Wie is de Heere Jezus voor u?

BJD

Re: Wie is de Heere Jezus voor u?

Bericht door BJD »

@Dia,
Je hebt het over in welke weg . Je stelt
DIA schreef:Ik vraag altijd: Hoe gaat dat, hoe moet dat, Hoe kan dat?
Heb je het boek van Ds C Harinck gelezen "de toeleidende weg tot Christus? Is heel verhelderend!
aritha

Bericht door aritha »

-DIA- schreef: Ik geloof ook dat de behoudende flank zich beter hieruit kan terugtrekken.
Het wordt toch niet begrepen...
Wil een refoforum nog zin hebben, dan zouen zulke essentiele punten zeker
behandeld moeten kunnen worden.
Dat dit blijkbaar niet kan, daaruit moet ik de conclusie trekken dat ik ben
wat ik al eerder ergens heb gezegd:

Een mens in de -DIA SPORA-

Laten we dus deze discussie dus maar stoppen, het heeft verder geen zin, en ik
wens geen spelbreker te zijn. Wel hoop ik dat ik oprecht ben geweest in
wat ik gezegd heb. En in dezen heb ik mijn conciëntie niet tegen...
Ja DIA, je komt heel oprecht over.
En wil een refoforum nog zin hebben, dan zouden zulke belangrijke punten zeker behandeld moeten kunnen worden.
Er moet alleen wel ruimte zijn voor allebei.
Denk je eens in hoe het is om minder-behoudend te zijn.
Dan durf je bijna niets over je innerlijk te zeggen omdat er gelijk commentaar komt.
Ik vind Helma heel erg behoudend trouwens.
:hum

De bedoeling van deze topic was: Wat zou jij zeggen als je deze vraag voorgeschoteld kreeg: Wat is de Heere Jezus voor U.Het was niet de bedoeling dat deze vraag uitgeplozen zou worden.
Soms moet je in heel weinig tijd iets zeggen.
En 'wat' zeg je dan?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

BJD schreef:@Dia,
Je hebt het over in welke weg . Je stelt
DIA schreef:Ik vraag altijd: Hoe gaat dat, hoe moet dat, Hoe kan dat?
Heb je het boek van Ds C Harinck gelezen "de toeleidende weg tot Christus? Is heel verhelderend!
Ik heb zeker wel wat van ds. Harinck gelezen, en ook preken van hem gehoord.
Toch vind ik me daarin niet echt verklaard... We zouden geen namen noemen trouwens.
Maar je kan toch wel weten welk een verschil er ligt tussen genoemde predikant en
de behoudende vleugel.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Jongere

Bericht door Jongere »

Even voor de duidelijkheid: we gaan hier niet opnieuw beginnen wat net elders op het forum is afgesloten.
Dus terug on-topic. Ik ben van mening dat verheldering vragen altijd mogelijk is. Maar bijvoorbeeld ook per pb.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Terug maar weer naar het topic-onderwerp, a.u.b.
Jongere

Bericht door Jongere »

Zo, dat is duidelijk. :D
judith

Bericht door judith »

:super
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Twee mods, één gedachte, zeg maar. :)
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Er was een keer iemand, die aan Ds. Kersten vroeg, kent u Jezus? Toen mocht hij ja zeggen, maar toen werd hem ook nog gevraagd, kunt u Hem uittekenen?
Kunnen wij dat ook? Christus uittekenen?
Is misschien een goede vraag om eens over na te denken.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

-DIA- schreef:
Maar nu mis ik nog wel hoe het gaat in de praktijk...
hoe wordt nu de grootste vijand van vrije genade daarvoor ingewonnen?
De praktijk, de weg die God met zijn kinderen houdt...
Ik vraag altijd: Hoe gaat dat, hoe moet dat, Hoe kan dat?
En dan zijn er niet veel mensen die dan nog verder kunnen vertellen.
Helaas wel de praktijk die ik ondervindt...
Eén ding weet ik: Dat ik Hem moet kennen, dat ik zonder Hem
de eeuwigheid niet kan aandoen, dat ik zonder Hem ook nooit gelukkig kan zijn...
Ook al wroeten we (als natuurlijke mensen) altijd maar weer in de zwarte grond van de
wereld...
Maar toch heb ik dan liever een levend gemis als een vermeend bezit... En daarmee
bedoel ik niet iemand te oordelen, maar ik durf het persoonlijk niet op zulke losse gronden
te bouwen...
Weet je DIA, waar jij naar vraagt, dat is bevinding. Dat is niet te beschrijven, niet te verklaren. Daar kan alleen stamelend over gesproken worden, zoals Helma dat gedaan heeft. Stel eens voor dat we heel dat geheimenis tot in de puntjes zouden kunnen beschrijven, dan is het geen wonder meer. Dan is het een dode theorie, een schematische verhandeling. Dan is het leven eruit. Als je het aan mij vraagt hoe het precies gegaan is, dan moet ik ook eerlijk zeggen: ik weet het niet te beschrijven. Voor mij is ps 56:5 (berijmd) erg gaan leven. De genade die jij zo graag uitgetekend ziet, gaat alle verstand te boven. Je moet het zelf ontvangen hebben, je moet er bevindelijk van weten. Anders zal je nooit de weg weten, zal je Hem nooit recht leren kennen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Dat doet me denken aan het volgende voorval wat me eens verteld is.

Er kwamen Jehova's getuigen aan de deur bij een ouderling in Rotterdam. Die vroegen of hij wel naar de kerk ging, wat de ouderling bevestigend beantwoordde. Toch ontstond er even een gesprekje. Maar het bleek de Jehova's getuigen dat ze hier niet meer nodig waren. De ouderling had wel een vraag aan de Jehova's getuigen: kent u werkelijk de Heere Jezus. "Ja", zeiden ze, "natuurlijk". "Kunt u me dan eens vertellen hoe Hij er uitziet", vroeg de ouderling. Toen bleef het stil en de Jehova's getuigen moesten het antwoord schuldig blijven. "Maar" merkte er een op, "kunt ú dan vertellen hoe Hij er uitziet?" "Ja, dat kan ik" zei die ouderling, "Hij is blank en rood en draag de banier boven tienduizend. Alles wat aan Hem is, is gans begeerlijk, ja zulk Een is mijn Liefste".
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Erasmiaan schreef:Dat doet me denken aan het volgende voorval wat me eens verteld is.

Er kwamen Jehova's getuigen aan de deur bij een ouderling in Rotterdam. Die vroegen of hij wel naar de kerk ging, wat de ouderling bevestigend beantwoordde. Toch ontstond er even een gesprekje. Maar het bleek de Jehova's getuigen dat ze hier niet meer nodig waren. De ouderling had wel een vraag aan de Jehova's getuigen: kent u werkelijk de Heere Jezus. "Ja", zeiden ze, "natuurlijk". "Kunt u me dan eens vertellen hoe Hij er uitziet", vroeg de ouderling. Toen bleef het stil en de Jehova's getuigen moesten het antwoord schuldig blijven. "Maar" merkte er een op, "kunt ú dan vertellen hoe Hij er uitziet?" "Ja, dat kan ik" zei die ouderling, "Hij is blank en rood en draag de banier boven tienduizend. Alles wat aan Hem is, is gans begeerlijk, ja zulk Een is mijn Liefste".
Tja, zo zouden we nog meer beschrijvingen uit de Bijbel kunnen halen, zoals Openbaring 1:13-18. Dat zal ons niet "aanspreken" als we daar nog geen bevindelijke kennis aan hebben.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Die informatie heeft ze vast geholpen.
Jongere

Bericht door Jongere »

Jolanda, ik geloof dat je het nu wel heel sterk doordrijft. Het wordt bijna iets "gnostisch" - daar kan je ook niets over godsdienst zeggen zo lang je niet zelf in het geheim deelt.
De natuurlijke mens begrijpt niet de dingen die des Geestes Gods zijn, dat is waar. Maar anderzijds moeten we niet te sterke tegenstellingen gaan maken. Een persoonlijk getuigenis van iemand over Christus, zoals in het verhaal van Erasmiaan, kan ook helpen om mensen aan het denken te zetten. De Heilige Geest werkt door de middelen en vaak geleidelijk. Het is juist het kenmerk van het Nieuwe Testament dat het getuigenis over Jezus zo helder en onomwonden is. Het is misschien niet zozeer een kwestie van begrip, maar eerder van een keuze: wat doe je met wat je hoort van Hem? Besef dat ieder nee, ieder uitstel, ieder geen onvoorwaardelijk ja tot verharding leidt.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Erasmiaan schreef:Voor dit soort getuigenissen én de reacties daarop (die dan ook weer niet uit kunnen blijven) was ik al bang. Laten we of dit soort topics niet meer openen of de getuigenissen en de kritiek daarop komt voor lief nemen: dit heeft nu eenmaal te maken met een ander geloofsklimaat. Maar ik zie meer in het eerste.
En Gods gebod aan ons in de brief van Petrus dan?

Weest altijd bereid....

????

En Christus zelf: "Wie Mij zal belijden voor de mensen, die zal ik belijden voor Mijn Vader.....?

Wat doe je met die woorden? Of worden die uit je Bijbel geschrapt, als zijnde te persoonlijk en gevaarlijk?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie