Ter overweging bij het begin van 2010
Re: Ter overweging bij het begin van 2010
CITAAT 1:
Over het algemeen wordt in onze dagen de doodstaat van de mens geloochend en het genadeverbond veranderd in een werkverbond. Onder het voorgeven gereformeerd en rechtzinnig te zijn, predikt men niet anders dan een algemene verzoening, een algemene genade en barmhartigheid voor allen, die lopen en willen, bidden en geloven.
God geve ook in dit jaar Zijn geroepen knechten vrijmoedigheid en getrouwheid om zegen en vloek, leven en dood, wet en Evangelie zuiver te prediken, Niet te vragen wat mensen willen, en geen dienstknechten van mensen te worden, maar het Woord recht te snijden.
Het levende Woord laat geen mens in het leven. Begin maar waar God begint. Petrus begon op het Pinksterfeest te Jeruzalem ook in de eeuwigheid. Een prediking, waarin de mens niet verdoemd wordt in zijn zonde en niet afgesneden wordt in zijn eigengerechtigheid, is een valse en misleidende prediking.
Is dit niet HOOGST ACTUEEL?
CITAAT 2:
Alles is zo weggezonken, zo verward, verstrooid, verdeeld en verscheurd. De stok liefelijkheid en samenbinding ligt zo verbroken, en wie draagt er in waarheid leed over? Maar o, dat de Heere mocht wederkeren met ontfermingen tot Sion, en dat de tijd, de bestemde tijd om haar genadig te zijn mocht aanbreken.
Wat zou het in onze harten, gezinnen, gemeente en kerk, land en volk er anders uitzien. Het zou in de vrucht openbaar worden als God een herleving en een opleving schonk.
We horen wel van massale bekeringen, en in sommige landen van velen, die op gezag van mensen, Christus aannemen en daarvoor hun naam tekenen, maar och, werk van mensen houdt geen stand en dat mist alle grond. Wat we bedoelen, is de waarachtige bekering van de zondaar door God tot God.
Het eenzijdige werk Gods, dat openbaar wordt in een droefheid over de zonde naar God, en een hartelijke blijdschap en vreugde in God door Christus. Maar ook, dat God met Zijn volk doortrekt, opdat Sion door recht verlost zal worden, dat zij eens Anderen worden en met bewustheid roemen in Christus als in de hoop der heerlijkheid, ja, dat zij tot volle verzekering des geloofs mogen komen.
God mocht allerwegen dit jaar nog mensen verwekken, die in de kracht Gods, en in de mogendheden des Heeren HEEREN het eeuwig Evangelie mogen verkondigen, en als rovers van de hel op de wereld gesteld worden. Die de hel mochten afbreken en de hemel mochten planten.
Dat in dit jaar die Geest, Die van de Vader en de Zoon uitgaat en een werkzame Geest is, nog uitgezonden mocht worden in vele harten. Het is immers die Geest, Die levend maakt.
Die Geest, Die overtuigd van zonde, gerechtigheid en oordeel. Die Geest, Die Christus verheerlijkt. Die Geest, Die het geloof werkt, waardoor de ziel met Christus verenigd wordt en al Zijn weldaden deelachtig maakt.
Was dit 50 jaar geleden? Hoe is het dan NU?
Over het algemeen wordt in onze dagen de doodstaat van de mens geloochend en het genadeverbond veranderd in een werkverbond. Onder het voorgeven gereformeerd en rechtzinnig te zijn, predikt men niet anders dan een algemene verzoening, een algemene genade en barmhartigheid voor allen, die lopen en willen, bidden en geloven.
God geve ook in dit jaar Zijn geroepen knechten vrijmoedigheid en getrouwheid om zegen en vloek, leven en dood, wet en Evangelie zuiver te prediken, Niet te vragen wat mensen willen, en geen dienstknechten van mensen te worden, maar het Woord recht te snijden.
Het levende Woord laat geen mens in het leven. Begin maar waar God begint. Petrus begon op het Pinksterfeest te Jeruzalem ook in de eeuwigheid. Een prediking, waarin de mens niet verdoemd wordt in zijn zonde en niet afgesneden wordt in zijn eigengerechtigheid, is een valse en misleidende prediking.
Is dit niet HOOGST ACTUEEL?
CITAAT 2:
Alles is zo weggezonken, zo verward, verstrooid, verdeeld en verscheurd. De stok liefelijkheid en samenbinding ligt zo verbroken, en wie draagt er in waarheid leed over? Maar o, dat de Heere mocht wederkeren met ontfermingen tot Sion, en dat de tijd, de bestemde tijd om haar genadig te zijn mocht aanbreken.
Wat zou het in onze harten, gezinnen, gemeente en kerk, land en volk er anders uitzien. Het zou in de vrucht openbaar worden als God een herleving en een opleving schonk.
We horen wel van massale bekeringen, en in sommige landen van velen, die op gezag van mensen, Christus aannemen en daarvoor hun naam tekenen, maar och, werk van mensen houdt geen stand en dat mist alle grond. Wat we bedoelen, is de waarachtige bekering van de zondaar door God tot God.
Het eenzijdige werk Gods, dat openbaar wordt in een droefheid over de zonde naar God, en een hartelijke blijdschap en vreugde in God door Christus. Maar ook, dat God met Zijn volk doortrekt, opdat Sion door recht verlost zal worden, dat zij eens Anderen worden en met bewustheid roemen in Christus als in de hoop der heerlijkheid, ja, dat zij tot volle verzekering des geloofs mogen komen.
God mocht allerwegen dit jaar nog mensen verwekken, die in de kracht Gods, en in de mogendheden des Heeren HEEREN het eeuwig Evangelie mogen verkondigen, en als rovers van de hel op de wereld gesteld worden. Die de hel mochten afbreken en de hemel mochten planten.
Dat in dit jaar die Geest, Die van de Vader en de Zoon uitgaat en een werkzame Geest is, nog uitgezonden mocht worden in vele harten. Het is immers die Geest, Die levend maakt.
Die Geest, Die overtuigd van zonde, gerechtigheid en oordeel. Die Geest, Die Christus verheerlijkt. Die Geest, Die het geloof werkt, waardoor de ziel met Christus verenigd wordt en al Zijn weldaden deelachtig maakt.
Was dit 50 jaar geleden? Hoe is het dan NU?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Haar woorden hebben al op het MONUMENT van 750 JAAR STAD geprijkt.jvdg schreef:Als mevrouw Vrijdag dit alles zou kunnen lezen, geloof ik vast dat ze een mailtje zou sturen met het verzoek om haar niet op een voetstuk te plaatsen, wel wetende dat ook zij alles uit 's-Heeren Hand ontvangen heeft en er niets van haarzelf bij was.-DIA- schreef:
Hoho, weet wat je zegt, en over wie je het hebt. Ik heb nooit gehoord -het staat niet in de nagelaten brieven, zowel die aan Bart Roest als aan Aaltje Smelt- maar het einde is er nog niet. Als ze dat bij God vandaan heeft geweten zal het Parkgebouw alsnog afbranden. Als God het spreekt gebeurt het. Nogmaals, ik heb het nooit gehoord. Maar het gaat hier BESLIST NIET OVER MYSTIFICEREN. Dat maakt men er nu van omdat het in deze hoogverlichte tijd niet meer te plaatsen is.... Men kan er met het verstand niet bij... Dat is een grote reden. Plus: men weet niet meer waarover men spreekt. De naam van Mientje Vrijdag is nog niet helemaal vergeten in Rijssen. Maar hoeveel zouden er nog zijn die haar geestelijke legering, haar geestelijk leven nog kennen? Daarom: het zou passen je eerst in het leven van Mientje Vrijdag te wat te verdiepen, aleer je Gods oogappel aanraakt.
Dit heeft de gemeente met de bouw van het nieuwe stadhuis weggehaald,
en het lijkt erop dat ze niet van plan zijn het ooit nog weer te plaatsen.
Wat je zegt is waar: Maar verkondigd het nageslacht de wonderen Gods.
Dan valt Mientje erbuiten als het goed ligt.
Ik raak Gods oogappel niet aan, ik roep alleen op tot nuchterheid.-DIA- schreef:Daarom: het zou passen je eerst in het leven van Mientje Vrijdag te wat te verdiepen, aleer je Gods oogappel aanraakt.
En ik heb genoeg gehoord en gelezen over Mientje Vrijdag. Maar aan heiligenverering doe ik niet mee.
~~Soli Deo Gloria~~
Ik heb even wat onderstreept. Het eerste kan er nl. niet zijn zonder het tweede, alhoewel ik aan dat 'door recht verlost worden' niet per se de 'volle verzekering des geloofs' zou willen koppelen.Het eenzijdige werk Gods, dat openbaar wordt in een droefheid over de zonde naar God, en een hartelijke blijdschap en vreugde in God door Christus. Maar ook, dat God met Zijn volk doortrekt, opdat Sion door recht verlost zal worden, dat zij eens Anderen worden en met bewustheid roemen in Christus als in de hoop der heerlijkheid, ja, dat zij tot volle verzekering des geloofs mogen komen.
jammer, de rk kan nog wel wat nieuwe aanwas gebruiken............Hendrikus schreef: Maar aan heiligenverering doe ik niet mee.

Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Stukje uit meditatie: Over het algemeen wordt in onze dagen de doodstaat van de mens geloochend en het genadeverbond veranderd in een werkverbond. Onder het voorgeven gereformeerd en rechtzinnig te zijn, predikt men niet anders dan een algemene verzoening, een algemene genade en barmhartigheid voor allen, die lopen en willen, bidden en geloven.
Op welke manier wordt het genade verbond in een werkverbond veranderd?
Wie heeft deze dominee op het oog.
Waarom zo beginnen? Vooral dit zinnetje ergert mij:'Onder het voorgeven gereformeerd en rechtzinnig te zijn'
Gereformeerd en rechtzinnig. Hij bedoeld dus niet de linkse groepen in de PKN ofzo.
Juist de rechtse groepen?
Vaag begin van dit citaat?
Waarom zo beginnen? Vooral dit zinnetje ergert mij:'Onder het voorgeven gereformeerd en rechtzinnig te zijn'
Gereformeerd en rechtzinnig. Hij bedoeld dus niet de linkse groepen in de PKN ofzo.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Soms is het beter te zwijgen...Hendrikus schreef:Ik raak Gods oogappel niet aan, ik roep alleen op tot nuchterheid.-DIA- schreef:Daarom: het zou passen je eerst in het leven van Mientje Vrijdag te wat te verdiepen, aleer je Gods oogappel aanraakt.
En ik heb genoeg gehoord en gelezen over Mientje Vrijdag. Maar aan heiligenverering doe ik niet mee.
Nutteloos is het om te zeggen ik niet de persoon verafgood, maar goed,
zo blijft dan in uw blindheid...
(Als u werkelijk belangstelling hebt kunt u contact met mij opnemen,
dan wil wel proberen u een weinig te onderrichten in deze zaak.)
"een weinig te onderrichten in deze zaak.." hoe verzin je het 

Hij doelt hier op het nabijkomende werk.vogeltje schreef:Stukje uit meditatie: Over het algemeen wordt in onze dagen de doodstaat van de mens geloochend en het genadeverbond veranderd in een werkverbond. Onder het voorgeven gereformeerd en rechtzinnig te zijn, predikt men niet anders dan een algemene verzoening, een algemene genade en barmhartigheid voor allen, die lopen en willen, bidden en geloven.
Mensen lopen er vaak blindelings in, en weten echt niet beter dan dat hun predikant de oude waarheid onverkort brengt.
Dat dit geenszins het geval is kan duidelijk zijn, maar soms ook niet duidelijk.
Mensen kunnen zo nabij komen, dat zelfs Gods volk het niet altijd ziet.
Zie maar Judas, Demas... om een paar voorbeelden te noemen.
Bedektelijk invoeren van remomstrantisme komt ook veelvuldig voor, maar je moet (om het eens zo uit te drukken) wel
een beetje de gave van opluisteren hebben.
Niet iedereen heeft die gave. Anders zou het ook geen gave zijn.
Aquilla en Priscilla legden de weg bescheidenlijker uit. Die hadden wat opgemerkt in de preiking. Dat viel gelukkig niet
in het vlees. Tegenwoordig is dat juist het kenmerkende, als je het noemt valt het in het vlees
en je krijgt gegarandeerd de bitterste vijanden, soms van mensen waar je nog heel wat verwachting van had...
Hoeveel kerken zeggen niet de gereformeerde leer voor te staan? Is dat dan allemaal hetzelfde?
Merk maar eens op. En let ook op de reactie: wie boos wordt als hij erop gewezen wordt/ ermee bekend gemaakt wordt
dat is het zuiverste bewijs dat het niet recht ligt tussen hem en God. Anders zou hij buigen en zeggen met David:
De rechtvaardige sla mij... Die WIL zich niet bedriegen. Die WIL ontdekt en ontgrond worden van alles uit zichzelf
en buiten Christus. Ik zal geen namen noemen, ik geloof dat dat hier niet kan. Maar probeer het op je in te laten
werken. Ik kan hier niet echt concreet zijn. Dat zou me zeker een ban opleveren... vrees ik...
Laatst gewijzigd door -DIA- op 02 jan 2010, 15:50, 3 keer totaal gewijzigd.
BJD schreef:"een weinig te onderrichten in deze zaak.." hoe verzin je het
Lees jij geen oudvaders dan?
Ja, zo doen we dat. Als iemand het niet me je eens is, is íe blind.-DIA- schreef: Soms is het beter te zwijgen...
Want er is er maar één die niet ziende blind en horende doof is.

En dan aanbieden dat je wel een weinigje wilt onderrichten.

~~Soli Deo Gloria~~
Niet wetende dat ge nu net eender reageert als die mensen die aan Jezus vroegen (vertrouwende bij zichzelven dat ze zagen):Hendrikus schreef:Ja, zo doen we dat. Als iemand het niet me je eens is, is íe blind.-DIA- schreef: Soms is het beter te zwijgen...
Want er is er maar één die niet ziende blind en horende doof is.![]()
En dan aanbieden dat je wel een weinigje wilt onderrichten.Nou, wie weet, als ik gelegener tijd bekomen zal hebben.
Zijn wij dan ook blind?
Zo er enig licht en een weinig onderrichting bij u is, leer mij, mijn hart staat open voor een stichtelijk woord.
Zo kan ie wel weer hoor 

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!
-DIA- schreef: Zo er enig licht en een weinig onderrichting bij u is, leer mij, mijn hart staat open voor een stichtelijk woord.
Zijn er ook kanttekeningen bij uw postings?
Ergert u niet, verwondert u slechts.
Voor zover mij bekend niet...BoCo schreef:-DIA- schreef: Zo er enig licht en een weinig onderrichting bij u is, leer mij, mijn hart staat open voor een stichtelijk woord.
Zijn er ook kanttekeningen bij uw postings?
Mocht er behoefte aan zijn dan kunt u zich misschien wenden tot de beheerders van dit forum.
Anderszinds zou ik maybe kunnen trachten een beetje beter hedendaags Nederlandsch te typen?