Verzegeling met de Geest.

Afgewezen

Re: Verzegeling met de Geest.

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:
Afgewezen schreef:Ik ben er voor mijzelf nog steeds niet uit. Iemand als Lloyd-Jones gelooft ook in de verzegeling met de Heilige Geest als 'extra' boven het geloof. Zie zijn boek 'Onuitsprekelijke vreugde'.
LLoyd-Jones visie daarop is weerlegt door zijn opvolger in de Metropolitan Tabernacle, Dr. Peter Masters.
Dat kan, maar daar heb ik nu niks aan. :)
memento

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
memento schreef:
Afgewezen schreef:Ik ben er voor mijzelf nog steeds niet uit. Iemand als Lloyd-Jones gelooft ook in de verzegeling met de Heilige Geest als 'extra' boven het geloof. Zie zijn boek 'Onuitsprekelijke vreugde'.
LLoyd-Jones visie daarop is weerlegt door zijn opvolger in de Metropolitan Tabernacle, Dr. Peter Masters.
Dat kan, maar daar heb ik nu niks aan. :)
Boekje is voor een paar euro te koop, en volgens mij ook digitaal gratis te downloaden. De titel is: Only One Baptism of the Holy Spirit
freek

Bericht door freek »

Grace schreef:
memento schreef:
Afgewezen schreef:In de chat hadden we het idd. hierover. Het is niet zo eenvoudig om hier precies een mening over te vormen, vind ik zelf:

- In het NT komt het voor dat mensen tot geloof waren gekomen en later door handoplegging de Heilige Geest ontvingen.
- Anderzijds zegt Jezus ook weer dat álle gelovigen de Geest zullen ontvangen (in Joh. 4).
- De Heere Jezus zegt ook ergens: "Zal de Vader de Heilige Geest niet geven aan degenen die daarom bidden?" Dat lijkt er dus weer op dat gelovigen om de Geest moeten bidden en Hem dus niet 'automatisch' ontvangen wanneer zij tot geloof gekomen zijn.
- In de brieven van Paulus krijg je toch weer de indruk dat álle gelovigen ook de doop met de Heilige Geest hebben ontvangen.
- Kan het zijn dat een christen, een echte gelovige dus, deze mist? Noem het dan 'second blessing' of iets anders, dat maakt niet uit. Het gaat erom wat de Bijbel ons hierover leert.
We moeten niet vergeten, dat in de tijd van Paulus brieven (10 tot 20 jaar na Jezus lijden en sterven) er nog veel onkunde was onder de christenen. Sommige gemeente waren ontstaan naar aanleiding van de prediking van bekeerde Joden, die had gehoord over Jezus de Messias, en die hadden dat verder verteld, met zegen. Maar die bekeerde Jood, wist nog heel weinig van het christelijke geloof. En dus ook de gemeente, die door zijn toedoen gesticht werd. We lezen zelfs, dat sommigen geeneens wisten van het bestaan van een Heilige Geest.

In die context moet je m.i. Paulus woorden lezen, als hij spreekt dat een ieder die zal bidden om de Geest, Hem ook zal ontvangen.
En toch denk ik dat de eerste christenen het beter hebben begrepen dan wij met alle (theologische) kennis die we hebben verzameld....
Als wij dezelfde Geest ontvangen hebben, is dat nog maar de vraag. Theologische kennis is niets meer, maar zeker ook niet minder dan kennis van God.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:
Afgewezen schreef:
memento schreef:We moeten niet vergeten, dat in de tijd van Paulus brieven (10 tot 20 jaar na Jezus lijden en sterven) er nog veel onkunde was onder de christenen. Sommige gemeente waren ontstaan naar aanleiding van de prediking van een bekeerde Jood, die had gehoord over Jezus de Messias, en die had dat verder verteld, met zegen. Maar die bekeerde Jood, wist nog heel weinig van het christelijke geloof. En dus ook de gemeente, die door zijn toedoen gesticht werd. We lezen zelfs, dat sommigen geeneens wisten van het bestaan van een Heilige Geest.
Dat is zo, maar geldt dit ook voor bijv. Handelingen 8 van de prediking van Philippus?
memento schreef:In die context moet je m.i. Paulus woorden lezen, als hij spreekt dat een ieder die zal bidden om de Geest, Hem ook zal ontvangen.
De Heere Jezus zegt dat. En geldt dat alleen voor een speciale periode van de kerkgeschiedenis?
Ik heb het zelf altijd gelezen, als alleen geldend voor de vroeg-christelijke kerk. Net zoals er meer dingen zijn, die alleen voor de vroeg-christelijke kerk gelden (zoals bepaalde gaven van de Geest, zoals wonderen, etc). Maar als er goede argumenten zijn voor een andere lezing, dan hoor ik dat graag...
Of het goede argumenten zijn voor een andere lezing weet ik niet.

Het gaat hier in Lukas 11 over het bekend gebed des Heeren, in antwoord op een vraag van de discipelen om hen te leren bidden.
Vervolgens gaat Jezus dan met enkele gelijkenissen, metaforen eigenlijk, aantonen, dat de hemelse Vader dit gebed van Zijn kinderen zal verhoren en dat Hij hen de Heilige Geest zal geven.
Dus voor mijn idee horen die twee bij elkaar: het gebed en de verhoring.
seuter

Bericht door seuter »

seuter schreef:Vezegeling met de Heilige Geest te ontvangen, krijgt ieder kind van God. En m.i. ALLEEN kinderen van God.

Dit in BEWUSTHEID te ontvangen betekent : bewust zijn van de rechtvaardigmaking voor God de Vader door de Zoon (vergeving der zonden bewust te ervaren en ook meerdere gaven / bescherming te ontvangen). Dit gebeurt dan in de vierschaar der conciëntie. Anders kan het niet bewust ervaren worden.
Tiberius, Afgewezen, Avi, Marnix, Mister,

Ik heb NIET gezegd dat de verzegeling met de Heilige Geest HETZELFDE is als de rechtvaardigmaking in de vierschaar der conciëntie.
Het laatste gebeurt slechts EENmaal in ons leven. Mee eens ? Klopt, ik schiep even verwarring door het laatste erbij te halen.
Dus uit elkaar halen (terecht Marnix, want wordt het allemaal zo ingewikkeld en systematisch) Laten we de ervaring vreugdevol houden en de leer theoretisch houden.

Toch is de verzegeling : voortdurend / altijd bescherming ontvangend / telkens opnieuw ervaren.
Jullie zijn toch mee eens : Alle kinderen van God ontvangen de verzegeling ?

Ik onderschrijf : Blust de Geest niet uit. enz.

Hoop zo duidelijk geweest te zijn !
Marnix

Bericht door Marnix »

Hm j, goed idee om de vierschaar even buiten dit topic te houden, daar valt denk ik nog een heleboel over te zeggen, maar niet hier :)

Dat die verzegeling er voor gelovigen is klopt. Daarbij wel de kanttekening dat het onderscheid soms niet zo makkelijk is. Er kunnen ongelovigen denken dat ze gelovigen zijn en dat dat verzegeld is. en er kunnen gelovigen zijn die denken dat ze die verzegeling niet hebben. De verzegeling neemt niet iedere vorm van twijfel altijd weg en een schijverzegeling wil niet zeggen dat die twijfel er wel is en duidelijk te herkennen valt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Avi

Bericht door Avi »

Alle kinderen van God ontvangen de vervulling met de Geest vanaf het moment van de bekering. :livre
Laatst gewijzigd door Avi op 15 mei 2009, 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
barjan

Bericht door barjan »

/
Laatst gewijzigd door barjan op 19 mei 2009, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
helma

Bericht door helma »

nadat ik de auto duwde begon hij te rijden
nadat kan dus op hetzelfde moment beteken
meer: in werking stellen
Marnix

Bericht door Marnix »

barjan schreef:er staat in efeze1:13 toch nadat? en dat de verzegeling te maken heeft met de Geest van de belofte die het onderpand van de erfenis is? er staat ook Namelijk verlichte ogen uws verstands, opdat gij moogt weten, welke zij de hoop van Zijn roeping, en welke de rijkdom zij der heerlijkheid van Zijn erfenis in de heiligen;
dat is toch duidelijk? je moet meer leren over deze belofte waar je het geloof in Jezus op bouwt en je moet leren wat er in die belofte gekregen wordt en dat de Heilige Geest je dat moet leren. Ik denk dat de verzegeling is dat Heilige Geest in je hart komt als trooster en je tot Jezus brengt zodat je ook rust krijgt. als je die rust krijgt bij Jezus is dat de verzegeling en dan ben je wedergeboren en ga je als nieuw mens onnieuw gevoed worden door de Heilige Geest. daarna leert Hij je alles over Christus want je weet nog veel te weinig. en dan wordt het geloof steeds sterker.dit krijgen alle gelovigen anders zou Paulus het niet zo schrijven. en daarom is de wapenrusting ook nodig, anders krijg je twijfel over alles wat de belofte allemaal belooft.

maar ergens anders in de bijbel gaat het over gaven van de Geest voor het werken in Gods koninkrijk, denk ik. en dat is niet voor iedereen hetzelfde maar vooral voor zendelingen evangeliste dominees diakenen en ouderlingen
Dat over die gaven staat in 1 Kor 12 en dat wordt tegen de hele gemeente gezegd en gaat niet slechts over zendelingen, dominees etc.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
freek

Bericht door freek »

Avi schreef:Alle kinderen van God ontvangen de vervulling met de Geest vanaf het moment van de bekering. :livre
Volgens mij staat dit nu juist niet expliciet zo in de bijbel. Elke christen is gedoopt met de heilige Geest, maar is niet altijd en op elk moment vervult met de heilige Geest. Althans, zo lees ik dat niet van de apostelen in het boek Handelingen. Ook Paulus roept in de brief aan Efeze op om - voortdurend - vervuld te worden met de heilige Geest.
barjan

Bericht door barjan »

/
Laatst gewijzigd door barjan op 19 mei 2009, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
barjan

Bericht door barjan »

/
Laatst gewijzigd door barjan op 19 mei 2009, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
freek

Bericht door freek »

barjan schreef:
freek schreef:
Avi schreef:Alle kinderen van God ontvangen de vervulling met de Geest vanaf het moment van de bekering. :livre
Volgens mij staat dit nu juist niet expliciet zo in de bijbel. Elke christen is gedoopt met de heilige Geest, maar is niet altijd en op elk moment vervult met de heilige Geest. Althans, zo lees ik dat niet van de apostelen in het boek Handelingen. Ook Paulus roept in de brief aan Efeze op om - voortdurend - vervuld te worden met de heilige Geest.
het lichaam is de tempel van de heilige Geest en alle gelovigen hebben de trooster in hun hart en als je niet gelooft dan heb je dat niet. en als je je niet vervult voelt dan ligt er een zonde tussen als je wel gelooft.
Ik heb een bescheiden vraagje aan jou: zou je misschien iets meer met punten, komma's en hoofdletters willen werken?

Is jouw posting bedoeld als instemming op mijn posting, of niet? Volgens mij is dat wat jij zegt niet in strijd met wat ik zeg.
barjan

Bericht door barjan »

/
Laatst gewijzigd door barjan op 19 mei 2009, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie