Openbaar vervoer

Johann Gottfried Walther

Re: Openbaar vervoer

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Luther schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
memento schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Dat kan en mag je zo zien, maar daarom zou ik niet iemand anders voor mij op zondag willen laten werken.
Ik denk niet dat je collega's er mee akkoord gaan, als je in de zorg (of bij politie oid) zegt: Ik werk niet op zondagen, dat doen jullie maar voor mij...

Of, later als je oud bent, en in een (refo)-verzorgingshuis ligt, en niemand komt er bij je die dag, want al het verzorgend personeel werkt niet op zondag...
Ik pleit helemaal niet voor het nalaten van noodzakelijke werkzaamheden.
Klopt, je pleit alleen voor het onmogelijk maken om dat te kunnen uitvoeren.
Ook niet, sjonge zulke inlegkunde ben ik van jou niet gewend.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
jvdg

Bericht door jvdg »

We vragen van jou alleen om een praktische oplossing.
memento

Bericht door memento »

@Johann Gottfried Walther, wat is jouw oplossing dan? Je werkt in de zorg, uit liefde tot je hulpbehoevende medemens, en je hebt een zondagdienst. Het is te ver om te fietsen, en ook nog eens onverantwoord (in het donker zolang alleen op de fiets 's avonds, als jonge vrouw). Wat moet je dan?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Luther schreef:
Johann Gottfried Walther schreef: Ik pleit helemaal niet voor het nalaten van noodzakelijke werkzaamheden.
Klopt, je pleit alleen voor het onmogelijk maken om dat te kunnen uitvoeren.
Nou, het is het één of het ander:
- Of je zegt: In dit geval mag je van het OV gebruik maken, zodat je je noodzakelijk werk kunt verrichten.
- Of je zegt: Geen gebruik maken van het OV, met de consequentie dat je de noodzakelijke zondagsarbeid niet kan uitoefenen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Genade door recht

Bericht door Genade door recht »

Ik sta versteld van de reacties.

Vlinder: ik zou het niet durven om op zondag gebruik te maken van het openbaar vervoer. Het openbaar vervoer behoort niet tot het noodzakelijke werk van barmharigheid, ook niet als het werk van de passagier noodzakelijk is. Iedereen weet dat de buschauffeur betaald wordt - het is dan immers zijn werk om mensen te vervoeren voor allerlei (onbekende) doeleinden. En dat verbiedt God toch duidelijk, onnodig werken op zondag? Je moet jouw praktisch probleem niet oplossen door gebruik te maken van een ongeoorloofd middel.
jvdg

Bericht door jvdg »

Genade door recht schreef:Ik sta versteld van de reacties.

Vlinder: ik zou het niet durven om op zondag gebruik te maken van het openbaar vervoer. Het openbaar vervoer behoort niet tot het noodzakelijke werk van barmharigheid, ook niet als het werk van de passagier noodzakelijk is. Iedereen weet dat de buschauffeur betaald wordt - het is dan immers zijn werk om mensen te vervoeren voor allerlei (onbekende) doeleinden. En dat verbiedt God toch duidelijk, onnodig werken op zondag? Je moet jouw praktisch probleem niet oplossen door gebruik te maken van een ongeoorloofd middel.
Ook jou stel ik de vraag: Hoe moet vlinder dit "probleem" dan wel oplossen.

Lees svp mijn eerdere posting over de uitspraak van Jezus over de sabbat.

En denk ook aan de tekst: De rammen van Nebajoth zullen u dienen.

Pas op GdR: Wees niet al te rechtvaardig........
en: Wil voor de vroomheid mij behoeden......
en: Aren lezen op de sabbat......
Genade door recht

Bericht door Genade door recht »

Je post had ik wel gelezen hoor. Maar het verbaast me hoe makkelijk er wordt omgesprongen met Gods gebod. Je kunt toch geen baan aanvaarden als je daarbij Gods wet moet overtreden?

Ik ken Vlinder en haar situatie niet, maar als er geen oplossingen zijn (wat ik me overigens nauwelijks kan voorstellen, maar theoretisch zou het kunnen), dan dient ze m.i. de baan niet te aanvaarden. Dit heeft volgens mij niet zoveel te maken met al te rechtvaardig zijn, en al helemaal niet met vroomheid of aren lezen.
sela

Bericht door sela »

jvdg schreef: Pas op GdR: Wees niet al te rechtvaardig........
Genade door recht schreef:Je post had ik wel gelezen hoor. Maar het verbaast me hoe makkelijk er wordt omgesprongen met Gods gebod. Je kunt toch geen baan aanvaarden als je daarbij Gods wet moet overtreden?

Ik ken Vlinder en haar situatie niet, maar als er geen oplossingen zijn (wat ik me overigens nauwelijks kan voorstellen, maar theoretisch zou het kunnen), dan dient ze m.i. de baan niet te aanvaarden. Dit heeft volgens mij niet zoveel te maken met al te rechtvaardig zijn, en al helemaal niet met vroomheid of aren lezen.
Interessant punt. Misschien is dit wel waar bijv. Romeinen 14 of 1 Kor. 10 over handelt?
De 1 kan iets wel, de ander kan het niet. je kan je mening een ander niet opleggen? (of hoe lezen jullie 1 kor. 10: 24, 25?)
Maar je mag in je eigen gemoed ten volle verzekerd zijn. Persoonlijk vind ik dergelijke schijnbare tegenstellingen knap in de Bijbel staan.
memento

Bericht door memento »

En dat verbiedt God toch duidelijk, onnodig werken op zondag?
Waar verbiedt God dat? Ik lees nergens dat je op zondag geen onnodig werk mag verrichten. Zelfs wanneer je de theologische stelling hanteert dat de zondag in plaats van de sabbath gekomen is, kan je nog niet alle geboden/verboden van de sabbath overhevelen naar de zondag, al was het maar om de simpele reden dat de Schrift dat nergens doet.

Daarnaast: Als een buschauffeur's werk op zondag bestaat uit het faciliteren van noodzakelijk werk op zondag, dan is het m.i. daarmee ook geoorloofd (zie ook de visie van de SGP). Vergelijk het met het werk in een elektriciteits-centrale: zo'n ding moet op zondag ook doorwerken, anders zitten kerken en ziekenhuizen zonder elektriciteit (ook werk aan iets wat facilitair is aan iets wat noodzakelijk is op zondag).
Genade door recht schreef:Ik ken Vlinder en haar situatie niet, maar als er geen oplossingen zijn (wat ik me overigens nauwelijks kan voorstellen, maar theoretisch zou het kunnen), dan dient ze m.i. de baan niet te aanvaarden. Dit heeft volgens mij niet zoveel te maken met al te rechtvaardig zijn, en al helemaal niet met vroomheid of aren lezen.
Dus jouw oplossing: Refo-meisjes mogen niet werken in een ziekenhuis/verzorgingshuis wat gelegen is in de stad, waar geen goede parkeergelegenheid is, of die slecht met de auto bereikbaar zijn?
vlinder

Bericht door vlinder »

albion schreef:
memento schreef:De mens is niet gemaakt voor de sabbat, maar de sabbat voor de mens. Wie dus op de sabbat noodzakelijk werk moet doen, is m.i. ontslagen van de regels die de sabbat normaal kent om de rust te garanderen die wij mensen zo nodig hebben.
Er wordt ook niets over het werk gezegd, maar we hebben het over het werk van de buschauffeur of treinconducteur. Misschien een taxi...
Daar zou ik nog meer moeite mee hebben dan met het OV. Ten eerste de prijs. (jaarabbo heb ik al betaald) en ten tweede leg mij het verschil uit tussen het werk van de buschauffeur en de taxichauffeur.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
vlinder

Bericht door vlinder »

Johann Gottfried Walther schreef:Ik zou ook dan geen gebruik maken van het Openbaar vervoer op zondag.
En hoe zou jij het dan doen in mijn situatie? Ik heb geen auto. Het is anderhalf uur fietsen....(kan ik ook meteen 's avonds de kerk niet meer halen) enz.
albion

Bericht door albion »

jvdg schreef:

Ook jou stel ik de vraag: Hoe moet vlinder dit "probleem" dan wel oplossen.

Lees svp mijn eerdere posting over de uitspraak van Jezus over de sabbat.

En denk ook aan de tekst: De rammen van Nebajoth zullen u dienen.

Pas op GdR: Wees niet al te rechtvaardig........
en: Wil voor de vroomheid mij behoeden......
en: Aren lezen op de sabbat......

Memento haalt haar op en brengt haar, alles opgelost, einde verhaal.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
vlinder

Bericht door vlinder »

Ik geloof dat ik deze nieuwe werkkring van God heb gekregen. De weg was namelijk niet vanzelfsprekend daarheen...en toch...ik ben aangenomen. Ik heb lang getwijfeld. Bijv: ik weet wat ik nu heb, stel dat ik toch over een jaar bijv. moeder zou zijn enz. Maar de Heere heeft deuren geopend die potdicht zaten! Dus ja ik ga daar wel werken. Daarnaast: jij doet toch ook werk wat je leuk vind? Waarom zou ik niet in een ziekenhuis mogen werken? Alleen voro het punt van OV?

En dan nog iets: ik heb het idee dat jij het liefst ziet dat ik mijn werk op zondag het liefst gratis moet doen. Ik wordt ook uitbetaald voor zondagswerk. (nog extra ook)....

Een concrete vraag: naast het opzeggen van de baan die ik uit Gods hand heb ontvangen: wat heb je nog meer voor practische oplossingen?

@ Albion: Als Memento mij elke 14 dagen moet halen en brengen is niet handig. Moet hij elke zondag om 6.30 uur zijn bed uit. Voor hem is dan de functie rustdag ook niet zo meer. Ik heb ook 1x in de maand een zondag dienst tot 18.00 uur. Kan hij direct ook niet meer naar de kerk...

Lastig...(memento heeft er minder moeite meer dan ik... ;) )
albion

Bericht door albion »

sela schreef:
jvdg schreef: Pas op GdR: Wees niet al te rechtvaardig........
Genade door recht schreef:Je post had ik wel gelezen hoor. Maar het verbaast me hoe makkelijk er wordt omgesprongen met Gods gebod. Je kunt toch geen baan aanvaarden als je daarbij Gods wet moet overtreden?

Interessant punt. Misschien is dit wel waar bijv. Romeinen 14 of 1 Kor. 10 over handelt?
De 1 kan iets wel, de ander kan het niet. je kan je mening een ander niet opleggen? (of hoe lezen jullie 1 kor. 10: 24, 25?)
Maar je mag in je eigen gemoed ten volle verzekerd zijn. Persoonlijk vind ik dergelijke schijnbare tegenstellingen knap in de Bijbel staan.
Vraag dan niet naar een oplossing. Als je eigen gemoed ten volle verzekerd is, dan doe je het voor je zelf, maar je vraagt niet aan een ander hoe denk je erover, om dan vervolgens degene die een wat nauwer geweten heeft, af te schieten...
albion

Bericht door albion »

vlinder schreef:
En dan nog iets: ik heb het idee dat ik mijn werk op zondag het liefst gratis moet doen. Ik wordt ook uitbetaald voor zondagswerk. (nog extra ook)....

@ Albion: Als Memento mij elke 14 dagen moet halen en brengen is niet handig. Moet hij elke zondag om 6.30 uur zijn bed uit. Voor hem is dan de functie rustdag ook niet zo meer. Ik heb ook 1x in de maand een zondag dienst tot 18.00 uur. Kan hij direct ook niet meer naar de kerk...

Lastig...(memento heeft er minder moeite meer dan ik... ;) )
Als het om de 14 dagen is zie ik echt het punt niet dat Memento je niet kan brengen en halen. Sorry. En 1x in de maand zondagdienst tot 18.00 uur. Dan lezen jullie thuis of Memento haalt je uit de kerk op, er zijn zoveel mogelijkheden.
Maar als je eerlijk bent, heb je er helemaal geen moeite mee om in de bus te stappen, dus snap ik echt niet waarom je hierover een discussie op gang wilt zetten.
Zoals S. quote een ieder is in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd. Voor de een is het tot zonde en voor de ander niet.
Plaats reactie