.

esthervanbuuren

Re: De schrik des Heeren

Bericht door esthervanbuuren »

ik weet dat alleen God mensen kan bekeren, maar,,
Hij gebruikt daar wel mensen voor.

zoals bij filippus, met die man in de koets?????
die in jesaja zat te lezen.
En dan moeten wij ons afvragen, zouden wij dat ook doen?
Als God het zou willen?

Bij mijn bekering is mijn werkgever gebruikt.
Die heeft mij op het goede pad gebracht.

Hoe staat het ook al weer.
Het is apollos die begoten heeft.
Maar God die het wasdom geeft.

groet esther.
we blijven bedelaars dat is waar
freek

Bericht door freek »

Afgewezen schreef:
freek schreef:Ook wel interessant. Paulus wist van de schrik des Heeren (even in het midden latend wat dat precies was). Omdat hij die schrik kende, bewoog hij mensen tot het geloof. Kennelijk wilde hij alle mensen daarvoor bewaren.
Tegenwoordig is er een leer ontstaan waarin je die schrik moet herbeleven, vóórdat je tot geloof mag komen. Toch wel een ingrijpende wijziging.
Beetje vreemde reactie. Als Paulus mensen beweegt om tot het geloof te komen met het oog op de schrik des Heeren, dan wil je toch niet beweren dat de mensen die tot geloof kwamen daar géén weet van hadden?
Als je iemand waarschuwt met het oog op een bepaald gevaar, dan gaat iemand pas lopen als hij dat gevaar ook onderkent.
Natuurlijk is mijn reactie ernstig kort door de bocht. Maar ja, soms pas je de toon van je posting wel eens aan aan degene waarop je reageert. Al denk ik inderdaad dat deze tekst uit de bijbel in ieder geval niet bewijst dat er eerst een fase van wanhoop moet plaatsvinden, alvorens iemand tot geloof kan komen. En die kant wil PvS wel op.

Het besef dat je buiten Christus bent en dat je verlossing nodig hebt is nog niet hetzelfde als beleven en ervaren dat God buiten Christus een verterend vuur is, ofwel het beleven van de 'schrik des Heeren'. Dat is bevinding voor een diep doorgeleide christen, niet voor een onwedergeborene.
Daarom is het zo begrijpelijk dat juist deze christenen zo bewogen zijn met het eeuwig heil van hun ongelovige medemensen.
esthervanbuuren

Bericht door esthervanbuuren »

zou lidia bv de schrik des Heeren gekent hebben?

Zo uit mijn hoofd staat het er niet.

groet esther.
we blijven bedelaars dat is waar
freek

Bericht door freek »

esthervanbuuren schreef:zou lidia bv de schrik des Heeren gekent hebben?

Zo uit mijn hoofd staat het er niet.

groet esther.
Volgens heel veel bijbeluitleg wel.
memento

Bericht door memento »

esthervanbuuren schreef:zou lidia bv de schrik des Heeren gekent hebben?
De Bijbelschrijver vond het in ieder geval niet nodig om het te vermelden...
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gian

Bericht door Gian »

Praktisch alle andere vertalingen gebruiken in 2Kor 5 een ander woord. Iig niet het woord schrik.
Meer in de zin van ´wij dan wetende dat de Heere te vrezen is´.

Ik weet niet of er mensen zijn die verstand van de grondtekst hebben, maar ik heb het vermoeden dat het woordje ´schrik´ een beetje verkeerd geïnterpreteerd wordt, en dan in de zin van, we moeten verschrikt gestaan hebben van Gods rechtvaardigheid, en onder Zijn verschrikkend recht doorgegaan zijn voordat... enz.

Die theologie verwerp ik omdat hier velen door misleid worden. God laat alleen zijn gerechtigheid voelen als we door de wet tot geloof willen komen.
In onze bedeling hebben we toegang tot de berg Sion, en lopen velen om via de Sinaì.
Het offer is gebracht, de voldoening is ruimschoots aanwezig voor ieder die het gelooft. Mijn zoon, mijn dochter, geef Mij uw hart, komt allen tot mij ect ect.
Jezus heeft nooit iemand de wet opgelegd, Paulus ging het Evangelie verspreiden, niet de wet!
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Avi

Bericht door Avi »

:livre
In vrijwel alle teksten wordt de Hebreeuwse uitdrukking hwhy tary (jireat JHWH) gebruikt. Slechts in 1 tekst,Job 28:28, komt de uitdrukking ynda tary (jireat adonai) voor. Het zelfstandignaamwoord hary (jireah), 'vrees of vreze', is afgeleid van het werkwoord ary (jaree) hetgeen 'vrezen' en 'ontzag hebben' betekent. In het Nieuwe Testament komt deze uitdrukking 2 keer voor, namelijk in Handelingen 9:31 en Kolossenzen 3:22. In Handelingen 9:31 luidt de uitdrukking in het Grieks fobw tou kuriou (phoboi tou kuriou). Hier wordt een vervoeging van het zelfstandige naamwoord fobov (phobos) gebruikt hetgeen de volgende betekenissen kan hebben: vlucht, schrik, angst, vrees en ontzag. In Kolossenzen3:22 vinden we een vervoeging van het werkwoord waar fobov (phobos) mee samenhangt , namelijk fobew (phobeo). Letterlijk staat er: foboumenoi ton yeon(phoboumenoi ton theon), vrezende God, zoals ook de Statenvertaling dit tekstgedeelte vertaalt.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Het Griekse woord fobos betekent schrik, angst en vrees.
In de Bijbel betekent het ofwel angst in de eigenlijke zin van het woord, zoals dikwijls in de Evangeliën dit woord gebruikt wordt.
Soms betekent het de kinderlijke vreze des Heeren.
De SV kozen gezien het verband voor de eerste betekenis, namelijk vrees, schrik of angst in de eigenlijke zin van het woord.
Net als de diverse Engelse vertalingen die kiezen voor de vertaling 'terror'.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

.
Gian

Bericht door Gian »

PvS schreef: En voor wie is het Evangelie eigenlijk?
Alleen voor een paar eigenzinnige mensen in NL die de waarheid in pacht hebben. De rest mag naar de hel.
Je vraag is pijnlijk, heb er verder geen zinnig antwoord op voor je. Ws ben je ook slachtoffer.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

.
refo

Bericht door refo »

Na Pinksteren.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marnix

Bericht door Marnix »

Volgens mij ontstaat er een probleem of een weerstand tegen "schrik / angst", juist omdat we het op onszelf gaan toepassen. Dan wordt de tekst "wij nu kennende de schrik des Heeren" uitgelegd als: Wij voelen die angst van God ook ons ons.... of zoiets. Uit eigen leven kennen wij die schrik. Alsof gelovigen in angst leven, angst voor een toornige God.

Maar gelukkig gaat het daar niet over. Omdat we Gods toorn over de zonde kennen en weten dat Hij terug zal komen om te oordelen, ook te veroordelen, daarom vertellen we het evangelie door en trachten we mensen voor Christus te winnen. Niet omdat wij in angst leven, bang moeten zijn voor God.

En dat maakte Bert eerder ook al duidelijk.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
refo

Bericht door refo »

Zonderling schreef:
refo schreef:HSV is niet zozeer een afzwakking, maar wel een eigentijds gebruik van het woord 'vrezen': angst hebben voor.
Dat is pertinent NIET waar.

Het woord 'vrezen' wordt in de HSV zo gebruikt dat het kan betekenen de kinderlijke vreze voor God en dat is niet 'angst'.
Ik zeg juist: het is een eigentijds gebruik= wat het in de volksmond nu betekent.
De vraag is of dat verstandig is, gezien de gebruikersgroep.

Maar gezien de discussie lijkt het erop dat 'vreze des Heeren' ook een goede vertaling is.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie