef:God spreekt in het roeping tot het ambt via de kerk, zoals ook in het formulier verwoordt is. Het is geen soort mystisch geestelijk navelstaren of men wel of niet geroepen is van God.
Daarna "dwong" de Heere hem.
Maar dat bedoel ik: als je dat "dwingen" nu niet ervaart; als de hemel op dat punt gesloten blijft?jvdg schreef:Ik schreef daarom ook: In eerste instantie.....Luther schreef:Nee, zo bedoel ik het ook niet. Het gaat mij erom, dat de Heere daarover wel onderwijs moet geven door Zijn Woord. Bij Mozes gebeurt dat ook: Mozes weet heel duidelijk dat hij geroepen is door God Zelf. Daar kan hij ook op terugvallen in de moeilijke momenten.jvdg schreef:Dat zei Mozes in eerste instantie ook.....Luther schreef: Als je je een kind van God mag weten en je wordt op een bepaald moment gekozen tot een ambt, maar hoe je daar ook in het gebed mee bezig bent, er komt geen bevestiging van de Heere dat Hij met je meegaat de ambtelijke weg op, dan zou ik het ambt niet durven te aanvaarden.
Daarna "dwong" de Heere hem.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Dus toch geestelijk navelstaren dus...Luther schreef:Nee, zo bedoel ik het ook niet. Het gaat mij erom, dat de Heere daarover wel onderwijs moet geven door Zijn Woord. Bij Mozes gebeurt dat ook: Mozes weet heel duidelijk dat hij geroepen is door God Zelf. Daar kan hij ook op terugvallen in de moeilijke momenten.jvdg schreef:Dat zei Mozes in eerste instantie ook.....Luther schreef:Als je je een kind van God mag weten en je wordt op een bepaald moment gekozen tot een ambt, maar hoe je daar ook in het gebed mee bezig bent, er komt geen bevestiging van de Heere dat Hij met je meegaat de ambtelijke weg op, dan zou ik het ambt niet durven te aanvaarden.Bert Mulder schreef:God spreekt in het roeping tot het ambt via de kerk, zoals ook in het formulier verwoordt is. Het is geen soort mystisch geestelijk navelstaren of men wel of niet geroepen is van God.
Ik meende dat God soverein was in het lot dat van God gebruikt wordt om ambtsdragers te roepen...
Zoals al aangehaald, Mozes meende ook geen roeping te hebben... ook Jona meende te mogen weigeren...
wel ooit in het ambt gestaan, Maarten?
En aangezien het kan zijn dat deze mensen toch door de gemeente geroepen worden kan je niet zeggen dat de roeping van de gemeente altijd hetzelfde is als de roeping van God.Bert Mulder schreef:Natuurlijk. Iemand zonder geloof is NOOIT wettig geroepen, en hoort in wezen niet in de gemeente thuis...Tiberius schreef: Het mag nooit buiten het hart om gaan; et blijft altijd een kwestie van geloof en niet alleen van rekenen: ik ben door de gemeente dus door God geroepen.
Dat moet je dus scheiden. En dat doe je door wat jij noemt mystisch geestelijk navelstaren.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
- Bert Mulder
- Contacteer:
Wat ik bedoelde te zeggen is, dat als de gemeente iemand in het ambt stelt van wie men weet dat hij ongelovig is, dan is de roeping inderdaad niet wettig...Fjodor schreef:En aangezien het kan zijn dat deze mensen toch door de gemeente geroepen worden kan je niet zeggen dat de roeping van de gemeente altijd hetzelfde is als de roeping van God.Bert Mulder schreef:Natuurlijk. Iemand zonder geloof is NOOIT wettig geroepen, en hoort in wezen niet in de gemeente thuis...Tiberius schreef: Het mag nooit buiten het hart om gaan; et blijft altijd een kwestie van geloof en niet alleen van rekenen: ik ben door de gemeente dus door God geroepen.
Dat moet je dus scheiden. En dat doe je door wat jij noemt mystisch geestelijk navelstaren.
Zullen er helaas altijd huichelaars in de gemeente zijn, die van zichzelf wel weten wie ze zijn, maar dat is niet door ons mensen te zien of openbaar. Een roeping van zulk een persoon is daarom toch wettig en geldig. Op zulk een manier gebruikt God toch kromme stokken om rechte slagen te geven. Zulk een persoon zal helaas ook niets onderscheiden door geestelijk navelstaren...
Sorry dat ik me niet goed uitgedrukt heb eerder...
Lees ook deel 3 uit een artikelenreeks over de ambten en de beroepen op hen die voor het ambt van ouderling:
http://www.refdag.nl/artikel/1455533/In ... ienst.html
Bron: het R.D.
http://www.refdag.nl/artikel/1455533/In ... ienst.html
Bron: het R.D.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60