maanlanding 40 jaar geleden
Re: maanlanding 40 jaar geleden
Nou een geit dan want je schijnt een sik te hebben...of is die er inmiddels af?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ik heb de uitzendingen van Mythbusters (leuk programma trouwens voor wie het niet kent) gevonden. Als je op Youtube zoekt op Moon Myth kan je ze allemaal vinden.
Deze (7 minuten) gaat over de Mythe dat de foto's niet echt zouden zijn omdat de schaduwen niet rechts zijn en er dus meer lichtbronnen geweest zouden moeten zijn.
http://www.youtube.com/watch?v=XAcXBT-G ... L&index=14
Deze (7 minuten) gaat over de Mythe dat de foto's niet echt zouden zijn omdat de schaduwen niet rechts zijn en er dus meer lichtbronnen geweest zouden moeten zijn.
http://www.youtube.com/watch?v=XAcXBT-G ... L&index=14
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- jakobmarin
Amerikaanse astronaut vierde avondmaal op de maan
Houston - „Ik heb God niet gezien”, zou de eerste ruimtevaarder, de Rus Joeri Gagarin, gezegd hebben. Maar veertig jaar geleden vierde een van de eerste mensen op de maan, Edwin Aldrin, daar het heilig avondmaal. Stiekem, want de wereld mocht het niet weten.
Het ruimtevaartprogramma in de jaren zestig van de vorige eeuw was niet alleen onderdeel van een wapenwedloop tussen Rusland en de Verenigde Staten. Op de achtergrond speelde ook een religieuze strijd. Kort na de eerste ruimtetocht van Joeri Gagarin, in 1961, circuleerde in het Westen diens uitspraak: „Ik heb God niet gezien”. De woorden zijn echter niet terug te vinden in de originele bandopnames. Een persoonlijke vriend van Gagarin vertelde later tegen persbureau Interfax dat de uitspraak Gagarin in de mond is gelegd door de toenmalige president van Rusland, Chroetsjov. omdat ze hem van pas kwamen bij diens anti-religieuze propaganda.
De Amerikaanse president J.F. Kennedy slaat een geheel andere toon aan, bij het startsein voor de Amerikaanse maanexpedities in september 1962. „En derhalve vragen wij, terwijl we de zeilen hijsen, Gods zegen voor het hachelijkste en gevaarlijkste en grootste avontuur waarvoor de mens zich ooit heeft ingescheept.”
De publieke erkenning daarvan blijkt bij de missie van de Apollo 8. Op 24 december 1968, kerstavond, cirkelen drie Amerikaanse astronauten voor het eerst om de maan. Een van de astronauten, Frank Borman, had zes weken voor vertrek een verzoek gekregen van een NASA-medewerker: „We verwachten dat er meer mensen naar jullie stem zullen luisteren dan ooit eerder in de geschiedenis is gebeurd. We willen dus dat je iets zegt dat gepast is.” Tijdens hun negende rondje om de maan verzenden de astronauten foto’s van de aarde boven een bleek maanoppervlak. Borman schrijft later in zijn autobiografie: „Er was nóg een indruk die we wilden overbrengen: ons gevoel dat we nabij de Schepper van alle dingen waren.” Hij overhandigt zijn twee collega’s, James Lovell en William Anders, een stuk onbrandbaar papier en ieder lezen ze enkele verzen uit het eerste hoofdstuk van de Bijbel: Genesis 1 vers 1 tot en met 10.
Avondmaal
Miljoenen mensen op aarde luisteren mee, maar niet met onverdeeld genoegen. Een prominente Amerikaanse atheïste, Madalyn Murray O’Hair, die in 1963 bereikt had dat het Bijbellezen en gebed uit de openbare scholen verdween, spande een rechtzaak tegen de NASA aan: ze wilde dat astronauten zich tijdens hun ruimtetocht onthielden van religieuze activiteiten.
Een van de drie astronauten van de Apollo 11 lapte dat aan zijn laars. Kort na de landing op de maan meldt Edwin Aldrin zich via de radio, nog voor Neil Armstrong voet op het maanoppervlak zet. Aldrin: „Ik wil van de gelegenheid gebruik maken om iedereen die luistert, wie hij ook is en waar hij zich ook bevindt, een moment stilte te vragen, om de gebeurtenissen van de laatste uren te overdenken en daarvoor te danken, ieder op zijn eigen manier.” Voor Aldrin, ouderling van een presbyteriaanse gemeente in het Texaanse Webster, betekende dat het gebruik van het heilig avondmaal, schrijft hij later. Tijdens de radiostilte opende hij de kleine plastic zakjes met brood en wijn die hij mee had gekregen van zijn predikant. „Ik goot de wijn in de beker die onze gemeente me had meegegeven. Omdat de zwaartekracht van de maan zes keer zo klein is, krulde de wijn langzaam en gracieus omhoog naar de rand van de beker.”
Aldrin beschrijft verder hoe hij een sterke band ervoer met de gemeente waartoe hij behoorde en met de wereldwijde kerk, terwijl hij voor zichzelf de woorden uit Joh. 15:5 las: „Ik ben de Wijnstok en gij de ranken; die in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht; want zonder Mij kunt gij niets doen.” Zijn mede-astronaut Armstrong nam niet deel aan het avondmaal.
Aldrin had vooraf niets meegedeeld over de avondmaalsviering, zelfs niet aan zijn vrouw. „De NASA heeft niets te zeggen over mijn ziel”, verklaarde hij jaren later, toen hij zijn daad openbaar maakte. De thuisgemeente van Aldrin in Webster heeft de kelk bewaard en herdacht de bijzondere avondmaalsviering gisteren.
God wél gezien
Een andere ruimtevaarder van NASA die publiek sprak over zijn geloof, is Jack Lousma. Hij landde nooit op de maan, maar legde wel 39 miljoen ruimtekilometers af, onder meer aan boord van het ruimtestation Skylab. Op de vraag of hij in de ruimte een bijzondere religieuze ervaring had meegemaakt, antwoordde hij dat hij in Skylab uit zijn Bijbel zoals hij op aarde zou doen en dat hooguit het omslaan van de bladzijden wat lichter was vanwege de gewichtloosheid.
Lousma was verontwaardigd over de bewering van Russische kosmonauten dat ze God niet hebben gezien. „Ik heb God niet gezien in de ruimte, maar ik heb wel allerlei bewijzen gezien van Zijn bestaan, Zijn verstand en Zijn macht. Het heelal is veel ingewikkelder dan welk ruimtevaartuig ook. Als ik niet kan geloven dat dit ruimteschip zichzelf kan bouwen, hoe kan ik dan ooit geloven dat het heelal uit zichzelf zou ontstaan? Ik ben ervan overtuigd dat alleen een intelligente God een heelal als dit gebouwd kan hebben.”
Paus
Dat Gagarin die uitspraak in werkelijkheid niet gedaan heeft, lijkt waarschijnlijk, gezien de uitspraken van zijn vriend prof. Valentin Petrov. Gagarin zelf was, zoals de meeste Russen, Russisch-orthodox. Petrov beschrijft hoe hij samen met Gagarin een klooster en een theologische academie bezocht. Ze mediteerden over de woorden: “Die in de hemelen zijt”. Petrov kreeg in 1964 een officiële reprimande van de Communistische Partij omdat hij Gagarin religieus beïnvloed zou hebben. Niet lang daarna toonde Gagarin zelf publiek zijn religieuze voorkeur, toen hij tijdens een officiële bijeenkomst bepleitte dat de kathedraal van Christus de Verlosser herbouwd zou worden. Deze beroemde Moskouse kathedraal is in 1931 door Stalin verwoest om plaats te maken voor het Sovjetpaleis.
Over de uitspraak van Gagarin doet ook een andere anekdote de ronde. President Chroetsjov zou Gagarin, na diens geslaagde ruimtevlucht, uitgenodigd hebben op het Kremlin. Terwijl ze even alleen waren, vroeg Chroetsjov: „Kameraad Gagarin, vertel eens eerlijk, toen u daarboven was, heeft u Hem toen écht niet gezien?” Gagarin vroeg of Chroetsjov de waarheid wilde weten. „Uiteraard”, zei de president. „Ja”, antwoordde Gagarin, „ik heb Hem gezien in Zijn schitterende heerlijkheid.” Chroetsjov schudde zijn hoofd en zei: „Ik was er al bang voor. Maar denk erom: vertel het aan niemand.” Gagarin maakte daarop een tournee langs vele wereldsteden en werd ook ontvangen op het Vaticaan. De paus nodigde hem uit en zei, toen ze alleen waren: „Meneer Gagarin, er is één vraag die ik u graag wil stellen. Toen u daar boven was, heeft u Hem toen echt niet gezien?” Gagarin dacht aan het bevel van Chroetsjov en zei: „Nee, ik heb overal gekeken, maar ik heb Hem nergens gezien.” De paus antwoordde daarop: „Ik was er al bang voor. Maar, alstublieft, meneer Gagarin, wilt u het aan niemand vertellen?”
bron: http://www.refdag.nl
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.