Draagvlak "bevindelijke" kerkverbanden binnen Refoforum

hmprff

Re: Draagvlak "bevindelijke" kerkverbanden binnen Refoforum

Bericht door hmprff »

-DIA- schreef:
Oude Paden schreef:Beste mensen,

Gisteravond voeld ik me werkelijk verdrietig!
Elk topic dat gaat over de prediking of andere onderwerpen van de "rechtse" kerken moet snel weer op slot omdat na 10 postings het topic flink vervuild is.

De vraag rijst bij mij: Worden we wel geduld? Is er geen mogelijkheid om met elkaar in gesprek te gaan zonder gelijk vuur te spugen op voordracht enz.
Op deze manier kom je nooit in gesprek!
Zonder zielig te willen doen vraag ik me serieus af hoe serieus we worden genomen. Er word lacherig, spottend, cynisch of "schijnbaar grappig" gereageerd in topics waar serieuze zaken aan de orde zijn.
Het is niet eens mogelijk een topic goed op te starten. Tijdens de start strand het al!
Volgens mij is het erg moeilijk om met mensen uit de linkerflank van de gereformeerde gezindte in
gesprek te komen.
Deze mensen menen snel iets te bezitten, waarvan ze denken dat het uit God is, en worden kribbig
als dat niet meteen kan worden overgenomen door mensen die verder onderwezen worden in de leer
die naar de godzaligheid is
. En door een eerlijke en ontdekkende en onderwijzende ptrediking ook niet
zo haastig de handen op (durven en kunnen) leggen.
Het mag hard klinken naar de linkerflank toe maar het is een feitelijke constatering, die ik op dit forum
al ongeveer heb sinds ik hier met enige regelmaat wat berichtjes plaats...
Geduld worden... ja, er zal vast een tijd komen dat de rechterflank niet meer geduld wordt. Eigenlijk
is die, sinds de zondeval nog nooit echt geduld... En naarmate het einde aller dingen naderbij komt,
waar de tekenen op wijzen, dan kunnen en mogen we wel bevreesd zijn...
Is dit geen vooroordeel? en waarom zou de rechterflank 'verder onderwezen zijn in de leer die naar de godzaligheid is'?
Ik vind dat tamelijk hoogmoedig...maar misschien bedoelde je daar wat anders mee?
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

hmprff schreef:
-DIA- schreef:
Oude Paden schreef:Beste mensen,

Gisteravond voeld ik me werkelijk verdrietig!
Elk topic dat gaat over de prediking of andere onderwerpen van de "rechtse" kerken moet snel weer op slot omdat na 10 postings het topic flink vervuild is.

De vraag rijst bij mij: Worden we wel geduld? Is er geen mogelijkheid om met elkaar in gesprek te gaan zonder gelijk vuur te spugen op voordracht enz.
Op deze manier kom je nooit in gesprek!
Zonder zielig te willen doen vraag ik me serieus af hoe serieus we worden genomen. Er word lacherig, spottend, cynisch of "schijnbaar grappig" gereageerd in topics waar serieuze zaken aan de orde zijn.
Het is niet eens mogelijk een topic goed op te starten. Tijdens de start strand het al!
Volgens mij is het erg moeilijk om met mensen uit de linkerflank van de gereformeerde gezindte in
gesprek te komen.
Deze mensen menen snel iets te bezitten, waarvan ze denken dat het uit God is, en worden kribbig
als dat niet meteen kan worden overgenomen door mensen die verder onderwezen worden in de leer
die naar de godzaligheid is
. En door een eerlijke en ontdekkende en onderwijzende ptrediking ook niet
zo haastig de handen op (durven en kunnen) leggen.
Het mag hard klinken naar de linkerflank toe maar het is een feitelijke constatering, die ik op dit forum
al ongeveer heb sinds ik hier met enige regelmaat wat berichtjes plaats...
Geduld worden... ja, er zal vast een tijd komen dat de rechterflank niet meer geduld wordt. Eigenlijk
is die, sinds de zondeval nog nooit echt geduld... En naarmate het einde aller dingen naderbij komt,
waar de tekenen op wijzen, dan kunnen en mogen we wel bevreesd zijn...
Is dit geen vooroordeel? en waarom zou de rechterflank 'verder onderwezen zijn in de leer die naar de godzaligheid is'?
Ik vind dat tamelijk hoogmoedig...maar misschien bedoelde je daar wat anders mee?

De linkerflank mist een dimensie in de prediking:
Dat is ook de reden dat ze een te positief mensbeeld krijgen.

Als de diepte en ernst van de verloren straat van de mens niet recht
ontdekt wordt zal Christus nooit die waarde krijgen die Hij waardig is.
Met de mond in Hem roemen is wat anders, daar wordt doorheen geprikt...
bij een beetje kennis van de waarheld...
En dat maakt ook niet echt jaloers... Je wordt als een missend mens
bij hun bezit niet in je gemis geplaatst...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Jean le Fontain
Contacteer:

Bericht door Jean le Fontain »

-DIA- schreef: Dit laat zich heel moeilijk zo in een paar woorden verwoorden.
Wat ik merk is in eerste instantie de manier van reageren,
We zouden het juist over de inhoud hebben en niet over de vorm toch?
-DIA- schreef: en men is een bezittend mens. Dan zou je geneigd zijn om te vragen:
Waar kan ik een verzoend God in Christus vinden? Een vraag van
eeuwigheidbelang, toch? En toch... Een antwoord overeenkonmsgtig met
wat de 3FvE leren moet dan vaak schuldig blijven...
Hoe bedoel je dit?
-DIA- schreef: Ezau had het wildbraad ook snel, en dan dringt zichwel wat te bedenken op...
Het wildbraad is dan de bekering? Wonderlijke exegese; afgezien daarvan, Lydia de purperverkoopster had het dus ook snel? En de stokbewaarder? Of wat te denken van Zacheus? En Paulus?
Dus een lange bekeringsweg van jaren is een echt kenmerk?
-DIA- schreef: Maar dit bljft altijd overeind: Eerst bij jezelf beginnen, want als het er op aan
komt moeten we el eens heilig egoïstisch zijn...
en wat minder naar de ander kijken...
Waar lees ik dat in de Bijbel of de 3 FVE?
Jean le Fontain
Contacteer:

-DIA- schreef: De linkerflank mist een dimensie in de prediking:

Ik zie nu heel graag een citaat die deze opmerking ondersteunt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Jean le Fontain schreef:
-DIA- schreef: Dit laat zich heel moeilijk zo in een paar woorden verwoorden.
Wat ik merk is in eerste instantie de manier van reageren,
We zouden het juist over de inhoud hebben en niet over de vorm toch?
-DIA- schreef: en men is een bezittend mens. Dan zou je geneigd zijn om te vragen:
Waar kan ik een verzoend God in Christus vinden? Een vraag van
eeuwigheidbelang, toch? En toch... Een antwoord overeenkonmsgtig met
wat de 3FvE leren moet dan vaak schuldig blijven...
Hoe bedoel je dit?
-DIA- schreef: Ezau had het wildbraad ook snel, en dan dringt zichwel wat te bedenken op...
Het wildbraad is dan de bekering? Wonderlijke exegese; afgezien daarvan, Lydia de purperverkoopster had het dus ook snel? En de stokbewaarder? Of wat te denken van Zacheus? En Paulus?
Dus een lange bekeringsweg van jaren is een echt kenmerk?
-DIA- schreef: Maar dit bljft altijd overeind: Eerst bij jezelf beginnen, want als het er op aan
komt moeten we el eens heilig egoïstisch zijn...
en wat minder naar de ander kijken...
Waar lees ik dat in de Bijbel of de 3 FVE?
Het heeft geen zin om hier op in te gaan.
Wel eens van Parels gehoord?
En zwijnen?
Nou, die combinatie lijkt me niet zo goed...
Vandaar dat het me beter lijkt er niet verder
op in te gaan.
De vragen die je hebt kan je allemaal weten, als je
onder een goede ontdekkende predking verkeerd.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Moderator opmerking

Beste mensen,

Deze toon tegen elkaar kan echt niet op een reformatorisch forum.
Probeer normaal op elkaar te reageren, niet vanuit de hoogte, anders gaat het topic dicht.

Met vriendelijke groet,
Tiberius, moderator
memento

Bericht door memento »

-DIA- schreef:De linkerflank mist een dimensie in de prediking:

De grote vraag is: Wordt de diepe ernst van de verloren staat wel in de rechterflank gepredikt? Volgens mij is het gemis aan een scherpe wetsprediking een gemis wat over de hele breedte van de ger. gez. is. Wees eerlijk, ook aan de rechterzijde van onze gezindte blijft de wetsprediking vaak steken in algemene opmerkingen als "wij liggen allen verloren" en "in Adam zijn wij allen gevallen" en "als Gods volk de wet leert kennen dan". Maar is dát wetsprediking?

Om eerlijk te zijn heb ik de scherpste wetsprediking gehoord in de meer linkse kerken. Daar werd niet gesproken over Adams zonden, maar over de persoonlijke zonden van de hoorder, die scherp en zonder excuus werden aangewezen.

Waarmee ik maar zeggen wil:
1. Je kritiek is (in veel gevallen) onterecht
2. Voor zover je kritiek terecht is (de wet niet scherp genoeg gepredikt) geldt deze kritiek zowel richting links als rechts..
Jean le Fontain
Contacteer:

-DIA- schreef: Het heeft geen zin om hier op in te gaan.
Wel eens van Parels gehoord?
En zwijnen?
Nou, die combinatie lijkt me niet zo goed...
Vandaar dat het me beter lijkt er niet verder
op in te gaan.
De vragen die je hebt kan je allemaal weten, als je
onder een goede ontdekkende predking verkeerd.
Beste DIA,

Waarom doe je dit nu? Ik ben er niet op uit om je onderuit te halen; graag hoor ik de onderbouwing van je postings. Door nu zo te reageren versterk je het 'hullie-zullie' gevoel op dit forum en wentelt een ieder zich weer in z'n eigen gelijk. Een gemiste kans...

Jammer en volstrekt onnodig...

Groeten,
JdlF
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Als OGGiN-er mag ik mezelf wel rekenen tot de bevindelijke kerkverbanden.... Maar ik ben het niet met je eens, DIA. Graag een aantal opmerkingen:
- als je je op Refoforum begeeft, kun je weten dat je tegengas krijgt
- op een forum worden (nog meer dan in het echte leven) dingen wel eens ongezouten gezegd
- ik vind het juist goed als je op bepaalde "ingesleten" terminologie wordt bevraagd
- iedere opmerking van predikanten of Gods volk over het geestelijk leven hoeft niet letterlijk in Gods Woord te staan, maar moet wel daarmee overeenkomen
- verbalisme moet ons vreemd zijn
- laten we, als rechts-bevindelijk-gereformeerden op dit forum met ons TAALGEBRUIK geen aanleiding geven om daarop te schimpen
- anderzijds mogen we pal staan voor de INHOUD van de bevindelijke theologie
Jean le Fontain
Contacteer:

eilander schreef:Als OGGiN-er mag ik mezelf wel rekenen tot de bevindelijke kerkverbanden.... Maar ik ben het niet met je eens, DIA. Graag een aantal opmerkingen:
- op een forum worden (nog meer dan in het echte leven) dingen wel eens ongezouten gezegd
- ik vind het juist goed als je op bepaalde "ingesleten" terminologie wordt bevraagd
- iedere opmerking van predikanten of Gods volk over het geestelijk leven hoeft niet letterlijk in Gods Woord te staan, maar moet wel daarmee overeenkomen
- laten we, als rechts-bevindelijk-gereformeerden op dit forum met ons TAALGEBRUIK geen aanleiding geven om daarop te schimpen
Volstrekt mee eens!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

eilander schreef:Als OGGiN-er mag ik mezelf wel rekenen tot de bevindelijke kerkverbanden.... Maar ik ben het niet met je eens, DIA. Graag een aantal opmerkingen:
Broeder,
Ik ben het met je eens!
Maar dat beteknt dus dat bijvoorbeeld DIA niet gelijk iemand als "links" moet afserveren als hij of zij spreekt van de rijkdom die in Christus is. En echt: zo iemand mag zeker bevraagd worden op de hoop die in hem is, maar niet op de toon van: O, die heeft het weer gepakt, is nog niet diep genoeg ontdekt, etc, etc
Ik heb het hier al vaker gepost en doe het nog maar een keer:
DIA het gaat niet om een bepaalde diepte van zondekennis te leren kennen, of een bepaalde mate van verlorenheid; het gaat erom dat we ons ellenig weten, d.w.z.: werkelijk buiten God en ook de gerichtheid om niet naar Hem terug te keren. Én dat dat nu juist onverdragelijk wordt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
freek

Bericht door freek »

Om eerlijk te zijn heb ik -vanwege allerlei oorzaken - weinig op met de OGGiN en sta ik er zelfs er min of meer wantrouwend tegenover, maar ik waardeer jouw reacties altijd bijzonder. Dat wil ik even gezegd hebben ;)
memento

Bericht door memento »

Wel, zo'n insteek kan ik zeer waarderen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ha Oude Paden, DIA en anderen,

Zie de vier reacties hieronder!
Zie je wel: het kan dus wel! Dat is ook een spiegel voor mezelf. Maar de opstelling van [eilander] is wat mij betreft voorbeeldig.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Mensen!

Broeders en zusters!

Waarom zo met scheldwoorden smijten tegen elkander? (ook links en rechts worden als scheldwoorden gebruikt)

Waarom elkaar in het hart proberen te kijken?

Oordeel aub over elkaar met het oordeel der liefde. Als iemand Zijn grote Naam hier belijdt, geeft dan God daarvan de eer!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie