reformatorische scholen

Wietse

Bericht door Wietse »

Hoi Tukkertje,

Een kind in de leeftijd van 8 tot 12 jaar.
Ik zal een voorbeeld geven omtrent de keuze's en meningen die ik daarbij in gedachten heb.

Eerst een voorbeeld van hoe het nu is, vervolgens een voorbeeld waarbij het kind meer voordeel heeft.

voorbeeld 1:

De school legt het kind verhalen, info, overtuigingen op, waarvan deze ze vervolgens zodanig moeten aannemen dat de leraar of bestuur juist acht.

Alsof het een opslagmedium is waarbij er geen optie mag zijn voor een eigen invulling aan het gene wat aangeboden wordt.

Kort samengevat, de informatie word overgebracht. En er wordt verwacht dat het kind het aanneemt zoals het is, zonder de mogelijkheid om erzelf een invulling aan te geven.

Voorbeeld 2:

De school legt het kind verhalen, info, overtuigingen op, waarvan de inhoud een bredere en onafhankelijke toon heeft. Vervolgens worden er scenario's of opdrachten opgezet waarbij het kind zowel afzonderlijk of in groepsverband inbrengen wat hun keuze of mening zou zijn. En hoe zij zouden handelen t.o.v. het gene wat aangeboden word.

Dit verschil, zou volgens mij nog beter zijn voor het kind.

Hopelijk geeft dit een beter inzicht in het geen wat ik bedoel.

Het kind mag in mijn optiek geen mening of keuze maken, maar moet aannemen dat het geen wij doen, weten, geloven ook als zodanig overgenomen moet worden als 'de waarheid'.
rianne

Bericht door rianne »

soms zou het wel fijn zijn als dat miserige beetje echte christenen dat er nog in nederland rondloopt wat meer één waren. dat wordt dus door reformatorische scholen ondermeer ook geprobeerd, maar het lijkt niet te lukken. zou dat te wijten zijn aan dat vingertje van ons dat altijd maar naar een ander wijst? en nooit naar ons zelf (geld dus ook voor mij). wij weten het zo goed. wij zijn zulke goede refo's, jammer dat de buitenwereld niet zoveel ziet van de liefde van Christus. ik weet soms echt niet meer waar het naar toe moet met ons, wordt er zo moedeloos van. zijn wij nu echte christenen? zelfs op dit refoforum wordt er met woorden gevochten. wie de schoen past trekke hem aan. dit valt buiten de topic. gegroet allemaal.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Biologieboek gekuist voor refo-scholen

groningen - In een oplage van 5000 exemplaren brengt uitgeverij Wolters Noordhoff in Groningen volgend jaar een speciale, gekuiste uitgave uit van haar biologieboek Nectar deel 2, bedoeld voor de onderbouw van havo/vwo.

In opdracht van enkele reformatorische scholen op de Veluwe zal een aantal passages in de hoofdstukken over puberteit, seksualiteit en voortplanting worden aangepast. Daarnaast wordt een aantal illustraties, waarin geslachtsdelen van man en vrouw open en bloot worden getoond, vervangen door minder expliciet beeldmateriaal.

De auteurs van het boek dat in 1999 voor het laatst verscheen en volgend jaar in een herdruk, gaan er in de bestaande tekst vanuit dat iedere scholier een geslachtsziekte kan oplopen. De groep biologieleraren die zich namens de reformatorische scholen buigt over de tekstuele veranderingen, wil een wat afstandelijker toon aanslaan. Dus niet meer: ''Als je soa krijgt,'' Maar: ''Een persoon die soa krijgt,''

Directeur-uitgever voortgezet onderwijs Stephan de Valk van Wolters Noordhoff heeft hier geen moeite mee. ''Voor ons is criterium dat onze boeken moeten voldoen aan de eindexameneisen. Ook na de aanpassingen is dat nog steeds het geval.''

Is dat schoolbestuur nu zo naïef of lijkt dat maar zo?
Zouden ze nu echt denken dat kinderen c.q. jongeren op die leeftijd niet van de hoed en de rand weten?

Voor een goed verstaander: het betreft hier een BIOLOGIEBOEK en niet een of ander dubieus tijdschrift!!

En wat te denken van het internet?

Slechts het intikken van een schuttingwoord in een zoekmachine volstaat voor uren lang kijken naar plaatjes die de plaatjes uit het gekuiste schoolboek 1000 keer overtreffen. (Dit heb ik natuurlijk van horen zeggen hè :D )

M.i. houdt het schoolbestuur zichzelf flink voor de gek.

Get real! 2003 men!

Een 'breekje' van Breekijzertje
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Even een reactie van iemand die nog niet zo heel lang geleden haar laatste bioles gehad heeft..
Is dat naïef, Breekijzertje? Toen bij ons voortplanting werd behandeld met biologie gebeurde dat aan de hand van een ongekuist boek.
Er werd over de morning-afterpil gesproken als een verlaat voorbehoedsmiddel (oké, zo zien de meeste mensen dat ding ook, maar christelijk gezien is dat niet juist mi), bij abortus werden alleen de korte-termijngevolgen behandeld, etc etc. De plaatjes waren inderdaad niet even netjes. Tuurlijk waren er educatieve foto's, maar dat was lang niet altijd het geval. Als een volwassen man in Adamskostuum laat zien hoe je een condoom moet bevestigen, kan ik me best voorstellen dat refoscholen die plaatjes niet in het boek willen hebben.
Wij hadden een leraar die er verder ook niets bijvertelde, dus kinderen die thuis geen seksuele voorlichting gehad hebben zien dit zo'n beetje als normaal.

Dat was trouwens vier jaar geleden, in nieuwere versies zal het niet veel behoudender gemaakt zijn.
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door lebaoth

Wij hadden een leraar die er verder ook niets bijvertelde.............
Da's pas een leraar!!!!! :u:u:u:u

Een 'breekje' van Breekijzertje
appie21

Bericht door appie21 »

Oorspronkelijk gepost door Loïs
Wat is het voordeel van reformatorisch basisonderwijs?
helaas ben ik zeer teleurgesteld in de opvoeding van de jeugd die op reformatorische scholen verkeerd!!!??

Ik kan helaas niet trots zijn op deze scholen!
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door appie21
helaas ben ik zeer teleurgesteld in de opvoeding van de jeugd die op reformatorische scholen verkeerd!!!??

de opvoeding, beste Appie vind thuis plaats en niet op de scholen.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Ik snap het hele probleem van sommigen niet tegen refo scholen. Laat die mensen toch bij elkaar zitten. Ze doen niemand kwaad, leveren goeie leerlingen af.
Wat wil je nog meer. Heb zelf 10 jaar naar een refoschool gegaan en heb er geen enkele hinder van ondervonden.

tukker
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Heb zelf 10 jaar naar een refoschool gegaan en heb er geen enkele hinder van ondervonden.

tukker
10 jaar refobasisschool? Dat ze jou nog hebben laten gaan, meestal behoor je na 10 jaar tot de inventaris. ;)

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door appie21

by the way, ik ken wel [refo]ouders die de opvoeding van hun kinderen aan de scholen uitbesteden, het is in seculier nederland zelfs normaal met de creches en naschoolse opvang.

strik

Bericht door strik »

Vind het grote onzin wat ie zegt
Nee tukkertje, want ook hier in Amersfoort hebben leerlingen van de reformatorische scholen (Lodenstein en Hoornbeeck) een niet al te beste reputatie.
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door strik
Vind het grote onzin wat ie zegt
Nee tukkertje, want ook hier in Amersfoort hebben leerlingen van de reformatorische scholen (Lodenstein en Hoornbeeck) een niet al te beste reputatie.
En dit is weer een gevolg van het beruchte groepsgedrag. Ook leerlingen van het Gomarus maakten/maken zich hieraan schuildig. Máár dit is geen reforecht. Neem van een willekeurige school een groep leerlingen op de fiets en men maakt er een zooi van. Neemt niet weg dat refoleerlingen beter zouden moeten weten en in ieder geval strengere sancties op wangedrag tegemoet zouden moeten zien.

tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Er zullen er ongetwijfeld zijn die zich misdragen. Lijkt me niet meer dan logisch. Dat heb je altijd en overal. Maar je kunt het gedrag van die individuen toch niet de hele school aanrekenen.

Als ik andere middelbare scholen zie, dan denk ik wel eens bij mezelf, hier gaan mijn kinderen later absoluut niet heen. En je ziet nu al zelfs dat kinderen van niet refogezinnen naar refoscholen gaan, omdat het op die andere scholen helemaal mis gaat.

tukkertje
strik

Bericht door strik »

Er zullen er ongetwijfeld zijn die zich misdragen. Lijkt me niet meer dan logisch. Dat heb je altijd en overal. Maar je kunt het gedrag van die individuen toch niet de hele school aanrekenen.
Niet alleen de school, niet alleen de ouders, niet alleen de kerk en jeugdvereniging, niet alleen de jeugd zelf, maar wel van alles een beetje in de collectiviteit van het gedrag. En het feit dat er een zekere superioriteit wordt gecultiveerd.
Als ik andere middelbare scholen zie, dan denk ik wel eens bij mezelf, hier gaan mijn kinderen later absoluut niet heen. En je ziet nu al zelfs dat kinderen van niet refogezinnen naar refoscholen gaan, omdat het op die andere scholen helemaal mis gaat.
a. Ik ben het met je eens dat middelbare scholen -in het algemeen- vaak niet bepaald een verrijking zijn voor de mate waarin kinderen zich gedragen. Of het feit dat (in het geval van één van mijn kinderen) de school zich in het jaarboekje profileert als een katholieke school, maar nergens een standpunt inneemt over het christelijke geloof! Hoezo katholiek, en wat is in dit kader katholiek! Kom toch uit voor je mening en zeg dat je een ROOMS KATHOLIEKE SCHOOL bent en dat de normen en waarden ergens op zijn gebaseerd!! En dat ook de moslim-(en andere) kinderen zich dienen aan te passen aan die normen en waarden. PUNT!
b. niet refo-kinderen naar een refoschool lijkt me -bijna- onmogelijk. Als je kunt leven met de refo-manier van leven, dan ben je toch een refo? Maar leg me dat maar eens uit.
anne

Bericht door anne »

Ik denk wel dat ik begrijp wat tukker bedoeld...
Refo en niet-refo is in deze omgeving misschien een iets ander begrip.
Je bent hier refo als je behoort tot een rechtse kerk, met een behoudende leer. Hiermee doel ik op GG, OGG, GGN, Evangelisatie. Niet refo's zijn de Hervormden. Die qua uiterlijk althans niet een refo-uitstraling hebben. Tja, waarom? Dat is hier in de lengte van dagen al zo geweest. Hervormden scholden kinderen van de reformatorische scholen uit voor 'fiene',een platvloerse uitdrukking voor 'refo'.
Oké, als je het tot dusver volgt, snap je de rest ook.
Bepaalde mensen uit de Hervormde kerk, kiezen voor het reformatorisch onderwijs. Ze nemen de voorwaarden die ze stellen op school erbij. Ze stemmen hiermee in. Dit wil niet zeggen, dat ze buiten de school om, hier ook mee instemmen... Hun levenswandel, kan dan degelijk anders zijn. Toch kiezen mensen hiervoor. De reformatorische scholen hebben over het algemeen meer structuur, orde, regels. En niet te vergeten het hot item als normen en waarden, staat toch zeer centraal in de reformatorische kringen.
Vandaar de keuze van niet-refo's voor refo-scholen!

Gegroet!
Plaats reactie