Dan gaan die DVD's er misschien tóch wel uit...helma schreef:het is toch zo dat het werk van de Heilige Geest is om het verstand te verlichten; de wil te buigen, de hartstochten te regelen..
Zou dat dan niet zichtbaar worden in het leven van een wedergeboren mens?
Zou zo iemand dan dezelfde kúnnen blijven?
Zo'n mens gaat wel meer zonden zien in zichzelf. Dingen die hij eerst goedpraatte, wegstopte, wegredeneerde of niet als zonde herkende, komen ineens toch tussen God en zijn ziel in te staan. In de waarneming wordt hij dan ook een groter zondaar dan dat hij zich aanvankelijk had leren kennen.
Maar in de uitleving zal er toch een 'jagen naar heiligmaking' zijn.
En zal er, als het goed is, toch steeds meer de gestalte van Christus openbaar komen in zijn leven. Maar dat kan inderdaad alleen in gemeenschap met Christus.
Wie uit God geboren is, die doet de zonde niet
Re: Wie uit God geboren is, die doet de zonde niet
-
- Berichten: 1441
- Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
- Locatie: Alhier
Re: Wie uit God geboren is, die doet de zonde niet
of niet.....Erasmiaan schreef:Dan gaan die DVD's er misschien tóch wel uit...helma schreef:het is toch zo dat het werk van de Heilige Geest is om het verstand te verlichten; de wil te buigen, de hartstochten te regelen..
Zou dat dan niet zichtbaar worden in het leven van een wedergeboren mens?
Zou zo iemand dan dezelfde kúnnen blijven?
Zo'n mens gaat wel meer zonden zien in zichzelf. Dingen die hij eerst goedpraatte, wegstopte, wegredeneerde of niet als zonde herkende, komen ineens toch tussen God en zijn ziel in te staan. In de waarneming wordt hij dan ook een groter zondaar dan dat hij zich aanvankelijk had leren kennen.
Maar in de uitleving zal er toch een 'jagen naar heiligmaking' zijn.
En zal er, als het goed is, toch steeds meer de gestalte van Christus openbaar komen in zijn leven. Maar dat kan inderdaad alleen in gemeenschap met Christus.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Re: Wie uit God geboren is, die doet de zonde niet
foute dvd's in elk geval !Erasmiaan schreef:Dan gaan die DVD's er misschien tóch wel uit...helma schreef:het is toch zo dat het werk van de Heilige Geest is om het verstand te verlichten; de wil te buigen, de hartstochten te regelen..
Zou dat dan niet zichtbaar worden in het leven van een wedergeboren mens?
Zou zo iemand dan dezelfde kúnnen blijven?
Zo'n mens gaat wel meer zonden zien in zichzelf. Dingen die hij eerst goedpraatte, wegstopte, wegredeneerde of niet als zonde herkende, komen ineens toch tussen God en zijn ziel in te staan. In de waarneming wordt hij dan ook een groter zondaar dan dat hij zich aanvankelijk had leren kennen.
Maar in de uitleving zal er toch een 'jagen naar heiligmaking' zijn.
En zal er, als het goed is, toch steeds meer de gestalte van Christus openbaar komen in zijn leven. Maar dat kan inderdaad alleen in gemeenschap met Christus.
Re: Wie uit God geboren is, die doet de zonde niet
Wat jammer dat deze nuttige topic op zo'n manier moet verlopen.
Ik zag een mooi citaat van Calvijn langskomen. Misschien moeten enkele forummers eerlijk toegeven dat ze Calvijn in zijn uitleg niet kunnen volgen. Het verwijt 'uit de context gerukt' kan hier niet gelden, aangezien hij de bijbelboeken per vers bespreekt.
Ik zag een mooi citaat van Calvijn langskomen. Misschien moeten enkele forummers eerlijk toegeven dat ze Calvijn in zijn uitleg niet kunnen volgen. Het verwijt 'uit de context gerukt' kan hier niet gelden, aangezien hij de bijbelboeken per vers bespreekt.
Re: Wie uit God geboren is, die doet de zonde niet
Misschien is het woordje 'uit de context gerukt' een beetje ongelukkig gekozen.freek schreef:Wat jammer dat deze nuttige topic op zo'n manier moet verlopen.
Ik zag een mooi citaat van Calvijn langskomen. Misschien moeten enkele forummers eerlijk toegeven dat ze Calvijn in zijn uitleg niet kunnen volgen. Het verwijt 'uit de context gerukt' kan hier niet gelden, aangezien hij de bijbelboeken per vers bespreekt.
Je kunt ook zeggen: buiten het verband geplaatst.
Calvijn is juist in de uitleg van dit gedeelte mild en wijs. Neem nou wat hij een paar zinnen verder zegt over iemand die zichzelf waarneemt als de dichter van psalm 51. Hij zegt dan: 'Ik twijfel nochtans niet, of het zaad, waardoor God Zijn uitverkorenen wederbaart, gelijk het onverdervelijk is, behoudt ook alzo een gedurige kracht.
Ik laat toe dat het geschieden kan, dat het onderwijl verstikt wordt, als in David maar toch, wanneer alle godzaligheid in hem scheen uitgeblust te zijn, zo was daar nog een levendige kool onder de as verborgen.'
Calvijn spreekt met twee woorden en dat trekt me. Al vind ik zijn taal ouderwets aan doen.
Voor de uitleg van het genoemde citaat staat: 'Het is wel zo dat de pelagianen en katharen eertijds dit getuigenis misbruikt hebben, versierende dat de gelovigen in deze tijd een engelen- zuiverheid hebben en dat in onze tijd somiige wederdopers deze razernij vernieuwd hebben. Maar die zulke volmaaktheid dromen geven genoeg te kennen wat een ongevoelige consciente zij hebben.
Bij Calvijn zijn rechtvaardigmaking en heiligmaking heel vast aan elkaar verbonden.
Dat zie je in hetzelfde hoofdstuk als waar dit citaat uit gehaald is.
Dus ik zou zeggen....Neem en lees.

Id est
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
-
- Berichten: 4330
- Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31
Re: Wie uit God geboren is, die doet de zonde niet
Jongere,Jongere schreef:Ik vind de discussie niet eerlijk verlopen. Grace krijgt nu iets in de mond gelegd, wat Calvijn zegt. En of Calvijn werkelijk bedoelt wat Grace wordt verweten, laten we daar dan eens over discussieren. Zonderling doet het in één regel wel heel makkelijk af, het staat er toch.
1. Ter verklaring: Ik reageerde eerst erg negatief op Vogeltje omdat ik hem/haar niet goed begrepen had. Ik was niet de enige. Dat was op zich niet oneerlijk, maar gewoon een vergissing. Vervolgens probeerde ik dit richting Vogeltje te corrigeren, namelijk toen ik begreep wat zijn/haar bedoeling was. Daarmee ben ik alleen teruggekomen op mijn eerdere houding richting Vogeltje, ten aanzien van wat Grace' bedoeling was, daar heb ik mij niet over uitgelaten (en ik wil dat ook niet doen, want ik weet echt niet wat zijn/haar intentie was; de discussies waar Grace vaak meedoet, volg ik meestal niet).
2. Inderdaad staat het er in Calvijn. Maar over hetzelfde onderwerp staat er meer in Calvijn, zelfs bij dezelfde tekst. Ik sluit mij dan ook aan bij wat Vogeltje hier over Calvijn heeft opgemerkt (behalve de opmerking over de ouderwetse taal dan) (N.B. daarmee zeg ik nog steeds niets over Grace):
Vogeltje schreef:Calvijn is juist in de uitleg van dit gedeelte mild en wijs. Neem nou wat hij een paar zinnen verder zegt over iemand die zichzelf waarneemt als de dichter van psalm 51. Hij zegt dan: 'Ik twijfel nochtans niet, of het zaad, waardoor God Zijn uitverkorenen wederbaart, gelijk het onverdervelijk is, behoudt ook alzo een gedurige kracht.
Ik laat toe dat het geschieden kan, dat het onderwijl verstikt wordt, als in David maar toch, wanneer alle godzaligheid in hem scheen uitgeblust te zijn, zo was daar nog een levendige kool onder de as verborgen.'
Calvijn spreekt met twee woorden en dat trekt me. Al vind ik zijn taal ouderwets aan doen.
Voor de uitleg van het genoemde citaat staat: 'Het is wel zo dat de pelagianen en katharen eertijds dit getuigenis misbruikt hebben, versierende dat de gelovigen in deze tijd een engelen- zuiverheid hebben en dat in onze tijd somiige wederdopers deze razernij vernieuwd hebben. Maar die zulke volmaaktheid dromen geven genoeg te kennen wat een ongevoelige consciente zij hebben.
Bij Calvijn zijn rechtvaardigmaking en heiligmaking heel vast aan elkaar verbonden.
Dat zie je in hetzelfde hoofdstuk als waar dit citaat uit gehaald is.
- Bert Mulder
- Berichten: 9097
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: Wie uit God geboren is, die doet de zonde niet
For this purpose the Son of God was manifested He repeats in other words what he had before said, that Christ came to take away sins. Hence two conclusions are to be drawn, that those in whom sin reigns cannot be reckoned among the members of Christ, and that they can by no means belong to his body; for wherever Christ puts forth his own power, he puts the Devil to flight as well as sin. And this is what John immediately adds; for the next sentence, where he says that those who sin not are born of God, is a conclusion from what is gone before. It is an argument drawn from what is inconsistent, as I have already said; for the kingdom of Christ, which brings righteousness with it, cannot admit of sin. But I have already said what not to sin means. He does not make the children of God wholly free from all sin; but he denies that any can really glory in this distinction, except those who from the heart strive to form their life in obedience to God.
The Pelagians, indeed, and the Catharians did formerly make a wrong use of this passage, when they vainly imagined that the faithful are in this world endued with angelic purity; and in our own age some of the Anabaptists have renewed this dotage. But all those who dream of a perfection of this kind, sufficiently shew what stupid consciences they must have. But the words of the Apostle are so far from countenancing their error, that they are sufficient to confute it.
He says that they sin not who are born of God. Now, we must consider, whether God wholly regenerates us at once, or whether the remains of the old man continue in us until death. If regeneration is not as yet full and complete, it does not exempt us from the bondage of sin except in proportion to its own extent. It hence appears that it cannot be but that the children of God are not free from sins, and that they daily sin, that is, as far as they have still some remnants of their old nature. Nevertheless, what the Apostle contends for stands unalterable, that the design of regeneration is to destroy sin, and that all who are born of God lead a righteous and a holy life, because the Spirit of God restrains the lusting of sin.
The Apostle means the same thing by the seed of God; for God’s Spirit so forms the hearts of the godly for holy affections, that the flesh and its lusts do not prevail, but being subdued and put as it were under a yoke, they are checked and restrained. In short, the Apostle ascribes to the Spirit the sovereignty in the elect, who by his power represses sin and suffers it not to rule and reign.
And he cannot sin Here the Apostle ascends higher, for he plainly declares that the hearts of the godly are so effectually governed by the Spirit of God, that through an inflexible disposition they follow his guidance. This is indeed far removed from the doctrine of the Papists. The Sorbons, it is true, confess that the will of man, unless assisted by God’s Spirit, cannot desire what is right; but they imagine such a motion of the Spirit as leaves to us the free choice of good and evil. Hence they draw forth merits, because we willingly obey the influence of the Spirit, which it is in our power to resist. In short, they desire the grace of the Spirit to be only this, that we are thereby enabled to choose right if we will. John speaks here far otherwise; for he not only shews that we cannot sin, but also that the power of the Spirit is so effectual, that it necessarily retains us in continual obedience to righteousness. Nor is this the only passage of Scripture which teaches us that the will is so formed that it cannot be otherwise than right. For God testifies that he gives a new heart to his children, and promises to do this, that they may walk in his commandments. Besides, John not only shews how efficaciously God works once in man, but plainly declares that the Spirit continues his grace in us to the last, so that inflexible perseverance is added to newness of life. Let us not, then, imagine with the Sophists that it is some neutral movement, which leaves men free either to follow or to reject; but let us know that our own hearts are so ruled by God’s Spirit, that they constantly cleave to righteousness.
Moreover; what the Sophists absurdly object, may be easily refuted: they say that thus the will is taken away from man; but they say so falsely: for the will is a natural power; but, as nature is corrupted, it has only depraved inclinations. It is hence necessary that the Spirit of God should renew it, in order that it may begin to be good. And, then, as men would immediately fall away from what is good, it is necessary that the same Spirit should carry on what he has begun, to the end.
As to merit, the answer is obvious, for it cannot be deemed strange that men merit nothing; and yet good works, which flow from the grace of the Spirit, do not cease to be so deemed, because they are voluntary. They have also a reward, for they are by grace ascribed to men as though they were their own.
But here a question arises, Whether the fear and love of God can be extinguished in any one who has been regenerated by the Spirit of God? for that this cannot be, seems to be the import of the Apostle’s words. They who think otherwise refer to the example of David, who for a time labored under such a beastly stupor, that not a spark of grace appeared in him. Moreover, in the fifty-first Psalm, he prays for the restoration of the Spirit. It hence follows that he was deprived of him. I, however, doubt not but that the seed, communicated when God regenerates his elect, as it is incorruptible, retains its virtue perpetually. I, indeed, grant that it may sometimes be stifled, as in the case of David; but still, when all religion seemed to be extinct in him, a live coal was hid under the ashes. Satan, indeed, labors to root out whatever is from God in the elect; but when the utmost is permitted to him, there ever remains a hidden root, which afterwards springs up. But John does not speak of one act, as they say, but of the continued course of life.
Some fanatics dream of something I know not what, that is, of an eternal seed in the elect, which they always bring from their mother’s womb; but for this purpose they very outrageously pervert the words of John; for he does not speak of eternal election, but begins with regeneration.
There are also those who are doubly frantic, who hold, under this pretense, that, everything is lawful to the faithful, that is, because John says that they cannot sin. They then maintain that we may follow indiscriminately whatever our inclinations may lead us to. Thus they take the liberty to commit adultery, to steal, and to murder, because there can be no sin where God’s Spirit reigns. But far otherwise is the meaning of the Apostle; for he denies that the faithful sin for this reason, because God has engraven his law on their hearts, according to what the Prophet says (Jeremiah 31:33.)
Misschien dat iemand dit hele stuk in het Nederlands beschikbaar heeft....
Want dat kleine citaat geplaatst door Grace doet Calvijn geen recht (hier rood geplaatst)...
Daar Calvijn veel meer zegt....
The Pelagians, indeed, and the Catharians did formerly make a wrong use of this passage, when they vainly imagined that the faithful are in this world endued with angelic purity; and in our own age some of the Anabaptists have renewed this dotage. But all those who dream of a perfection of this kind, sufficiently shew what stupid consciences they must have. But the words of the Apostle are so far from countenancing their error, that they are sufficient to confute it.
He says that they sin not who are born of God. Now, we must consider, whether God wholly regenerates us at once, or whether the remains of the old man continue in us until death. If regeneration is not as yet full and complete, it does not exempt us from the bondage of sin except in proportion to its own extent. It hence appears that it cannot be but that the children of God are not free from sins, and that they daily sin, that is, as far as they have still some remnants of their old nature. Nevertheless, what the Apostle contends for stands unalterable, that the design of regeneration is to destroy sin, and that all who are born of God lead a righteous and a holy life, because the Spirit of God restrains the lusting of sin.
The Apostle means the same thing by the seed of God; for God’s Spirit so forms the hearts of the godly for holy affections, that the flesh and its lusts do not prevail, but being subdued and put as it were under a yoke, they are checked and restrained. In short, the Apostle ascribes to the Spirit the sovereignty in the elect, who by his power represses sin and suffers it not to rule and reign.
And he cannot sin Here the Apostle ascends higher, for he plainly declares that the hearts of the godly are so effectually governed by the Spirit of God, that through an inflexible disposition they follow his guidance. This is indeed far removed from the doctrine of the Papists. The Sorbons, it is true, confess that the will of man, unless assisted by God’s Spirit, cannot desire what is right; but they imagine such a motion of the Spirit as leaves to us the free choice of good and evil. Hence they draw forth merits, because we willingly obey the influence of the Spirit, which it is in our power to resist. In short, they desire the grace of the Spirit to be only this, that we are thereby enabled to choose right if we will. John speaks here far otherwise; for he not only shews that we cannot sin, but also that the power of the Spirit is so effectual, that it necessarily retains us in continual obedience to righteousness. Nor is this the only passage of Scripture which teaches us that the will is so formed that it cannot be otherwise than right. For God testifies that he gives a new heart to his children, and promises to do this, that they may walk in his commandments. Besides, John not only shews how efficaciously God works once in man, but plainly declares that the Spirit continues his grace in us to the last, so that inflexible perseverance is added to newness of life. Let us not, then, imagine with the Sophists that it is some neutral movement, which leaves men free either to follow or to reject; but let us know that our own hearts are so ruled by God’s Spirit, that they constantly cleave to righteousness.
Moreover; what the Sophists absurdly object, may be easily refuted: they say that thus the will is taken away from man; but they say so falsely: for the will is a natural power; but, as nature is corrupted, it has only depraved inclinations. It is hence necessary that the Spirit of God should renew it, in order that it may begin to be good. And, then, as men would immediately fall away from what is good, it is necessary that the same Spirit should carry on what he has begun, to the end.
As to merit, the answer is obvious, for it cannot be deemed strange that men merit nothing; and yet good works, which flow from the grace of the Spirit, do not cease to be so deemed, because they are voluntary. They have also a reward, for they are by grace ascribed to men as though they were their own.
But here a question arises, Whether the fear and love of God can be extinguished in any one who has been regenerated by the Spirit of God? for that this cannot be, seems to be the import of the Apostle’s words. They who think otherwise refer to the example of David, who for a time labored under such a beastly stupor, that not a spark of grace appeared in him. Moreover, in the fifty-first Psalm, he prays for the restoration of the Spirit. It hence follows that he was deprived of him. I, however, doubt not but that the seed, communicated when God regenerates his elect, as it is incorruptible, retains its virtue perpetually. I, indeed, grant that it may sometimes be stifled, as in the case of David; but still, when all religion seemed to be extinct in him, a live coal was hid under the ashes. Satan, indeed, labors to root out whatever is from God in the elect; but when the utmost is permitted to him, there ever remains a hidden root, which afterwards springs up. But John does not speak of one act, as they say, but of the continued course of life.
Some fanatics dream of something I know not what, that is, of an eternal seed in the elect, which they always bring from their mother’s womb; but for this purpose they very outrageously pervert the words of John; for he does not speak of eternal election, but begins with regeneration.
There are also those who are doubly frantic, who hold, under this pretense, that, everything is lawful to the faithful, that is, because John says that they cannot sin. They then maintain that we may follow indiscriminately whatever our inclinations may lead us to. Thus they take the liberty to commit adultery, to steal, and to murder, because there can be no sin where God’s Spirit reigns. But far otherwise is the meaning of the Apostle; for he denies that the faithful sin for this reason, because God has engraven his law on their hearts, according to what the Prophet says (Jeremiah 31:33.)
Misschien dat iemand dit hele stuk in het Nederlands beschikbaar heeft....
Want dat kleine citaat geplaatst door Grace doet Calvijn geen recht (hier rood geplaatst)...
Daar Calvijn veel meer zegt....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: Wie uit God geboren is, die doet de zonde niet
Gewoon het boek kopen of lenen.


Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Re: Wie uit God geboren is, die doet de zonde niet
Calvijn is al niet makkelijk. In het Engels helemaal niet te volgen.Bert Mulder schreef:[.....]
Daar Calvijn veel meer zegt....
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Re: Wie uit God geboren is, die doet de zonde niet
Klopt. Het beste kan je hem in het oorspronkelijke latijn lezen.refo schreef:Calvijn is al niet makkelijk. In het Engels helemaal niet te volgen.Bert Mulder schreef:[.....]
Daar Calvijn veel meer zegt....

Re: Wie uit God geboren is, die doet de zonde niet
Precies... Erasmiaan, de stelling van dat topic was dat je dingen genuanceerd moet brengen ipv zwart-withelma schreef:foute dvd's in elk geval !Erasmiaan schreef:Dan gaan die DVD's er misschien tóch wel uit...helma schreef:het is toch zo dat het werk van de Heilige Geest is om het verstand te verlichten; de wil te buigen, de hartstochten te regelen..
Zou dat dan niet zichtbaar worden in het leven van een wedergeboren mens?
Zou zo iemand dan dezelfde kúnnen blijven?
Zo'n mens gaat wel meer zonden zien in zichzelf. Dingen die hij eerst goedpraatte, wegstopte, wegredeneerde of niet als zonde herkende, komen ineens toch tussen God en zijn ziel in te staan. In de waarneming wordt hij dan ook een groter zondaar dan dat hij zich aanvankelijk had leren kennen.
Maar in de uitleving zal er toch een 'jagen naar heiligmaking' zijn.
En zal er, als het goed is, toch steeds meer de gestalte van Christus openbaar komen in zijn leven. Maar dat kan inderdaad alleen in gemeenschap met Christus.

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- Bert Mulder
- Berichten: 9097
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: Wie uit God geboren is, die doet de zonde niet
Persoonlijk heb ik geen moeite met het engels...refo schreef:Calvijn is al niet makkelijk. In het Engels helemaal niet te volgen.Bert Mulder schreef:[.....]
Daar Calvijn veel meer zegt....
Toch is door velen van Calvijn gezegd, dat hij juist niet moeilijk is te lezen.... En vooral zijn preken niet.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: Wie uit God geboren is, die doet de zonde niet
Ik heb geen zin in een gevecht over wat een goede en wat een foute DVD is. Ik baal bijvoorbeeld van enkele bekenden van mij die kinderen van twee jaar achter een "Nijntje-DVD" zetten. Of mensen die geen problemen hebben met speelfilms waar (huns inziens) gepast geweld in wordt gebruikt. Of waarin sex gesuggereerd wordt (je ziet niets dus het is niet erg). Altijd wordt de grens opgezocht. Daarom vind ik de DVD in dezelfde categorie vallen als de TV; laten we hem maar buiten onze deur houden. Uiteraard heb ik het niet over instructie-DVD's e.d.Marnix schreef:Precies... Erasmiaan, de stelling van dat topic was dat je dingen genuanceerd moet brengen ipv zwart-withelma schreef:foute dvd's in elk geval !Erasmiaan schreef:Dan gaan die DVD's er misschien tóch wel uit...helma schreef:het is toch zo dat het werk van de Heilige Geest is om het verstand te verlichten; de wil te buigen, de hartstochten te regelen..
Zou dat dan niet zichtbaar worden in het leven van een wedergeboren mens?
Zou zo iemand dan dezelfde kúnnen blijven?
Zo'n mens gaat wel meer zonden zien in zichzelf. Dingen die hij eerst goedpraatte, wegstopte, wegredeneerde of niet als zonde herkende, komen ineens toch tussen God en zijn ziel in te staan. In de waarneming wordt hij dan ook een groter zondaar dan dat hij zich aanvankelijk had leren kennen.
Maar in de uitleving zal er toch een 'jagen naar heiligmaking' zijn.
En zal er, als het goed is, toch steeds meer de gestalte van Christus openbaar komen in zijn leven. Maar dat kan inderdaad alleen in gemeenschap met Christus.
Maar goed, laten we die discussie niet opnieuw oprakelen.
Re: Wie uit God geboren is, die doet de zonde niet
Dat is inderdaad een heil steil hellend vlak: men begint met Nijntje, of A little house on the praire, en na enige tijd kijkt men gewoon alles. Het beste is dus distantie.Erasmiaan schreef:Ik heb geen zin in een gevecht over wat een goede en wat een foute DVD is. Ik baal bijvoorbeeld van enkele bekenden van mij die kinderen van twee jaar achter een "Nijntje-DVD" zetten. Of mensen die geen problemen hebben met speelfilms waar (huns inziens) gepast geweld in wordt gebruikt. Of waarin sex gesuggereerd wordt (je ziet niets dus het is niet erg). Altijd wordt de grens opgezocht. Daarom vind ik de DVD in dezelfde categorie vallen als de TV; laten we hem maar buiten onze deur houden. Uiteraard heb ik het niet over instructie-DVD's e.d.Marnix schreef:Precies... Erasmiaan, de stelling van dat topic was dat je dingen genuanceerd moet brengen ipv zwart-withelma schreef:foute dvd's in elk geval !Erasmiaan schreef:Dan gaan die DVD's er misschien tóch wel uit...
Maar goed, laten we die discussie niet opnieuw oprakelen.
Re: Wie uit God geboren is, die doet de zonde niet
Wat je vervolgens dus wel doet... Alleen is het jou niet welgevallig dat anderen daar een andere mening over hebben die misschien ook kan. En dus wil je die liever niet horen?!Erasmiaan schreef: Ik heb geen zin in een gevecht over wat een goede en wat een foute DVD is. Ik baal bijvoorbeeld van enkele bekenden van mij die kinderen van twee jaar achter een "Nijntje-DVD" zetten. Of mensen die geen problemen hebben met speelfilms waar (huns inziens) gepast geweld in wordt gebruikt. Of waarin sex gesuggereerd wordt (je ziet niets dus het is niet erg). Altijd wordt de grens opgezocht. Daarom vind ik de DVD in dezelfde categorie vallen als de TV; laten we hem maar buiten onze deur houden. Uiteraard heb ik het niet over instructie-DVD's e.d.
Maar goed, laten we die discussie niet opnieuw oprakelen.