Luther schreef:Marnix schreef:Volgens mij is het geoorloofd, alleen niet altijd nuttig. Vermaak is overigens ook heel breed. Het kan een avondje spelletjes spelen zijn met vrienden, het kan een leuk stukje cabaret (die door de beugen kan) kijken, een goede toneelvoorstelling of opera. Het kan een fietstocht door de bossen zijn, een wandeling over de hei. Het kan een dagje in een waterpretpark met allerlei spannende glijbanen zijn,, en ga zo maar door. Een christen mag genieten van ontspannende dingen, inspannende dingen, zelfs van een adrenaline-kick... zolang het binnen de Bijbelse normen van wat goed is blijft. Daarom mag een wandeling over de hei wel, en over de wallen met verkeerde doelstellingen niet. Een avondje kaarten met je vrienden wel en een avond je lam zuipen met je vrienden niet.
Maar wacht even, Marnix...
Het dilemma is natuurlijk dit: Doen we Gods eer niet tekort als we onze genadetijd besteden aan het bijwonen van een cabaretvoorstelling, toneelvoorstelling, pretpark, etc.? Kijk, bij het fietsen door de natuur, kun je al snel naar de Schepper geleid worden in je gedachten, in een pretpark lijkt me dat wat lastig. Een spelletje doen in het gezin kan leiden tot een hechtere gezinsband, wat ook weer een positieve uitwerking heeft op het samen spreken rond Gods Woord.
Mijn vraag komt hieruit voort: ik lees in de Bijbel niet veel ontspanning en vermaak, dan alleen het verlustigen in Gods geboden en het vermaak hebben in het dienen van God.
De teksten uit prediker lees ik vooral in het kader van de ijdelheid van het leven: Doe het allemaal maar, maar er is geen enkele waarde in te vinden. Het is m.i. niet een oproep.
Hmmm.... maar zijn dat niet principes die we zelf hebben bedacht, als nuchtere en wat sobere calvinisten

Of omdat het een er altijd was en het ander er later bij is gekomen? Van de natuur genieten mag, want die was er altijd al. Maar genieten van dingen die we door technologische vooruitgang hebben, mag dat niet? Is dat niet net zo goed in ons geschapen, als dat de natuur ook geschapen is? Adrenaline is een natuurlijk stofje. Zwaartekracht, G-krachten... het is door God gemaakt en geschapen. Zoals je kan genieten van de schoonheid van de natuur, zo kan je toch ook genieten van de kick van G-krachten enzo?
Doen we Gods eer tekort als we daar een dagje van genieten en Hem er voor danken en zien hoe mooi Hij het gemaakt heeft?