Bureaucraat schreef:Geka schreef:
Dat ik het niet met hem eens ben is wat anders dan dat ik niet op hem in zou gaan. Als ik Rom 10 vergelijk met 1 Kor 1 is het m.i. glashelder dat in het NT de prediking van het Woord het middel is wat God gebruikt om zondaren te bekeren.
Dat ontken ik ook helemaal niet, maar ter ondersteuning van de verkondiging is het goed mogelijk om gebruik te maken van toneel of andere vormen van uitbeelding.
Inderdaad. Laatst had onze dominee een wereldkaart meegebracht, met daarop de landen waar Christenen vervolgd worden. Strikt genomen is dat niet het Woord, maar het zette zijn preek over Mattheus 5:10 wel kracht bij. Vinden jullie dat dan ook verkeerd? Daarnaast gebruiken de meeste dominees ook mimiek (tenminste, dat hoop ik), wat je als een rudimentaire vorm van toneel kunt beschouwen.
100% prediking bestaat niet, en dus staat m.i. de bijbelse weg open naar ondersteunende vormen voor de prediking.
Smytegelt schreef: [ Toneel ] ondersteunt niet, het breekt af en maakt het Evangelie van genade tot een humane aai over de bol in plaats van de bediening der verzoening.
Het spijt me zeer, maar ik vind je conclusie niet erg logisch. In een toneelstuk kan best naar voren komen dat God een verterend Vuur is en toneel hoeft ook niet altijd als vermaak te dienen. Trouwens, ook de stijlvorm van het gesproken woord kan tot vermaak dienen, bijv. in het cabaret. Maakt dat die stijlvorm verkeerd? Nee, want ze is bijbels. Dus stijlvormen die tot vermaak kunnen dienen zijn niet per definitie verkeerd.
geka schreef:En daardoor zijn we weer terug bij datgene, waar de Reformatie zich op grond van Gods Woord tegen verzet heeft..
98. Vr. Maar zou men de beelden in de kerken als boeken der leken niet mogen dulden?
Antw. Neen; want wij moeten niet wijzer zijn dan God, Dewelke Zijn Christenen niet door stomme beelden (a), maar door de levende verkondiging Zijns Woords wil onderwezen hebben (b).
Dit is een stroman, want je kunt de hier voorgestelde hulpmiddelen niet vergelijken met beelden in de kerken ten tijde van de Reformatie. Die dienden namelijk
ter vervanging van de Woordverkondiging, omdat a) de bijbel alleen in het Latijn aanwezig was en b) het grootste gedeelte van de bevolking analfabeet was.
Het is hier niemands bedoeling om de prediking te vervangen door toneel etc., maar om de prediking te
ondersteunen.