God ervaren in je leven

Daphne

Bericht door Daphne »

Bart,

Wat fijn wat je hebt mee gemaakt! Zo zie je maar dat we geloven in een levende God! Die heden ten dage nogsteeds wonderen verricht. Ik ben er van overtuigd dat mensen God en TE ondergeschikte rol toeschuiven. God doet wonderen echt waar!!

shaloom, Daphne
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Daphne

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door jacob
Zou God blij worden als we zo moeilijk doen???? (of TE makkelijk... ?)
God openbaart zich in de bijbel. Daar staat hoe je Hem kan/moet ervaren. Probeer bijbels te leven. Dan hebben we het niet over makkelijk of moeilijk.

Sommige antwoorden komen bij mij een beetje "moeilijk" over...
Als God zegt, Ik wil je Vader zijn, wie zijn WIJ dan om daar moeilijk over te gaan lopen doen? Als je weet van jezelf dat je goed zit, dan is er geen probleem lijkt me. Wees vrolijk en verblijd je in Hem, DAT is onze taak!

doeg, Daphne
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Pied

Bericht door Pied »

"Als God zegt, Ik wil je Vader zijn" Zegt God dat tegen jou of zegt God dat tegen je overbuurman? Dat lijkt me nogal een verschil.
Pied

Bericht door Pied »

Bart, dank je wel voor het vertellen van deze bijzondere genade. Het is goed om nooit klein te denken van de Heere! Zulke wonderen wil Hij doen, op het gebed!
Daphne

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door Pied
"Als God zegt, Ik wil je Vader zijn" Zegt God dat tegen jou of zegt God dat tegen je overbuurman? Dat lijkt me nogal een verschil.
Uhm maakt da uit? Doel je nu op de uitverkiezing? Ik snap je niet echt... :#

doeg
Pied

Bericht door Pied »

Ja, dat maakt wel erg veel uit. Als er bekend wordt gemaakt dat een zekere Daphne burgemeester van Wetikwat is geworden, dan betekent dat nog niet dat jij dat bent.
Dat heeft in zoverre met 'uitverkiezing en verwerping' te maken, dat deze beide mogelijkheden bestaan. Maar verder is dat niet relevant voor deze discussie, dacht ik zo. De voorbeelden vanuit de Bijbel, die eerder gegeven zijn, leren mij dat niet iedereen die de Naam des Heeren 'aanroept' zalig zal worden.

Als je de gereformeerde gezindte wil begrijpen, lijkt het me van groot belang dat je dit steeds beseft.
Egbert

Bericht door Egbert »

Beste Daphne, twijfel is niet goed te praten maar toch [in ieder geval bij mij] komt het regelmatig opzetten, maar heeft gelukkig niet de overhand. De oorzaak van de twijfel ben ik natuurlijk zelf, door een los [geloofs]leven. Ik kan dan ook wel eens met jaloersheid kijken naar mensen die altijd volop geloven, nooit enige twijfel kennen, dan denk ik wel eens had ik daar maar wat meer van. Maar twijfel heeft ook zijn positieve kanten [maar nogmaals het is niet goed te praten] Twijfel drijft naar God toe om weer bevestiging van het geloof te krijgen en daarom heeft de twijfel niet de overhand. Ik ben wel van mening dat twijfel en geloofsstrijd zaken zijn voor de 'binnenkamer' en niet breed uit gemeten horen te worden. Maar [en dat moet je me maar direct vergeven] soms heb ik wel eens m'n vragen bij die mensen die altijd kunnen geloven, die nooit eens twijfel kennen want diezelfde mensen in mijn omgeving kunnen veel met hun geloof. Terwijl bij mij de tekst1 Johannes 2:15 Hebt de wereld niet lief en hetgeen in de wereld is. Indien iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem. steeds meer en meer in mijn leven gaat spelen. Maar nogmaals ik wil hier niemand veroordelen want dat mag ik niet. Maar ik hop dat je me begrijpt dat twijfel niet goed maar wel voorkomt.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Daphne

Bericht door Daphne »

Ja, dat maakt wel erg veel uit. Als er bekend wordt gemaakt dat een zekere Daphne burgemeester van Wetikwat is geworden, dan betekent dat nog niet dat jij dat bent.
Dat heeft in zoverre met 'uitverkiezing en verwerping' te maken, dat deze beide mogelijkheden bestaan. Maar verder is dat niet relevant voor deze discussie, dacht ik zo. De voorbeelden vanuit de Bijbel, die eerder gegeven zijn, leren mij dat niet iedereen die de Naam des Heeren 'aanroept' zalig zal worden.

Als je de gereformeerde gezindte wil begrijpen, lijkt het me van groot belang dat je dit steeds beseft.
merk hier enigsinds iets hatelijks of niet???

De voorbeelden vanuit de Bijbel, die eerder gegeven zijn, leren mij dat niet iedereen die de Naam des Heeren 'aanroept' zalig zal worden.

Efeze 2:8

Uit genade ben je zalig geworden, dat is niet uit je zelf maar uit God, puur door genade...

WAAROM slaan jullie deze belofte nu in de wind?????????????

Shaloom,

Daphne
Pied

Bericht door Pied »

Hatelijk? Nee hoor, helemaal niet! Maar, om toch even vervelend te doen, ik vind het wel veelzeggend dat je je afvraagt of je iets hatelijks proeft...

Nee, echt niet, Daphne. Je wilt graag informatie over refo's, toch? Er zijn er meer, die dat via OSW willen krijgen. Vandaar dat ik dus reageer.

Wat betreft de belofte van Efeze 2: is dat een belofte? Ik lees niets anders dan een beschrijving van hetgeen geschied is; dat is iets anders dan een belofte, want dat gaat over iets dat nog gebeuren moet. Toch?
Daphne

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door Egbert
Beste Daphne, twijfel is niet goed te praten maar toch [in ieder geval bij mij] komt het regelmatig opzetten, maar heeft gelukkig niet de overhand. De oorzaak van de twijfel ben ik natuurlijk zelf, door een los [geloofs]leven. Ik kan dan ook wel eens met jaloersheid kijken naar mensen die altijd volop geloven, nooit enige twijfel kennen, dan denk ik wel eens had ik daar maar wat meer van. Maar twijfel heeft ook zijn positieve kanten [maar nogmaals het is niet goed te praten] Twijfel drijft naar God toe om weer bevestiging van het geloof te krijgen en daarom heeft de twijfel niet de overhand. Ik ben wel van mening dat twijfel en geloofsstrijd zaken zijn voor de 'binnenkamer' en niet breed uit gemeten horen te worden. Maar [en dat moet je me maar direct vergeven] soms heb ik wel eens m'n vragen bij die mensen die altijd kunnen geloven, die nooit eens twijfel kennen want diezelfde mensen in mijn omgeving kunnen veel met hun geloof. Terwijl bij mij de tekst1 Johannes 2:15 Hebt de wereld niet lief en hetgeen in de wereld is. Indien iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem. steeds meer en meer in mijn leven gaat spelen. Maar nogmaals ik wil hier niemand veroordelen want dat mag ik niet. Maar ik hop dat je me begrijpt dat twijfel niet goed maar wel voorkomt.
Hoihoi, je hebt helemaal gelijk!!! Ik had te over een andere twijfel. In een geloofsleven zijn bergen en dalen. Ik had het over de twijfel of Jezus nu echt voor JOU is gestorven en niet alleen voor de buurman. Jezus is genadig... GENADIG... wat doet dit woord met jullie? Hij wil niet dat we verloren gaan Hij heeft ons lief... zo lief dat Hij ons een trooster heeft gezonden, De Heilige Geest....

Laat je vinden, en geloof!!!!!

Daphne
Daphne

Bericht door Daphne »

Hatelijk? Nee hoor, helemaal niet! Maar, om toch even vervelend te doen, ik vind het wel veelzeggend dat je je afvraagt of je iets hatelijks proeft...

Nee, echt niet, Daphne. Je wilt graag informatie over refo's, toch? Er zijn er meer, die dat via OSW willen krijgen. Vandaar dat ik dus reageer.

Wat betreft de belofte van Efeze 2: is dat een belofte? Ik lees niets anders dan een beschrijving van hetgeen geschied is; dat is iets anders dan een belofte, want dat gaat over iets dat nog gebeuren moet. Toch?
Veelzeggend...?? Oh... en dat is....?
Neej weetje... ik ervaar dingen gewoon effe iets anders dan jullie....

Wat betreft Efeze2 dus dat moeten we maar schrappen dan? Want dat is gebeurt... en dat geld dus niet voor ons... Tjoh... waarom leven jullie zo gebukt onder de zonden... leven jullie nooit met een rechte rug... in de GENADE van Christus!!! De boodschap die Gods Woord spreekt is niet alllen voor toen maar het is ZO up to date, denk je dat God van mensen ondeerscheid maakt. Hield Hij meer van de mensen vroeger? NEE, God is de zelfde als die van de Bijbel.
Je mag wel wat verwachten van God, Hij heeft je geschapen en heeft je lief... HEUS. Onthou dit woordje genade!!!!

Opzich zoek ik niet naar de opvattingen van refo's hoor... ik ken ze al, maar wil gewoon met jullie gedachten wisselen... mag toch? (K ben lastig he???)

Liefs, Daphne
Pied

Bericht door Pied »

Nee, je bent niet lastig. Maar heb niet de verwachting dat jij en ik een soort grootste gemene deler kunnen vinden, een middenweg. Ik wijs af wat jij wilt aangeven en jij wijst af wat ik wil aangeven.
Maar ik wil nooit iets uit Gods Woord schrappen. En al helemaal niet Efeze 2! Uit genade wil voor mij zeggen: niet uit eigen keus, maar uit Gods keus. Geen eigen werken, maar Gods werk alleen kan mij redden! Dat is genade, anders zou genade geen genade zijn!
parsifal

Bericht door parsifal »

Pied,

Ik neem aan dat je het boek "De zekerheid van het geloof" (of iets dergelijks) van Ebenezer Erskine hebt gelezen. Hierin wordt onder andere behoorlijk uitvoerig het idee van een gestolen Christus bestreden. Christus biedt Zichzelf aan, zonder meer. Het is God die het willen en het werken werkt, staat in de Bijbel. Als dat willen er dan is, moeten we dan ook nog gaan twijfelen of het aanbod ook voor ons is? Als iemand oprecht tot Christus wil komen is dat God's werk, dan moet je niet eerst je willen gaan onderzoeken, of wat dan ook in jezelf, ook niet in eerste instantie de beloften. Je moet tot Christus gaan.

Hoe dit tot Christus gaan werkt is moeilijk concreet te maken. Er zijn vele wegen, met vaak dezelfde herkenningspunten, maar wie zoekt vindt. Wie opziet naar de slang zal leven. Wie gelooft dat Christus is opgestaan en Hem als Heer erkent is zalig. Dan kan ook de ervaring komen. De heerlijke aanwezigheid of misschien de verschrikkelijke aanwezigheid, zoals Jesaja die eerst meemaakte.

In het algemeen over deze discussie. Gisteren sprak ik over een oude bekende met iemand. Dat meisje ging er altijd vanuit dat het niet goed was om verkering te hebben met een jongen met wie ze niet zou trouwen. God zal haar ook wel naar de juiste jongen leiden. Dit blijkt ook werkelijk zo te zijn. Voor dit meisje is God bij alles in het leven betrokken. Overal moet bij gevraagd worden: "wat wilt Gij dat ik doen zal?" God kan Zich dan ook verbergen zoals bij Job, maar dat hoeft niet de normale situatie te zijn. Ik heb veel geleerd van dat meisje over wie ik net sprak. Zelf is het voor mij zo vaak nog God die alleen mee mag spreken over echt grote beslissingen, terwijl ik Hem zo vaak negeer. Ik bid en hoop dat God me de kracht wil geven om dat stuk ongeluk wat ik hier in ben echt te laten afsterven. Maar ook toch Hij zal het ook doen. Dat is zo zeker als dat Hij er werkelijk is.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Pied

Bericht door Pied »

Beste Parsifal,
Het boek van Erskine ken ik niet. Ik zeg er dus verder ook niets over, maar ik heb al vaker gemerkt dat mensen bepaalde schrijvers aanraadden, waarbij ze iets uit hun werk citeerden of met grote stelligheid beweerden. Maar bij nadere kennismaking bleken die schrijvers soms het tegenovergestelde te zeggen van wat men mij wilde duidelijk maken. Soms moest je gewoon een andere bladzijde voor je nemen, andere keren had men hen niet zo goed begrepen… Of dat nu ook het geval is, weet ik niet. Ik neem het voorlopig maar even voor kennisgeving aan.

Waar ik op in wil gaan, is dit: je zegt “Als dat willen er dan is…â€
parsifal

Bericht door parsifal »

Pied,

En daarin ben ik het volledig met je eens. Het wachten kan er zijn. (Al is dit niet passief wachten, meer zoals Mordechai wachtte op de redding voor de Joden). Het verschil tussen het wachten van dit meisje en het wachten op God is wel, dat dit meisje lang niet wist of ze wel een man zou krijgen, terwijl de mens tijdens dit wachten wel zeker mag weten dat hij tot God mag en zal komen. (En nee dan ga je niet genieten, omdat je toch zeker bent, maar je gaat weer als Mordechai aan de gang, want eeuwig leven zonder dienen van God nu is leeg.)

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie