Erasmiaan schreef:
De gebedskring waar ik tegen wil en dank bij betrokken was kwam zeer zeker uit de Evangelische hoek. Die mensen hadden nog geen flauw benul van de Nadere Reformatie en de puriteinen. Het zij te vrezen dat dat voor meer gebedskringen geldt (waarbij ik niets zeg over de gebedskringen waar forummers aan deel nemen).
Tja, maar ik neem niet aan dat kennis van de Nadere Reformatie en de Puriteinen geen voorwaarde is om samen te bidden
De Heere Jezus bad in het verborgene, alleen, zoals eerder aangegeven.
Dat is niet helemaal waar. Hij riep mensen daartoe op als reactie op het gedrag van Farizeeen die met het bidden te koop liepen. Maar Hij bad niet alleen in het verborgene maar ook gewoon bij een maaltijd enzo. In Johannes 17 is zelfs een heel gebed van Hem opgeschreven.
Overigens heb ik het idee dat het in die tijd niet heel gewoon was om samen te bidden. Je ziet dit gebeuren in Handelingen, als de Geest is gekomen... en er gemeenten ontstaan die alles delen. En alles is dan niet alleen maar alle materiele zaken.
En laten we uitkijken dat het geen vragenlijstjes voor God worden, die we afkaarten.
Helemaal mee eens. Gods grootheid moet ik in het gebed centraal staan. Bidden is in de eerste plaats Aanbidden, lofprijzen. Daarna komen de noden van onze naasten en als laatste onze eigen vragen.
Verder wil ik de post van BJD noemen, we hebben al veel gebed samen, voor de gemeenschappelijke noden. De persoonlijke noden kunnen dan in de eenzaamheid voor Gods aangezicht gebracht worden.
Klopt, maar het kan heel fijn zijn voor mensen als er dan ook voor elkaar wordt gebeden, voor die persoonlijke noden die niet allemaal in de kerkdiensten aan de orde komen, voor dingen die mensen misschien makkelijker delen in een kleine groep etc.
Maar ik ben nog steeds benieuwd naar waarom die gebedsgroep volgens jou zo verkeerd was en of dat een gevoelskwestie, iets wat je totaal niet gewend bent en daarom veremd vindt of dat het op Bijbelse gronden niet goed is.