Wetenschappelijke onderbouwing van preken

Smytegelt

Re: Wetenschappelijke onderbouwing van preken

Bericht door Smytegelt »

Bureaucraat schreef:Dat ontken ik ook helemaal niet, maar ter ondersteuning van de verkondiging is het goed mogelijk om gebruik te maken van toneel of andere vormen van uitbeelding.
Gruwelijke ketterij.
Het geloof is uit het gehoor. Geloof in God waarmee wij mensen verzoend moeten worden. Buiten Christus is de Heere een verterend vuur. Een vorm van toneel en andere vermaaksvormen verstaan de ernst van het Evangelie niet!
Het ondersteunt niet, het breekt af en maakt het Evangelie van genade tot een humane aai over de bol in plaats van de bediening der verzoening.
Geka

Bericht door Geka »

Bureaucraat schreef:
Geka schreef: Dat ik het niet met hem eens ben is wat anders dan dat ik niet op hem in zou gaan. Als ik Rom 10 vergelijk met 1 Kor 1 is het m.i. glashelder dat in het NT de prediking van het Woord het middel is wat God gebruikt om zondaren te bekeren.
Dat ontken ik ook helemaal niet, maar ter ondersteuning van de verkondiging is het goed mogelijk om gebruik te maken van toneel of andere vormen van uitbeelding.
En daardoor zijn we weer terug bij datgene, waar de Reformatie zich op grond van Gods Woord tegen verzet heeft..

98. Vr. Maar zou men de beelden in de kerken als boeken der leken niet mogen dulden?
Antw. Neen; want wij moeten niet wijzer zijn dan God, Dewelke Zijn Christenen niet door stomme beelden (a), maar door de levende verkondiging Zijns Woords wil onderwezen hebben (b).
refo

Bericht door refo »

Geka schreef:
Bureaucraat schreef:
Geka schreef: Dat ik het niet met hem eens ben is wat anders dan dat ik niet op hem in zou gaan. Als ik Rom 10 vergelijk met 1 Kor 1 is het m.i. glashelder dat in het NT de prediking van het Woord het middel is wat God gebruikt om zondaren te bekeren.
Dat ontken ik ook helemaal niet, maar ter ondersteuning van de verkondiging is het goed mogelijk om gebruik te maken van toneel of andere vormen van uitbeelding.
En daardoor zijn we weer terug bij datgene, waar de Reformatie zich op grond van Gods Woord tegen verzet heeft..

98. Vr. Maar zou men de beelden in de kerken als boeken der leken niet mogen dulden?
Antw. Neen; want wij moeten niet wijzer zijn dan God, Dewelke Zijn Christenen niet door stomme beelden (a), maar door de levende verkondiging Zijns Woords wil onderwezen hebben (b).
Volgens mij hebben we het daar al eens over gehad.
Ik vraag me af of een zekere vorm van drama door levende (sprekende) mensen hetzelfde is als een gebeitelde steenklomp of gekerfd stuk hout ergens in een hoekje van de kerk.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
rekcor

Bericht door rekcor »

Bureaucraat schreef:
Inderdaad. Laatst had onze dominee een wereldkaart meegebracht, met daarop de landen waar Christenen vervolgd worden. Strikt genomen is dat niet het Woord, maar het zette zijn preek over Mattheus 5:10 wel kracht bij. Vinden jullie dat dan ook verkeerd? Daarnaast gebruiken de meeste dominees ook mimiek (tenminste, dat hoop ik), wat je als een rudimentaire vorm van toneel kunt beschouwen.

100% prediking bestaat niet, en dus staat m.i. de bijbelse weg open naar ondersteunende vormen voor de prediking.
Smytegelt schreef: [ Toneel ] ondersteunt niet, het breekt af en maakt het Evangelie van genade tot een humane aai over de bol in plaats van de bediening der verzoening.
Het spijt me zeer, maar ik vind je conclusie niet erg logisch. In een toneelstuk kan best naar voren komen dat God een verterend Vuur is en toneel hoeft ook niet altijd als vermaak te dienen. Trouwens, ook de stijlvorm van het gesproken woord kan tot vermaak dienen, bijv. in het cabaret. Maakt dat die stijlvorm verkeerd? Nee, want ze is bijbels. Dus stijlvormen die tot vermaak kunnen dienen zijn niet per definitie verkeerd.
geka schreef:En daardoor zijn we weer terug bij datgene, waar de Reformatie zich op grond van Gods Woord tegen verzet heeft..

Dit is een stroman, want je kunt de hier voorgestelde hulpmiddelen niet vergelijken met beelden in de kerken ten tijde van de Reformatie. Die dienden namelijk ter vervanging van de Woordverkondiging, omdat a) de bijbel alleen in het Latijn aanwezig was en b) het grootste gedeelte van de bevolking analfabeet was.

Het is hier niemands bedoeling om de prediking te vervangen door toneel etc., maar om de prediking te ondersteunen.
parsifal

Bericht door parsifal »

Het is toch niet perse of/of? Een beetje ondersteuning kan geen kwaad, zolang de verkondiging maar niet aangepast wordt aan wat uitgebeeld kan worden.

Zelf zie ik wel waarde in symboliek en ook in sommige toneelvoorstellingen. Net zoals ik veel leer van beeldende verhalen als de kronieken van Narnia. Ik een filmpje van Willow Creek: http://www.youtube.com/watch?v=YiNBmNl88Pk
indrukwekkend vind en de muziek ook tot me kan spreken als ondersteuning van het Woord.

Daarbij is het natuurlijk niet slechter om bij de opbouw van je preek te letten op wat uit onderzoek is gebleken over wanneer dingen het beste blijven hangen, in plaats van kunstmatig drie punten te zoeken ofzo. Wetenschap kan best wat helpen, ook ondersteuning met handouts of beamer.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Bureaucraat

Bericht door Bureaucraat »

Smytegelt schreef: Het geloof is uit het gehoor. Geloof in God waarmee wij mensen verzoend moeten worden. Buiten Christus is de Heere een verterend vuur. Een vorm van toneel en andere vermaaksvormen verstaan de ernst van het Evangelie niet!
Het ondersteunt niet, het breekt af en maakt het Evangelie van genade tot een humane aai over de bol in plaats van de bediening der verzoening.
Dat het geloof uit het gehoor is, doet niets af aan het feit dat toneel kan bijdragen om het aangehoorde beter te begrijpen. Bovendien snap ik niet dat je toneel ter ondersteuning van de verkondiging ziet als iets verteerd zou worden door vuur. Dat jij vindt dat toneel en andere communicatiemiddelen de ernst van de blijde boodschap niet zouden kunnen weergeven, is omdat jij vastgeroest zit binnen de kaders van de traditie.

Overigens waren ketters in de 16e eeuw de mensen van de 'juiste' zijde. Dus ik vat het in dit kader maar op als geuzennaam.
Laatst gewijzigd door Bureaucraat op 12 jun 2009, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Bureaucraat

Geka schreef: En daardoor zijn we weer terug bij datgene, waar de Reformatie zich op grond van Gods Woord tegen verzet heeft..

Zoals een ander reeds heeft aangegeven is een beeld niet te vergelijken met toneel. Bovendien draagt toneel ook bij aan de levende verkondiging van het woord van God.
Geka

Bericht door Geka »

Bureaucraat schreef:
Geka schreef: En daardoor zijn we weer terug bij datgene, waar de Reformatie zich op grond van Gods Woord tegen verzet heeft..

Zoals een ander reeds heeft aangegeven is een beeld niet te vergelijken met toneel. Bovendien draagt toneel ook bij aan de levende verkondiging van het woord van God.
Dat vind ik een zwak argument. Natuurlijk is toneel wat anders dan een beeld. Maar de intentie van de Catechismus is duidelijk lijkt me: door de verkondiging van het Woord wil God Zijn christenen onderwijzen. En je kunt het net zo draaien als je wilt, maar toneelspel is iets fundamenteel anders dan verkondiging.

Ik blijf er bij dat het absoluut onschriftuurlijk is om af te wijken van de verkondiging van het Woord. Let maar eens op de vele verschillende Griekse werkwoorden die Paulus gebruikt om de verschillende facetten van de ene zaak van de verkondiging onder woorden te brengen. Dat bevestigt opnieuw: de verkondiging is het middel wat God geeft en gebiedt.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Smytegelt schreef:Het geloof is uit het gehoor. Geloof in God waarmee wij mensen verzoend moeten worden. Buiten Christus is de Heere een verterend vuur. Een vorm van toneel en andere vermaaksvormen verstaan de ernst van het Evangelie niet!
Strikt genomen zou de dominee dan achter een scherm moeten staan, want door (druk) gesticuleren, maakt hij dan ook beelden bij het Woord.
Geka schreef:En daardoor zijn we weer terug bij datgene, waar de Reformatie zich op grond van Gods Woord tegen verzet heeft..

Dit gaat over beelden van steen, niet over toneel. Dat is inlegkunde.
The Groom's still waiting at the altar
Smytegelt

Bericht door Smytegelt »

Och, wie durft het aan God uit te beelden als verterend vuur ter ondersteuning van de predikatie?
Zou een acteur al niet wenend over de grond kruipen bij het in studeren van die rol?
Waar blijft ons dierbare belijdenisgeschrift uit Heidelberg als Geka zich zo moet verdedigen met de visie overeenkomstig de Catechismus? Beseft u dat u morrelt aan de grondslag van dit forum?
Jan

Bericht door Jan »

Smytegelt schreef:Och, wie durft het aan God uit te beelden als verterend vuur ter ondersteuning van de predikatie?
Madonna! Alleen heb ik niet het idee dat er daar mensen bekeerd zijn.
Geka

Bericht door Geka »

Bonny schreef:
Smytegelt schreef:Het geloof is uit het gehoor. Geloof in God waarmee wij mensen verzoend moeten worden. Buiten Christus is de Heere een verterend vuur. Een vorm van toneel en andere vermaaksvormen verstaan de ernst van het Evangelie niet!
Strikt genomen zou de dominee dan achter een scherm moeten staan, want door (druk) gesticuleren, maakt hij dan ook beelden bij het Woord.
Geka schreef:En daardoor zijn we weer terug bij datgene, waar de Reformatie zich op grond van Gods Woord tegen verzet heeft..

Dit gaat over beelden van steen, niet over toneel. Dat is inlegkunde.
Misschien is het handig om eerst eens te onderzoeken wat de HC hier zowel in negatieve als in positieve zin wil zeggen...Mijn opmerking heeft helemaal niets met inlegkunde te maken.
Da Capo

Bericht door Da Capo »

Bureaucraat schreef:Ik kan mij niet voorstellen dat men een bepaald toneelstuk ten uitvoer brengt, zonder dat men tijdens of erna dit voorziet van mondelinge toelichting. Toneel kan daarom wel degelijk een hulpmiddel zijn voor bijvoorbeeld verkondiging aan ongelovigen of andere doelgroepen zoals verstandelijk gehandicapten.
Zoals eerder opgemerkt is Gods Woord glashelder over de wijze waarop het Evangelie gebracht moet worden.
Waarom wil je dan wijzer zijn dan God?
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
hmprff

Bericht door hmprff »

in de tijd van het Nieuwe Testament kende met het toneel ook al, dat is echt niet iets nieuws...
Men noemde het natuurlijk anders, maar in wezen was het hetzelfde.
Maar nergens in de Bijbel lees ik dat de apostelen het toneel gebruikte om het Evangelie te verkondigen.
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Bureaucraat

hmprff schreef:in de tijd van het Nieuwe Testament kende met het toneel ook al, dat is echt niet iets nieuws...
Men noemde het natuurlijk anders, maar in wezen was het hetzelfde.
Maar nergens in de Bijbel lees ik dat de apostelen het toneel gebruikte om het Evangelie te verkondigen.
Nergens lees ik dat men een orgel gebruikte om zang te begeleiden, dus dat laatste is geen argument.

Bovendien heeft hier niemand beweerd dat toneel (en niet het toneel) of andere communicatievormen in de plaats van verkondiging dienen te komen, maar dat ze kunnen dienen als aanvulling. Jezus gebruikte toch ook een gangbare manier om duidelijk te maken wat Hij precies bedoelde. Toneel is een moderne variant van de gelijkenis.
Plaats reactie