Sinterklaas

Ander

Re: Wat doen we vandaag? [5]

Bericht door Ander »

henriët schreef:@ Ander, neem dan ook aan dat jij geen kruidnootjes en sinterklaassnoepgoed koopt?
dit vind ik van die flauwe opmerkingen... :fi
henriët

Bericht door henriët »

Ander schreef:
henriët schreef:@ Ander, neem dan ook aan dat jij geen kruidnootjes en sinterklaassnoepgoed koopt?
dit vind ik van die flauwe opmerkingen... :fi
nee, waarom???
op die verpakkingen staan sinterklaas en zwarte piet afgebeeld, en daarbij.. het is echt alleen verkrijgbaar omdat het bijna sinterklaas is, na 5 december is alles voor de helft.... dus heeft t alles met sinterklaas te maken..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ander schreef: Ook zonder sinterklaas kan Kerst bezinnend zijn. Dat hoort het sowieso te zijn. Ik begrijp hieruit dat we in december onze feest-cadeau-poppenkastbehoeften moeten bevredigen. Omdat dat met Kerst niet zo netjes is doen we het met Sinterklaas. Beetje raar...
Inderdaad!
Mijn belangrijkste argument is overigens het feit dat Sinterklaas één van de eigenschappen van God krijgt toegedicht en dat jonge kinderen geen onderscheid kunnen maken tussen feiten en fictie. Hij wordt gezien als alwetend en zijn goedheid is direct gekoppeld aan ons goede leven, terwijl God juist goed is ondanks wie wij zijn. Je vertroebelt zo de begrippen goed en kwaad. Terwijl God totaal anders is. Hij vergeeft menigvuldiglijk. Juist het kwade zorgt niet voor de roe, maar tegenover het kwade staat genade. Ik wil het Godsbeeld van mijn kinderens niet vertroebelen door een heel verkeerd beeld van goed en kwaad te geven.
Ik heb geen enkel bezwaar tegen het eten van allerlei snoepgoed. Het gaat mij om het feest zelf. Daarom krijgen de kinderen van ons met oud en nieuw een boek. Dus ze komen niks tekort
maar bewust niet begin december Sinterklaas of de oneigenlijke refovariant 'pakjesavond'

't Is ook een mooie oefening voor de kinderen om weerbaar te worden. Vorige jaar was onze oudste de enige die niets gekregen had in de klas en dat hebben we van tevoren met m besproken, waaom. En dat hij met oudjaar een boek zou krijgen. En ja, dan moet je ze dus leren alleen te staan.

Ik werk in het onderwijs: Alles moet wijken voor Sinterklaas. Er zijn zelfs ouders die briefjes schrijven dat zoon/dochter geen huiswerk kon maken, want het was Sinterklaas. Dergelijke briefjes krijg ik nou nooit na de dankdag of de biddag. Rara hoe kan dat?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ander

Bericht door Ander »

Luther schreef:
Ander schreef: Ook zonder sinterklaas kan Kerst bezinnend zijn. Dat hoort het sowieso te zijn. Ik begrijp hieruit dat we in december onze feest-cadeau-poppenkastbehoeften moeten bevredigen. Omdat dat met Kerst niet zo netjes is doen we het met Sinterklaas. Beetje raar...
Inderdaad!
Mijn belangrijkste argument is overigens het feit dat Sinterklaas één van de eigenschappen van God krijgt toegedicht en dat jonge kinderen geen onderscheid kunnen maken tussen feiten en fictie. Hij wordt gezien als alwetend en zijn goedheid is direct gekoppeld aan ons goede leven, terwijl God juist goed is ondanks wie wij zijn. Je vertroebelt zo de begrippen goed en kwaad. Terwijl God totaal anders is. Hij vergeeft menigvuldiglijk. Juist het kwade zorgt niet voor de roe, maar tegenover het kwade staat genade. Ik wil het Godsbeeld van mijn kinderens niet vertroebelen door een heel verkeerd beeld van goed en kwaad te geven.
Ik heb geen enkel bezwaar tegen het eten van allerlei snoepgoed. Het gaat mij om het feest zelf. Daarom krijgen de kinderen van ons met oud en nieuw een boek. Dus ze komen niks tekort
maar bewust niet begin december Sinterklaas of de oneigenlijke refovariant 'pakjesavond'

't Is ook een mooie oefening voor de kinderen om weerbaar te worden. Vorige jaar was onze oudste de enige die niets gekregen had in de klas en dat hebben we van tevoren met m besproken, waaom. En dat hij met oudjaar een boek zou krijgen. En ja, dan moet je ze dus leren alleen te staan.

Ik werk in het onderwijs: Alles moet wijken voor Sinterklaas. Er zijn zelfs ouders die briefjes schrijven dat zoon/dochter geen huiswerk kon maken, want het was Sinterklaas. Dergelijke briefjes krijg ik nou nooit na de dankdag of de biddag. Rara hoe kan dat
?
helemaal eens.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Luther schreef:
Inderdaad!

Ik werk in het onderwijs: Alles moet wijken voor Sinterklaas. Er zijn zelfs ouders die briefjes schrijven dat zoon/dochter geen huiswerk kon maken, want het was Sinterklaas. Dergelijke briefjes krijg ik nou nooit na de dankdag of de biddag. Rara hoe kan dat?
Je ziet maar weer hoe veel refo's met de wereld mee doen :cry
priscilla

Bericht door priscilla »

Een stukje folklore. So what? Er zijn ergere dingen om je druk om te maken of is dit ook weer een schisma of je wel of niet refo bent?
Onze kinderen zitten niet op een refo school, maar ik heb liever dat ze om andere dingen alleen staan dan om sinterklaascadeau's.
Verder herinner ik me van vroeger hoe wij als behoudend gezin sinterklaas vierden. Ik zie nog mijn vader met de wasmand van boven komen. Kostbare herinneringen!
Vanavond met de kids lootjes getrokken. Ze krijgen allemaal een bepaald bedrag en mogen iets kopen voor diegene die ze getrokken hebben. Een ander verrassen met cadeau en gedicht. Ik verheug me al op een gezellige gezinsavond.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Ander schreef:Sinterklaas is een soort 'heilige'.
Laat ik er dit aspect even uitpikken.
Als refo's zijn we wat huiverig voor dat begrip "heilige", maar lees de brieven van Paulus eens na, hoe daar de gemeente Gods regelmatig als "heiligen" wordt aangesproken.
"Paulus, een apostel van Jezus Christus, door den wil van God, en Timotheüs, de broeder, aan de Gemeente Gods, die te Korinthe is, met al de heiligen, die in geheel Achaje zijn:"
"Paulus en Timotheüs, dienstknechten van Jezus Christus, al den heiligen in Christus Jezus, die te Filippi zijn, met de opzieners en diakenen:"
"Deelt mede tot de behoeften der heiligen. Tracht naar herbergzaamheid."
Enzovoort.
Bijbels gezien is een heilige gewoon iemand die behoort tot de gemeente Gods.
~~Soli Deo Gloria~~
Ander

Bericht door Ander »

Hendrikus schreef:
(...)
Leuk verhaal, maar hoort Sinterklaas ook in dat rijtje?
henriët

Bericht door henriët »

jvdg schreef:Vergeten jullie niet om de boterletter van de baas in de discussie te betrekken? :bobo
;)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Ander schreef:
Hendrikus schreef:
(...)
Jij begon over heiligen en suggereerde dat dat niet pluis was.
Ik belichtte dat begrip even van een andere kant.
~~Soli Deo Gloria~~
Ander

Bericht door Ander »

Hendrikus schreef:
Ander schreef:
Hendrikus schreef:
(...)
Oké, maar dan heb je me verkeerd begrepen. Ik heb niet zozeer iets tegen het begrip 'heilige' maar wel tegen het misbruik van deze hoedanigheid bij de Sint.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Ander schreef:
Hendrikus schreef:
Ander schreef:
Hendrikus schreef: Laat ik er dit aspect even uitpikken.
(...)
Oké, maar dan heb je me verkeerd begrepen. Ik heb niet zozeer iets tegen het begrip 'heilige' maar wel tegen het misbruik van deze hoedanigheid bij de Sint.
Noem mij dan eens iemand die die meneer met die aangeplakte baard nog als een "heilge" aanbidt?
~~Soli Deo Gloria~~
Genade door recht

Bericht door Genade door recht »

Duizenden kinderen die het verschil niet zien tussen een vage overleden persoon uit het verleden en een in leven zijnde bijzonder uitgedoste man.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

jvdg schreef:Vergeten jullie niet om de boterletter van de baas in de discussie te betrekken? :bobo
Zolang ik op school werk heb ik daar aangegeven dat ik het kerstpakket afgeschaft zou willen zien.
En ja hoor, onder druk van de kredietcrisis is het nu uiteindelijk gelukt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
jvdg

Bericht door jvdg »

Luther schreef:
Zolang ik op school werk heb ik daar aangegeven dat ik het kerstpakket afgeschaft zou willen zien.
En ja hoor, onder druk van de kredietcrisis is het nu uiteindelijk gelukt.
En toen het fenomeen nog wel bestond, heb je het toen ook principieel geweigerd?
Gesloten