En daarbij wel wetend dat Paulus in de Galatenbrief primair spreekt over de ceremoniële wet. Het geding is niet het geloof in Christus Jezus. Daarover waren ze het met elkaar eens. Maar er moest nog iets bij. De 'werken van de wet'. De besnijdenis, de sabbat, etc. Daar is Paulus aan gestorven. Het leven is alleen te ontvangen door te leven met Christus. Iedere verplichte toevoeging veracht het kruis van Christus!Jac schreef:Mmm, even vertaling uit het Koine Galaten 2:19
ik want door de wet [voor de wet] (nomos) ben gestorven om voor God te leven
Paulus zegt hier:
Voor de wet (die schuldig stelt degene die hier niet aan voldoet) ben ik dood.
Deze perikoop uit Galaten staat in het teken van het rechtvaardig zijn uit het geloof alleen en niet door de wet.
Ik kan hier met de beste wil geen sterven aan de wet door de wet uithalen in de zin die ik in de postings lees.
Hoe verstaan wij de geestelijkheid van Gods heilige Wet...?
Re: Hoe verstaan wij de geestelijkheid van Gods heilige Wet...?
Ik zie dat wel meer, dat mensen menen dat Galaten over de ceremoniele wet zou gaan. Dat lijkt wel zo, omdat het over de besnijdenis gaat. Maar Paulus neemt als ingang voor de afwijzing van die (ceremoniele) verplichting, dat een mens niet zalig wordt door de werken der wet. En wet is dan 'Namelijk Mozes, zo der zeden als der ceremoniën.' volgens de kanttekenaren.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Goed lezen Refo: de ceremoniële wet is primair in Galaten. Secundair is de Wet van Mozes. In de brief aan Rome is het andersom.
Zonder deze onderscheiding is Galaten 3 over de tuchtmeester tot Christus niet te lezen.
De ceremoniële wet met alle offers is omwille van de overtredingen erbij gesteld. Dat kan niet anders. Want niemand kan de Wet van Mozes houden en leven. Daarom is de ceremoniële Wet ingesteld. Erbij geplaatst. Al afzondering en als heenwijzing. Zo is deze wet een tuchtmeester tot Christus. Niet dat deze Wet bij Christus brengt, maar de wet is als een tuchtmeester geweest. Ze heeft onder de oude bedeling heengewezen naar het offer. Ook dat offer moest geloofd worden. Alleen door het geloof worden we gerechtvaardigd. Deze wet is de tuchtmeester geweest tot de tijd van Christus. Toen het geloof gekomen was (het geloof of te wel het evangelie) was de tuchtmeester overbodig. Die afzondering en heenwijzing had haar nut verloren. Nu kan en moet Christus verkondigd worden. De tuchtmeester is nodig geweest tot dat de Heere Jezus kwam. Om ook toen door het geloof gerechtvaardigd te worden. Let op: ook toen wees de tuchtmeester in de ceremoniën naar één weg! Nu Christus werkelijk gekomen is hebben we de tuchtmeester niet meer nodig. Je mag het wel doen. Als je iemand wil besnijden. Of de sabbat houden. Dat moet jezelf weten. Maar niet als iets wat nodig is. Nu is Christus gekomen. Zo is er geen verschil meer tussen Jood en heiden. Ze zijn allen één. Kinderen van Abraham. Door het geloof. Voor Christus in de offerdienst (de tuchtmeester) en nu door het geloof in Christus als de Gekruisigde.
Zonder deze onderscheiding is Galaten 3 over de tuchtmeester tot Christus niet te lezen.
De ceremoniële wet met alle offers is omwille van de overtredingen erbij gesteld. Dat kan niet anders. Want niemand kan de Wet van Mozes houden en leven. Daarom is de ceremoniële Wet ingesteld. Erbij geplaatst. Al afzondering en als heenwijzing. Zo is deze wet een tuchtmeester tot Christus. Niet dat deze Wet bij Christus brengt, maar de wet is als een tuchtmeester geweest. Ze heeft onder de oude bedeling heengewezen naar het offer. Ook dat offer moest geloofd worden. Alleen door het geloof worden we gerechtvaardigd. Deze wet is de tuchtmeester geweest tot de tijd van Christus. Toen het geloof gekomen was (het geloof of te wel het evangelie) was de tuchtmeester overbodig. Die afzondering en heenwijzing had haar nut verloren. Nu kan en moet Christus verkondigd worden. De tuchtmeester is nodig geweest tot dat de Heere Jezus kwam. Om ook toen door het geloof gerechtvaardigd te worden. Let op: ook toen wees de tuchtmeester in de ceremoniën naar één weg! Nu Christus werkelijk gekomen is hebben we de tuchtmeester niet meer nodig. Je mag het wel doen. Als je iemand wil besnijden. Of de sabbat houden. Dat moet jezelf weten. Maar niet als iets wat nodig is. Nu is Christus gekomen. Zo is er geen verschil meer tussen Jood en heiden. Ze zijn allen één. Kinderen van Abraham. Door het geloof. Voor Christus in de offerdienst (de tuchtmeester) en nu door het geloof in Christus als de Gekruisigde.
Ik vond het hele stuk te lang. Het eerste heb ik gelezen. Exegetisch gezien deugt het niet, al kan Philpot mooie dingen zeggen als het over de bevinding gaat.DWW schreef:Deze J.C. Philpot kon, óók in zijn schrijven, weleens een geestelijke broer van DWW zijn.......
Gods Wet kan, moet en kan alleen geestelijk verstaan worden in de HERschepping. In de staat waarin wij gevallen zijn niet meer op Gode verheerlijkende wijze.
Echter ........ de Heilige Wet is gegeven op berg Sinaï, met de volgende woorden :
TOEN sprak God al deze woorden ....
1 TOEN sprak God al deze woorden, zeggende:
1 Te weten, nadat Mozes en Aäron op den berg geklommen waren. Zie Ex. 19:24.
2 Dat is, deze navolgende tien geboden.
Met het uitdrukkelijk verbod dat de anderen NIET mogen naderen.
Anderszijds geldt het natuurlijk nadat het voorhangsel van de tempel van boven naar beneden scheurde :
Johannes 1 vers 17 :
Want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid is door Jezus Christus geworden.
Echter ........ de Heilige Wet is gegeven op berg Sinaï, met de volgende woorden :
TOEN sprak God al deze woorden ....
1 TOEN sprak God al deze woorden, zeggende:
1 Te weten, nadat Mozes en Aäron op den berg geklommen waren. Zie Ex. 19:24.
2 Dat is, deze navolgende tien geboden.
Met het uitdrukkelijk verbod dat de anderen NIET mogen naderen.
Anderszijds geldt het natuurlijk nadat het voorhangsel van de tempel van boven naar beneden scheurde :
Johannes 1 vers 17 :
Want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid is door Jezus Christus geworden.
Het was eerlijk een Verbond met alleen Israel als natie !hervormde schreef:Laten we allereerst eens zien waarom de HEERE hier en op deze manier aan Israël Zijn Wet gaf.
Het is de Wet voor Israël en voor Israël alleen. Hij heeft dit volk bevrijd, omdat het Zijn volk is. Dit bevrijdde volk krijgt uit Zijn hand de Wet om in deze vrijheid te blijven.
Correct Hervormde, zeer juist opgemerkt. Dus aan géén ander volk of natie. Heeft u als forummer daar wel erg in ?
- Bert Mulder
- Contacteer:
de wet is in 1 woord samen te vatten:
LIEFDE!
LIEFDE!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Jazeker, maar ook veroordeelt het de mens.Bert Mulder schreef:de wet is in 1 woord samen te vatten:
LIEFDE!
Die geestelijkheid van de Wet willen we wel graag wel eens vergeten.
Lees Psalm 51 er maar eens op na.
- Bert Mulder
- Contacteer:
zeker zijn we door ons gebrek aan liefde veroordeeld. Elke nieuwe dag weer.jvdg schreef:Jazeker, maar ook veroordeelt het de mens.Bert Mulder schreef:de wet is in 1 woord samen te vatten:
LIEFDE!
Die geestelijkheid van de Wet willen we wel graag wel eens vergeten.
Lees Psalm 51 er maar eens op na.
Elke dag hebben we weer bekering nodig. En vergiffenis.
Maar God, in Zijn oneinige liefde, heeft Zijn enige Zoon gegeven in de straf aan het kruis, voor onze zonden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Beter even anders zeggen, Bert. Misschien wat meer Bijbelser...Bert Mulder schreef:de wet is in 1 woord samen te vatten:
LIEFDE!
De wet preekt ons : 'betaal Mij wat gij schuldig zijt!'
Het Evangelie is de vervulling van Gods eisende wet.
De liefde doet den naaste geen kwaad. Zo is dan de liefde de vervulling der wet, Rom. 13:10.
God liefhebben boven alles, en onze naasten als onszelf, in en door de ingestorte verbrijzelende liefde Gods in Christus, Jes. 57:15.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Volgens mij is wat Bert zegt juist Bijbels. Als Jezus de wet samenvat is die samenvatting niet: U zult de Here uw God betalen wat u schuldig bent en uw naaste evenzo.
Dat de wet ons buiten Christus om veroordeelt klopt, maar dat is juist omdat Hij in die wet liefde vraagt voor Hem en voor elkaar en we dat Hem en anderen niet geven. Zonde is altijd omdat er gebrek aan liefde is. Voor God, je naaste en jezelf.
Wat Bert zegt klopt dus, en is niet onbijbels maar volop Bijbels... maar het is niet in strijd met wat jij zegt, jij geeft er een (ook juiste) aanvulling op.
Dat de wet ons buiten Christus om veroordeelt klopt, maar dat is juist omdat Hij in die wet liefde vraagt voor Hem en voor elkaar en we dat Hem en anderen niet geven. Zonde is altijd omdat er gebrek aan liefde is. Voor God, je naaste en jezelf.
Wat Bert zegt klopt dus, en is niet onbijbels maar volop Bijbels... maar het is niet in strijd met wat jij zegt, jij geeft er een (ook juiste) aanvulling op.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- Bert Mulder
- Contacteer:
Meer Bijbels dan de Bijbel?????DWW schreef:Beter even anders zeggen, Bert. Misschien wat meer Bijbelser...Bert Mulder schreef:de wet is in 1 woord samen te vatten:
LIEFDE!
De wet preekt ons : 'betaal Mij wat gij schuldig zijt!'
Het Evangelie is de vervulling van Gods eisende wet.
De liefde doet den naaste geen kwaad. Zo is dan de liefde de vervulling der wet, Rom. 13:10.
God liefhebben boven alles, en onze naasten als onszelf, in en door de ingestorte verbrijzelende liefde Gods in Christus, Jes. 57:15.
Deut 6:
4 aHoor, Israël, de HEERE onze God is een 3enig HEERE.
5 Zo zult gij den HEERE uw God bliefhebben, met uw ganse hart en met uw ganse ziel en met al uw vermogen.
Meer Bijbels dan Christus zelf:
Marcus 12:
29 En Jezus antwoordde hem: Het eerste van al de geboden is: nHoor, Israël, 27de Heere onze God is een enig Heere.
30 En gij zult den Heere uw God liefhebben uit geheel uw hart en uit geheel uw ziel en uit geheel uw 28verstand en uit geheel uw kracht. Dit is het eerste gebod.
31 En het tweede, aan dit gelijk, is dit: oGij zult uw naaste liefhebben als uzelven. Er is geen ander gebod groter dan 29deze.
Mat 22:
37 En Jezus zeide tot hem: nGij zult liefhebben den Heere uw God met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw 34verstand.
38 Dit is het eerste en het grote gebod.
39 En het tweede, aan dit gelijk, is: oGij zult uw naaste liefhebben als uzelven.
40 Aan deze twee geboden hangt 35de ganse Wet en de Profeten.
Lukas 10:
26 En Hij zeide tot hem: Wat is in de wet geschreven? Hoe leest gij?
27 En hij antwoordende zeide: yGij zult den Heere uw God liefhebben uit geheel uw hart en uit geheel uw ziel en uit geheel uw kracht en uit geheel uw verstand; zen uw naaste als uzelven.
Nog wel in 3 Evangelien herhaald!
En dan de apostel Paulus nog:
AL ware het dat ik de 1talen 2der mensen en 3der engelen sprak, en de liefde niet had, zo ware ik een 4klinkend 5metaal of luidende schel geworden.
2 aEn al ware het dat ik de gave 6der profetie had, en 7wist al de verborgenheden en al de wetenschap, en al ware het dat ik al het 8geloof had, zodat ik bbergen 9verzette, en de liefde niet had, 10zo ware ik niets.
3 En al ware het dat ik al mijn goederen 11tot onderhoud der armen uitdeelde, en al ware het dat ik mijn lichaam overgaf opdat ik 12verbrand zou worden, en 13had de liefde niet, zo zou het mij 14geen nuttigheid geven.
4 c15De liefde is 16lankmoedig, zij is 17goedertieren; de liefde is niet afgunstig; de liefde handelt niet 18lichtvaardiglijk, zij is niet 19opgeblazen;
5 Zij handelt niet 20ongeschiktelijk, dzij zoekt 21zichzelve niet, zij wordt niet 22verbitterd, zij 23denkt geen kwaad;
6 Zij verblijdt zich niet 24in de ongerechtigheid, emaar zij verblijdt zich 25in de waarheid;
7 Zij 26bedekt alle dingen, zij 27gelooft alle dingen, zij 28hoopt alle dingen, zij 29verdraagt alle dingen.
8 De liefde 30vergaat 31nimmermeer; maar hetzij 32profetieën, zij 33zullen tenietgedaan worden; hetzij 34talen, zij 35zullen ophouden; hetzij 36kennis, zij zal tenietgedaan worden.
9 Want 37wij kennen 38ten dele en wij profeteren ten dele;
10 Doch wanneer 39het volmaakte 40zal gekomen zijn, dan zal hetgeen 41dat ten dele is, tenietgedaan worden.
11 42Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, 43was ik gezind als een kind, 44overlegde ik als een kind; maar wanneer ik een man geworden ben, zo heb ik tenietgedaan 45hetgeen eens kinds was.
12 fWant wij zien 46nu door een 47spiegel 48in een duistere rede, maar 49alsdan zullen wij 50zien 51aangezicht tot aangezicht; 52nu 53ken ik ten dele, maar 54alsdan zal ik kennen gelijk ook ik 55gekend ben.
13 En 56nu 57blijft geloof, hoop en liefde, deze drie; doch de 58meeste van deze is de liefde.
Wat wil je nog meer?
Nog Bijbelser?
Waar de liefde ontbreekt, blijft alleen de toorn Gods over het gebrek aan liefde over. Net zoals over de farizeers, daar het hun ook aan de liefde ontbrak. Ze waren zeer goed in het volgen van de wet ---- zonder de liefde......
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 29 sep 2009, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
-
We hebben
- de (zedelijke) wet op zichzelf
- de (zedelijke) wet zoals ingelijfd in het Verbond der werken
- de (zedelijke) wet zoals ingelijfd in het Verbond der genade.
De vervulling der (zedelijke) wet is liefde.
De wet zoals ingelijfd in het Verbond der werken, EIST deze liefde van een volmaakt mens naar het Beeld Gods. Wanneer we aan deze eis niet voldoen, eist deze wet (zoals ingelijfd in het Verbond der werken) voldoening: Betaal mij wat gij schuldig zijt.
De wet zoals ingelijfd in het Verbond der werken, EIST deze liefde van een volmaakt mens naar het Beeld Gods. Wanneer we aan deze eis niet voldoen, eist deze wet (zoals ingelijfd in het Verbond der werken) voldoening: Betaal mij wat gij schuldig zijt.
amenZonderling schreef:We hebben
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
Klopt, maar dat maakt Bert z'n verhaal niet minder waar of minder Bijbels, integendeel.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."