SRB houdt na 18 jaar op te bestaan.

freek

Re: SRB houdt na 18 jaar op te bestaan.

Bericht door freek »

Erasmiaan schreef:
freek schreef:
Erasmiaan schreef:
Mister schreef: Wat was de strekking dan?
Dat die avonden zijn om jongeren aan de kerk te binden?
Dat die avonden bedoeld zijn om jongeren aan een kerkverband te binden.
Tja, wat wilde je dan verwachten van een initiatief van de Jeugdbond der Gereformeerde Gemeenten? Beetje naïef om te denken dat ze interkerkelijke aspiraties zouden hebben.
Klopt, daarom verfoei ik het systeem van kerkverbanden als afzonderlijke filialen van de ene Gemeente. Dat wordt nou net níet bedoeld met het 'vele leden, één Lichaam'.
Misschien helpt het je als je weet dat ik door Gods voorzienigheid nooit in een kerkverband geplaatst ben.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

freek schreef:
Erasmiaan schreef:
freek schreef:
Tja, wat wilde je dan verwachten van een initiatief van de Jeugdbond der Gereformeerde Gemeenten? Beetje naïef om te denken dat ze interkerkelijke aspiraties zouden hebben.
Klopt, daarom verfoei ik het systeem van kerkverbanden als afzonderlijke filialen van de ene Gemeente. Dat wordt nou net níet bedoeld met het 'vele leden, één Lichaam'.
Misschien helpt het je als je weet dat ik door Gods voorzienigheid nooit in een kerkverband geplaatst ben.

Interkerkeklijk denken is wel goed, maar alles moet ook wel goed geordend zijn... Bij interkerkelijke samenwerking heb je een bredere doelgroep... neem ik aan. Dat kan weer sneller leiden tot wrijvingen... Alhoewel dat ook al binnen 1 kerkverband kan tegenkomen...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
freek

Bericht door freek »

-DIA- schreef:
freek schreef:
Erasmiaan schreef:
freek schreef:

Interkerkeklijk denken is wel goed, maar alles moet ook wel goed geordend zijn... Bij interkerkelijke samenwerking heb je een bredere doelgroep... neem ik aan. Dat kan weer sneller leiden tot wrijvingen... Alhoewel dat ook al binnen 1 kerkverband kan tegenkomen...
Het gemeenteleven behoort geordend te zijn. In die zin gebruikt Paulus de zinsnede: Laat alles eerlijk en met orde geschieden. Maar vertel mij maar eens hoeveel kerkverbanden er in Paulus tijd waren? Als er binnen het ene 'kerkverband' al voorkeur bestond voor Paulus of Apollos, werd dat in de zendbrieven verworpen! Is Christus dan gedeeld? Nee zei Paulus. Ja, zeggen de meeste kerken. Want God heeft blijkbaar verschillende afdelingen in zijn Kerk op aarde. Het ene kerkverband beweert de meeste rechten te hebben, omdat God in 1600 zo wonderlijk gewerkt heeft, het andere kerkgenootschap omdat de Heere er altijd zijn volk en kinderen gehad heeft. Maar ik moet er de bijbelse grondslag van dit gedachtegoed nog ontdekken.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Maar wat dan, freek?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

freek schreef:Klopt, daarom verfoei ik het systeem van kerkverbanden als afzonderlijke filialen van de ene Gemeente. Dat wordt nou net níet bedoeld met het 'vele leden, één Lichaam'.
Wist ik.

Maar ik vind het niet terecht om tegen kerkverbanden te "prediken". Ik kan heel goed uitleggen waarom de Gereformeerde Gemeenten er zijn en waarom ik daar lid ben (gebleven).

Daarmee betreur ik zeker de verdeeldheid. Maar er is ook een verdeeldheid die noodzakelijk is, ja ten diepste geen verdeeldheid is. Omdat ze een andere grondslag hebben.

Overigens, ietswat offtopic maar ik dacht er aan toen ik over de kerkverbanden dacht en dacht wat ons scheidt: pas stond in de krant dat Arminius tegenwoordig een gematigde bonder zou zijn en dat degenen die zich nu Arminianen of remonstranten noemen eigenlijk vrijzinnig zijn... Is dat niet iets wat ons te denken moet geven bij al het bagatelliseren van kerkverbanden?

Overigens, goed dat je er weer bent. De reden van je vertrek is me nooit duidelijk geworden: was dat nou RSI of had je ergens tabak van?
freek

Bericht door freek »

Erasmiaan schreef:
freek schreef:Klopt, daarom verfoei ik het systeem van kerkverbanden als afzonderlijke filialen van de ene Gemeente. Dat wordt nou net níet bedoeld met het 'vele leden, één Lichaam'.
Wist ik.

Maar ik vind het niet terecht om tegen kerkverbanden te "prediken". Ik kan heel goed uitleggen waarom de Gereformeerde Gemeenten er zijn en waarom ik daar lid ben (gebleven).

Daarmee betreur ik zeker de verdeeldheid. Maar er is ook een verdeeldheid die noodzakelijk is, ja ten diepste geen verdeeldheid is. Omdat ze een andere grondslag hebben.

Overigens, ietswat offtopic maar ik dacht er aan toen ik over de kerkverbanden dacht en dacht wat ons scheidt: pas stond in de krant dat Arminius tegenwoordig een gematigde bonder zou zijn en dat degenen die zich nu Arminianen of remonstranten noemen eigenlijk vrijzinnig zijn... Is dat niet iets wat ons te denken moet geven bij al het bagatelliseren van kerkverbanden?
Ik geloof zeker dat er wel verdeeldheid moet zijn, in die zin dat alles wat niet van Christus is, ook als zodanig openbaar moet komen. Maar die grens loopt niet langs kerkverbanden, maar door kerkverbanden heen. En dát hoor ik nou juist zo vaak in de Gereformeerde Gemeenten. Dan denk ik: we zijn er bijna, maar waarom dan toch nog zo'n nadruk op de afzonderlijke kerkverbanden??
Overigens, goed dat je er weer bent. De reden van je vertrek is me nooit duidelijk geworden: was dat nou RSI of had je ergens tabak van?
Allebei een beetje :haha
Fijn dat je m'n aanwezigheid blijkbaar toch weet te waarderen ;)
henriët

Bericht door henriët »

tjonge..
die goede oude tijd....
ook dat verdwijnt dus alweer.
heb er vele (mooie en goede) avonden meegemaakt, maar dat is al weer jaren terug, en idd in de guido gingen er het druk was echt 800 man in!

gek is dat, dan zie je nu dat dat ophoudt, en dan krijg je opeens herinneringen.. aan lui die je daar ontmoette, sprak enz, ook schiet me nu te binnen dat het na afloop hudje mudje rijden was naar de 'Mac', (vond ik altijd een beetje tegenstrijdig)

Jammer dat SRB er niet meer in slaagt om mensen te trekken, m.i. waren het zinvolle avonden, met mogelijkheid tot vragenstellen, waar altijd wel gebruik van gemaakt werd.

Nu ja, zo komt aan alles een end...
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

henriët schreef:tjonge..
die goede oude tijd....
heb er vele (mooie en goede) avonden meegemaakt, maar dat is al weer jaren terug, en idd in de guido gingen er het druk was echt 800 man in!

gek is dat, dan zie je nu dat dat ophoudt, en dan krijg je opeens herinneringen.. aan lui die je daar ontmoette, sprak enz, ook schiet me nu te binnen dat het na afloop hudje mudje rijden was naar de 'Mac', (vond ik altijd een beetje tegenstrijdig)
Jaah, de Mac bij Barendrecht. Wij gingen zelfs al wel eens in de pauze weg. Had je iig snel eten en drinken ;)
henriët

Bericht door henriët »

Mister schreef:
die goede oude tijd....

Jaah, de Mac bij Barendrecht. Wij gingen zelfs al wel eens in de pauze weg. Had je iig snel eten en drinken ;)
schurk.. dus zelfs jij deed aan zulke praktijken mee....
:fouet
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Mister schreef:
Tja, als je dat eten vind...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
henriët

Bericht door henriët »

Bert Mulder schreef:
Mister schreef:
Tja, als je dat eten vind...
ach ja Bert.. toen waren we nog jeugd..
en dan kijk je niet zo nauw he:)
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

henriët schreef: ach ja Bert.. toen waren we nog jeugd..
lol

18 jaar geleden was ik al 4 jaar getrouwd....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
henriët

Bericht door henriët »

Bert Mulder schreef:
henriët schreef: ach ja Bert.. toen waren we nog jeugd..
lol

18 jaar geleden was ik al 4 jaar getrouwd....
18 jaar geleden droomde ik nog over met wie ik zou gaan trouwen, en op srb waren zat leuke jongens... :slurp :slurp :slurp :slurp
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

henriët schreef:
Mister schreef:
die goede oude tijd....

schurk.. dus zelfs jij deed aan zulke praktijken mee....
:fouet
:blush
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

die goede oude tijd....

Jammer dat SRB er niet meer in slaagt om mensen te trekken, m.i. waren het zinvolle avonden, met mogelijkheid tot vragenstellen, waar altijd wel gebruik van gemaakt werd.

Nu ja, zo komt aan alles een end...
Tijd voor reunie Jet?
Plaats reactie