DDD schreef:Ja, maar er zijn mensen die zelfs thuis bij het tafelgebed jammeren, vergis je niet. Dat krijg je er niet zomaar uit.
Nee, dat klopt (helaas). Ik heb een neef die dit ook deed, totdat zijn kinderen de puberleeftijd bereikten en ze zich gingen generen voor hun vader. Ze moesten hun brutale mond houden. Maar hij kwam in het bestuur van de plaatselijke SGP te zitten en moest af en toe de avond besluiten met gebed.
En daar werd hij er vriendelijk op gewezen. Toen deed hij het daar niet meer, maar thuis wel. Nog steeds trouwens, kinderen zijn allang de deur uit en er kennelijk aan gewend geraakt.
Ik had het laatst over een dominee die het ook erg deed. Ik heb het de kinderen laten horen en ze vonden het niet prettig. Toen ik hen later vroeg: wat zei dominee nou precies? Konden ze het niet navertellen, zo had het jammertoontje afgeleid. Nu is het voor mij op zich niet ongewoon, voor hen wel. Want er is geen enkele dominee in onze kerk die dit nog doet.
Het is echt een "cultuurtje" in bepaalde kerken volgens mij.
Ik zou er niet voor wegblijven.
Anderzijds heb je predikanten met een buitengewoon prettige spreekstem en fijne rustige manier van preken.
Het viel mij bij ds. den Butter op. Het is zo aangenaam, ook via internet!
Ook ds. van Ek (Spijkenisse) heeft een rustige aangename manier van preken.
Vroeger bij de bandrecorder moest mijn vader er soms vlakbij gaan zitten, als dominee met de vuist op de kansel ging slaan en/of schreeuwen, moest de volumeknop naar laag gezet worden, de buren hadden er wel eens vragen over gesteld. Het klonk bij hen alsof er iemand ontzettend boos was.