Demonisch

Jacobse

Re: Demonisch

Bericht door Jacobse »

Ja,
Niettemin wel enkele opmerkingen.
Niet voor niets is een van de beden in Het Gebed: verlos ons van de boze. Diens macht is heel groot. Gesproken wordt van een briesende leeuw die rondgaat en ziet wie hij hoopt te kunnen verslinden. Ook dat hij, naar te denken is na geslaagde verleidingsspogingen, de aanklager der broederen ( en zusters ) is die ons aanklaagt dag en nacht bij God,
Vraag ons Molukse broeders en zusters eens, die kennen de oosterse wereld; daar is althans was de dreiging en macht van de boze ook met en door demonen groter dan in het westen. Maar het westen, dat zelf allerwegen de Heere aan het loslaten is, heeft zodoende geen afweerschild meer tegen de boze, zodat die het vacuum makkelijk kan opvullen, en dat ook doet.Het leven is geen vrede alhier, maar de krijgsbanier dragen tot in Gods handen. HIJ ZELF zal , moge die dag spoedig komen, afrekenen met de boze. Totdien is er geen beter schild tegen hem dan het gebed aan onze Heere, en oog hebben voor de verleidingen/afdwalen die de boze allerwegen uitprobeert.Moge de Heere ons allen behoeden.
Thomas
seuter

Bericht door seuter »

-DIA- schreef:Als je bepaalde predikanten hebt is hun advies: Alles wegdoen wat occult kan zijn...
Het valt me trouwens op, dat vooral predikanten uit de hoek van de HHK, CGK en linkerflank van de GG ervover beginnen. Waarom weet ik niet, maar predikanten uit de rechterflank van de Geref. Gezindte wordt het bijna nooit met name genoemd, heel zelden...

Voor hun ligt de nadruk meer op het 'vlieden van alle kwaad' en 'het met ernst zoeken van je behoud van de ziel in Christus, de redding van je verlorten ziel', het gewicht van de verloren ziel weegt zwaar.
Onder het noemen van het kwaad valt vanzelf ook het occulte, waar we ons niet mee moeten inlaten...

Het lijkt haast of dingen als occult belast modegrillen of trends zijn geworden.
In de jaren 80/begin 90 was er ook enorm veel aandacht voor. Het lijken golfbewegingen.... Vooral ds. Koppelaar en uit de evangelische hoek de heren Doornbos en Ouweneel waren toen erg actief op het 'demonengebied'...

Boeken als Het domein van de slang waren toen wel populair...
Aan de ene kant citeer ik hiervoor Mattheus 12 vers 43, 44 en 45 met kanttekeningen :
43 En wanneer de onreine geest van den mens uitgegaan is, zo gaat hij door dorre plaatsen, zoekende rust, en vindt ze niet.

44 Dan zegt hij: Ik zal wederkeren in mijn huis, vanwaar ik uitgegaan ben; en komende vindt hij het ledig, met bezemen gekeerd, en versierd.

45 Dan gaat hij heen en neemt met zich zeven andere geesten, bozer dan hij zelf, en ingegaan zijnde wonen zij aldaar; en het laatste van denzelven mens wordt erger dan het eerste. Alzo zal het ook met dit boos geslacht zijn.

37 Dat is, droge of waterloze plaatsen.

l Luk. 11:24.

38 Of: opgeschikt.

39 Dat is, vele. Een Hebreeuwse wijze van spreken.

40 Met deze gelijkenis leert Christus , dat wanneer een mens door de kennis van het Evangelie verlost is van zijn natuurlijke onwetendheid, en nochtans deze kennis niet beleeft, maar onderdrukt, hij veel erger wordt dan tevoren. Zie 2 Petr. 2:20, 21.

m Hebr. 6:4, 5; 10:26. 2 Petr. 2:20.

Het is niet dus alleen het schoonvegen van het eigen huis, maar zie kanttekening 40.

Anderszijde is het ALTIJD levensgevaarlijk om occulte zaken in huis te houden, ook al worden ze niet als zodanig gezien / aangemerkt.
Daarom geloof ik ook samen met de diverse posters (vooral JONGERE) onder ons dat we persoonlijk occult belast kunnen zijnen, zelfs zonder
dat we het weten of willen erkennen. Dit geldt ook voor ruimten waarin we wonen. Onder ons wordt er van alles geloofd en aangenomen, maar het occult belast zijn, klinkt veelal vreemd in de oren van ons achterban.
Ik ben echter bewust van het onderscheid tussen : in de macht van de Satan en zijn duivelen te verkeren en / of tevens occult belast te zijn.

Hier zijn trappen in :
1) in de macht van ... verkeren.
2) uitzinnig zijn.
3) bezeten zijn.
4) willoos prooi te zijn (hier het begin van occult belast zijn).
5) vrijwillig openlijk dienaar te zijn (satanskerk, muziekgroep kiss etc.)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Spiritualiteit is ontzettend in. Het demonische dus ook.
Jongere

Bericht door Jongere »

Mister schreef:Spiritualiteit is ontzettend in. Het demonische dus ook.
Kun je uitleggen wat je hiermee bedoelt?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Jongere schreef:
Mister schreef:Spiritualiteit is ontzettend in. Het demonische dus ook.
Kun je uitleggen wat je hiermee bedoelt?
Werp maar eens een blik op http://spiritualiteit.startpagina.nl/
Jongere

Bericht door Jongere »

Ja ok, maar ik bedoel eigenlijk, je kan je opmerkingen op twee manieren opvatten:

- spiritualiteit is in. Dat is allemaal 'bijgeloof'. In de kerk neemt men die trend ook over, alleen dan met het demonische.

- spiritualiteit is in. Dat is een gevaarlijke ontwikkeling, want daarmee ontwikkelt zich ook het demonische.

In het eerste geval ben ik het absoluut met je oneens, in het tweede geval absoluut eens. :)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Jongere schreef:Ja ok, maar ik bedoel eigenlijk, je kan je opmerkingen op twee manieren opvatten:

- spiritualiteit is in. Dat is allemaal 'bijgeloof'. In de kerk neemt men die trend ook over, alleen dan met het demonische.

- spiritualiteit is in. Dat is een gevaarlijke ontwikkeling, want daarmee ontwikkelt zich ook het demonische.

In het eerste geval ben ik het absoluut met je oneens, in het tweede geval absoluut eens. :)
Ik bedoel je tweede uitleg. Ik had niet in de gaten dat je nog een andere uitleg erbij kon bedenken. Vandaar ook de onderstaande link.
Plaats reactie