Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Gebruikersavatar
denkertje21
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 okt 2008, 21:19

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door denkertje21 »

fluitje schreef:En ik denk niet dat het aan de prediking ligt. Prediking is verkondiging van Gods Woord dus dan zou het aan de Heere zelf liggen.
Ik heb grote moeite met deze stelling. Waarom verschilt bijvoorbeeld het aantal avondmaalgangers zo enorm per gemeente, zelfs binnen één kerkverband?
Ik ben bang dat predikanten en ouderlingen zich vaak te veel als poortwachters van het Koningkrijk zien en vooral de lat heel hoog leggen i.p.v. de nodiging ruim en open te maken zoals Jezus dat zelf ook doet.

Anderzijds roept het ook weer vragen op. Verkondigers kunnen dus kennelijk God in de weg staan en bekering verhinderen door de nauw te preken.
Leer mij volgen mét mijn vragen...
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door jvdg »

denkertje21 schreef: Anderzijds roept het ook weer vragen op. Verkondigers kunnen dus kennelijk God in de weg staan en bekering verhinderen door de nauw te preken.
Onmogelijk!

Er zal geen klauw achterblijven.

Om het eenvoudig te zeggen:
God gebruikt zijn verkondigers wel, maar heeft ze niet aangesteld als wachters bij de hemelpoort
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door Lourens »

jvdg schreef:
denkertje21 schreef: Anderzijds roept het ook weer vragen op. Verkondigers kunnen dus kennelijk God in de weg staan en bekering verhinderen door de nauw te preken.
Onmogelijk!

Er zal geen klauw achterblijven.

Om het eenvoudig te zeggen:
God gebruikt zijn verkondigers wel, maar heeft ze niet aangesteld als wachters bij de hemelpoort
Ik begrijp wel wat Denkertje bedoelt geloof ik.
Maar ik kijk verder. Ook in gemeenten waar ambtsdragers zit opstellen als wachters bij de hemelpoort, blijft de Heere werken door Zijn Geest.

Het Woord wordt geopend. En ook als er eenzijdig gepreekt zal worden dan nog wil Hij zondaars redden.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
denkertje21
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 okt 2008, 21:19

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door denkertje21 »

jvdg schreef:
denkertje21 schreef: Anderzijds roept het ook weer vragen op. Verkondigers kunnen dus kennelijk God in de weg staan en bekering verhinderen door de nauw te preken.
Onmogelijk!

Er zal geen klauw achterblijven.

Om het eenvoudig te zeggen:
God gebruikt zijn verkondigers wel, maar heeft ze niet aangesteld als wachters bij de hemelpoort
Ik ben het daar absoluut mee eens.
Maar nu de praktijk: In de ene reformatorische kerk zeggen veel meer mensen bekeerd te zijn dan in de andere. In de ene kerk worden er veel meer toegebracht dan in de andere.

Nog scherper: kun je dan niet beter naar een Bondsgemeente gaan dan naar pak 'm beet, een Oud Gereformeerde Gemeente omdat je kennelijk in de eerste veel meer kans loopt om zalig te worden?
Leer mij volgen mét mijn vragen...
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door jvdg »

denkertje21 schreef:
jvdg schreef:
denkertje21 schreef: Anderzijds roept het ook weer vragen op. Verkondigers kunnen dus kennelijk God in de weg staan en bekering verhinderen door de nauw te preken.
Onmogelijk!

Er zal geen klauw achterblijven.

Om het eenvoudig te zeggen:
God gebruikt zijn verkondigers wel, maar heeft ze niet aangesteld als wachters bij de hemelpoort
Ik ben het daar absoluut mee eens.
Maar nu de praktijk: In de ene reformatorische kerk zeggen veel meer mensen bekeerd te zijn dan in de andere. In de ene kerk worden er veel meer toegebracht dan in de andere.

Nog scherper: kun je dan niet beter naar een Bondsgemeente gaan dan naar pak 'm beet, een Oud Gereformeerde Gemeente omdat je kennelijk in de eerste veel meer kans loopt om zalig te worden?
M'n beste, er zal niemand komen die er niet "hoort", zomin als er iemand door wie dan ook zal kunnen worden tegengehouden.

Nee, dan maakt het niet uit "bekeerd" te zijn in een remonstrantse kerk, of "bekeerd" in de OGG.

De kans van zalig worden is totaal niet (gelukkig) afhankelijk van welk kerkverband dan ook.

Dat is juist het Wonder.
Netzomin als de Heere afhankelijk is van de Verkondiger is Hij dat van een kerkverband.

Of begrijp ik je verkeerd?
Gebruikersavatar
denkertje21
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 okt 2008, 21:19

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door denkertje21 »

jvdg schreef:Of begrijp ik je verkeerd?
Ik ben bang van wel: ik zie aan wat voor ogen is en dan zie wel een heel klein kuddeke in de ene kerk en een grote schare in de andere...
Wie houdt zich dan voor de gek?

jvdg schreef: De kans van zalig worden is totaal niet (gelukkig) afhankelijk van welk kerkverband dan ook.
Als je het zo zegt, betekent dat ook dat het niet uitmaakt in welke kerk je zit... Of helemaal niet... Eigenlijk zeg je: Of het Woord nu krom, open of juist toegeloten wordt gepreekt: de Heere is er niet van afhankelijk.
Leer mij volgen mét mijn vragen...
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door Marnix »

Je hebt gelijk. Alleen is de visie op hoe je zalig wordt en wie er zalig wordt wel verschillend. In de ene kerk denkt 5% dat ze zalig worden, in de andere kerk een veel groter percentage. De vraag is waar dit cijfer het beste klopt. Zit je in een kerk waar dat vcijfer niet klopt, dan heb jekans dat je denkt bekeerd te zijn terwijl je het niet bent... of je denkt dat je het niet bent en bent het wel.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door jvdg »

denkertje21 schreef:
jvdg schreef:Of begrijp ik je verkeerd?
Ik ben bang van wel: ik zie aan wat voor ogen is en dan zie wel een heel klein kuddeke in de ene kerk en een grote schare in de andere...
Wie houdt zich dan voor de gek?

jvdg schreef: De kans van zalig worden is totaal niet (gelukkig) afhankelijk van welk kerkverband dan ook.
Als je het zo zegt, betekent dat ook dat het niet uitmaakt in welke kerk je zit... Of helemaal niet... Eigenlijk zeg je: Of het Woord nu krom, open of juist toegeloten wordt gepreekt: de Heere is er niet van afhankelijk.
Wat ik bold gemaakt heb, is mijn antwoord.

Het gaat er niet om wat wij voor ogen zien.

En God haalt Zijn kinderen uit alle kerken.
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door sela »

toch koos calvijn bak en beet 500 jaar geleden voor een radicale koersverandering.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door jvdg »

sela schreef:toch koos calvijn bak en beet 500 jaar geleden voor een radicale koersverandering.
Wil je zo vriendelijk zijn toe te lichten wat je met deze posting bedoelt in relatie tot dit topic?
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door sela »

awel, dat zullen wij doen.

het is vandaag een gedenkwaardige dag. het is 500 jaar geleden dat calvijn geboren werd.
vandaar dat hij speciaal op dit moment in mijn gedachten is.

er klinkt hierboven de stelling dat God Zijn werk doet, in welke kerk dan ook.
om mee te discussiëren dacht ik, laat ik de stelling dat calvijn voor een afscheid van zijn eigen kerk ging er eens inwerpen.
kijken wij wel eens zo naar een lichter of zwaarder kerkverband om ons heen?
waarom zouden wij beter zijn dan de roomse kerk in de tijd van calvijn?

dat dus.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door jvdg »

sela schreef:awel, dat zullen wij doen.

het is vandaag een gedenkwaardige dag. het is 500 jaar geleden dat calvijn geboren werd.
vandaar dat hij speciaal op dit moment in mijn gedachten is.

er klinkt hierboven de stelling dat God Zijn werk doet, in welke kerk dan ook.
om mee te discussiëren dacht ik, laat ik de stelling dat calvijn voor een afscheid van zijn eigen kerk ging er eens inwerpen.
kijken wij wel eens zo naar een lichter of zwaarder kerkverband om ons heen?
waarom zouden wij beter zijn dan de roomse kerk in de tijd van calvijn?

dat dus.
Helder, bedankt!
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door Alexander CD »

sela schreef:awel, dat zullen wij doen.

het is vandaag een gedenkwaardige dag. het is 500 jaar geleden dat calvijn geboren werd.
vandaar dat hij speciaal op dit moment in mijn gedachten is.

er klinkt hierboven de stelling dat God Zijn werk doet, in welke kerk dan ook.
om mee te discussiëren dacht ik, laat ik de stelling dat calvijn voor een afscheid van zijn eigen kerk ging er eens inwerpen.
kijken wij wel eens zo naar een lichter of zwaarder kerkverband om ons heen?
waarom zouden wij beter zijn dan de roomse kerk in de tijd van calvijn?

dat dus.
Ik vind dat je gelijk heb met die vraag te stellen zijn wij beter dan de roomse kerk in de tijd van Calvijn, in de bevindelijk gereformeerde kerken is het ook steeds meer een werk evangelie geworden, we moeten ons bekeren, daar ligt de grootste nadruk op, we kijken naar onszelf.

Maar God zegt: IK ZAL...

We zullen moeten zien op de grote werken Gods en geloven dat wij daar deel in mogen hebben.
Wentel uw weg op de Heere en Hij zal het voor u maken. Ps 37.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door Gijs83 »

Democritus schreef:
Genade door recht schreef:Laten we alsjeblieft niet doen alsof we allemaal gek zijn. Velen onder ons hebben weleens gekerkt in een (behoudende) PKN-gemeente, een HHK-gemeente, of (O)GG(iN)-gemeente, of wat dan ook wat iets meer rechts georiënteerd is. De meesten onzer weten ook hoevelen (weinigen) in dergelijke gemeenten voor zichzelf geloven dat zij behouden zijn. Het overgrote deel gelooft dat voor zichzelf niet. Jullie denken toch werkelijk niet dat die allemaal daarvan constant wakker liggen?? Ik praat het rustig slapen tijdens een onbekeerde staat niet goed, maar als Raka schrijft wat voor een groot deel van de gereformeerde gezindte de werkelijkheid is, schrijft hij niks nieuws. En dat weten we hier best.
Of het nieuws is of niet doet niet terzake. Maar dat is dan wel gevolg vaak van een onevenwichtige prediking. Daar mag zeker tegen geageerd worden. Want als we zou rustig denken te kunnen leven, omdat het toch bijna niet kan, dan bedriegen we onszelf.

Dus als mensen daarop reageren door de armoede en m.i. ook onbijbelse gedachtegang die wordt aangehangen aan de kaak te stellen dan is daar niets mis mee.

Want God wordt zo tekort gedaan als we met ons menselijke geredeneer buiten ons leven te houden.
Dat wij zo rustig voortleven, dat komt toch door onze val(en nu probeer ik me er niet vanaf te maken!) Vanuit onszelf kunnen we daar ook niet uitkomen. :cry
Gebruikersavatar
denkertje21
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 okt 2008, 21:19

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door denkertje21 »

Gijs83 schreef: Dat wij zo rustig voortleven, dat komt toch door onze val(en nu probeer ik me er niet vanaf te maken!) Vanuit onszelf kunnen we daar ook niet uitkomen. :cry
En dus? Toch maar rustig gaan slapen?
Leer mij volgen mét mijn vragen...
Plaats reactie