Beste DIA,-DIA- schreef:Als de bevindelijke waarheid
niet meer gepreekt wordt...
Niet meer het werk Gods verteld wordt...
Zal binnen 1 generatie
er niet anders overblijven
als dode vormendienst...
Ik ga toch nog maar een keer een poging wagen om uit te leggen wat ik bedoel, wanneer ik zeg dat gepreekte bevinding niet hetzelfde is als bevindelijke prediking.
Jij zegt': "Als de bevindelijke waarheid niet meer gepreekt wordt..."
Wat bedoel je eigenlijk met dit zinnetje? Wat is 'de bevindelijke waarheid preken'? Is dat vanuit de tekst vertellen hoe Gods volk geleid wordt? Of bedoel je nog iets anders?
Natuurlijk mag aan de orde komen en moet aan de orde komen niet alleen dat er een Christus is, maar ook hoe deze Christus mijn deel wordt.
Maar ik meen toch dat dat wat anders is als elke tekst heilsordelijke verklaren. Dan krijg je namelijk het gevaar dat een preek verzandt in:
... en dan mogen ze ervaren...
... o, en dan weten ze...
... zij zien het er zelf niet voor aan...
... en als ze dan Gods recht zien...
... maar ze zullen niet omkomen...
Zie je de roodgekleurde woordjes? Dat bedoel ik!
Het gaat over een groep mensen, die beschouwd wordt. De gemeente wordt niet aangesproken, zelfs Gods volk wordt niet aangesproken, er wordt helemaal niemand aangesproken! Dat is m.i. gepreekte bevinding en dat is in wezen puur voorwerpelijk, hoewel het altijd als 'onderwerpelijk' bestempeld wordt.
Mogen bovenstaande zinnen dan nooit gebezigd worden in een preek?
Jazeker! Als het vanuit de tekst op komt. Maar dan wel met één verschil! Dan moet het woordje 'ze' vervangen worden door 'u' of 'jij'. Lees maar eens mee wat dat met deze zinnen doet:
... en dan mag u ervaren...
... o, en dan weet u...
... u ziet het er zelf niet voor aan...
... en als u dan Gods recht ziet...
... maar u zult niet omkomen...
Dan wordt het proclamatie. En door dit woordgebruik, moet eerst de tekst verkondigd zijn. Dat gaat dan automatisch goed, want anders komt dit soort taalgebruik in de lucht te hangen.
En door het zo te formuleren, voorkom je ook het gevaar dat een hele preek zo wordt gvuld. Wat op deze manier gaat dat namelijk veel minder makkelijk.
Bovendien is het veel confronterender. Iedereen wordt aangesproken, ook diegenen die moeten zeggen: Nee, dat ken ik niet. Die komen dit die conclusie op een heel andere wijze, omdat men wel aangesproken wordt.