Dat geloof moet je toch ook geschonken worden? Anders ga je nog met een gestolen Jezus van 5 letters naar de hel.Tiberius schreef:Zeker heb ik dat, dat kan ik zo uit de Bijbel citeren: "Geloof in de Heere Jezus".Kaw schreef:Het eenzijdige Godswerk waar jij op doelt is voor iedereen prima behapbaar, maar er moet wel een manier zijn om deel te krijgen aan dat eenzijdige Godswerk. Heb jij een antwoord op de vraag hoe je deel krijgt aan God's genade, zonder dat dit de begrippen 'wachten' en 'er maar veel bidden om' bevat?
Bekeerd in Elspeet
Re: Bekeerd in Elspeet
- Bert Mulder
- Contacteer:
Is het misschien zo, dat de prediking hier tot in zekere mate manco aan heeft? Daar de prediking vaak juist aanmaant tot ons doen: "wij moeten er VOLDOENDE om bidden, wij moeten onze zonden RECHT kennen, wij MOETEN ons verootmoedigen"Kaw schreef:Dat geloof moet je toch ook geschonken worden? Anders ga je nog met een gestolen Jezus van 5 letters naar de hel.Tiberius schreef:Zeker heb ik dat, dat kan ik zo uit de Bijbel citeren: "Geloof in de Heere Jezus".Kaw schreef:Het eenzijdige Godswerk waar jij op doelt is voor iedereen prima behapbaar, maar er moet wel een manier zijn om deel te krijgen aan dat eenzijdige Godswerk. Heb jij een antwoord op de vraag hoe je deel krijgt aan God's genade, zonder dat dit de begrippen 'wachten' en 'er maar veel bidden om' bevat?
Maar veel minder hoor je, hetwelk de Schrift leert: "belijd uw schuld, en geloof in Christus"
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Mee eens, met heel mijn hart. Maar is dat het geluid wat deze vrouw gehoord heeft?Bert Mulder schreef:Is het misschien zo, dat de prediking hier tot in zekere mate manco aan heeft? Daar de prediking vaak juist aanmaant tot ons doen: "wij moeten er VOLDOENDE om bidden, wij moeten onze zonden RECHT kennen, wij MOETEN ons verootmoedigen"Kaw schreef:Dat geloof moet je toch ook geschonken worden? Anders ga je nog met een gestolen Jezus van 5 letters naar de hel.Tiberius schreef:Zeker heb ik dat, dat kan ik zo uit de Bijbel citeren: "Geloof in de Heere Jezus".Kaw schreef:Het eenzijdige Godswerk waar jij op doelt is voor iedereen prima behapbaar, maar er moet wel een manier zijn om deel te krijgen aan dat eenzijdige Godswerk. Heb jij een antwoord op de vraag hoe je deel krijgt aan God's genade, zonder dat dit de begrippen 'wachten' en 'er maar veel bidden om' bevat?
Maar veel minder hoor je, hetwelk de Schrift leert: "belijd uw schuld, en geloof in Christus"
- Bert Mulder
- Contacteer:
En dat men niet verteld wordt: "laat me niet lachen! Jij zegt dat je in Hem gelooft, en bekeerd ben??? Nou, als je God je laag genoeg gebracht heeft, en je echt waarlijk bekeerd zou zijn, zou je niet (vul zelf even in) doen.".Kaw schreef:......
Vergetende natuurlijk, dat de bekeerde mens, zelfs de allerheiligsten onder ons, nog maar een klein begin van die nieuwe gehoorzaamheid hebben, en dat onze beste werken met zonden besmet zijn....
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 28 jul 2009, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ik verwacht niet, dat men dat tegen haar gezegd heeft.Bert Mulder schreef:En dat men niet verteld wordt: "laat me niet lachen! Jij zegt dat je in Hem gelooft, en bekeerd ben??? Nou, als je God je laag genoeg gebracht heeft, en je echt waarlijk bekeerd zou zijn, zou je niet (vul zelf even in) doen.".
- Bert Mulder
- Contacteer:
Dat kan best wezen, dat weet men niet...Tiberius schreef: Ik verwacht niet, dat men dat tegen haar gezegd heeft.
Maar hoevelen anderen wordt dat niet aangezegd?
Inplaats van het oordeel der liefde?
Ik word hier toch wel heel erg moe van dat de Hervormde kerk van Elspeet schuld zou hebben dat de dame over gegaan is tot de Islam. Gaan we nu ook de prediking en de pastorale arbeid daar al verdacht maken? We kennen de dame niet, weten niet hoeveel tijd er aan haar besteed is om haar vragen te beantwoorden waarvan zij de argumenten niet overtuigend vind. Maar we zetten hier wel even rucksigtlos neer dat de kerk er schuldig aan is. Al de vooroordelen worden hier weer bevestigd.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Geachte Auto, en alle anderen:Auto schreef:Ik word hier toch wel heel erg moe van dat de Hervormde kerk van Elspeet schuld zou hebben dat de dame over gegaan is tot de Islam. Gaan we nu ook de prediking en de pastorale arbeid daar al verdacht maken? We kennen de dame niet, weten niet hoeveel tijd er aan haar besteed is om haar vragen te beantwoorden waarvan zij de argumenten niet overtuigend vind. Maar we zetten hier wel even rucksigtlos neer dat de kerk er schuldig aan is. Al de vooroordelen worden hier weer bevestigd.
Is het nooit mijn bedoeling geweest, de schuld op enige predikant, kerkenraad, of kerk te schuiven. Ieder mens is tenslotte verantwoordelijk voor zijn eigen schulden.
Maar dat neemt niet weg, dat dwalingen in de prediking, vooroordelen van iemands geestelijke staat, en gebrek aan takt wel een aandeel hebben vaak in zulke situaties.
En daar zullen ook de betreffende ambtsdragers ooit rekenschap van moeten afleggen.
En als betreffende persoon de waarheid gesproken heeft, wijst de vinger wel in zekere mate op de ambtsdragers...
Is het altijd onze dure plicht om in liefde met onze medemens te leven, zonder vooroordeel.
Als ik iemand gekwetst heb met wat ik in dit onderwerp geschreven heb, dat is niet mijn bedoeling geweest. Neem aub mijn excuses aan.
Ik vraag me dat ook af, maar als we het even wat algemener maken kan ik me wel voorstellen dat mensen door een boodschap, ook in de kerk, aan het twijfelen worden gebracht. Stel, iemand ziet dat op een enorme kerk maar enkelen zich kind van God durven noemen en krijgen steeds de indruk: Je kan niks doen, het moet geschonken worden, het is maar voor een enkeling weggelegd, het is bidden en wachten of Hij het heeft.... dan kan ik me voorstellen dat men zoveel twijfel ziet en passiviteit dat men wanhopig wordt en denkt: Op zo'n manier werkt het sowieso niet. En dat ze dan elders gaan zoeken en nog blij zijn ook als ze een "alternatief" vinden waarbij je het in ieder geval in eigen hand hebt, waarbij je het kan verdienen. Dan is in ieder geval die onzekerheid weg.Auto schreef:Ik word hier toch wel heel erg moe van dat de Hervormde kerk van Elspeet schuld zou hebben dat de dame over gegaan is tot de Islam. Gaan we nu ook de prediking en de pastorale arbeid daar al verdacht maken? We kennen de dame niet, weten niet hoeveel tijd er aan haar besteed is om haar vragen te beantwoorden waarvan zij de argumenten niet overtuigend vind. Maar we zetten hier wel even rucksigtlos neer dat de kerk er schuldig aan is. Al de vooroordelen worden hier weer bevestigd.
Aan de ene kant kant is dat het altijd heersende gevaar dat in ons zit, dat we ons niet willen overgeven maar het graag in eigen hand willen houden, zelf willen kunnen doen. Aan de andere kant moeten we ons constant afvragen of er geen passiviteit, wanhoop, onzekerheid etc. gepreekt wordt. Of mensen altijd weer wordt geleerd hoe ze bij Hem kunnen komen, hoe ze behouden kunnen worden.... en dat moet hen ook door de medekerkgenoten worden voorgeleefd! Als die collectief niet geloven, twijfelen, is het dan vreemd dat de jongeren dat overnemen? En hun heil dan maar ergens anders gaan zoeken want in de kerk zien ze het niet?
(nogmaals, dit is algemeen en heeft verder niets met de Hervormde Kerk van Elspeet te maken)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ik denk toch echt dat ze 'hulp' gekregen heeft (om maar niet te spreken van een hersenspoeling) van haar moslim vrienden
misschien ben ik te sceptisch??
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
- JolandaOudshoorn
We moeten de invloed van vrienden inderdaad niet onderschatten. Dus in deze vind ik je inderdaad niet te sceptisch.albion schreef:Ik denk toch echt dat ze 'hulp' gekregen heeft (om maar niet te spreken van een hersenspoeling) van haar moslim vrienden
Aan de andere kant zal ik mijzelf altijd de vraag blijven stellen: wat heb ik fout gedaan, waar ben ik tekort geschoten. Maar die vragen zullen bij iedereen door het hoofd gaan als we iemand van dichtbij zien afdwalen of fouten maken.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
-
Vreselijk moet dit zijn voor de ouders en het kind in kwestie, dat zo in ban is van dit duivelse geloof en de valse profeet Mohamed. Ik bid voor de ouders.
Natuurlijk is dit veel ernstiger dan dat het geweest zou zijn als ze atheist geworden was.
Ik moet hierbij denken aan het verhaal van de groot-inquisiteur uit de gebroeders Karamazov van Dostojevski. Christendom is eng. Het geeft vrijheid en heeft weinig regels. We worden geacht als vrije mensen lief te hebben en niet door de plicht te vervullen hogerop te komen. Soms wordt dit afschrikwekkende opgelost door toch weer regels te maken. Iemand die dit doorziet, maar toch aan de plicht wil vasthouden als goed gelovige, kan Moslim worden of Joods (merk op dat daartegen in het NT haast meer gewaarschuwd wordt als tegen het compleet goddeloze worden). Iemand anders kan het religieuze geloof helemaal verlaten. Het is allebei heel erg en allebei niet minder erg dan de onbekeerde kerkmens.

Ik moet hierbij denken aan het verhaal van de groot-inquisiteur uit de gebroeders Karamazov van Dostojevski. Christendom is eng. Het geeft vrijheid en heeft weinig regels. We worden geacht als vrije mensen lief te hebben en niet door de plicht te vervullen hogerop te komen. Soms wordt dit afschrikwekkende opgelost door toch weer regels te maken. Iemand die dit doorziet, maar toch aan de plicht wil vasthouden als goed gelovige, kan Moslim worden of Joods (merk op dat daartegen in het NT haast meer gewaarschuwd wordt als tegen het compleet goddeloze worden). Iemand anders kan het religieuze geloof helemaal verlaten. Het is allebei heel erg en allebei niet minder erg dan de onbekeerde kerkmens.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
- JolandaOudshoorn
bid ook maar voor het kind.Mattheus72 schreef:Vreselijk moet dit zijn voor de ouders en het kind in kwestie, dat zo in ban is van dit duivelse geloof en de valse profeet Mohamed. Ik bid voor de ouders.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
en te bidden voor al die (C)christelijke mensen in dat dorp, dat ze moeten stoppen met dat pesten.