Er is "leven" voor de rechtvaardigmaking...!?

Fjodor

Re: Er is "leven" voor de rechtvaardigmaking...!?

Bericht door Fjodor »

Ja die zijn er. Ik geloof dat er zullen zijn die dat hebben voordat ze Christus kennen, in meer of mindere mate, maar ik denk ook dat het pas geleerd kan worden na het aannemen van Christus.

24 Want Ik zal u uit de heidenen44 halen,45 en zal u uit al de landen vergaderen; en Ik zal u in uw land brengen.
25 Dan zal Ik rein water op u sprengen,46 en gij zult rein worden; van al uw onreinigheden47 en van al uw drekgoden zal Ik u reinigen.
26 En Ik zal u een nieuw hart geven,48 en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven.
27 En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen.
28 En gij zult wonen in het land, dat Ik uw vaderen gegeven heb, en gij zult Mij tot een volk zijn,49 en Ik zal u tot een God zijn.50
29 En Ik zal u verlossen van al uw onreinigheden; en Ik zal roepen tot het koren,51 en zal dat vermenigvuldigen, en Ik zal geen honger op u leggen.
30 En Ik zal de vrucht van het geboomte en de inkomst des velds vermenigvuldigen; opdat gij de smaadheid des hongers niet meer ontvangt onder de heidenen.
31 Dan zult gij gedenken aan uw boze wegen en uw handelingen,52 die niet goed waren; en gij zult een walging van u zelf hebben53 over uw ongerechtigheden en over uw gruwelen.
32 Ik doe het niet om uwentwil, spreekt de Heere HEERE, het zij u bekend! Schaamt u en wordt schaamrood van uw wegen, gij huis Israels!
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

PvS schreef:Het eerste wat de Heere in de bekering werkt, is een verschrikkelijke leegte in het binnenste, een levendig gevoel van het gemis van Hem, Die alleen het hoogste goed en geluk is van de mens. Dit gaat gepaard met een levendig inzicht van zonde en schuld en een diep gevoel van Gods toorn en gramschap over de zonde en van de verdiende straf.

Over het hierboven geschrevene hoor ik maar weinig mensen spreken.

Zijn er nog die dit beleefd hebben?
Ik hoop dat ik het verkeerd interpreteer, maar het klinkt argwanend/wantrouwend. Alsof je je het niet kun voorstellen.
Genade door recht

Bericht door Genade door recht »

PvS schreef:
Genade door recht schreef:
O.a. ik heb in dat andere topic enige zaken genoemd uit de Bijbel, alsook van Myseras.
Ik vraag mij af of wat er van Myseras uitgegeven is wel van de hand van Myseras is...
Of het nu van Myseras is, of van ds. Moerkerken, ds. Mallan, ds. Mondria, ds. Mijnders of van iemand anders met een M of van iemand met een andere letter, het verdient aanbeveling dat je dat gedeelte en de rest van dat topic eens goed leest alvorens hier opnieuw dezelfde discussie te starten.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

PvS schreef:
O.a. ik heb in dat andere topic enige zaken genoemd uit de Bijbel, alsook van Myseras.
Ik vraag mij af of wat er van Myseras uitgegeven is wel van de hand van Myseras is...
Of het nu van Myseras is, of van ds. Moerkerken, ds. Mallan, ds. Mondria, ds. Mijnders of van iemand anders met een M of van iemand met een andere letter, het verdient aanbeveling dat je dat gedeelte en de rest van dat topic eens goed leest alvorens hier opnieuw dezelfde discussie te starten.
Gdr, je kunt je beter afzijdig houden.
Je bent me een aanstoot.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

PvS schreef:
Luther schreef:
PvS schreef: Gezien de vraagstellingen, verstaan velen het nog niet.
Had je mij dit niet via een PB kunnen zeggen?
Het komt nu zo kil over op mij.
Je krijgt terug wat je post. Je postings over geestelijke zaken hangen vol met ijspegels.
Pas maar op dat je niet beschadigd wordt door een vallende ijspegel, Maarten.
Goed, volgens mij snap je het nog niet helemaal. Laat ik dan helder en scherp zijn: In de toon van jouw postings merk ik nooit enige warmte t.a.v. de zaken waarover je spreekt. Ik moet dan steeds denken aan 1 Kor. 13: 1-2: Al ware het, dat ik de talen der mensen en der engelen sprak, en de liefde niet had, zo ware ik een klinkend metaal, of luidende schel geworden. En al ware het dat ik de gave der profetie had, en wist al de verborgenheden en al de wetenschap; en al ware het, dat ik al het geloof had, zodat ik bergen verzette, en de liefde niet had, zo ware ik niets.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Luther schreef:
PvS schreef:
Luther schreef:
PvS schreef: Gezien de vraagstellingen, verstaan velen het nog niet.
Had je mij dit niet via een PB kunnen zeggen?
Het komt nu zo kil over op mij.
Je krijgt terug wat je post. Je postings over geestelijke zaken hangen vol met ijspegels.
Pas maar op dat je niet beschadigd wordt door een vallende ijspegel, Maarten.
Goed, volgens mij snap je het nog niet helemaal. Laat ik dan helder en scherp zijn: In de toon van jouw postings merk ik nooit enige warmte t.a.v. de zaken waarover je spreekt. Ik moet dan steeds denken aan 1 Kor. 13: 1-2: Al ware het, dat ik de talen der mensen en der engelen sprak, en de liefde niet had, zo ware ik een klinkend metaal, of luidende schel geworden. En al ware het dat ik de gave der profetie had, en wist al de verborgenheden en al de wetenschap; en al ware het, dat ik al het geloof had, zodat ik bergen verzette, en de liefde niet had, zo ware ik niets.
Mijn beste Maarten, zijn jou postings over geestelijke zaken richting mij dan altijd zo warmtevol?

Hartelijke groet,
PvS.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

PvS schreef: Mijn beste Maarten, zijn jou postings over geestelijke zaken richting mij dan altijd zo warmtevol?

Hartelijke groet,
PvS.
Nee, en bewust niet, omdat je op een wijze over Gods werk spreekt, waarmee je jong, kwetsbaar geestelijk leven kapot trapt. Veracht de dag van de kleine dingen niet. En laat helder zijn: Ik wil geen geestelijk leven buiten Christus koesteren en naar de mond praten; wel vraag je nadrukkelijk ook jou aandacht voor het feit dat niet alles in een schema te passen is. Het kleinste geloof, al is het van verre, als door de traliën, al is het toevluchtnemend en kan iemand het zelf niet eens voor geloof houden, is toch rechtvaardigend van aard. Dat lijk jij op een harde wijze te ontkennen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
refo

Bericht door refo »

Luther schreef:
PvS schreef: Mijn beste Maarten, zijn jou postings over geestelijke zaken richting mij dan altijd zo warmtevol?

Hartelijke groet,
PvS.
Nee, en bewust niet, omdat je op een wijze over Gods werk spreekt, waarmee je jong, kwetsbaar geestelijk leven kapot trapt. Veracht de dag van de kleine dingen niet. En laat helder zijn: Ik wil geen geestelijk leven buiten Christus koesteren en naar de mond praten; wel vraag je nadrukkelijk ook jou aandacht voor het feit dat niet alles in een schema te passen is. Het kleinste geloof, al is het van verre, als door de traliën, al is het toevluchtnemend en kan iemand het zelf niet eens voor geloof houden, is toch rechtvaardigend van aard. Dat lijk jij op een harde wijze te ontkennen.
Wat is 'jong, kwestbaar geestelijk leven'? Wat houdt dat in als het 'kapot getrapt' kan worden? En wat is 'kapot getrapt'?
Volgens mij is het probleem vooral gelegen in jouw onderscheidingen. Er is geloof en ongeloof en verder niets.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

refo schreef:
Luther schreef:

Hartelijke groet,
PvS.
Wat is 'jong, kwestbaar geestelijk leven'? Wat houdt dat in als het 'kapot getrapt' kan worden? En wat is 'kapot getrapt'?
Volgens mij is het probleem vooral gelegen in jouw onderscheidingen. Er is geloof en ongeloof en verder niets.
Dat klopt, refo.
En als PvS zich daar ook zou houden en verder geen nadere onderscheidingen zou maken, dan zou je mij niet horen hoor.
wim

Bericht door wim »

Weinig "leven" in dit topic...
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Luther schreef:

Hartelijke groet,
PvS.
Waar ontken ik op harde wijze wat jij schrijft?
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Allereerst moet ik zeggen dat jullie hier echt een dwaze persoonlijke discussie voeren. Jullie kennen elkaar niet eens. Beter hebben jullie het gewoon over de inhoud.
PvS schreef:Het eerste wat de Heere in de bekering werkt, is een verschrikkelijke leegte in het binnenste, een levendig gevoel van het gemis van Hem, Die alleen het hoogste goed en geluk is van de mens. Dit gaat gepaard met een levendig inzicht van zonde en schuld en een diep gevoel van Gods toorn en gramschap over de zonde en van de verdiende straf.

Ik denk dat je best veel mensen kan spreken over zo'n leegte en over dat inzicht van zonde en schuld.
Maar, PvS, als mensen niet weten of dat besef voor of na de rechtvaardigmaking in hun hart gekomen is, wil jij dan zeggen dat dat dan niet telt? Als je dat wil zeggen, zeg dat dan ook gewoon duidelijk. Telt dat niet, PvS? Zijn ze volgens jou dan niet rechtvaardig gemaakt? En is het volgens jou dan bedrog?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Fjodor schreef:Allereerst moet ik zeggen dat jullie hier echt een dwaze persoonlijke discussie voeren. Jullie kennen elkaar niet eens. Beter hebben jullie het gewoon over de inhoud.

Ik denk dat je best veel mensen kan spreken over zo'n leegte en over dat inzicht van zonde en schuld.
Maar, PvS, als mensen niet weten of dat besef voor of na de rechtvaardigmaking in hun hart gekomen is, wil jij dan zeggen dat dat dan niet telt? Als je dat wil zeggen, zeg dat dan ook gewoon duidelijk. Telt dat niet, PvS? Zijn ze volgens jou dan niet rechtvaardig gemaakt? En is het volgens jou dan bedrog?
Beste Fjodor, wat ik aanhaalde in mijn post, geschiedt vóór de rechtvaardigmaking.

Waar het mij om gaat is, dat er veel mensen over zonde en schuld spreken, terwijl ze niet weten tegen WIE er gezondigd is en bij WIE ze in de schuld staan.
Wat houdt het in om schuldig te staan voor een rechtvaardig God, Die de zonden straffen moet?
Genade door recht

Bericht door Genade door recht »

PvS schreef:
PvS schreef:
Gdr, je kunt je beter afzijdig houden.
Je bent me een aanstoot.
Fjodor schreef: Ik denk dat je best veel mensen kan spreken over zo'n leegte en over dat inzicht van zonde en schuld.
Beste Fjodor, als je terugkijkt in een ouder topic, zie je dat je vragen al eerder gesteld zijn en de stellingen van PvS al eerder onderbouwd be- of weersproken. Wat nu gebeurt, is een herhaling.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Is dit hatelijk gedoe hier nodig, en dat op de kerstdag????
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gesloten