de jongeling uit Markus 14
Re: de jongeling uit Markus 14
Het is niet zozeer een discussie, dan wel een bijbelstudie.
Het gaat/ging om de vraag: wie was de jongeling uit Markus 14?
Verder is het enigszins uitgebreid tot het aantal krijgsknechten / dienaren die uitging om Jezus te vangen.
Het gaat/ging om de vraag: wie was de jongeling uit Markus 14?
Verder is het enigszins uitgebreid tot het aantal krijgsknechten / dienaren die uitging om Jezus te vangen.
Re: de jongeling uit Markus 14
Ik heb altijd begrepen dat deze jongeling 'Markus' zelf was.Tiberius schreef:Het is niet zozeer een discussie, dan wel een bijbelstudie.
Het gaat/ging om de vraag: wie was de jongeling uit Markus 14?
Verder is het enigszins uitgebreid tot het aantal krijgsknechten / dienaren die uitging om Jezus te vangen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: de jongeling uit Markus 14
En zo is de cirkel weer rond.Luther schreef:Ik heb altijd begrepen dat deze jongeling 'Markus' zelf was.Tiberius schreef:Het is niet zozeer een discussie, dan wel een bijbelstudie.
Het gaat/ging om de vraag: wie was de jongeling uit Markus 14?
Verder is het enigszins uitgebreid tot het aantal krijgsknechten / dienaren die uitging om Jezus te vangen.

Re: de jongeling uit Markus 14
Dat was ook de bedoeling, zodat de discussie weer on-topic zou gaan ...Afgewezen schreef:En zo is de cirkel weer rond.Luther schreef:Ik heb altijd begrepen dat deze jongeling 'Markus' zelf was.Tiberius schreef:Het is niet zozeer een discussie, dan wel een bijbelstudie.
Het gaat/ging om de vraag: wie was de jongeling uit Markus 14?
Verder is het enigszins uitgebreid tot het aantal krijgsknechten / dienaren die uitging om Jezus te vangen.

De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: de jongeling uit Markus 14
En waaruit kwam die gedachte voort? In de eerste post van dit topic noemde ik wat punten die een predikant onlangs aandroeg voor deze opvatting, maar die mij niet geheel konden overtuigen. Misschien weet jij er meer, of betere.Luther schreef:Ik heb altijd begrepen dat deze jongeling 'Markus' zelf was.Tiberius schreef:Het is niet zozeer een discussie, dan wel een bijbelstudie.
Het gaat/ging om de vraag: wie was de jongeling uit Markus 14?
Verder is het enigszins uitgebreid tot het aantal krijgsknechten / dienaren die uitging om Jezus te vangen.
- JolandaOudshoorn
- Berichten: 11271
- Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
- Locatie: Groot Ammers
Re: de jongeling uit Markus 14
Hoe kan Markus anders weten dat er een blote jongeling was. Het lijkt mij een verhaal dat je niet zomaar verteld, dat je 's nachts naakt over straat rent.Zita schreef:En waaruit kwam die gedachte voort? In de eerste post van dit topic noemde ik wat punten die een predikant onlangs aandroeg voor deze opvatting, maar die mij niet geheel konden overtuigen. Misschien weet jij er meer, of betere.Luther schreef:Ik heb altijd begrepen dat deze jongeling 'Markus' zelf was.Tiberius schreef:Het is niet zozeer een discussie, dan wel een bijbelstudie.
Het gaat/ging om de vraag: wie was de jongeling uit Markus 14?
Verder is het enigszins uitgebreid tot het aantal krijgsknechten / dienaren die uitging om Jezus te vangen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Re: de jongeling uit Markus 14
Je krijgt nog antwoord; ik ga het onderzoeken.Zita schreef:En waaruit kwam die gedachte voort? In de eerste post van dit topic noemde ik wat punten die een predikant onlangs aandroeg voor deze opvatting, maar die mij niet geheel konden overtuigen. Misschien weet jij er meer, of betere.Luther schreef:Ik heb altijd begrepen dat deze jongeling 'Markus' zelf was.Tiberius schreef:Het is niet zozeer een discussie, dan wel een bijbelstudie.
Het gaat/ging om de vraag: wie was de jongeling uit Markus 14?
Verder is het enigszins uitgebreid tot het aantal krijgsknechten / dienaren die uitging om Jezus te vangen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: de jongeling uit Markus 14
Maar wel in een evangeliebeschrijving opneemt?JolandaOudshoorn schreef:Hoe kan Markus anders weten dat er een blote jongeling was. Het lijkt mij een verhaal dat je niet zomaar verteld, dat je 's nachts naakt over straat rent.Zita schreef:En waaruit kwam die gedachte voort? In de eerste post van dit topic noemde ik wat punten die een predikant onlangs aandroeg voor deze opvatting, maar die mij niet geheel konden overtuigen. Misschien weet jij er meer, of betere.Luther schreef:Ik heb altijd begrepen dat deze jongeling 'Markus' zelf was.Tiberius schreef:Het is niet zozeer een discussie, dan wel een bijbelstudie.
Het gaat/ging om de vraag: wie was de jongeling uit Markus 14?
Verder is het enigszins uitgebreid tot het aantal krijgsknechten / dienaren die uitging om Jezus te vangen.

Re: de jongeling uit Markus 14
ds vd Linde preekte bij ons vanavond over Marcus 16.
Hij zei dat de jongeling die bij het graf zit dezelfde jongeling is als die uit Marcus 14, nu gekleed in een wit gewaad.
Hij zei dat de jongeling die bij het graf zit dezelfde jongeling is als die uit Marcus 14, nu gekleed in een wit gewaad.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Re: de jongeling uit Markus 14
dus in Markus 14 gaat een engel naakt over straat?Robert schreef:ds vd Linde preekte bij ons vanavond over Marcus 16.
Hij zei dat de jongeling die bij het graf zit dezelfde jongeling is als die uit Marcus 14, nu gekleed in een wit gewaad.
Re: de jongeling uit Markus 14
Er staat niet in Marcus 16 dat het een engel betreft! Dat is een interpretatie.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Re: de jongeling uit Markus 14
Was het ds. Van der Linden uit Rotterdam?Robert schreef:Er staat niet in Marcus 16 dat het een engel betreft! Dat is een interpretatie.
Waarop baseerde hij zijn uitleg? Op de overeenkomst in het woord 'jongeling'?
Re: de jongeling uit Markus 14
Het heeft even geduurd: maar ik ben er niet uit. Alle verklaringen spreken elkaar tegen. Er zijn er ook die de vraag wie het was, geheel laten rusten.Luther schreef: Je krijgt nog antwoord; ik ga het onderzoeken.
En misschien is dat nog wel de beste weg.
Misschien moeten we ons concentreren op de boodschap: Wie echt bij Jezus wil horen en Hem wil volgen, moet niet vreemd opkijken als hij alles kwijt raakt en kwijt moet wat van hemzelf is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: de jongeling uit Markus 14
En waarom zou het geen engel geweest zijn? Het evangelie van Matth en Johannes spreken over engelen bij het graf.Robert schreef:Er staat niet in Marcus 16 dat het een engel betreft! Dat is een interpretatie.
Re: de jongeling uit Markus 14
Nee, dat staat in Mattheüs en Johannes, dus dat is Schrift met Schrift vergelijken.Robert schreef:Er staat niet in Marcus 16 dat het een engel betreft! Dat is een interpretatie.
Wanneer het dezelfde jongeling is, die bij de gevangenname wegvluchtte en later in het lege graf zat, zou je kunnen zeggen, dat een engel Jezus ondersteunde bij zijn zielestrijd in de hof (Lukas 22 : 43), die wegvluchtte bij de gevangenneming (Markus 14 : 51) en later bij de opstanding weer terugkwam.
Het illustreert, dat Hij juist in de bitterste uren van zijn lijden en sterven van God, mensen en engelen verlaten is.
Dat is wel aardig gevonden, ja.
Maar het is een interpretatie, die ons m.i. voert in het domein van kunstiglijk verdichte fabelen en de grens van inlegkunde ver overschrijdt.
Het Paasevangelie zoals dat tot ons komt in de evangeliebeschrijvingen is al mooi en wonderlijk genoeg.