Emeritus als consulent

priscilla

Re: Emeritus als consulent

Bericht door priscilla »

@ Priscilla: Je kunt rechtsonderin op citeer klikken. Dan hoef je er zelf nog iets onder te typen en klaar. Je kunt ook eerst op voorbeeld klikken voor je de post op slaat. Dat houdt de discussie een beetje leesbaar.

Ja, ik zag ook dat het niet echt duidelijk wordt zo, maar ik wilde niet op alle citaten reageren vandaar dat ik wat knipte. Hoe maak ik dan van jou bericht aan mij een citaat? Zoals hierboven?
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

freek schreef:
Kensington schreef:Een voorbeeld als hulp-predikant is bijv. Ds. Moerkerken in Cappele aan den Ijssel.

Ds. Mol is ook enkele jaren hulp-predikant geweest in Drachten(ger.gem). Hij was toen met emeritaat gegaan vanuit Rijssen.

Ds. Hage was het ook enkele jaren, ik meen in Kruiningen.
En zo zullen er wel enkele meer te noemen zijn...

Dus jullie wisten er dus wel enkele te noemen die emritus zijn, en toch consulent zijn van een gemeente.
Gezien het predikanten te kort in verschillende kerk verbanden helemaal niet gek, maar ja, je zou zeggen, ze gaan toch
niet voor niets met emeritaat!?
In de HHK en PKN moet je met je 65e met emeritaat. Maar wat is er mis mee om dan nog een consulentschap te vervullen?
Is niet de gewoonte, maar verder zou ik het niet echt weten. Even terzijde: Volgens Kerkelijk Jaarboek 2009 van de HHK is Ds.G.Hendriks(een em.predikant) consulent van Andelst-Zetten e.o.
vlinder

Bericht door vlinder »

priscilla schreef:@ Priscilla: Je kunt rechtsonderin op citeer klikken. Dan hoef je er zelf nog iets onder te typen en klaar. Je kunt ook eerst op voorbeeld klikken voor je de post op slaat. Dat houdt de discussie een beetje leesbaar.

Ja, ik zag ook dat het niet echt duidelijk wordt zo, maar ik wilde niet op alle citaten reageren vandaar dat ik wat knipte. Hoe maak ik dan van jou bericht aan mij een citaat? Zoals hierboven?
Alleen rechtsonder op citeer klikken. Bij elk citaat hoort quote en /quote. Dan kan je tellen. Van De quotes zijn opgesteld van binnen naar buiten. Dus als je alleen de laatste wilt, moet je al de binnenste zinnen weghalen. Wil je alleen op de eerste reageren, dan werk je van buiten naar binnen. (wiew, nog niet zo makkelijk uitleggen. Wie kan het beter verwoorden?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Heus

Bericht door Heus »

Kensington schreef:Er word opgemerkt dat emeriti ook geen hulp-predikant worden, maar dat is niet zo.

In de GG zijn/waren er diverse dominees die hulp-predikant zijn/waren.

Maar tot nu toe is er dus niemand die een situatie kent die ik heb voorgelegd..
In de Hersteld Hervormde Kerk is bijvoorbeeld ds. G. Hendriks (emeritus sinds 2004) uit Opheusden consulent van de gemeente Andelst-Zetten e.o. En ds. W. Roos was mentor van de HHK-evangelisatie in Scheveningen. Maar ook ds. G. Meuleman was consulent van Haarlem.

In de Gereformeerde Gemeenten komt het volgens mij niet voor, maar het komt wel voor dat predikanten hulpdiensten gaan verrichten in een gemeente:

Voorbeelden zijn:
Ds. J. Mol: Drachten van 1992-1999 en Rijssen-West van 1999-2005
Ds. A. Moerkerken: Capelle aan den IJssel-West sinds 1996
Ds. J. Karens: Kruiningen van 2003-2006
Ds. W. Hage: Kruiningen 1995-1996
Ds. L. Vogelaar: Uddel 1988-1996
Ds. P. van der Bijl: Drachten 1983-1987
Ds. J.D. Barth: Nieuwerkerk 1940-1942
Ds. G. van Reenen: Bodegraven 1925-1928

Dit komt ook in de Gereformeerde Gemeenten in Nederland voor:

Voorbeelden zijn:
Ds. Chr. van de Woestijne: Ochten van 1970-1988
Ds. D.L. Aangeenbrug: Ederveen van 1965-1984

En ook in de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland:

Voorbeelden zijn:
Ds. A. Verheij: Dordrecht van 1898-1900
Ds. W.H. Blaak: Geldermalsen van 1948-1957
priscilla

Bericht door priscilla »

vlinder schreef:
priscilla schreef:@ Priscilla: Je kunt rechtsonderin op citeer klikken. Dan hoef je er zelf nog iets onder te typen en klaar. Je kunt ook eerst op voorbeeld klikken voor je de post op slaat. Dat houdt de discussie een beetje leesbaar.

Alleen rechtsonder op citeer klikken. Bij elk citaat hoort quote en /quote. Dan kan je tellen. Van De quotes zijn opgesteld van binnen naar buiten. Dus als je alleen de laatste wilt, moet je al de binnenste zinnen weghalen. Wil je alleen op de eerste reageren, dan werk je van buiten naar binnen. (wiew, nog niet zo makkelijk uitleggen. Wie kan het beter verwoorden?
ja, ja, 'k geloof dat ik het wel snap.
HHKtE

Bericht door HHKtE »

Ds J van Doorn em pred van de PKN te t Harde is officieel consulent van hervormde gemeente binnen de PKN van Doornspijk
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Heus schreef:Dit komt ook in de Gereformeerde Gemeenten in Nederland voor:

Voorbeelden zijn:
Beide predikanten waren toch de echte, officiële predikant van deze gemeente? In ieder geval gold dat voor ds. Van de Woestijne.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Als een emiritus predikant nog gezond is en verder in staat zie ik het probleem eigenlijk niet.
Heus

Bericht door Heus »

Luther schreef:
Heus schreef:Dit komt ook in de Gereformeerde Gemeenten in Nederland voor:

Voorbeelden zijn:
Beide predikanten waren toch de echte, officiële predikant van deze gemeente? In ieder geval gold dat voor ds. Van de Woestijne.
Volgens het Kerkelijke Jaarboekje is ds. Chr. van de Woestijne in 1970 met emeritaat gegaan. En dat klopt ook wel want hij heeft toen eerst een tijdje in Dodewaard gewoond, en is pas later in de pastorie van Ochten gaan wonen. En ds. D.L. Aangeenbrug is volgens het Kerkelijk Jaarboekje ook in 1965 met emeritaat gegaan (toen was hij al 74), maar toen heeft hij toch nog 19 jaar (tot zijn 93ste jaar) in Ederveen gepreekt.
Plaats reactie