Bestaat er nog een vaderlandse kerk?
Re: Bestaat er nog een vaderlandse kerk?
Wie meent dat de hersteld hervormde gemeenten zich aan moesten sluiten bij de bestaande kerken geeft in elk geval blijk van dat hij het wáárom van de kerkscheuring niet verstaat en al zeker niet hervormd is.
Allereerst gaat het niet om hersteld hervormde gemeenten, maar om de Hervormde Kerk. Vanuit het geheel naar de delen en vanuit de delen naar het geheel.
Ten tweede is er een groot verschil (helaas denk ik wel eens: onoverbrugbaar) tussen de kerkvisie van vele (ik hoop alle) hersteld hervormden en afgescheiden kerken zoals de CGK en de GG. Het gaat om heel het land en heel het volk. Hervormd zijn betekent dat we de 'schare die de wet niet kent' nooit uit het oog verliezen. De kerk is immers een openbaring van het genadeverbond. Ook de kaartenbakleden die nooit meer in de kerk komen. Wie deze afschrijft denkt niet hervormd en is ook niet hervormd.
Is er nog een Vaderlandse kerk? Nee! En dat doet mij veel verdriet. De Nederlandse Hervormde Kerk is in haar delen verscheurd en verdeeld. Quis non fleret.
Allereerst gaat het niet om hersteld hervormde gemeenten, maar om de Hervormde Kerk. Vanuit het geheel naar de delen en vanuit de delen naar het geheel.
Ten tweede is er een groot verschil (helaas denk ik wel eens: onoverbrugbaar) tussen de kerkvisie van vele (ik hoop alle) hersteld hervormden en afgescheiden kerken zoals de CGK en de GG. Het gaat om heel het land en heel het volk. Hervormd zijn betekent dat we de 'schare die de wet niet kent' nooit uit het oog verliezen. De kerk is immers een openbaring van het genadeverbond. Ook de kaartenbakleden die nooit meer in de kerk komen. Wie deze afschrijft denkt niet hervormd en is ook niet hervormd.
Is er nog een Vaderlandse kerk? Nee! En dat doet mij veel verdriet. De Nederlandse Hervormde Kerk is in haar delen verscheurd en verdeeld. Quis non fleret.
Tja, dat kan.... maar het heeft wel twee kanten. Je kan stellen dat burn-out, inzinking, depressie etc. niet goed is... maar er is ook nog een andere kant van het verhaal. Een depressie of burn-out krijgen is niet prettig, maar het ontstaat meestal ook doordat men een situatie onprettig vindt. Dat is de andere kant van het verhaal. Blijkbaar worden sommigen diep geraakt door de verdeeldheid, de onderlinge strijd. Dat is op zich een goede zaak. Ik vraag me namelijk wel eens af: Doet het ons nog wat? Raakt het ons? Of zijn we er zo aan gewend dat we het allang niet meer zo'n probleem vinden?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
T.a.v. de definitie van "het hervormd zijn" en "wat is hervormd" daar zijn de meningen binnen de Hervormde kerk (zowel binnen PKN als HHK) zeer verdeeld over dus verwijt richting de afgescheidenen niets. En vooral die scherpslijperij "en al zeker niet hervormd is" vind ik erg overdreven.hervormde schreef:Wie meent dat de hersteld hervormde gemeenten zich aan moesten sluiten bij de bestaande kerken geeft in elk geval blijk van dat hij het wáárom van de kerkscheuring niet verstaat en al zeker niet hervormd is.
T.a.v. die spreuk "Quis non fleret?" daarvan zeg ik lees de column in het RD van een aantal weken terug van Ds. P. Den Butter. Hij geeft denk ik de situatie erg goed weer.
Dat verschil in kerkvisie is er inderdaad, en dat staat heel veel in de weg. Maar het is niet zo, dat een kerk die kaartenbakleden uitschrijft ze ook afschrijft. Daar waar kaartenbakleden niet uitgeschreven worden, maar er niets mee gebeurt, worden ze toch ook (of: juíst) afgeschreven.hervormde schreef:Wie meent dat de hersteld hervormde gemeenten zich aan moesten sluiten bij de bestaande kerken geeft in elk geval blijk van dat hij het wáárom van de kerkscheuring niet verstaat en al zeker niet hervormd is.
Dan kun je ze beter daar op aanspreken en eventueel uitschrijven (wie jarenlang niet in de kerk komt is tuchtwaardig) dan doen alsof er niets aan de hand is.
En dat is niet Hervormd, dat klopt. Maar als hervormd zijn betekent het niet toepassen van tucht dan klopt Hervormd zijn niet. Dan is hervormd wat dat betreft niet gereformeerd.
Over de HHK vraag ik met dus een paar dingen af:
1. Hoe gaat die om met de verschillen tussen de gemeenten (die zijn er; de gemeente in Staphorst is bijv. anders dan die in Rouveen)?
2. Hoe gaat men op den duur om met de tucht, met papieren leden? Een 'nieuw' kerkverband heeft die doorgaans niet veel, maar vroeg of laat gaat het voorkomen.
Het is heel mooi als de kerk een vaderlandse kerk kan zijn. Maar het heeft geen zin om ten koste van de waarheid dat idee overeind te houden.
Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [2]
De meest domme conclusie die je kunt trekken.Mister schreef:Blijkbaar nog nooit een inzinking/depressie/burn-out gehad?Afgewezen schreef:Ik heb erin staan bladeren in de boekhandel. Het stond me zo tegen, dat ik geen zin had het verder te lezen.Ander schreef:Wie heeft dit ook wel eens gelezen? Sommige dingen zijn wel verhelderend, met name in de kerkstrijd rond mei 2004.Ander schreef:Ziek zijn van de kerk? Ds. J. Belder
Ik heb ds. Belder ook op de radio gehoord. Ik hou niet van dat zielig gedoe.
@Afgewezen: in dat geval kun je je oordeel best wat matigen.
De spijker op de kop! 'Hervormden' kunnen er zo prat op gaan dat alles bij hen mag of kan (iedereen hoort erbij) - dat geldt zelfs voor een Gereformeerde Bonder als Gerrit de Fijter - maar dat is nu juist zo onbijbels en ongereformeerd als ik weet niet wat.Marco schreef:Dat verschil in kerkvisie is er inderdaad, en dat staat heel veel in de weg. Maar het is niet zo, dat een kerk die kaartenbakleden uitschrijft ze ook afschrijft. Daar waar kaartenbakleden niet uitgeschreven worden, maar er niets mee gebeurt, worden ze toch ook (of: juíst) afgeschreven.
Dan kun je ze beter daar op aanspreken en eventueel uitschrijven (wie jarenlang niet in de kerk komt is tuchtwaardig) dan doen alsof er niets aan de hand is.
En dat is niet Hervormd, dat klopt. Maar als hervormd zijn betekent het niet toepassen van tucht dan klopt Hervormd zijn niet. Dan is hervormd wat dat betreft niet gereformeerd.
Je zou het zo kunnen zeggen.Afgewezen schreef: De spijker op de kop! 'Hervormden' kunnen er zo prat op gaan dat alles bij hen mag of kan (iedereen hoort erbij) - dat geldt zelfs voor een Gereformeerde Bonder als Gerrit de Fijter - maar dat is nu juist zo onbijbels en ongereformeerd als ik weet niet wat.
Toch kies ik voor een andere uitspraak. Plaisier zegt bijv: 'in de Nederlandse Hervormde Kerk als volkskerk werden (in tegenstelling tot de Gereformeerde Kerken) de bedoelde randkerkelijken meegeteld, werden zelfs ongedoopte kinderen van Hervormde ouders geacht bij de kerk te behoren, op grond van het verbond! En het was dr. O. Noordmans die in de jaren dertig uitdrukkelijk pleitte voor de volkskerk op grond van Jezus' houding tegenover de schare!
Je kunt zeggen: iedereen hoort erbij. Maar voor mij is dat niet zomaar een uitdrukking. Er zit een stukje historie achter dat het onderzoeken waard is. Ik ben er nog niet uit hoe ik het allemaal moet zien.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Op zich is hier wel wat voor te zeggen, maar dan moet je niet zo ver gaan dat je zegt dat de vrijzinnigheid er als stroming ook bij hoort in de kerk. Jezus zei ook niet "fijn dat er sadduceeën zijn (de 'vrijzinnigen' van die tijd), die hebben we ook nodig", maar Hij weerlegde hun dwalingen.vogeltje schreef:Je zou het zo kunnen zeggen.Afgewezen schreef: De spijker op de kop! 'Hervormden' kunnen er zo prat op gaan dat alles bij hen mag of kan (iedereen hoort erbij) - dat geldt zelfs voor een Gereformeerde Bonder als Gerrit de Fijter - maar dat is nu juist zo onbijbels en ongereformeerd als ik weet niet wat.
Toch kies ik voor een andere uitspraak. Plaisier zegt bijv: 'in de Nederlandse Hervormde Kerk als volkskerk werden (in tegenstelling tot de Gereformeerde Kerken) de bedoelde randkerkelijken meegeteld, werden zelfs ongedoopte kinderen van Hervormde ouders geacht bij de kerk te behoren, op grond van het verbond! En het was dr. O. Noordmans die in de jaren dertig uitdrukkelijk pleitte voor de volkskerk op grond van Jezus' houding tegenover de schare!
Je kunt zeggen: iedereen hoort erbij. Maar voor mij is dat niet zomaar een uitdrukking. Er zit een stukje historie achter dat het onderzoeken waard is. Ik ben er nog niet uit hoe ik het allemaal moet zien.
- Bonny
- Contacteer:
Wat is eigenlijk het nut en doel van een vaderlandse kerk? moet ik me daar staatsgodsdienst bij voorstellen?
The Groom's still waiting at the altar
De vaderlandse kerk is de kerk zoals die begonnen is in de Nederlanden. Goed beschouwd is een kerk ondeelbaar.Bonny schreef:Wat is eigenlijk het nut en doel van een vaderlandse kerk? moet ik me daar staatsgodsdienst bij voorstellen?
- Oude-Waarheid
Meer dan de NHK vóór 2004 (of de HHK nu)? En toen was het ook geen belemmering.[/quote]
Tja Marco de GB in de Nederlands Hervormde Kerk was in 2004 even zeer een verdeeld huis.
En wat zegt de bijbel over een verdeeld huis?
Tja Marco de GB in de Nederlands Hervormde Kerk was in 2004 even zeer een verdeeld huis.
Tja... en als men wat dat betreft net zo kritisch is richting de stroming "bijna niemand hoort erbij" als richting de stroming "iedereen hoort erbij".... men doet vaak wel alsof Jezus de ene dwaling wel zou weerleggen en de andere niet, ik denk dat Hij die tweede dwaling net zo goed zou bestrijden!Afgewezen schreef:Op zich is hier wel wat voor te zeggen, maar dan moet je niet zo ver gaan dat je zegt dat de vrijzinnigheid er als stroming ook bij hoort in de kerk. Jezus zei ook niet "fijn dat er sadduceeën zijn (de 'vrijzinnigen' van die tijd), die hebben we ook nodig", maar Hij weerlegde hun dwalingen.vogeltje schreef:Je zou het zo kunnen zeggen.Afgewezen schreef: De spijker op de kop! 'Hervormden' kunnen er zo prat op gaan dat alles bij hen mag of kan (iedereen hoort erbij) - dat geldt zelfs voor een Gereformeerde Bonder als Gerrit de Fijter - maar dat is nu juist zo onbijbels en ongereformeerd als ik weet niet wat.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Dat zou niet best zijn, want in ieder kerkverband is er wel verdeeldheid over bepaalde zaken, verschil in visie etc. De vraag is dus niet zozeer of er verdeeldheid, ik noem het liever verscheidenheid, is.... maar of er ondanks die verscheidenheid toch eenheid is in Hem.Oude-Waarheid schreef: Tja Marco de GB in de Nederlands Hervormde Kerk was in 2004 even zeer een verdeeld huis.
Inderdaad. Het verdeelde huis waar Jezus het over had, was een iets andere 'verdeling'.Marnix schreef:Dat zou niet best zijn, want in ieder kerkverband is er wel verdeeldheid over bepaalde zaken, verschil in visie etc. De vraag is dus niet zozeer of er verdeeldheid, ik noem het liever verscheidenheid, is.... maar of er ondanks die verscheidenheid toch eenheid is in Hem.Oude-Waarheid schreef: Tja Marco de GB in de Nederlands Hervormde Kerk was in 2004 even zeer een verdeeld huis.
Ondanks de kritiek die men kan (en m.i. moet) hebben op de NHK en de GB daarin mogen we toch ook dankbaar zijn voor het heil dat daarin gegeven werd, en wordt. Met de visie op de kerk in de NHK/PKN heb ik moeite. Maar van vele kansels wordt wekelijks Gods Woord gepreekt. En voor velen tot zegen.