memento schreef:
In de wetenschaps-filosofie hanteert men de term "bewijzen" wel, en kan je dus spreken over de zwaartekracht die "bewezen" is, en de evolutie-theorie wat slechts speculatie is, iets wat je hooguit aannemelijk kan maken binnen het kader van een aantal onbewezen aannames. De aannemelijkheid van je argumentatie staat of valt met het geloof in de aannames (net als bij creationisme bijvoorbeeld)
Wat betreft je vergelijking met de veroordeling van criminelen: Ik kan je het boek "Darwin on trial" aanbevelen, geschreven door een jurist, die als een advocaat het "bewijsmateriaal" voor het evolutionisme op een rij zet, en aantoont dat het niet waarschijnlijk is.
Kun je voorbeelden noemen van artikelen in wetenschapstijdschriften waarin gesproken wordt over bewijzen voor evolutie? Het zou kunnen dat de term gebruikt wordt, maar ik ken weinig biologen die de term zouden gebruiken.
Ik zal even wat aanwijzingen noemen die zouden kunnen leiden tot een niet letterlijk lezen van Genesis
-we zien weinig aanwijzingen voor een wereldomvattende overstroming
-we zien supernovae op grote afstand, zodanig dat volgens de huidige natuurkunde de sterren al moeten zijn opgehouden met bestaan voor ze geschapen werden niet meer dan 10.000 jaar geleden (Uit Genesis 5 en teksten iets later in Genesis is geen preciese tijdlijn te maken, maar 10.000 jaar is vrij safe).
-we zien overeenkomsten in niet coderend DNA tussen soorten die volgens de evolutietheorie aan elkaar verwant zijn. Bijvoorbeeld bonobo en mens.
-de ordening van soorten in een boom op grond van uiterlijke overeenkomsten, zou al kunnen wijzen op evolutie. Deze bomen werden al gemaakt voor de evolutietheorie was verwoord.
Dit zijn geen 100% bewijzen, maar wel sterke aanwijzingen dat de aarde oud is en dat er gemeenschappelijke afstamming van soorten is. Ook als je gelooft dat de wereld geschapen is zoals in Genesis in letterlijke zin beschreven staat, zou je deze zaken moeten verklaren. Dat is best mogelijk, maar ik vind de verklaringen niet geloofwaardig. Daarbij komen andere zaken, zoals Genesis 2, waar de mens geschapen lijkt te zijn voordat het groen opkwam en de schijnbaar probleemloze vermelding van de schepping van het licht voor de lichtdragers.
Met juridische zaken doelde ik meer op bijvoorbeeld de man die veroordeeld is voor de moord op Sybine Janssons of Marc Dutroux ofzo. Het boek van Johnson heb ik niet gelezen, wel veel andere boeken, waarin evolutie ter discussie wordt gesteld. Vaak wordt in deze boeken trouwens de onwaarschijnlijkheid van ongeleide evolutie beargumenteerd, maar niet de gemeenschappelijke afstamming zelf. (Behe en Dembski zijn hier heel expliciet in, van Johnson weet ik het niet).
Niemand ontkent hier micro-evolutie, toch? Over macro-evolutie valt echter niets te zeggen, omdat we daar niets over weten...
Dat is onzin. Als retrovirussen zich op vergelijkbare plekken in het dna van mens en bonobo bevinden dan is er een aanwijzing voor gemeenschappelijke afstamming, als niet coderend DNA bij nijlpaard en walvis qua structuur te verklaren is vanuit wel coderend DNA en de volgorde van de aminozuren overeenkomt, dan is dat een sterke aanwijzing voor gemeenschappelijke afstamming.
Met de historiciteit van Job staat of valt Gods woord niet. Met de schepping wel. Want óf God heeft de wet niet gesproken (in 6 dagen ....), of God heeft vergaande accomodatie toegepast. Hetzelfde met Jezus woorden. De vraag is: Hoe kunnen wij Gods woord nog serieus nemen, als het óf niet historisch is, óf zulke vergaande accomodatie is dat het niet uit de tekst (en met kennis van de historische context) valt op te maken wat accomodatie is en wat niet?
Ik heb nog geen enkele theoloog daar een goed antwoord op horen geven, terwijl dit wel het hart van het gereformeerde Schrift-verstaan raakt.
Als ik verwijs naar de barmhartige samaritaan, de groot-inquisiteur van Dostojewski of Achilles die sneuvelde voor Troje, dan maakt het vaak echt niet uit of het historisch is. Er zijn weinig theologen die Paulus' argument in Hebreeen 7 niet valide vinden, ondanks dat er veel zijn die geloven dat Melchizedek wel ouders had. Hoe weten we dat het spreken over de maan als een licht accomodatie is? Toch ook eigenlijk alleen omdat we vanuit de wetenschap weten dat de maan meer een spiegel is. Ezechiel 14 en Jakobus 5 worden blijkbaar niet waardeloos als je Job als niet-historisch ziet, waarom verwijzingen naar de schepping dan wel?
1. Er zijn 2 problemen: (a) het ontstaan van de soorten, en (b) het ontstaan van leven
2. Voor (a) zijn 2 oplossingen: (1) creationisme, en (2) evolutie (beiden zijn niet te accepteren als wetenschappelijke feiten)
3. Wie probleem (a) oplost met oplossing (1) lost meteen probleem (b) op. Dit is dus de meest rationele keuze, en houdt pas op de meest rationele keuze te zijn, als een andere theorie óf beide problemen even simpel oplost, óf een andere theorie bewezen wordt. De keuze voor oplossing (2) komt dus voort uit extra criteria die je toevoegt, waardoor oplossing (1) afvalt. Bijvoorbeeld: Creationisme is geen werkbare wetenschappelijke stelling, omdat het geen voorspellende waarde heeft, of omdat je überhaubt geen boven-natuurlijke invloed wilt in je wetenschappelijke systeem. De keuze voor evolutionisme is dan de meest rationele. Wat hier echter wel uit volgt, is dat schepping afvalt als mogelijke oplossing voor probleem (b). Immers, indien je criteria schepping uitsluit voor het oplossen van probleem (a), dan moet dit het ook doen voor het oplossen van probleem (b).
Op punt 1 heb ik al een probleem. Omdat je daar moet specificeren wat de soorten zijn en hoe ze er uitzien qua aangepastheid en qua DNA. Om die reden ga ik op punt 3 niet met je mee, het suggereert dat de overeenkomsten in niet coderend DNA, de plaatsen van retrovirussen enz meegeschapen zijn. Dat kan maar dan is de verklaring dat God elk object wat valt, afzonderlijk bestuurt net zo valide als de verklaring die de zwaartekracht geeft (de door God geschapen zwaartekracht wat mij betreft). Ik ben het met je eens dat God niet in de vergelijkingen van de wetenschap voorkomt. Daardoor bakent wetenschap haar terrein af en is ze niet volledig, maar dat wil niet zeggen dat wetenschappelijke resultaten niet met geloof in schepping te combineren zijn. Wel is het zo dat als het ontstaan van het leven door Goddelijk bijzonder ingrijpen is ontstaan dat de wetenschap niet tot een afdoende volledige verklaring voor het leven kan komen. Ze kan ook niet komen tot een afdoende verklaring voor het ontstaan van de natuurwetten bijvoorbeeld.
Tiberius,
Okee, sommige vinden de uitleg van Genesis 1 de grondslag voor bijbelgetrouwheid anderen de uitleg van het duizendjarig rijk, weer anderen of je gelooft dat er vanaf de grondlegging der wereld bloed heeft gevloeid (om maar een verwijzing van dr vdBrink te noemen in de briefwisseling).
Verder vind ik de relatie tussen Augustinus en het Manicheisme niet terecht hier. Augustinus neemt in al zijn Christelijke geschriften afstand van deze stroming. Het is als Paulus verwijten een Christenvervolger te zijn of Newton een slavenhandelaar. Dat er invloeden zijn is duidelijk, maar dat maakt iemand na zijn bekering niet minder bijbelgetrouw.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."