Dorsvloer vol confetti
Re: Dorsvloer vol confetti
ik heb het uit...
moet het nog even verwerken voordat ik er wat over ga zeggen.
Het heeft me ontzettend geraakt; ik heb er gewoon bij zitten huilen.
moet het nog even verwerken voordat ik er wat over ga zeggen.
Het heeft me ontzettend geraakt; ik heb er gewoon bij zitten huilen.
Ik zit net in de trein rustig de Trouw te lezen en dan staan er opeens twee paginas vol (nu ja, anderhalf) over Franka Treur en Sela. Leuk om dat zo samen te zien. Ik wil de dorsvloer vol confetti ook nog wel lezen. Ik denk dat ik hem binnenkort toch maar eens aanschaf.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
klopt. 'kreeg trouwens bericht dat bartjan spruyt erover geblogd had.
Ik heb zowel het Trouw-artikel als de blog van Bart Jan met veel belangstelling gelezen. Ik ga het boek binnenkort zeker kopen. De fragmenten die ik er uit gelezen heb smaken naar meer.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Hé, Sela, ik heb de blog gelezen.sela schreef:klopt. 'kreeg trouwens bericht dat bartjan spruyt erover geblogd had.
Wat is jouw reactie hierop?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ik heb het vandaag in één keer uitgelezen. Een boek wat tot nadenken stemt. Ik herken het niet uit mijn eigen leven, maar wel uit mijn omgeving.
Jammer dat het "geloof" zoveel negativiteit uitstraalt dat de auteur er afstand van heeft genomen.
Er zijn veel meer van zulke gezinnen. Ik vraag me altijd wel af waarom dan het ene kind zich afkeert van de kerk en een ander niet.
Jammer dat het "geloof" zoveel negativiteit uitstraalt dat de auteur er afstand van heeft genomen.
Er zijn veel meer van zulke gezinnen. Ik vraag me altijd wel af waarom dan het ene kind zich afkeert van de kerk en een ander niet.
tja.. daar vraag je me wat. ik ben maar een figurant in het gesprek over dit boek. in zijn algemeenheid hoop ik dat iedereen - ook hier - de vrijheid voelt om te reageren. zijn dit de seismografen? of zouden jullie er graag iets aan toevoegen of tegenin brengen? en: vinden jullie het lastig om over dit boek te praten?Luther schreef:Wat is jouw reactie hierop?
Ik ben heel erg benieuwd naar de mening van Helma. Ik zou het boek graag lezen, maar memento is er eigenlijk op tegen. Nu moet ik mijn man onderdanig zijn, maar misshien kan ik de post van Helma gebruiken om hem te overtuigen dat het boek de moeite waard is. Ik heb vertrouwen in het oordeel van jou! 

Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Mag je hier ook plaatsen waarom memento erop tegen is?vlinder schreef:Ik ben heel erg benieuwd naar de mening van Helma. Ik zou het boek graag lezen, maar memento is er eigenlijk op tegen. Nu moet ik mijn man onderdanig zijn, maar misshien kan ik de post van Helma gebruiken om hem te overtuigen dat het boek de moeite waard is. Ik heb vertrouwen in het oordeel van jou!
Ik ga het boek binnenkort zeker lezen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ik ook.Luther schreef:Mag je hier ook plaatsen waarom memento erop tegen is?vlinder schreef:Ik ben heel erg benieuwd naar de mening van Helma. Ik zou het boek graag lezen, maar memento is er eigenlijk op tegen. Nu moet ik mijn man onderdanig zijn, maar misshien kan ik de post van Helma gebruiken om hem te overtuigen dat het boek de moeite waard is. Ik heb vertrouwen in het oordeel van jou!
En vraag me nu al af of het een Siebelink-ervaring zal zijn.
Ik krijg 'm morgen, ben erg benieuwd. Zusje had gehuild om Siebelink, maar geen traan gelaten om Treur, maar dat kan natuurlijk ook aan het verhaal, de vertellerskwaliteiten of de stijl liggen.jvdg schreef:Ik ook.Luther schreef:Mag je hier ook plaatsen waarom memento erop tegen is?vlinder schreef:Ik ben heel erg benieuwd naar de mening van Helma. Ik zou het boek graag lezen, maar memento is er eigenlijk op tegen. Nu moet ik mijn man onderdanig zijn, maar misshien kan ik de post van Helma gebruiken om hem te overtuigen dat het boek de moeite waard is. Ik heb vertrouwen in het oordeel van jou!
En vraag me nu al af of het een Siebelink-ervaring zal zijn.
memento schreef:Ik snap niet wat er leuk aan is, om ter vermaak te lezen over het negatieve van onze gezindte. Zeker als je weet dat de auteur de kerk de rug heeft toegekeerd, en het doel van het boek puur vermaak is, of laten zien hoe zielig die refo's zijn. En wat beschreven wordt is óf een karikatuur, óf iets wat iedere refo al lang weet.
Maargoed, misschien kan iemand hier uitleggen waarom je wél zulke boeken zou willen lezen...?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Hoe weet je zo zeker dat dat de doelen zijn geweest voor Franca Treur? Zelf zegt ze dat in ieder geval niet.memento schreef:Ik snap niet wat er leuk aan is, om ter vermaak te lezen over het negatieve van onze gezindte. Zeker als je weet dat de auteur de kerk de rug heeft toegekeerd, en het doel van het boek puur vermaak is, of laten zien hoe zielig die refo's zijn.
En of het 'leuk' of 'vermakelijk' is om zo'n boek te lezen? Nee. Maar dat hoeft ook niet. En ook hier zitten mensen die op een tweesprong hebben gestaan of zelfs een tijdlang weinig tot niets met God en kerk hebben gedaan. Voor die mensen geven de worstelingen van Siebelink, Treur en zelfs 't Hart een bepaalde herkenning of ontroering, die anderen zich misschien niet goed voor kunnen stellen. En voor mij geldt bovendien dat ik een boek niet alleen leuk of vermakelijk hoef te vinden om het te lezen.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Dat heb ik al eerder aangegeven: als een spiegel. Het doel is (evenals alle literatuur) niet vermaak. Dat noem je lectuur of pulp. En de andere doelen die je noemt, zijn haar doelen niet. Maar de bladzijdes die ik gelezen heb, stemmen me weer tot nadenken. Is dat wat in bepaalde gezinnen wordt meegegeven? Is dat wat wij uitstralen?memento schreef:Ik snap niet wat er leuk aan is, om ter vermaak te lezen over het negatieve van onze gezindte. Zeker als je weet dat de auteur de kerk de rug heeft toegekeerd, en het doel van het boek puur vermaak is, of laten zien hoe zielig die refo's zijn. En wat beschreven wordt is óf een karikatuur, óf iets wat iedere refo al lang weet.
Maargoed, misschien kan iemand hier uitleggen waarom je wél zulke boeken zou willen lezen...?
En dan? Wat weet je dan meer dan wat je al wist?Luther schreef:Dat heb ik al eerder aangegeven: als een spiegel. Het doel is (evenals alle literatuur) niet vermaak. Dat noem je lectuur of pulp. En de andere doelen die je noemt, zijn haar doelen niet. Maar de bladzijdes die ik gelezen heb, stemmen me weer tot nadenken. Is dat wat in bepaalde gezinnen wordt meegegeven? Is dat wat wij uitstralen?memento schreef:Ik snap niet wat er leuk aan is, om ter vermaak te lezen over het negatieve van onze gezindte. Zeker als je weet dat de auteur de kerk de rug heeft toegekeerd, en het doel van het boek puur vermaak is, of laten zien hoe zielig die refo's zijn. En wat beschreven wordt is óf een karikatuur, óf iets wat iedere refo al lang weet.