Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

scape

Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Bericht door scape »

Luther schreef:hoe moeten we dan omgaan met alle vermaak dat op ons afkomt?
t.a.v. cultuur: zoeken & graven naar dat wat verdiept, de ziel bloot legt en uiteindelijk over leven en dood gaat.
Althans, dat helpt mij om niet te verzanden in leegheid in algemene zin. Betrek ik dit op film bijvoorbeeld dan denk ik aan de film Stalker van Tarkovsky.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

scape schreef:
Luther schreef:hoe moeten we dan omgaan met alle vermaak dat op ons afkomt?
t.a.v. cultuur: zoeken & graven naar dat wat verdiept, de ziel bloot legt en uiteindelijk over leven en dood gaat.
Althans, dat helpt mij om niet te verzanden in leegheid in algemene zin. Betrek ik dit op film bijvoorbeeld dan denk ik aan de film Stalker van Tarkovsky.
Die film ken ik niet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
scape

Bericht door scape »

Ik zie nu net dat ik dan eigenlijk terug moet naar het oorspronkelijke topic waaruit deze voortkwam :)
Ik dacht in eerste instantie dat je openingspost voorkwam uit het Arie-topic.

anyway. . . . je mag Stalker best een keer lenen. Als je Russische literatuur leest dan zul je hem zeker waarderen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

scape schreef:Ik zie nu net dat ik dan eigenlijk terug moet naar het oorspronkelijke topic waaruit deze voortkwam :)
Ik dacht in eerste instantie dat je openingspost voorkwam uit het Arie-topic.

anyway. . . . je mag Stalker best een keer lenen. Als je Russische literatuur leest dan zul je hem zeker waarderen.
Mwah... ik heb hier nog liggen om (verder) te lezen...:
1. Drie delen 'Pastorale adviezen' van Spurgeon. (deel 1 bijna uit)
2. Prekenboekje over Jona van ds. C.G. Vreugdenhil (preek 1 en 2 uit)
3. De Eigenschappen des geloofs van A. Comrie (preek 1 en 2 uit)
4. en nog een heeeeeeeeele stapel.
Dus laat die film maar even zitten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Droelie schreef:
Afgewezen schreef:
Droelie schreef:Als je je eigen niet meer mag ontspannen of vermaken of genieten mag van enige luxe kan je je eigen beter aansluiten bij de Amish
Ontspannen die zich nooit? ;)
Naar wat ik er van gelezen heb niet echt nee.. Een ijsje eten is van de wereld..
...maar ze maken heerlijke desserts!!
...ze genieten van het leven en (glim) lachen veel!
... ook lezen ze veel, maar hebben wel hun eigen literatuur
....misschien een ander boek lezen??
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Marnix

Bericht door Marnix »

Luther schreef:
Marnix schreef:Volgens mij is het geoorloofd, alleen niet altijd nuttig. Vermaak is overigens ook heel breed. Het kan een avondje spelletjes spelen zijn met vrienden, het kan een leuk stukje cabaret (die door de beugen kan) kijken, een goede toneelvoorstelling of opera. Het kan een fietstocht door de bossen zijn, een wandeling over de hei. Het kan een dagje in een waterpretpark met allerlei spannende glijbanen zijn,, en ga zo maar door. Een christen mag genieten van ontspannende dingen, inspannende dingen, zelfs van een adrenaline-kick... zolang het binnen de Bijbelse normen van wat goed is blijft. Daarom mag een wandeling over de hei wel, en over de wallen met verkeerde doelstellingen niet. Een avondje kaarten met je vrienden wel en een avond je lam zuipen met je vrienden niet.
Maar wacht even, Marnix...
Het dilemma is natuurlijk dit: Doen we Gods eer niet tekort als we onze genadetijd besteden aan het bijwonen van een cabaretvoorstelling, toneelvoorstelling, pretpark, etc.? Kijk, bij het fietsen door de natuur, kun je al snel naar de Schepper geleid worden in je gedachten, in een pretpark lijkt me dat wat lastig. Een spelletje doen in het gezin kan leiden tot een hechtere gezinsband, wat ook weer een positieve uitwerking heeft op het samen spreken rond Gods Woord.
Mijn vraag komt hieruit voort: ik lees in de Bijbel niet veel ontspanning en vermaak, dan alleen het verlustigen in Gods geboden en het vermaak hebben in het dienen van God.
De teksten uit prediker lees ik vooral in het kader van de ijdelheid van het leven: Doe het allemaal maar, maar er is geen enkele waarde in te vinden. Het is m.i. niet een oproep.
Hmmm.... maar zijn dat niet principes die we zelf hebben bedacht, als nuchtere en wat sobere calvinisten :) Of omdat het een er altijd was en het ander er later bij is gekomen? Van de natuur genieten mag, want die was er altijd al. Maar genieten van dingen die we door technologische vooruitgang hebben, mag dat niet? Is dat niet net zo goed in ons geschapen, als dat de natuur ook geschapen is? Adrenaline is een natuurlijk stofje. Zwaartekracht, G-krachten... het is door God gemaakt en geschapen. Zoals je kan genieten van de schoonheid van de natuur, zo kan je toch ook genieten van de kick van G-krachten enzo?

Doen we Gods eer tekort als we daar een dagje van genieten en Hem er voor danken en zien hoe mooi Hij het gemaakt heeft?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
rekcor

Bericht door rekcor »

Luther schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Onze predikant gaf ons pas de volgende tip: denk bij alles wat je doet: kan God meegenieten?
Goede opmerking! Overdenk ik!
Hoewel de predikant gelijk heeft, kan ik toch weinig met deze tip. Want hoe kan ik weten of God meegeniet als ik bijv. in de achtbaan in de Efteling zit?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

rekcor schreef:
Luther schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Onze predikant gaf ons pas de volgende tip: denk bij alles wat je doet: kan God meegenieten?
Goede opmerking! Overdenk ik!
Hoewel de predikant gelijk heeft, kan ik toch weinig met deze tip. Want hoe kan ik weten of God meegeniet als ik bijv. in de achtbaan in de Efteling zit?
Volgens mij begeef je je dan moedwillig in gevaar en gaat alleen om platte lol. Daar geniet God dus niet van: niet naar toe gaan.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Hmmm, volgens mij zijn er genoeg veiligheidsmaatregelen genomen bij de achtbaan, maar dit terzijde.
The Groom's still waiting at the altar
Marnix

Bericht door Marnix »

Is dat zo? De Python bestaat sinds 1981 en er is in 28 jaar 1x een medewerker van de Efteling licht gewond geraakt. Verder is er nooit een incident mee geweest. Kortom, het is talloze malen veiliger dan een fietstocht maken door de natuur.

Veiligheid lijkt me dus geen goed argument. Platte lol? Waarom is het genieten van hoogte, snelheid, G-krachten is platte lol en het genieten van andere dingen in de natuur niet?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Luther schreef: Volgens mij begeef je je dan moedwillig in gevaar en gaat alleen om platte lol. Daar geniet God dus niet van: niet naar toe gaan.
Dat zal voor iedereen anders zijn. Als ik zie hoe mijn dochtertje geniet om van een glijbaan af te roetsen, daar geniet ik van. En dan geloof ik dat God ook meegeniet.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

JolandaOudshoorn schreef:
Luther schreef: Volgens mij begeef je je dan moedwillig in gevaar en gaat alleen om platte lol. Daar geniet God dus niet van: niet naar toe gaan.
Dat zal voor iedereen anders zijn. Als ik zie hoe mijn dochtertje geniet om van een glijbaan af te roetsen, daar geniet ik van. En dan geloof ik dat God ook meegeniet.
Dat ben ik met je eens Jolanda. Zo zie ik dat ook.

@ De Efteling: Mijn vader zei altijd: Zou je willen dat Jezus je daar tegenkwam als Hij wederkwam op de wolken?
Verder: Kun je ervoor bidden en voor danken?
Als het antwoord op beide vragen 'nee' is (en dat is m.i. bij de Efteling het geval) dan niet naar toe gaan.
memento

Bericht door memento »

Luther schreef:

@ De Efteling: Mijn vader zei altijd: Zou je willen dat Jezus je daar tegenkwam als Hij wederkwam op de wolken?
Als het antwoord op beide vragen 'nee' is (en dat is m.i. bij de Efteling het geval) dan niet naar toe gaan.
En wáárom zou je die vragen met 'nee' moeten beantwoorden? Zit daar niet de gedachte achter, dat vermaak om het vermaak, dus gewoon ontspannen, niet mag?
rekcor

Bericht door rekcor »

@Luther: zie mijn vorige reactie: deze vragen helpen je geen steek verder, en zijn herformuleringen van hetzelfde probleem.
Luther schreef:@ De Efteling: Mijn vader zei altijd: Zou je willen dat Jezus je daar tegenkwam als Hij wederkwam op de wolken?
Wat ik wil of niet kan niet de norm zijn. De vraag is: wat is de norm dan wel.
Luther schreef: Verder: Kun je ervoor bidden en voor danken?
Technisch gezien is het inderdaad mogelijk. Ik kan er ook voor bidden als ik naar het bordeel zou gaan. Dat maakt dat bezoek nog niet geoorloofd.

De vraag moet zijn: wat zegt de bijbel hierover?
Marnix

Bericht door Marnix »

Luther schreef:

Als het om de achtbaan gaat vind ik dat net zo min een probleem als wanneer ik een goed museum zou bezoeken of een mooie wandeling of fietstocht zou maken... of wanneer ik op de tennisbaan zou staan. Je kan natuurlijk wel weer over andere dingen discussieren (spookhuis, tovenaars bijvoorbeeld) maar als we het hebben over een spectaculaire achtbaan of een spannende waterglijbaan zie ik geen problemen.
Plaats reactie