Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10465
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Orchidee »

refo schreef:
Tiberius schreef:
Orchidee schreef:Todtnau, Zwarte Woud, Duitsland
(...)
Zondag 4 juli 2010
- 11.15 uur: dhr. Chr. Moree, Gereformeerde Gemeente
- 16.30 uur: dhr. Chr. Moree, Gereformeerde Gemeente
(...)
Zondag 11 juli 2010
- 11.15 uur: dhr. Chr. Moree, Gereformeerde Gemeente
- 16.30 uur: dhr. Chr. Moree, Gereformeerde Gemeente
:quoi
Hoe moet ik me dit voorstellen? 4 keer achter elkaar leesdienst van dezelfde ouderling?
Dat is zelfs voor de meest doorgewinterde leespreekluisteraar nog een zware opgave.
Mensen uit kleine gemeenten zijn dat gewend.
Predikanten gaan niet naar Todtnau.

De diensten zijn trouwens in Schönau, 8 km verderop.
Ik kom uit een kleine gemeente...en ben preeklezen zeker niet gewend, maar heb vorige zomer heel fijne diensten gehad in Todtnau ( Schonau ;) )...ze hadden toen alle zondagen wel een voorganger...
Evangelist Bor is diverse keren voor gegaan, ds Holtslag en ds Aarnoudse, en nog een ds...(waar ik even de naam van kwijt ben...)
En wat Helma zegt...het is met een gezin toch wel erg prettig om in je eigen taal een kerkdienst bij te wonen, want Frans, Engels en Duits, zijn nou niet onze sterkste kant, dus wat steek ik dan van een buitenlandse dienst op :quoi
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10514
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Zita »

refo schreef:
jan33willem schreef:Helemaal met je eens, Blijmoedig, met alle drie punten! Vakantie is een goede gelegenheid om de gemeenschap der heiligen te ervaren.
Nou, ik weet niet hoe je dat vorm wilt geven.
We hebben twee jaar in het Franse taalgebied gezeten. Gemeenschap der heiligen gaat via het woord en het Woord. Als niemand het Frans machtig is wordt dat niets.

Meestal zitten we in een Duits taalgebied. Dat gaat wat beter. Maar dan nog verstaat de helft of meer van het gezin er niets van.
Ik heb een paar Duitse diensten meegemaakt, maar van 'gemeenschap' is niet zo'n sprake. De predikant komt, preekt en gaat weer. Net als bij ons, zeg maar.
Dat heb ik heel anders meegemaakt. Koffiedrinken, uitgenodigd voor de lunch (we waren met z'n achten), de dominee die nog drie kwartier met ons bleef napraten, oude dames die ons omhelsden omdat ze eindelijk weer jeugd in de kerk hadden.
AS
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 mei 2007, 15:44

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door AS »

is er al wat bekend over diensten in Zwitserland???
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23926
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door refo »

Op enig moment in juni staan de buitenlandse diensten in de krant.
Dan staan ze ook op refdag.

Misschien wel vandaag.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16781
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:Op enig moment in juni staan de buitenlandse diensten in de krant.
Dan staan ze ook op refdag.

Misschien wel vandaag.
dat zou best wel een enig moment zijn, ja ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door helma »

Zita schreef:
refo schreef:
jan33willem schreef:Helemaal met je eens, Blijmoedig, met alle drie punten! Vakantie is een goede gelegenheid om de gemeenschap der heiligen te ervaren.
Nou, ik weet niet hoe je dat vorm wilt geven.
We hebben twee jaar in het Franse taalgebied gezeten. Gemeenschap der heiligen gaat via het woord en het Woord. Als niemand het Frans machtig is wordt dat niets.

Meestal zitten we in een Duits taalgebied. Dat gaat wat beter. Maar dan nog verstaat de helft of meer van het gezin er niets van.
Ik heb een paar Duitse diensten meegemaakt, maar van 'gemeenschap' is niet zo'n sprake. De predikant komt, preekt en gaat weer. Net als bij ons, zeg maar.
Dat heb ik heel anders meegemaakt. Koffiedrinken, uitgenodigd voor de lunch (we waren met z'n achten), de dominee die nog drie kwartier met ons bleef napraten, oude dames die ons omhelsden omdat ze eindelijk weer jeugd in de kerk hadden.
In Engeland hebben we dit ook wel meegemaakt
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door blijmoedig »

refo schreef:Nou, ik weet niet hoe je dat vorm wilt geven.
We hebben twee jaar in het Franse taalgebied gezeten. Gemeenschap der heiligen gaat via het woord en het Woord. Als niemand het Frans machtig is wordt dat niets.
Dat ben ik niet helemaal met je eens :) Gemeenschap kan toch ook zitten in het elkaar ontmoeten? Het lijkt me inherent aan het op vakantie zijn in het buitenland dat het communiceren soms wat moeilijker gaat. Maar dat onthoud je er toch ook niet van om naar de bakker en de slager te gaan. Herkenning kan ook vaak zitten in de liederen die worden gezongen.

Ik begrijp ook wel dat er soms praktische bezwaren kunnen zijn, bijvoorbeeld wanneer je op vakantie bent met een heel gezin, maar aan de andere kant, als we belijden dat we deel uitmaken van de Universele Kerk, maar vervolgens volledig langs elkaar heenleven, dan klinkt dat alleen leuk op papier.
refo schreef:En de reformatorische dienst als vakantieexportproduct, daar nogal eens spottend over gedaan. Dat zie je nergens ter wereld, dat men zijn eigen diensten organiseert. Mogelijk. Maar ik schat in dat de getrouwheid van de kerkgang, 52 weken per jaar, 2 of zelfs 3 diensten per zondag ook redelijk uniek is.
Dat is waar. In de gereformeerde gezindt is er vaak sprake van trouwe kerkgang. Maar nog belangrijker dan het aantal keren dat je een dienst bezoekt, lijkt mij de intentie waarmee dat gebeurd. Trouwe kerkgang kan ook een gewoonte en/of sociale verplichting zijn.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Tiberius »

Waarom toch gelijk weer van die verdachtmakingen?
Doet me denken aan een waard en zijn gasten. ;)
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door blijmoedig »

Tiberius schreef:Waarom toch gelijk weer van die verdachtmakingen?
Doet me denken aan een waard en zijn gasten. ;)
Ik bedoel er verder niets mee. Ik zie alleen het verband niet zo tussen de trouwe kerkgang van 2 tot 3 diensten per zondag, en de diensten in het buitenland waar we het in deze topic over hebben. Waarbij ik ook maar heb willen zeggen dat trouwe kerkgang natuurlijk mooi is, maar het aan de andere kant ook weer niet zo veel zegt. In ieder geval niet in dit verband.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23926
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door refo »

blijmoedig schreef:
Tiberius schreef:Waarom toch gelijk weer van die verdachtmakingen?
Doet me denken aan een waard en zijn gasten. ;)
Ik bedoel er verder niets mee. Ik zie alleen het verband niet zo tussen de trouwe kerkgang van 2 tot 3 diensten per zondag, en de diensten in het buitenland waar we het in deze topic over hebben. Waarbij ik ook maar heb willen zeggen dat trouwe kerkgang natuurlijk mooi is, maar het aan de andere kant ook weer niet zo veel zegt. In ieder geval niet in dit verband.
Zeker wel.
Als je thuis tweemaal daags gaat, wil je dat op vakantie ook als dat kan.
Als je thuis regelmatig thuisblijft, ga je op vakantie zeker geen moeite doen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
jan33willem
Berichten: 81
Lid geworden op: 31 aug 2009, 22:19

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door jan33willem »

Orchidee schreef:En wat Helma zegt...het is met een gezin toch wel erg prettig om in je eigen taal een kerkdienst bij te wonen, want Frans, Engels en Duits, zijn nou niet onze sterkste kant, dus wat steek ik dan van een buitenlandse dienst op :quoi
Maar we geloven toch dat waar twee of drie mensen in Gods naam bijeenkomen, God zelf aanwezig zal zijn? Hoe kun je je dan afvragen of je er wel wat van opsteekt?

Verder kan het geen kwaad om zo af en toe eens even uit het enge refowereldje te stappen en wat verder te kijken dan je neus lang is. De vakantie is daar een uitgelezen gelegenheid voor!
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door blijmoedig »

refo schreef:
blijmoedig schreef:
Tiberius schreef:Waarom toch gelijk weer van die verdachtmakingen?
Doet me denken aan een waard en zijn gasten. ;)
Ik bedoel er verder niets mee. Ik zie alleen het verband niet zo tussen de trouwe kerkgang van 2 tot 3 diensten per zondag, en de diensten in het buitenland waar we het in deze topic over hebben. Waarbij ik ook maar heb willen zeggen dat trouwe kerkgang natuurlijk mooi is, maar het aan de andere kant ook weer niet zo veel zegt. In ieder geval niet in dit verband.
Zeker wel.
Als je thuis tweemaal daags gaat, wil je dat op vakantie ook als dat kan.
Als je thuis regelmatig thuisblijft, ga je op vakantie zeker geen moeite doen.
Maar de vraag is toch niet: Wel of niet naar de kerk op vakantie, maar wáár naar de kerk op vakantie? :) Dat je in Nederland tweemaal per zondag naar de kerk gaat, houd toch geen verband met de vraag of je wel of niet 'eigen' diensten moet beleggen op de vakantielocatie? Maar goed, laten we niet te veel spijkers op laag water gaan zoeken. Het is hoe dan ook positief dat God's lof ook over landsgrenzen heenklinkt, vanuit welke hoedanigheid dan maar ook :)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23926
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door refo »

jan33willem schreef:
Orchidee schreef:En wat Helma zegt...het is met een gezin toch wel erg prettig om in je eigen taal een kerkdienst bij te wonen, want Frans, Engels en Duits, zijn nou niet onze sterkste kant, dus wat steek ik dan van een buitenlandse dienst op :quoi
Maar we geloven toch dat waar twee of drie mensen in Gods naam bijeenkomen, God zelf aanwezig zal zijn? Hoe kun je je dan afvragen of je er wel wat van opsteekt?

Verder kan het geen kwaad om zo af en toe eens even uit het enge refowereldje te stappen en wat verder te kijken dan je neus lang is. De vakantie is daar een uitgelezen gelegenheid voor!
Jaja, dat kan. Als je het maar niet verplicht gaat stellen. In Duitsland zou je inderdaad evangelischen in een Roomse omgeving een hart onder de riem kunnen steken. Maar als je halve gezin het niet verstaan kan is het geen zondag voor ze.

Enals je mensen niet kunt verstaan is gemeenschap der heiligen bijna niet of zelfs niet mogelijk. Je weet niet eens of het heiligen zijn.
Op de pinksterdag werd er speciaal taalgaven geschonken opdat de mensen het horen konden. Verstaanbaarheid, daar gaat het om.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door blijmoedig »

refo schreef:Verstaanbaarheid, daar gaat het om.
Ik zou daar tegenover willen stellen: Aanwezigheid, daar gaat het om :)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Tiberius »

jan33willem schreef:Verder kan het geen kwaad om zo af en toe eens even uit het enge refowereldje te stappen en wat verder te kijken dan je neus lang is. De vakantie is daar een uitgelezen gelegenheid voor!
Is dat jouw drijfveer dan?
Plaats reactie