Er zijn drie ambten in de kerk: profeet, priester en koning.
Daarin zijn alle leden gelijk:
27 En gijlieden zijt het62) lichaam van Christus, en leden in het bijzonder.63)
maar wel:
28 En God heeft er sommigen in de Gemeente gesteld,64) ten eerste apostelen,65) ten tweede profeten,66) ten derde leraars, daarna67) krachten, daarna68) gaven der gezondmakingen,69) behulpsels,70) regeringen,71) menigerlei talen.72)
29 Zijn zij allen apostelen?73) Zijn zij allen profeten? Zijn zij allen leraars? Zijn zij allen krachten?
30 Hebben zij allen gaven der gezondmakingen? Spreken zij allen met menigerlei talen? Zijn zij allen uitleggers?74)
31 Doch ijvert naar de beste gaven;75) en ik wijs u een weg, die nog76) uitnemender is.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Overigens las ik laatst een vraag en antwoord over het staan bij het gebed door de kerkenraad:
Vraag:
Waarom gaan de ouderlingen altijd staan tijdens het gebed?
Antwoord:
Vanaf het begin van onze kerk was het gebruikelijk dat alle manslidmaten tijdens het gebed gingen staan. Een aantal oudere leden onder ons kunnen zich dit nog goed herinneren. Dat deed men bij het stille gebed bij aankomst voordat men ging zitten in de bank. Zij stonden ook bij alle gebeden die door de voorganger werden uitgesproken.
Bij het dopen van hun kind was het de gewoonte dat de man ging staan bij het gebed. Al deze dingen zijn in de loop der jaren verwaterd. In onze gemeente is gebleven dat in de zondagse kerkdiensten de ambtsdragers staan tijdens het uitspreken van een gebed.
Wie geknield bidt, toont dat hij zich onderwerpt aan de Koning der koningen.
Wie staande bidt, toont dat hij als dienaar, als slaaf voor zijn Meester staat, om Zijn bevelen in ontvangst te nemen.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
fluitje schreef:Vanaf het begin van onze kerk was het gebruikelijk dat alle manslidmaten tijdens het gebed gingen staan. Een aantal oudere leden onder ons kunnen zich dit nog goed herinneren. Dat deed men bij het stille gebed bij aankomst voordat men ging zitten in de bank. Zij stonden ook bij alle gebeden die door de voorganger werden uitgesproken.
Bij het dopen van hun kind was het de gewoonte dat de man ging staan bij het gebed. Al deze dingen zijn in de loop der jaren verwaterd. In onze gemeente is gebleven dat in de zondagse kerkdiensten de ambtsdragers staan tijdens het uitspreken van een gebed.
Komt geheel overeen met de situatie bij ons.
Staan voor stil gebed bij aankomst deed men in m'n vorige gemeente al niet meer. Een enkele keer zag je nog vakantiegangers die dat blijkbaar wel zo gewend waren. Ik herinner het me nog wel dat het vroeger algemeen gebruikelijk was.
Praktijkgeval: is een predikant die een vrije zondag heeft en gewoon met vrouw en kinders in de kerk zit, op dat moment ambtsdrager? Zo ja, dan zou hij -als enige gemeentelid buiten de kerkenraad en de dienstdoende predikant- gaan staan tijdens het gebed. Zo niet, dan kan hij blijven zitten net als alle andere gemeenteleden.
fluitje schreef:Overigens gaan wij met ingang van het nieuwe kerkelijk jaar met het stil gebed en het ontvangen van de votum en groet ook staan.
Dat vind ik mooi. Zou van mij bij ons ook mogen. Maar ja, daarvoor is de gemeente te groot en zijn de meningen te verdeeld...
fluitje schreef:Tevens zal de slotzang bij ons staande worden gezongen en vervolgens wordt dan staande de zegen ontvangen.
De zegen ontvangen wij sowieso staande, de slotzang wordt ook al regelmatig staande gezongen, maar bij ons is dat nu nog geheel in de vrijheid van de dienstdoende predikant gelegen.
Hendrikus schreef: Praktijkgeval: is een predikant die een vrije zondag heeft en gewoon met vrouw en kinders in de kerk zit, op dat moment ambtsdrager? Zo ja, dan zou hij -als enige gemeentelid buiten de kerkenraad en de dienstdoende predikant- gaan staan tijdens het gebed. Zo niet, dan kan hij blijven zitten net als alle andere gemeenteleden.
Een predikant heeft zijn ambt voor het leven. Maar wat mij betreft mag hij ook zijn vrije zondag hebben. Overigens zou ik het ook onrustig vinden als her en der in de gemeente broeders zouden gaan staan.
Overigens is bij onder de gewoonte dat de ouderling van dienst de zondag opvolgend 'vrij' is en bij zijn gezin kan zitten.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Drie ambten? Ik kom er twee tegen in de Bijbel die van Oudsten en Diakenen. Wellicht als je de taken van een oudste verdeeld dat daar een apart ambt uitkomt voor de predikant. Maar volgens de Bijbel zijn en blijven het er twee; Oudsten en Diakenen.
Hendrikus schreef:Praktijkgeval: is een predikant die een vrije zondag heeft en gewoon met vrouw en kinders in de kerk zit, op dat moment ambtsdrager? Zo ja, dan zou hij -als enige gemeentelid buiten de kerkenraad en de dienstdoende predikant- gaan staan tijdens het gebed. Zo niet, dan kan hij blijven zitten net als alle andere gemeenteleden.
Nee, hij is in dat geval geen ambtsdrager, althans: hij oefent op dat moment zijn ambt niet uit.
Evenmin wanneer hij bijvoorbeeld in zijn tuin aan de BBQ staat.
Hendrikus schreef:Praktijkgeval: is een predikant die een vrije zondag heeft en gewoon met vrouw en kinders in de kerk zit, op dat moment ambtsdrager? Zo ja, dan zou hij -als enige gemeentelid buiten de kerkenraad en de dienstdoende predikant- gaan staan tijdens het gebed. Zo niet, dan kan hij blijven zitten net als alle andere gemeenteleden.
Nee, hij is in dat geval geen ambtsdrager, althans: hij oefent op dat moment zijn ambt niet uit.
Evenmin wanneer hij bijvoorbeeld in zijn tuin aan de BBQ staat.
Of als hij met zijn gezin een eindje in de omgeving fietst. Dan hoeft hij van mij z'n zwarte pak niet aan te hebben. Doet onze dominee zelfs ook niet.