Ik zie in Rom:9 ook spreken over verschillende oordelen. Om een voorbeeldje te geven:
In the bible is written:
Jakob heb Ik liefgehad,42) en Ezau heb Ik gehaat.
Als je dit vergelijkt met het voorgaande stukje.. Het hele stukje gaat er over dat God Zijn Eigen gang gaat wat het verkiezen betreft, dus ook wat betreft kinderen die nog geen zonden gedaan hebben, aangezien zij wel met de erfsmet besmet zijn. God kiest op grond van de uitverkiezing die kinderen uit, zoals Hij iedereen uitkiest. Het doet er dus helemaal niet toe of dit kind al geboren is, al zonde actief gedaan heeft, het gaat volgens Romeinen om de ROEPENDE, en niet om de geroepende. Kortom, je weet het nooit zeker als je deze tekst bekijkt, omdat alleen God van de uitverkiezing weet. Echter staat me ook een tekst bij over dat kinderen in de ouders 'geheiligd' zijn, maar naar ik meen gaat dat over 'onder het evangelie zijn'. Dus jongere kinderen die het evangelie ontvangen dankzij hun ouders, en niet heilig in de zin een heilige/kind van God. (heilig betekend afgezonderd, niet per definitie kind van God)
Om even terug te grijpen op wat parsifal eerder schreef: Er staat wel iets over ongelovigen, die nog nooit in aanraking zijn geweest met het geloof in Ef. 2:11,12
Daarom gedenkt, dat gij, die eertijds heidenen waart in het vlees, en die voorhuid genaamd werdt van degenen, die genaamd zijn besnijdenis in het vlees, die met handen geschiedt;
12 Dat gij in dien tijd waart zonder Christus, vervreemd van het burgerschap Israëls, en vreemdelingen van de verbonden der belofte, geen hoop hebbende, en zonder God in de wereld.
Hier wordt gesproken tegen de heidenen (de voorhuid genoemd onder de besnedenen, betekent de onbesnedenen->heidenen)
Dat zij zonder beloftes waren, geen deel van de gemeente/volk van God, geen hoop hadden op eeuwig leven, en leefden zonder God. (Met huivering simpel gezegd, geestelijk eeuwig dood)
Als dat toen voor hun gelde (terwijl zij ontwetend waren) dan geldt dat ook voor nu.
Vandaar het belang van evangelisatie... (om het toch nog een beetje positieve insteek te geven)
Er is echter een opvatting, dat die mensen ook verstoken waren van de wet, en dus ook niet onderhevig waren aan de wet, en zodoende beoordeeld worden op hun geweten. Hoewel ik dat persoonlijk een raar cq ongefundamenteerd idee vindt, is het een troost als je nadenkt over al die mensen verstoken van het evangelie (als je met dit idee akkoord gaat tenminste).