@Tiberius: Eenheid in een kerkenraad is goed. Maar verscheidenheid is minstens net zo belangrijk. En ook erg belangrijk: Niet teveel familie-relaties. Zo ken ik kerkenraden, die bij wijze van spreken op een verjaardag alle besluiten kunnen nemen, omdat de meerderheid nauwe familiebanden (broer, vader, opa, broer van vrouw, vader van vrouw, opa van vrouw, neef met close contact) met elkaar heeft. Persoonlijk vindt ik dat erg ongezond. Uit principe zou ik in zo'n geval blanco stemmen, als het 2-tal weer 2 familieleden bevat (uiteraard met bekendmaking van de reden).
De kerkenraad is er om te dienen, niet om blindelings gehoorzaamd te worden. Ze zijn over ons gesteld, als het gaat om leren en vermanen. Ze zijn onder de gemeente gesteld, als het gaat om verkiezen.Tiberius schreef:Blanco stemmen is in wezen zonde tegen het vijfde gebod, omdat je je verzet tegen het tweetal dat door de kerkenraad gesteld is.
M.i. moet iedereen zijn stem voor God kunnen verantwoorden. Dus m.i. is het volgende zonde:
1. Stemmen op een 2-tal die een ongezonde samenstelling van een kerkenraad tot gevolg heeft, of een ongezonde situatie versterkt (ongezond in evenwichtige vertegenwoordiging van héél de gemeente, of in verband met familie-relaties)
2. Het herstemmen van een ouderling/diaken, om andere redenen dan dat hij een geschikte ambtsdrager is (veel mensen klagen over bepaalde (meestal oude mannen) ambtsdragers, maar herstemmen hem vervolgens - uit een soort beleefdheid of groepsdwang - weer bij de volgende verkiezing)
3. Het stemmen op een kandidaat om andere redenen dan omdat je hem het meest geschikt acht (bv omdat hij familie is, of omdat hij naast je in de bank zit, etc)